کد خبر: ۷۷۲۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷
تعداد بازدید: ۵۱۶
رییس فراکسیون زنان مجلس نسبت به هجمه‌های اخیر درمورد حضور نمایندگان به‌ویژه یک نماینده زن در تیم اعزامی مجلس به مسابقات جام جهانی مسکو واکنش نشان داد و با بیان این‌که با هزینه شخصی در این سفر همراه و حامی تیم ملی فوتبال ایران خواهد بود، تاکید کرد که حتماً از فرصت به‌دست آمده برای «نمایش قانونی بودن ورود زنان ایرانی به ورزشگاه‌ها» استفاده خواهد کرد.
پروانه سلحشوری: جام جهانی روسیه فرصتی برای شکسته شدن تابوی غیرقانونی ممنوعیت ورود زنان ایران به ورزشگاه‌هاست/ با هزینه شخصی به مسکو می‌روم/هیچ‌گاه اهل کوتاه آمدن و از میانه راه بازگشتنی نیستم

به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، درحالی که طی روزهای گذشته اخباری ضد و نقیض درمورد اعزام تعدادی از نمایندگان مجلس از کمیسیون فرهنگی و فراکسیون ورزش به مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ روسیه به گوش می‌رسد، در این مدت برخی جریان‌های رسانه‌ای سعی کردند با ارائه خوانشی مطابق میل خود، در برخوردی جناحی با موضوع، این‌طور وانمود کنند که نمایندگان اعزامی همگی از اصلاح‌طلبان و اعضای فراکسیون امید بوده و یکی، دو اصولگرای عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در این جمع ۷ نفره نیز در اقدامی پسنیده و در راستای جلوگیری از اصراف و خودداری از تعدی به بیت‌المال راساً از حضور در این ماموریت انصراف داده‌اند.

در این میان اما پروانه سلحشوری نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران و رییس فراکسیون زنان که به‌عنوان یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی قرار است کاروان اعزامی را همراهی کند، با هجمه‌های انتقادی به‌مراتب شدیدتری روبرو شد. تا آن‌جا که برخی فعالان سیاسی و رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی و بعضاً در رسانه‌های رسمی این موضوع را جدا از حضور دیگر نمایندگان به نقد کشیده و رسماً نوشتند که سفر یک نماینده زن به مسابقات جام جهانی توهین به نیمی از موکلان و مردم است!

پروانه سلحشوری اما ضمن اعلام این‌که حتماً با هزینه شخصی و در مقام نماینده ملت، تیم ملی فوتبال ایران را همراهی خواهد کرد و از فرصت به دست آمده برای «نمایش قانونی بودن ورود زنان ایرانی به ورزشگاه‌ها»  استفاده خواهد کرد، در یادداشتی که برای انتشار در اختیار خبرگزاری ایلنا قرار داده است، به ارائه توضیحاتی در این باره پرداخته است.

در متن این یادداشت پروانه سلحشوری آمده است:

در پاسخ به انتقاد برخی فعالان سیاسی و رسانه‌ای درخصوص سفر اینجانب به جام‌جهانی روسیه، نکاتی چند را جهت تنویر افکار عمومی عرض می‌نمایم. یادآوری می‌کنم که این دست انتقادها عمدتاً پس از خبر یکی از خبرگزاری‌های اصولگرا آغاز شد و صد البته به‌صورت زنجیره‌ای، صرفاً شخص پروانه سلحشوری مورد عنایات گروه‌های خاص قرار گرفت.

جهت اطلاع باید خدمت شما عرض کنم که نمایندگان به اقتضای کمیسیونی که در آن حضور دارند، به سفرهای مرتبط اعزام می‌شوند. این سفرها می‌تواند فردی و یا گروهی باشد. من از طرف کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکنون به‌طور فردی سفری نداشته‌ام و حتی نیاز به قرعه‌کشی نبود تا بخواهم به سفر مسکو بروم و البته این بار قبل از سفر، هجمه‌ها علیه نمایندگان و به‌طور خاص علیه بنده شروع شد که نشان از یک سناریوی از پیش طراحی شده داشت. نکته قابل ذکر دیگر این است که نمایندگان چندین سفر در طول سال دارند و امروز آن عده نمایندگانی توییت انتقادی می‌کنند که بارها از طرف کمیسیون مربوطه‌شان عازم سفر بوده‌اند. اینکه به‌زعم خود سفرهایشان چقدر مفید است و سفر نمایندگان کمیسیون‌های دیگر غیرمفید، را نمی‌دانم که چقدر حق قضاوت داریم و دارند.

سفر مسافران مسکو قرار بود ۲ یا ۳ روزه باشد. ظاهرا نگرانی دوستان هدررفت بیت‌المال توسط نمایندگان است که امری ستودنی است. اگر حساسیت اجتماعی در مقابل اسراف و نابجا خرج کردن بیت‌المال بالا رود و البته منجر به اصلاح رویه‌های نامطلوب شود، بسیار قابل‌تقدیر است. اما قطعاً با هزینه شخصی به این سفر خواهم رفت.

شرکت در مسابقات جام‌جهانی فوتبال هرگز نقض‌کننده صحبت من درباره عدم حضورم در ورزشگاه تا آزاد شدن آن برای زنان نیست؛ چراکه از ورود هیچ زن ایرانی به ورزشگاه مسکو یا هر کشور دیگری ممانعت به عمل نمی‌آید. سناریویی که انجام شد، صرفا برای انصراف من بود و گرنه درگذشته این سفرها امری عادی بوده است. البته برادران با انتشار اسامی سفری که هنوز قطعی نبود، می‌خواستند با یک تیر دو نشان بزنند. اول اینکه به بهانه هزینه سفر، از حضور یک نماینده زن که نماینده زنان و مردان این سرزمین است، ممانعت به‌عمل آورند و دوم اینکه کمافی‌السابق سلحشوری را تخریب کنند.

برخی از دوستان ما هم متاسفانه در زمین سناریو‌نویسان بازی کردند. این که عده‌ای از زنان مجلس همراه با مطالبات بخش مغفول شده جامعه باشند به اندازه کافی برای خیلی‌ها غیرقابل تحمل است، چه رسد به اینکه یک زن مسئول سیاسی بخواهد برای دیدن مسابقات بین‌المللی فوتبال مردان شرکت کند.

در ورود بانوان ایرانی به ورزشگاه‌ها هیچ‌گونه ممنوعیت درج‌شده‌ای در قانون و شرع وجود ندارد، بلکه این ممنوعیت محصول سلیقه و طرز فکر نیروهای نامریی کنترل‌کننده جامعه ماست. نیروهایی که بخش اعظمی از آن در اذهان افراد و روح جامعه مردسالار ما استقرار دارد، و بعید نیست انتقاد شما هم از حضور من، بهانه‌هایی از همان دست باشد. چراکه از ۶ نماینده مجلس حاضر در رقابت‌ها تنها نماینده زن را مخاطب قرار داده‌اید و آشکارا جنسیت مرا بهانه کرده‌اید.

معتقد هستم که ممنوعیت سلیقه‌ای ایجاد شده در ورود زنان به ورزشگاه‌ها، توهینی بزرگ به زنان ایران است. متاسفانه در توجیهاتی که از دلیل این ممانعت‌ها ارایه می‌شود نیز خود توهین بزرگتری به مردان ایرانی و فرهنگ مردم کشورمان نهفته شده است.

فارغ از آن‌که امروز من به‌عنوان نماینده مجلس و شما به‌عنوان فعالان سیاسی و رسانه‌ای در چه جایگاهی به‌لحاظ تاریخی قرار داریم، هرکدام از ما نماینده جنسیت خود هستیم، شما نیز عضوی از همان تفکر مردسالاری هستید که تلاش می‌نماید با به یاری طلبیدن توجیهات احساسی، سلیقه و نظر خود را مبنی بر عدم ورود زنان به ورزشگاه‌ها را به زنان تحمیل کرده و در پشت عبارات ظاهراً معقول عصبیت ناشی از شکسته شدن این تابو را پنهان نماید.

امیدوارم که منظورتان آن نباشد که مرا تحت فشار قرار دهید تا به‌عنوان یک زن و نماینده رسمی نهاد قانونگذاری، زنان جامعه‌ام را از فرصت پیش آمده برای نمایش قانونی بودن ورود زنان ایرانی به ورزشگاه‌ها محروم نمایم و تن به مماشات و وضع وجود دهم؛ چرا که هیچ‌گاه اهل چنین کوتاه آمدن و از میانه راه بازگشتنی نیستم.

جام جهانی روسیه را فرصتی مغتنم می‌دانم تا تابوی غیرقانونی و غیرشرعی ممنوعیت ورود زنان ایران به ورزشگاه‌ها که برخی با سلیقه‌های مردسالارانه خود ایجاد کرده اند، شکسته شود.

از همه شما منتقدان می‌خواهم خرده‌گیری خود و پاسخ مرا برای ثبت در تاریخ به‌عنوان نمایندگان نسلی که هر یک به آن تعلق داریم ثبت نمایید، باشد تا در زمان‌های به دور از اتهام و هیجان و هیاهو آیندگان بر رفتار و عمل ما قضاوت کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: