کد خبر: ۷۷۳۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹
تعداد بازدید: ۴۳۵
رئیس کانون وکلای دادگستری خوزستان تاکید کرد: اگر وکیل متخصص نباشد به بهانه این که فارغ التحصیلان حقوق زیاد هستند و با این کار بخواهیم اشتغال ایجاد کنیم، مگر ما متولی اشتغال دانش آموختگان حقوق هستیم؟ شما باید ترتیبی بدهید که دانشگاه ها اینقدر فارغ التحصیل حقوق نداشته باشند. ما که متولی این نیستیم که به دلیل بیکاری آن ها ما باید آن ها را بپذیریم.
نباید برای افراد وکیل انتخاب کرد/ طرح وکیل‌یار، دلالی و کارچاق‌‌‌‌کنی را رواج می‌‌‌‌دهد/ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت نیازمند بازنگری است

به گزارش خبرداغ، نوال نزاری در گفت‌‌‌‌وگو با  ایلنا، درباره جلسه عصر روز گذشته اعضای کانون وکلای دادگستری خوزستان با  اعضای کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه به طور کلی مسائل مربوط به جامعه وکالت از جمله طرح جامع آموزش و پذیرش وکالت، تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری و موضوعات مربوط موسسات حقوقی که بدون وکیل به صورت قارچ‌‌‌‌‌گونه روییده می‌‌‌شوند، بحث و بررسی شد. 

قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت نیازمند بازنگری است

وی با بیان اینکه قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت که مصوب سال ۱۳۷۶ است هم در این جلسه بررسی شد، اظهار داشت: ما تاکید کردیم که این قانون را می‌‌‌توان بازنگری کرد و اکنون کانون‌‌‌‌‌ها از این قانون استفاده می‌‌‌کنند و تنها یک بازنگری می‌‌خواهد که آن هم توسط متخصصان امر باید انجام بشود که هیچ کس بهتر از وکلای کانون و اتحادیه سراسر کانون‌های وکلا نیست چراکه آنها تجربه فراوانی در این عرصه دارند و هر کدام از این همکاران چند دهه سابقه کار دارند و می‌‌‌دانند که به چه اصلاحاتی نیاز دارد.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه بعضی از اعضای کمیسیون قضائی مجلس درخصوص این موضوع جبهه می‌‌‌گرفتند، تصریح کرد: به این دلیل ما زیاد وارد بحث قانون جامع وکالت نشدیم. کانون وکلای خوزستان دومین کانونی است که کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس جلسه داشته است.

افراد براساس قانون اساسی در انتخاب وکیل آزاد هستند/ نباید برای افراد وکیل انتخاب کرد

نزاری با اشاره به پرونده‌‌‌های معاضدتی، خاطرنشان کرد: برای وکلای ما بودجه‌‌‌ای تعیین نمی‌‌‌‌‌شود اما در قانون سابق بودجه‌‌‌‌ای تعیین شده بود.

وی با بیان اینکه طرح جامع پذیرش و آموزش وکالت هنوز به کمیسیون قضایی نیامده است، ابراز داشت: ما درصدد بودیم نظر کمیسیون را در این باره و بسیاری از موضوعات دیگر بدانیم. به عنوان مثال تبصره ماده ۴۸ در حال حاضر خیلی مشکل ایجاد کرده است و ما بیشتر بر این تاکید کردیم که این تبصره برخلاف اصل ۳۵ قانون اساسی و برخلاف اراده آزاد افراد در انتخاب وکیل است. طبق قانون اساسی هر فردی می‌‌‌‌تواند هر وکیلی که بخواهد را انتخاب کند، نباید برای او وکیل تعیین کنند. 

مگر کانون‌‌‌های وکلا متولی ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان حقوق هستند؟

رئیس کانون وکلای دادگستری خوزستان ادامه داد: این موضوعات مطرح شد و نظر رئیس کمیسیون قضائی مجلس مساعد بود. درباره طرح جامع وکالت هم ما خواستیم اگر آنها می‌‌‌‌خواهند اصلاحاتی را اعمال کنند به متخصصان این امر بسپارند، بالاخره یک وکیل با جان، مال و ناموس مردم سروکار دارند اگر وکیل متخصص نباشد به بهانه این که فارغ‌‌‌التحصیلان حقوق زیاد هستند و با این کار بخواهیم اشتغال ایجاد کنیم، مگر ما متولی اشتغال دانش‌‌‌آموختگان حقوق هستیم؟ شما باید ترتیبی بدهید که دانشگاه‌‌‌‌ها اینقدر فارغ‌‌‌التحصیل حقوق نداشته باشند. 

نزاری در رابطه با نظر نمایندگان کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس هم بیان کرد: رئیس کمیسیون و حتی آقای ناصری‌‌‌نژاد خیلی به قانون‌‌‌ها و به کانون وکلا اهمیت می‌‌‌دهند و نظر مساعدی هم داشتند اما آقای محمد دهقان خیلی با عصبانیت عنوان کرد که کانون‌‌‌ها انحصارطلب هستند و کانون‌‌‌‌ها به خاطر انحصارشان نمی‌‌‌گذارند که جوانان بیکار شاغل بشوند. اما آخر به چه قیمتی؟ 

طرح وکیل‌یار، دلالی و کارچاق‌‌‌‌کنی را رواج می‌‌‌‌دهد 

وی با اشاره به طرح وکیل‌یار یادآور شد: در رابطه با وکیل‌‌‌یار ما گفتیم که با این طرح، دلالی و کارچاق‌‌‌‌کنی رواج می‌‌‌‌یابد. وکیل‌‌‌یاران که به صحن دادگاه‌‌‌ها می‌‌‌روند، نه تحت نظارت دادگاه‌‌‌های انتظامی و نه تحت نظر کانون‌‌‌‌های وکلا هستند، اما به او پروانه می‌‌‌دهند تا وقتی که می‌‌‌خواهند وکیل بشوند. که البته آقای دهقان جواب می‌‌‌داد که ما قانون وکالت ۵۲ کشور را خواندیم و سپس تصویب کردیم. اما این اصلا چه ربطی دارد، ما اینجا باید به نحوی دیگر قانون را بسنجیم و من نمی‌‌‌‌‌دانم که این ۵۲ کشور چه کشورهایی بودند.

این حقوقدان با بیان اینکه موسسات حقوقی برای ما خیلی مهم هستند، عنوان کرد: از طریق اداره ثبت اسناد به هیچ کس برای تاسیس موسسات حقوقی مجوز نمی‌‌‌دادند مگر از کانال کانون وکلا اما بعد متاسفانه رای دیوان اداری آمد و آنها شاکی شدند و بدون استدلال رای دادند که اصلا نیازی نیست و اداره ثبت مثل هر دفترخانه اجازه دادند که با یک لیسانس حقوق این موسسات را تاسیس کنند. این موضوعات مربوط به جامعه وکالت است. در این جلسه گفتیم کانون‌‌‌ها افراد متخصصی دارند که حاضرند برای این مسائل وقت بگذارند و چرا شما برای بازنگری در قانون به آنها مراجعه نمی‌‌‌کنید. 

نزاری ابراز امیدواری کرد که این طرح رد شود و اگر بخواهند خود اتحادیه طرحی را داده که کارگروه‌‌‌ها بررسی کنند که چه نواقصی دارد و تکمیل کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: