کد خبر: ۷۷۳۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۵
تعداد بازدید: ۶۰۷
مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا:
مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا با انتقاد از سیاست‌ خارجی دونالد ترامپ، گفت: خروج از توافق هسته‌ای بزرگ‌ترین اشتباه واشنگتن در خاورمیانه از زمان جنگ عراق بوده است.
خروج از توافق هسته‌ای بدترین اشتباه پس از جنگ عراق بود
به گزارش خبرداغ ، تام دانیلون مشاور امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان به انتقاد از سیاست خارجی دونالد ترامپ رییس‌جمهور کشورش پرداخت و برخی از آنها را بدترین اقدامات از زمان جنگ در عراق و ویتنام توصیف کرد.

دانیلون تصریح کرد: از نظر من خروج از توافق هسته‌ای با ایران، بدترین اشتباهی است که آمریکا از زمان جنگ عراق در خاورمیانه مرتکب شده است.

وی که از اکتبر ۲۰۱۰ تا ژوئن ۲۰۱۳ به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا به اعمال فشار بر ایران از طریق تحریم‌های سخت اقتصادی کمک کرده بود، افزود: کنار گذاشتن توافق با ایران هزینه سنگینی شامل روابط با متحدان در اروپا خواهد داشت.

این مقام پیشین آمریکایی گفت: کلید آن، فشار یکجانبه آمریکا علیه ایران نبود، کلید آن توانایی ما در گفت‌وگو با جهان درباره این ارزش و هدف بود که نباید ایران هسته‌ای وجود داشته باشد. ما آن را با هم به دست آوردیم، شما نیازمند فشاری چندجانبه برای رسیدن به یک ابزار فشار موثر بر ایران بودید.

دانیلون ادامه داد: بنابراین بازسازی دوباره آن بسیار سخت خواهد بود چرا که بسیاری از متحدان اروپایی آمریکا با تصمیم ترامپ برای خروج از توافق مخالف بودند و اعلام کرده‌اند که به آن پایبند می‌مانند.

وی تصریح کرد: هیچ چیزی وجود ندارد که ما بتوانیم به طور موثرتر و چندجانبه آن را دنبال کنیم تا توافقی را حفظ کنیم که به معنای واقعی برنامه هسته‌ای ایران را برای مدت زمانی طولانی محدود کرد و به عقب راند.

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا به موضوع تصمیم ترامپ برای خروج از شراکت فرآتلانتیک در ژانویه ۲۰۱۷ نیز اشاره کرد و آن را بدترین اشتباه کشورش در آسیا از زمان جنگ ویتنام دانست.

به گزارش سی‌ان‌ان، ۱۱ کشور در ماه مارس بدون آمریکا این توافق تجاری را امضا کردند. ترامپ در ماه آوریل از مشاوران ارشد خود در زمینه تجارت و اقتصاد خواست تا پیوستن مجدد به توافق را بررسی کنند اما چنین کاری به شدت دشوار خواهد بود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: