کد خبر: ۷۷۲۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
تعداد بازدید: ۵۰۷
با نزدیک شدن به تعطیلات نیمه خرداد بساط تورهای مسافرتی داغ شده و قیمت‌ها روند تصاعدی به خود گرفته است. دامنه افزایش قیمت سفرهای داخلی و خارجی در تعطیلات پیش رو تا صد‌درصد هم می‌رسد.
کورس افزایش قیمت برای تعطیلات خرداد ماه/ در تورهای خارجی چه خبر است؟
به گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه شهروند: با نزدیک شدن به تعطیلات نیمه خرداد بساط تورهای مسافرتی داغ شده و قیمت‌ها روند تصاعدی به خود گرفته است. دامنه افزایش قیمت سفرهای داخلی و خارجی در تعطیلات پیش رو تا صد‌درصد هم می‌رسد، مثلا تا همین چند روز پیش، تورهای گرجستان به پایین‌ترین حد نرخ خود، یعنی ۶۰۰‌هزار تومان رسیده بود که برای نیمه خرداد تا دو برابر فروخته می‌شود‍!

این وضع حتی برای تورهای ترکیه هم تکرار می‌شود. ترکیه که هر سال در ماه رمضان مسافرانش ریزش می‌کند قیمت تورها و خدماتش به شدت افت دارد اما این‌بار تعطیلات نیمه خرداد شرایط را کمی متفاوت کرده است و قیمت تورهای ترکیه برای مسافران ایرانی افزایش تا ٥٠‌درصد را تجربه می‌کند.تورهای داخلی مثل اصفهان، شیراز و یزد که اتفاقا به خاطر هم‌زمانی اجرای آنها با ماه رمضان با محدودیت در خدمات‌دهی به‌ویژه در بخش پذیرایی مواجه شده هم دست کمی از تورهای خارجی ندارد و آنها نیز برای تعطیلات پیش رو، افزایش نرخ را تجربه می‌کنند. قیمت بعضی از این تورها درحال حاضر حدودا ۳۷۰‌هزار تومان با اقامت در هتل سه ستاره و بلیت هواپیما است که همان تورها برای نیمه خردادماه بین ۲۵ تا ۵۰‌درصد افزایش قیمت داشته‌اند که البته بخش زیاد این تغییر به شناور بودن نرخ بلیت پروازها مربوط می‌شود که برای روزهای آینده همچنان روند صعودی را طی می‌کند.

نگاهی به قیمت پروازها

به جز نرخ تور، بهای بلیت هواپیما هم این روزها جهش‌های عجیب و غریب قیمت را تجربه می‌کند تا آن‌جا که قیمت بلیت تهران - بوشهر در تعطیلات نیمه خرداد به ٦٠٠‌هزار تومان هم رسیده است. نگاهی به قیمت سایر پروازها نشان می‌دهد که پروازهای داخلی در آستانه تعطیلات بین ٢٠٠ تا ٢٥٠‌هزار تومان گران‌تر شده‌اند. به‌عنوان مثال درحالی هفته بعد از تعطیلات خرید بلیت هواپیما به کیش بین ١٠٤ تا ٣٥٢‌هزار تومان آب می‌خورد که برای خرید بلیت در یکشنبه ١٣ خرداد حداقل ٣٤٩‌هزار تومان و حداکثر ٦٩٠‌هزار تومان باید هزینه کنید. البته اگر قصد سفر دارید بهتر است هر چه سریع‌تر دست بجنبانید چرا که تعداد محدودی از بلیت‌های شهرهای مسافر پذیر باقی مانده است. اما قیمت هتل هم دست کمی از هواپیما ندارد و این روزها سر به فلک کشیده است . به عنوان مثال هزینه اقامت در هتل‌های کیش از شبی ٢٠٠‌هزار تومان شروع می‌شود تا شبی یک‌میلیون تومان هم می‌رسد. در روزهای بدون مسافر در برخی مواقع نصف این قیمت‌های فعلی است.

در تورهای خارجی چه خبر است؟

اگرچه تمامی گردشگران ایرانی در قالب تور به سفرهای خارجی نمی‌روند و بخشی از آنها مقدمات و ملزومات سفر را خود تهیه می‌کنند، با این حال مقایسه قیمت تورها در تعطیلات نیمه خرداد و هفته بعد از تعطیلات می‌تواند نمایش‌دهنده تخمین خوبی از حدود هزینه‌های سفر به کشورهای خارجی برای یک مسافر، حداقل برای مقایسه میان دو بازه زمانی مدنظر باشد. یکی از محبوب‌ترین مقاصد خارجی گردشگران ایرانی، استانبول ترکیه است. درحالی هزینه سفر به استانبول ترکیه و اقامت در یک هتل ٥ستاره ٥‌میلیون و ٤٠٠‌هزار تومان خرج روی دست توریست‌های ایرانی می‌گذارد که اگر سفر خود را یک هفته به تأخیر بیندازید می‌توانید با ٣‌میلیون و ٨٢٠‌هزار تومان سفر خوبی را داشته باشید. البته برای رفتن به سفرهایی همچون آنتالیا دیگر دیر شده است و تورهای تعطیلات هفته بعد پر شده است. شرایط برای تورهای دیگر مقاصد خارجی محبوب ایرانیان، مشابه است و در کمترین مقدار حدود یک‌میلیون تومان بر قیمت این تورها در مقایسه با دو هفته آینده افزوده شده است. فعالان گردشگری افزایش تقاضا را مهمترین عامل این افزایش چشمگیر قیمت‌ها می‌دانند.

اما اوضاع افزایش قیمت‌ها درخصوص تورهای داخل کشور به اندازه تورهای خارجی وخیم نیست. هرچند که با بررسی قیمت‌های ارایه‌شده برای تورهای داخلی در نیمه خرداد ٩٧ می‌توان افزایش قابل توجهی را در قیمت‌ها مشاهده کرد، اما آن‌گونه که فعالان این صنعت می‌گویند بیشتر ایرانی‌ها در نیمه خرداد خواهان سفر به خارج از ایران هستند و همین مسأله موجب شده که تورهای خارج در برخی موارد رشد حدود ٥٠‌درصدی را تجربه کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: