کد خبر: ۷۷۲۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۶
تعداد بازدید: ۷۲۸
زینب حسینی رتبه یک رشته زمین شناسی از دانشگاه خوارزمی تهران، مرتضی شفاهی رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد در رشته روابط بین الملل از دانشگاه حکیم سبزواری و عزیزالله موحدی رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد در رشته تاریخ از دانشگاه فردوسی مشهد سه دانشجوی نخبه افغانستانی هستند که رتبه یک را به خود اختصاص دادند.
سه دانشجوی افغانستانی رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد ایران شد

سه تن از دانشجویان مهاجر افغانستانی مقیم ایران امسال در کنکور کارشناسی ارشد جمهوری اسلامی ایران رتبه نخست را کسب کردند.

به گزارش خبرداغ به شفاهی رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد در رشته روابط بین الملل از دانشگاه حکیم سبزواری و عزیزالله موحدی رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد در رشته تاریخ از دانشگاه فردوسی مشهد سه دانشجوی نخبه افغانستانی هستند که رتبه یک را به خود اختصاص دادند.

مرتضی شفاهی اظهار داشت : من از شش ماه قبل کنکور مطالعاتم را آغاز کردم، اوایل سخت بود و شاید روزانه دو سه ساعت مطالعه می کردم، اما به مرور راحت تر شد و ماههای آخر من روزانه 15 ساعت مطالعه می کردم.


وی افزود : دانشگاه حکیم سبزواری یکی از دانشگاههایی است که هر سال در کنکور ارشد رتبه می آورد و من هم از همان اوایل هدفم اول شدن بود.


شفاهی با بیان اینکه من در سالهای تحصیل همیشه در حال کار کردن در کنار تحصیل بودم، خاطرنشان کرد : در تمام سالهای تحصیل بعنوان فروشنده در مکانهای مختلف مشغول کار بودم و خرج و مخارج تحصیل را سعی می کردم خودم بپردازم، بسیاری از دانشجویان مهاجر با همین وضعیت روبرو هستند و اکثرا در کنار تحصیل دانشگاهی کاری هم انجام می دهند.


وی در پاسخ به اینکه آیا قصد رفتن از ایران به کشورهای اروپایی را داری یا نه، اظهار داشت : برادر و خواهرم که هر دو تحصیل کرده هم بودند، به کشورهای مختلف مهاجرت کردند و زمینه مهاجرت من هم بود، اما من بیشتر به سمت افغانستان تمایل داشتم تا رفتن به اروپا و آمریکا!

 

وی تصریح کرد : من احساس می کنم فرصتهای بیشتری در افغانستان برای من وجود دارد و می توانم آنجا خدمت بیشتری به جامعه و مردم خودم داشته باشم. نمی خواهم زیاد آرمانی صحبت کنم اما من افغانستان را برای ادامه زندگی ترجیح می دهم.


این دانشجوی نخبه عنوان کرد : من رشته روابط بین الملل را با یک هدف انتخاب کردم، از همان دوره کارشناسی دنبال این بودم که در این رشته ادامه تحصیل بدهم تا در آینده بتوانم برای کشورم خدمت کنم.


وی گفت : می خواهم دو سال ارشد را بخوانم و بعد از آن برای تدریس به افغانستان بروم، به تدریس در دانشگاه خیلی علاقه دارم و می توانم بگویم یکی از چیزهایی که همیشه به آن فکر کرده ام همین تدریس در دانشگاه بعنوان استاد بوده است.


مرتضی شفاهی ادامه داد : بعد از تدریس می خواهم دکتری را بگیرم و بعد از آن علاقه مند هستم که وارد وزارت خارجه کشورم شوم و فعالیت خدماتی خودم را آغاز کنم.


این دانشجوی نخبه تصریح کرد : این صلاحیت را در خودم می بینم که اگر راه باز باشد و مشکلات وجود نداشته باشد و مسایل قومی را کنار بگذاریم، بتوانم وارد وزارت خارجه افغانستان شوم.


وی یادآور شد : بعنوان یک فارغ التحصیل علوم سیاسی وضعیت خوبی را در وزارت خارجه کشورمان می بینیم، هر کس تخصص داشته توانسته در این وزارت برای خودش جا باز کند، بسیاری از دوستان را می شناسم که بر اساس شایستگی خودشان در این وزارت فعالیت می کنند، من هم از همین خاطر علاقمند هستم که در این وزارت خدمت کنم.


وی افزود : کشور ما در روابط خارجه رشد خوبی داشته و خدا را شکر روابط حسنه ای با کشورهای دنیا داریم؛ افغانستان توانسته در طول سالهای اخیر روابط خوبی با سایر دولتهای و ملتها داشته باشد.


مشکلات فراروی دانشجویان مهاجر

مرتضی شفاهی در بخش دیگر سخنانش گفت : دوره کارشناسی را در شهر سبزوار تحصیل کردم، سبزوار یک شهر کوچک نزدیک مشهد بود و مهاجرین زیادی در آن وجود نداشت و بالطبع مشکل زیادی برای ما وجود نداشت. فقط در زمینه گرفتن پاسپورت تحصیلی و رفتن به افغانستان برخی بن بستها وجود داشت ولی در مجموع با تمام تلخیها و شیرینیها دوره کارشناسی دوره بدی نبود.


این دانشجوی نخبه گفت : بسیاری از دانشجویان از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند، آنها هم کار می کنند و هم درس می خوانند، باید توجه داشت که این دانشجویان خیلی وقتها بخاطر همین مسایل مالی قید درس را می زنند.


رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد ایران اظهار داشت : من بعنوان کسی که در تمام دوران تحصیل خود هم درس خوانده و هم کار کرده می توانم درک کنم که دانشجویان مهاجر با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند. پرداخت شهریه، کار در حین تحصیل، گرفتن پاسپورت تحصیلی و رفتن به افغانستان تنها بخشی از مشکلات دانشجویان است.


وی افزود : جا دارد از خانواده خودم، پدر و مادر و برادر و خواهرم تشکر کنم که در طول این سالها و مخصوصا این سال آخر خیلی کمک کردند تا به اینجا برسم، در این سال آخر نتوانستم سر کار بروم و پدرم حمایت زیادی کرد و امروز شاهد کسب رتبه یک بودم.


این دانشجوی نخبه گفت : ما هفت خواهر و برادریم که شش نفر از لیسانس به بالا تحصیل کرده ایم و همه اینها بخاطر داشتن پدری است که علم را دوست دارد و ما را حمایت کرده است.

عزیزالله موحدی دیگر دانشجوی رشته تاریخ ایران اسلامی دانشگاه فردوسی که رتبه یک رشته تاریخ را در کنکور کارشناسی ارشد کسب کرده است گفت : وقت زیادی برای کنکور نگذاشتم اما مطالعات پراکنده زیادی در حوزه تاریخ ایران اسلامی داشتم.


وی خطاب به دانشجویان مهاجر گفت : مشکلاتی در زمینه تحصیل دانشجویان وجود دارد، اگر از پس این مشکلات برایند و در برابر این مشکلات تسلیم نشوند روزهای خوبی در انتظارشان است، تنها توصیه من به دانشجویان همین است.

رضا حسینی، رتبه 4 برنامه ریزی منطقه ای و آمایش سرزمین از دانشگاه پیام نور مشهد به خبرنگار ما گفت : نزدیک به دو ماه برای کنکور ارشد وقت گذاشتم و در این دوماه تمام وقت روی مطالعه کتب مربوط به کنکور وقت گذاشتم.


وی در خصوص مشکلات دانشجویان مهاجر اظهار داشت : اولین مشکل فراروی دانشجویان عدم اشتغال به کار پس از دوران تحصیل است، دانشجوی افغانستانی بعد از تحصیل نمی داند چه کار باید بکند، چون استخدام نمی شود.


این دانشجوی نخبه عنوان کرد : نداشتن پشتیبان مالی برای ادامه تحصیل کار را برای بسیاری از دانشجویان دشوار می کند، بسیاری از دانشجویان افغانستانی مهاجر بدلیل مشکلات مالی عطای درس خواندن را به لقایش می بخشند.


وی تصریح کرد : طرح بورسیه رتبه های دورقمی کنکور ارشد نور امیدی در دل دانشجویان مهاجر تابانده و امسال شاهد این هستیم که بیش از صد دانشجوی مهاجر در رشته های مختلف رتبه های تک رقمی و دورقمی آورده اند و می توانند بورسیه دریافت کنند و در ایران درس بخوانند.

شایان ذکر است خانم زینب حسینی از دانشگاه خوارزمی تهران نیز رتبه یک کنکور ارشد در رشته زمین شناسی را به خود اختصاص داده اند که متاسفانه تا زمان انتشار این مطلب راه تماسی با ایشان یافت نشد، انشالله بزودی در یک مصاحبه اختصاصی پای حرفهای ایشان هم می نشینیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: