کد خبر: ۷۷۲۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
تعداد بازدید: ۲۲۹۸
طب سنتی با تقسیم بندی مزاج افراد به ۴ دسته سرد و تر، سرد و خشک، گرم و‌تر و گرم و خشک یا به اصطلاح صفراوی، سوداوی، دموی یا بلغمی سفارشات منحصر بفردی را برای هر کدام از آن‌ها دارد و افراد با رعایت این نکات می‌توانند میزان سلامتی و شادابی خود را بالاتر ببرند.
رژیم غذایی مزاج گرم و خشک برای روزهای گرمطب سنتی با تقسیم بندی مزاج افراد به ۴ دسته سرد و تر، سرد و خشک، گرم و‌تر و گرم و خشک یا به اصطلاح صفراوی، سوداوی، دموی یا بلغمی سفارشات منحصر بفردی را برای هر کدام از آن‌ها دارد.

به گزارش خبرداغ به نقل از  شفاآنلاین،طب سنتی با تقسیم بندی مزاج افراد به ۴ دسته سرد و تر، سرد و خشک، گرم و‌تر و گرم و خشک یا به اصطلاح صفراوی، سوداوی، دموی یا بلغمی سفارشات منحصر بفردی را برای هر کدام از آن‌ها دارد و افراد با رعایت این نکات می‌توانند میزان سلامتی و شادابی خود را بالاتر ببرند.

در این مطلب به رژیم غذایی مزاج گرم وخشک در تابستان می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

معرفی مزاج گرم و خشک

مزاج صفراوی خصوصیت آتش دارد و گرم و خشک است.

افراد با این مزاج پوست خشک، مو‌هایی مجعد و رنگ زردی دارند.

یبوست، ادرار تیره، کم‌اشتهایی، عطش، تلخ‌شدن دهان، سردرد، سرگیجه و دیدن خواب‌های ترسناک از نشانه‌های مزاج صفراوی است. غذا‌های چرب و سنگین صفرا را زیاد کرده و مصرف غذا‌های سرد توصیه می‌شود.

افراد با طبع گرم و خشک، این افراد لاغراندام هستند.

این افراد دچار دهانی خشک هستند کم‌خواب بوده و به مصرف ترشی علاقه دارند به‌طوری‌که مصرف لواشک و سرکه و غذا‌های سرد مثل خیار و کاهو علاقه دارند.

این افراد تحمل گرما را ندارند و معمولاً خواب کمی دارند. افراد با مزاج گرم و خشک، عطش زیاد و دهانی خشک دارند، زود عصبانی می‌شوند و زود هم آرام می‌گیرند. این افراد پرجنب‌وجوش و پرانرژی هستند.
خوراکی‌های مناسب برای مزاج گرم و خشک

این گروه از افراد نباید پرخوری کنند و باید مصرف شیرینی را کم کنند. همچنین غذا‌های پرحجم مثل آش رشته و ماکارونی برایشان مفید نیست.

میوه‌هایی مثل انار و شاتوت، زرشک، تمشک، زردآلو، هلو، سیب، گلابی و خیار برای آن‌ها مفید است و مصرف هویج، کاهو، کدو، اسفناج، گشنیز و نخودفرنگی برایشان توصیه می‌شود.

برای افراد با مزاج گرم و خشک مصرف بالای سیر، پیاز، ادویه‌های تند، گوشت قرمز، موز، خربزه، آناناس، انجیر، غذا‌های سرخ‌کرده، گردو، پسته، فندق و نارگیل مضر است. مصرف زیاد این نوع مواد غذایی بدن این افراد را از حالت تعادل خارج می‌کند و آن‌ها را دچار علائمی مثل خشکی پوست، اضطراب، بی‌خوابی و تپش قلب می‌کند.

در مقابل، مصرف سوپ جو و گوشت مرغ، آش تشکیل شده از ماست، کدو، اسفناج و گشنیز برای آن‌ها مناسب است.

و، اما شربت‌های مناسب برای این گروه نیز شربت لیمو، آلو، نارنج، ماءالشعیر، سکنجبین و دوغ ترش است و مصرف هویج، انار، سیب، گلابی، آلبالو، زرشک، گوجه‌سبز، کدو و اسفناج برای این افراد توصیه می‌شود.

مواد غذایی مفید در فصول گرم

توصیه می‌شود در فصل تابستان از خنکی‌جات (مانند آب‌دوغ خیار، ماست، خیار و کمی نان، سبزیجات خنک مانند خیار، کاهو، کدو خورشتی (سبز)، گشنیز، اسفناج، ماست و اسفناج) استفاده شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: