کد خبر: ۷۷۲۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
تعداد بازدید: ۴۳۵
رییس سابق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: رانندگان می‌توانند با تشکیل تعاونی، برای کسب و کار خود بازاریابی داشته باشند، بارنامه صادرکنند و نگران اینکه شرکت‌ها از آنها حق کمیسیون بیشتری دریافت کنند، نباشند.
رانندگان با تشکیل تعاونی برای خود بازاریابی کنند/ پرداخت مبلغی به صاحبان کامیون‌های فرسوده برای راه‌اندازی کسب و کار جدید/ با کاهش تعداد کامیون‌ها دستمزدها افزایش می‌یابد/ پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت قبول کرده بود که 50 درصد حق بیمه رانندگان را پرداخت کند

به گزارش خبرداغ، داوود کشاورزیان مشاور وزیر راه در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه در سال‌های گذشته هم رانندگان کامیون و کامیون داران مطالباتی که امروز بیان می‌کنند را داشتند، گفت: قیمت حمل کالا از حدود 30 سال گذشته توافقی اعلام می‌شد و نرخ گذاری‌ها توافقی بین راننده و صاحبان کالا بوده و دولت هم در سه دهه گذشته وارد قیمت گذاری نرخ کرایه نشد.

وی افزود: در دو الی سه سال گذشته به دلیل رکودی که بر اقتصاد کشور کم و بیش حاکم بود، بازار کشش افزایش قیمت کرایه را نداشت در حالی که هزینه رانندگان رو به افزایش بوده است.

کشاورزیان  ادامه داد: کرایه‌ای که در سال 1396 از سوی شرکت‌ها اخذ می‌شد، تقریبا معادل کرایه در سال 1392 بود.

رییس سابق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره پیشنهاد تعیین قیمت کرایه براساس فرمول تن- کیلومتر گفت:  ماهیت کالا به گونه‌ای است که نمی‌توان کرایه حمل آن را براساس فرمول تن بر کیلومتر برآورد کرد. در استان‌ها و شرکت‌های حمل بار با توجه به شرایط، باید ضریبی برای نرخ نهایی کرایه در نظر گرفته شود.

کشاورزیان با بیان اینکه تعیین نرخ براساس تن- کیلومتر هم چیزی را عوض نمی‌کند، تصریح کرد: وقتی قرار باشد که ضریبی برای آن در نظر گرفته شود، فرقی با تعیین قیمت به روش‌های قبل نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه ریشه اصلی عدم کشش بازار برای افزایش قیمت‌ها، علاوه بر رکود، افزایش عرضه بوده و در حال حاضر ما با مازاد ناوگان کامیونی برحسب نیاز موجود مواجه هستیم، ادامه داد: این موضوع باعث می‌شود که صاحبان کالا و نمایندگان آنها قدرت چانه زنی بالایی در مقابل رانندگان داشته باشند و بخشی از کرایه را به عنوان حق کمیسیون از رانندگان دریافت کنند.

کشاورزیان درباره اعتراض رانندگان کامیون نسبت به عملکرد سامانه سپهتن گفت: هدف از اجرا و راه اندازی سامانه سپهتن بحث افزایش ایمنی رانندگان است حال امکان دارد عده‌ای با آن مخالف باشند. در همان زمان شروع به کار این سامانه هم عده‌ای مخالف بوده و حرف‌هایی درباره مشکلات اجرای این سامانه داشتند البته در آن زمان هنوز سامانه شروع به کار نکرده بود که مشکلات آن مشخص شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه اتفاقاتی که اخیرا رخ داد و باعث شد اعتراض راننده‌ها نمود پیدا کند، بحث بیمه این قشر بود، اظهار داشت:  پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت قبول کرده بود که 50 درصد حق بیمه رانندگان را پرداخت کند اما بعدها تصمیم بر قطع یارانه بیمه گرفته شد که در نهایت طبق توافقات انجام شده قرار بر این است که مشکل بیمه رانندگان حل شود و دولت یارانه بیمه را بپردازد.

وی گفت: در سال‌های گذشته برای اینکه بتوانیم به بخشی از خواسته رانندگان پاسخ دهیم در آیین نامه، تاسیس تعاونی حمل و نقل را با ساختار تعاونی تطبیق دادیم به این معنا که گفته شد کامیون می‌تواند متعلق به اعضا باشد و نه خود تعاونی. بنابراین این امکان که چند راننده با همکاری هم تعاونی تشکیل دهند، وجود دارد.

کشاورزیان ادامه داد: رانندگان می‌توانند با تشکیل تعاونی خودشان برای کسب و کار خود بازاریابی داشته باشند و بارنامه صادرکنند و نگران اینکه شرکت‌ها از آنها حق کمیسیون بیشتری دریافت کنند، نباشند.

رییس سابق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه معتقدیم از آنجایی که در بخش ناوگان کامیونی عرضه مازاد داریم، در نوسازی این ناوگان، برای کامیون‌های فرسوده نباید جایگزینی واردکنیم، گفت: در نوسازی ناوگان علاوه بر پرداخت هزینه لاشه و ... مبلغی به رانندگان پرداخت می‌شود که بتوانند در مجموع مبالغی که به دست می‌آورند، کسب و کار دیگری را برای خود راه اندازی کنند.

وی گفت: این پیشنهاد که به جای ناوگان فرسوده کامیونی وارد نشود در طرح نوسازی ناوگان که از سوی رییس جمهوری مطرح شده بود، ارایه شد مبنی بر اینکه در نوسازی ناوگان به ازای از رده خارج شدن دو کامیون فرسوده یک کامیون نو وارد ناوگان شود اما گویا جلسات بعدی این پیشنهاد رد شده است.

کشاورزیان افزود: در حال حاضر یک کامیون به طور متوسط ماهیانه 4 هزار کیلومتر تردد دارد که این مقدار به اندازه مسافت رفت و برگشت به بندرعباس است. بنابراین قطع کرایه کفاف پرداخت اقساط، هزینه‌های نگهداری خودرو و گذران زندگی را نمی‌دهد.

وی تاکید کرد: اگر تعداد کامیون‌ها کمتر شوند این تردد می‌تواند به دو الی سه بار در یک ماه برسد که به طور قطع دستمزد آن راننده هم افزایش خواهد یافت. حتی این فرایند می‌تواند به کاهش کرایه ها هم منجر شود چراکه تردد و فرصت حمل بار برای کامیون‌ها افزایش می یابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: