کد خبر: ۷۷۲۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
تعداد بازدید: ۳۲۰
تعدادی از نمایندگان عضو فراکسیون ولایی مجلس به محض ورود مجلس به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم CFT با در دست داشتن پلاکاردهایی و پهن کردن چندین طومار در صحن فضای مجلس را متشنج کردند.
جنجال دوباره در پارلمان بر سر CFT / چند نماینده اصولگرا در صحن مجلس و روی مانیتورها طومار پهن کردند / لاریجانی یکی از طومارها را پایین انداخت: مجلس جای این کارها نیست؛ حقوق می‌گیرید که حرف بزنید؛ بحث کنید تا دیگران قانع شوند / بررسی CFT دو ماه مسکوت ماند

تعدادی از نمایندگان که اکثرا عضو فراکسیون ولایی مجلس هستند به محض ورود مجلس به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم CFT با در دست داشتن پلاکاردهایی و پهن کردن چندین طومار در صحن فضای مجلس را متشنج کردند.

به گزارش خبرداغ به نقل از «انتخاب»، جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس زمانی که وارد بررسی کلیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم شد، متشنج گردید. چند نماینده عضو فراکسیون ولایی طومارهایی را در صحن مجلس و حتی روی مانیتورها در اعتراض به بررسی این لایحه پهن کردند.

این اقدام با اعتراض علی لاریجانی رئیس مجلس مواجه شد، وی خطاب به این افراد گفت: مجلس جای این کارها نیست. حقوق می گیرید که حرف بزنید. مجلس جای بیان، گفت و گو و بحث است به‌جای این کارها صحبت کنید و در نهایت یکدیگر را قانع کنید تا مجلس رای دهد.

در این هنگام طوماری جلوی لاریجانی انداخته شد که او آن را پایین انداخت و به این اقدام اعتراض کرد که پژمانفر خطاب به او گفت، شما خلاف آیین نامه عمل می کنید. لاریجانی در پاسخ به او گفت این کارهای شما خلاف آیین نامه است به جای آن صحبت کنید نه این که مجلس را از نظم عادی خارج کنید.

علیرغم اعتراضات تعدادی از نمایندگان و حتی رییس مجلس، اعضای فراکسیون ولایی پهن کردن طومارها در صحن مجلس را ادامه دادند به طوریکه حتی مانیتورهای مجلس نیز قابل دیدن نبود.

در قسمت دیگری از مجلس، نمایندگان دور عراقچی جمع شده بودند و پیرامون CFT بحث می‌کردند.

در خلال تمامی این اتفاقات، عراقچی در جایگاه هیات رییسه حاضر شد و مشغول صحبت با رییس مجلس شد، صحبت‌هایی که بعد از آن مشخص شد درباره گرفتن نظر دولت پیرامون مسکوت ماندن دو ماهه این لایحه بود.

در هنگام این بحث‌ها نمایندگان بسیاری در جایگاه هیات رییسه حاضر شده بودند و تعدادی از آنها تقاضای مسکوت ماندن را امضا کردند، موضوعی که در نهایت نیز به تصویب مجلس رسید.

وقتی که قرار شد که تقاضای مسکوت ماندن در مجلس بررسی شود، یک مرتبه طومارها از صحن جمع شد و همه نمایندگان معترض روی صندلی‌های خود نشستند، گویی اینکه توافقی بین برخی از نمایندگان با گرایش‌های مختلف به وجود آمده بود، شاهد این ادعا بیان تقاضای مسکوت ماندن از سوی غلامرضا تاجگردون عضو فراکسیون امید است.

همچنین کاظم جلالی رییس فراکسیون مستقلین ولایی نیز در طول صحبت‌های نمایندگان با عراقچی حضور پررنگی داشت و حتی در مواردی توضیحاتی را هم به نمایندگان می‌داد.

دو هفته گذشته نیز زمانی که قرار بود این لایحه در مجلس بررسی شود جنجالی را اعضای فراکسیون ولایی راه انداختند که نتیجه آن به بررسی این لایحه در کمیسیون امنیت ملی و ارائه گزارش به صحن علنی شد. این بار نیز ظاهرا جنجال آنها ثمربخش بود چون باعث شد که بررسی CFT‌ دو ماه در مجلس به تعویق بیفتد که البته روز گذشته خبرهایی از سوی برخی از اعضای فراکسیون ولایی در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه اگر قرار به تصویب این لایحه در مجلس باشد، آنها از صحن خارج شده تا با آبستراکسیون جلوی این موضوع را بگیرند.

 

تا روشن شدن نتیجه مذاکرات با اروپا؛ بررسی CFT دو ماه در مجلس مسکوت ماند

نمایندگان مجلس موافقت کردند که لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم دو ماه یعنی تا زمان روشن شدن نتیجه مذاکرات با اروپایی‌ها مسکوت بماند.

بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) با حواشی متعددی در مجلس روبرو بود به طوریکه در همان ابتدای ورود به رسیدگی به این لایحه، طومارهایی در صحن مجلس پخش شد و تعدادی از نمایندگان نیز پلاکاردهایی در دست داشتند که خواستار بررسی نشدن این لایحه بودند.

در نهایت بعد از صحبت‌های مخالف و موافق و معاون وزیر خارجه در مورد این لایحه، امیرحسین قاضی‌زاده عضو هیات رییسه مجلس گفت که تعدادی از نمایندگان در نامه‌ای خواستار مسکوت ماندن این لایحه حداقل برای دو ماه تا روشن شدن نتیجه مذاکره با اروپایی‌ها شدند.

موضوعی که نمایندگان با آن با ۱۳۸ رای موافق، ۱۰۳ رای مخالف و شش رای ممتنع از مجموع ۲۵۳ نماینده حاضر در مجلس، موافقت کردند.

بر این اساس حداقل دو ماه بررسی این لایحه در مجلس به تعویق می‌افتد.

بعد از تصویب این تقاضا، لاریجانی رییس مجلس گفت: در این زمینه آقای بروجردی هم گفته که ملاحظاتی در این زمینه وجود دارد، دو ماه وقت است که ملاحظات را اعمال کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: