کد خبر: ۷۷۱۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱
تعداد بازدید: ۳۹۳
تحلیلگران مسائل عربستان می‌گویند این رویدادها بازتاب‌دهنده روند معکوس سیاست عربستان سعودی است و شاهزاده سعودی تمایل دارد تا نشان دهد لغو ممنوعیت رانندگی زنان هدیه‌ای از سلطنت به زنان سعودی بوده و نه امتیازی بین المللی و داخلی. ین بازداشت‌ها سبب می‌شوند تا درباره اراده محمد بن سلمان برای تحقق وعده‌اش و تغییرات اساسی در جامعه پدرسالار عربستان سعودی که در آن مردان بر زنان کنترل دارند، تردیدهای زیادی ایجاد شوند. /مطالعات نشان می‌دهند اقتصادهایی که نیمی از جمعیت را نایدده می گیرند -یعنی زنان- نمی توانند به ظرفیت کامل خود دست یابند. تا زمانی که محدودیت‌ها علیه زنان رفع نشوند محمد بن سلمان نمی تواند ادعا کند که اصلاح طلب است.
سرکوب و بازداشت فعالان حقوق زنان در عربستان و تردید درباره واقعی بودن اصلاحات بن سلمان/ مقامات سعودی، زنان بازداشتی را در انفرادی و بدون دسترسی به وسایل ارتباطی نگه داشته‌اندروزنامه امریکایی «نیویورک تایمز» با اشاره به این که از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به عنوان اصلاح طلبی جوان یاد شده است که کشورش را به سوی دوره‎ای مدرن انتقال می دهد، می نویسد: «تمرکز اصلی او بر روی تغییرات اقتصادی است با این حال، این شاهزاده ۳۲ ساله وعده داده تا سیاست‌های اجتماعی بازتری را دنبال کند؛ از جمله برای زنان. کاری که ستایش غرب را موجب شده است. 

به گزارش خبرداغ به نقل از آفتاب‎نیوز؛ ظرف مدت زمان کوتاهی محمد بن سلمان از آزادی رانندگی زنان و اصلاحات اجتماعی خبر داد. آیا همه چیز درست پیش می رود؟ نه چندان. در دو هفته گذشته، شاهزاده جوان روند معکوس را آغاز کرده است و بسیاری از فعالان حقوق زنان را بازداشت کرده است. دستکم ۱۱ نفر که بخش قابل توجهی از آنان زن هستند بازداشت و بازجویی شده‌اند؛ آن هم بدون امکان دسترسی به وکیل. گفته شده که این زنان بازداشتی را در انفرادی و بدون دسترسی به وسایل ارتباطی نگه داشته‌اند. اواخر روز پنجشنبه سازمان عفو بین الملل گزارش داد که مقام های سعودی چهار نفر از بازداشت‌شدگان را آزاد کرده‌اند اما ظاهرا «لجین الهذلول» در بین آنان نبوده است. او فعال حقوق زن و چهره‌ای شناخته شده در شبکه های اجتماعی است. تحلیلگران مسائل عربستان می‌گویند این رویدادها بازتاب‌دهنده روند معکوس سیاست عربستان سعودی است و شاهزاده سعودی تمایل دارد تا نشان دهد لغو ممنوعیت رانندگی زنان هدیه‌ای از سلطنت به زنان سعودی بوده  و نه امتیازی بین المللی و داخلی».



این روزنامه در ادامه می نویسد: این بازداشت‌ها سبب می‌شوند تا درباره اراده محمد بن سلمان برای تحقق وعده‌اش و تغییرات اساسی در جامعه پدرسالار عربستان سعودی که در آن مردان بر زنان کنترل دارند، تردیدهای زیادی ایجاد شوند. واقعیت آن است که سلسله مراتب بسیار محافظه کارانه روحانیون در عربستان سعودی که معتقد به وهابیت هستند مخالف اجازه دادن به زنان برای کسب حقوق می باشند؛ از جمله حق رانندگی. 

اگر محمد بن سلمان نتواند از حرارت اعتراضات به قانون منع ممنوعیت رانندگی زنان بکاهد دشوار بتوان تصور کرد که در سایر موارد نیز بتواند اصلاحات را با موفقیت به پیش ببرد. یکی از مهمترین قوانین عربستان سعودی که زنان می خواهند از شر آنان خلاص شوند لزوم همراه زن بودن یک مرد است؛ حال شوهر، پدر، برادر و یا پسر او که از طرف او تصمیم‌گیری‌های مهمی را انجام می دهد؛ از درخواست گذرنامه گرفته تا اجازه سفر خارج از کشور و تحصیل در کشوری دیگر و در نهایت ازدواج. 

این نخستین باری نیست که محمد بن سلمان اعتبار تلاش خود برای اصلاحات را زیر سوال می برد. سال گذشته نیز او ده ها تن از نویسندگان، روشنفکران و روحانیون میانه‌رو را که منتقد سیاست خارجی مدنظرش بودند بازداشت کرد. محمد بن سلمان همچنین ۲۰۰ شاهزاده ثروتمند و بازرگان را در بازداشت قرار داد و آنان را مجبور کرد تا بخش قابل توجهی از ثروت خود را تسلیم حکومت کنند. در حالی که بازداشت آنان به دلیل کارزار مبارزه با فساد بود. با افزایش شک و تردید درباره تعهد محمد بن سلمان به حقوق بشر و حاکمیت قانون شاید برای شرکت‌های خارجی نیز سرمایه گذاری بیشتر در عربستان جذاب نباشد. این در حالیست که بن سلمان شدیدا عطش جذب سرمایه‌های خارجی تازه را دارد. مطالعات نشان می‌دهند اقتصادهایی که نیمی از جمعیت را نایدده می گیرند -یعنی زنان- نمی توانند به ظرفیت کامل خود دست یابند. تا زمانی که محدودیت‌ها علیه زنان رفع نشوند محمد بن سلمان نمی تواند ادعا کند که اصلاح طلب است.

تردید درباره واقعی بودن اصلاحات بن سلمان

شبکه خبری «سی ان ان» نیز در گزارشی اشاره می کند که سرکوب اخیر علیه فعالان حقوق زنان در عربستان سعودی سبب می شود تا تردیدهای بسیاری درباره واقعی بودن تلاش‌های اصلاح‌طلبانه محمد بن سلمان مطرح شود. علیرغم انتقادهای مطرح شده درباره بازداشت فعالان حقوق زنان در عربستان، رسانه‌های نزدیک به دولت، آنان را خائن خوانده و بازداشت‌شان را اقدامی درست دانسته‌‎اند. با این حال، از دید گروه‌های بین المللی این اقدام غیرقابل دفاع است. اگر نگاهی به فعالیت افراد بازداشت شده بیندازیم می بینیم که آنان حامی حقوق زنان بوده‌اند. 

منابع آگاه می گویند این فعالان نگران بودند که اگر خواسته‌های بیشتر و پیگیری را مطرح نکنند برنامه اصلاحات متوقف می شود. آنان معتقد بودند که گویا از دید محمد بن سلمان اعطای حق رانندگی به زنان از سوی حکمت پایان کار است. در حالی که این فعالان بر این باور بودند که این تازه آغاز راه است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: