کد خبر: ۷۷۲۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۰
تعداد بازدید: ۱۳۲۵
خبر آن قدر دردناک هست که این همه مقدمه هم نمی تواند دالانی و پاساژی شود که مخاطب را هل بدهی وسط معرکه و بگویی قضاوت با خودشما ، او هم سینه سپر کند که مطالبه ای مهم تر از این نیست.

تنقاض 10 هزار دلاری صدور مجوز شکار قوچوقتی بهبود فریبا با ساچمه توی کمر، پشت تریبون مراسم رونمایی از لباس تیم ملی برای جام جهانی 2014 برزیل، قرار گرفت دیالوگ هایی گفت که در طنازی نقی معمولی و ارسطو و بابا پنجعلی گم شد.

او از جان فشانی محیط بانانی سخن گفت که کور شده کنج خانه نشسته اند که یا به خاطر معیوب بودن وسایل از کوه پرت شده اند یا تیر نامردی شکارچیان غیرمجاز تن شان را زخم زده اند.

یوز ایرانی را روی لباس تیم ملی فوتبال در جام جهانی 2014برزیل حک کردند. تا کمی به همه تلنگر بزنند که آخرین نسل یوزپلنگ های آسیایی دارد در بی تفاوتی نسل امروز ایران نابود می شود.

از پایتخت سه تا امروز و از یوزپلنگ تیم ملی تا حالا چند یوز را توانسته اند نجات دهند؟چند عکس کشته شده یوزپلنگ در لابه لای اخبار رسانه ها دست به دست شده است ؟

درناهای سیبری هم همین سرنوشت را بازی کردند .جمعیت درناهای سفید سیبری رسیدند به دو درنا ، مردم فریدون کنار نام امید و آرزو را بر آن ها گذاشتند. کمی بعد آرزو گم شد و درنای امید برای همیشه از محیط زیست ایران پر کشید و رفت.

خبر آن قدر دردناک هست که این همه مقدمه هم نمی تواند دالانی و پاساژی شود که مخاطب را هل بدهی وسط معرکه و بگویی قضاوت با خودشما ، او هم سینه سپر کند که مطالبه ای مهم تر از این نیست.

دو شکارچی آمریکایی برای شکار دو رأس «قوچ اوریال» نیشابور، ده هزار دلار پرداخت کرده اند.

با این بخشش کار نداریم که دلار جهانگیری حساب شده است یا نرخ دور میدان فردوسی تهران، اما برای این بخشش باید یقه جر داد که گردشگر خارجی می تواند در ازای دلار قوچ اوریال را شکار کند و فاتحانه با قوچ ایرانی عکس یادگاری بگیرد اما محیط بان ما یا گوشه خانه بپوسد یا منتظر اجرای حکم قصاص دل توی دلش نباشد.

تنقاض در مفهوم گردشگری و اکوتوریسم است که باید چیزی به ما اضافه کند نه چیزی از وجود در حال تهی شدن بوم زیست ایران کم کند.

ما بلد شدیم مقدس ترین واژه های که می تواند یک ملت را سرپا نگه دارد خرج کنیم تا دم دستی شود.

به همین سادگی آخرین جمعیت درناهای ایران را با نام امید و آرزو بدرقه کردیم و به تیم ملی لقب یوزهای ایرانی می دهیم که مثلا به جهان کد داده باشیم حواس مان زیادی به جمعیت رو به انقراض گونه های وحشی طبیعت کشور هست.

از تیهو و قوچ و قرقاول و شاهین و...این سرزمین چه خبر؟ هر کدام شان را چند دلار باید تاخت بزنیم که دست های بهتاش فریباها بالا برود و ما سرمان توی برف فرو رفته باشد؟

منطقه حفاظت شده حیدری نیشابور را در خاطره ها نگه داریم ما آدم های خاطره بازی هستیم همین فردا ممکن است بخواهیم ژست «یادش به خیر...»را بازی کنیم

منبع: عصرایران_روح الله صالحی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
معصوم قادرپناه
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۸
0
0
آقاي روح الله صالحي جدا براي شما متاسفم كه باني نشر اطلاعاتي ميشويد كه هيچگونه تسلطي نه بر اين حوزه و نه بر صحت و سقم آن داريد.
خداوند شما را هدايت نمايد.
باشد كه روزي امثال شما نظريه پردازان بادمجان دور قابچين به واقعيت نزديك شود و نه اينكه كار دلسوزان و دانشمندان فعال در زمينه محيط زيست كره زمين را دشوارتر سازد.
مكروا و مكر الله والله خير الماكرين
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: