کد خبر: ۷۷۳۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵
تعداد بازدید: ۳۵۰
روزنامه اسرائیلی هاآرتص با اشاره به اینکه کیفیت زندگی روزمره در قطر بعد از محاصره توسط عربستان و سه کشور عربی دیگر تغییر نکرده است، نوشت: این کشور به جای واردات از همسایگان عربی به سمت ایران و ترکیه رو انداخت. پروازهای قطری مسیرشان را به سمت حریم هوایی ایران تغییر دادند.
کیفیت زندگی روزمره در قطر به واسطه ایران و ترکیه تغییر نکرد/ قطری‌ها احساس می‌کنند به آنها خیانت شده است

به گزارش خبرداغ، «هاآرتص» نوشت: «تقریبا یک سال از محاصره قطر توسط چهار کشور عربی و قطع مسیرهای هوایی به این کشور می‌گذرد. این کشور کوچک روابطش را با ایران و ترکیه تعمیق بخشیده و از موقعیت استراتژیک خود در خلیج فارس به عنوان بزرگترین تولیدکننده گاز مایع طبیعی برای ادامه انتقال گاز به قدرت‌های جهان استفاده می‌کند.»

بر اساس این گزارش عربستان، امارات، بحرین و مصر، قطر را به اتهام حمایت از گروه‌های تروریستی و روابط با ایران تحت محاصره قرار داده و او خواسته‌اند که مواضعش را تغییر دهد و نیروهای ترک را از یکی از پایگاه‌هایش بیرون بیاندازد. قطر این اتهامات و درخواست‌ها را رد کرده و گفته این محاصره از نظر سیاسی تلاش برای تضعیف حاکمیت سرزمینی قطر بوده است. 

این رسانه رژیم صهیونیستی نوشت: با اعلام محاصره سیاسی، ساکنان قطر به سمت فروشگاه‌ها در دوحه سرازیر شدند و قفسه‌ها را از مواد غذایی وارداتی از عربستان و امارات خالی کردند. بر اساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول، در زمان شروع شکاف سیاسی، تقریبا یک ششم واردات قطر در کشورهایی تولید می‌شد که تحریم‌ها را علیه قطر اعمال کردند. 

عربستان سعودی تنها مسیر زمینی قطر را مسدود کرد و امارات نقل و انتقالات به بنادر قطر را متوقف کرد اما دوحه به سرعت مسیر توزیع خود را به سمت عمان و هند تغییر داد. این کشور به جای واردات از همسایگان عربی به سمت ایران و ترکیه رو انداخت. پروازهای قطری مسیرشان را به سمت حریم هوایی ایران تغییر دادند و ترکیه حضور نظامی خود را در قطر تقویت کرد. در عرض یک روز، قفسه‌های مواد غذایی بار دیگر پر شد. قطر هزاران گاو را برای تولید شیر و مواد لبنی وارد کشور کرد. دولت به سرعت به درخواست‌های شهروندان و برخی ساکنان خارجی قطر که نزدیک به دو میلیون نفر بودند، پاسخ داد.

به گفته «جرد نونمن»، یکی از ساکنان قطر و استاد دانشگاه جرج تاون واحد قطر در دانشکده روابط بین‌الملل و مطالعات خلیج فارس، هیچ کمبودی در زندگی روزمره مردم ایجاد نشد. 

وی گفته تاثیراتی به طور حرفه‌ای شاهد بوده است. موسسات در کشورهای تحت محاصره دیگر نمی‌توانند با موسساتی که در قطر هستند ارتباط برقرار کنند. بسیاری از دوستان و همکاران قدیمی او در این کشورها دیگر نمی‌توانند با او درباره فشارهای سیاسی گفت‌وگو کنند. 

«نونمن» گفت: مهمترین تاثیر این محاصره این است که همکاران و دوستانش در این کشورها حس می‌کنند برقراری ارتباط امن و درست نیست. با این حال زندگی روزمره در قطر هیچ تغییری نکرده است. 

بر اساس این گزارش، ساخت و ساز هم مسیرش را تغییر داده و قطر به ایجاد زیرساخت‌های لازم از قبیل راه و هتل و استادیوم برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ ادامه می‌دهد. 

«هیا الولید آل ثانی» که یکی از اعضای خاندان  آل ثانی که خاندان سلطنتی قطر است، گفته که ما همیشه درباره اهمیت اتحاد خلیج فارس حرف می‌زنیم و با این تفکر بزرگ شدیم که ما یک جامعه واحد هستیم و ریشه‌های قبیله‌ای و فرهنگی و دینی مشترک داریم. با محاصره شدن توسط سه کشور از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، قطری‌ها احساس کردند که مورد خیانت قرار گرفته‌اند.

واکنش قطری‌ها تقویت ناسیونالیسم و حمایت از پادشاه جوان قطر یعنی «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» بوده است.

«هیا الولید آلثانی» گفت: فکر می‌کنم توانایی رهبری برای واکنش سریع و اطمینان دادن به مردم برای حفظ کیفیت بالای زندگی علی رغم وضعیت سیاسی باعث شد، احساس افتخار کنم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: