کد خبر: ۷۷۱۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۶
تعداد بازدید: ۶۶۵
با ادعای تقلب گسترده انتخاباتی؛
یکصد و 50 نماینده پارلمان عراق با ارسال شکوائیه ای به 'یان کوبیش' نماینده سازمان ملل در امور عراق، ضمن طرح ادعای تقلب گسترده در انتخابات اخیر، خواستار مداخله این سازمان شدند
150 نماینده پارلمان عراق خواستار مداخله سازمان ملل شدندبه گزارش خبرداغ ، این نمایندگان مدعی شده اند که صدها دلیل مستند از حجم بزرگ تقلب در دستگاه های شمارش الکترونیک آرا در انتخابات 22 اردیهشت 1397 در دست دارند.
نمایندگان در این شکوائیه خواستار مداخله بین المللی برای اصلاح روند اقدامات کمیسیون عالی مستقل انتخابات این کشور و شمارش دوباره انتخابات به شیوه شمارش دستی شده اند.
'احمد رشید حمه' رئیس ائتلاف 'جماعت اسلامی کردستان عراق' و یکی از 150 نماینده یاد شده گفت: دستگاه های شمارش الکترونیک آرا در دادن نتایج درست در انتخابات تمام عراق موفق نبوده است.
وی تاکید کرد: از تحقق خواسته هایمان در مورد شمارش دوباره آراء به شیوه دستی ناامید نشده ایم و تمام راهکارها هنوز در دسترس است.
حمه همچنین افزود: به سفارتخانه ها و سازمان های بین المللی مراجعه کردیم و اعتصابی معترضانه نیز تنظیم کرده ایم و از حضور مردم و هر روش قانونی دیگر برای این کار استفاده خواهیم کرد. 
وی همچنین عدم حضور نمایندگان دو حزب عمده کردستان عراق (حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان عراق) در جلسه اضطراری امروز پارلمان که بدلیل نرسیدن به حد نصاب برگزار نشود، را نشانه ترس از فاش شدن تقلب و دستکاری های انجام شده در نتایج انتخابات پارلمانی عراق (در کردستان عراق) دانست.
تعدادی از نمایندگان پارلمان عراق چند روزی است برای تشکیل یک جلسه اضطراری با هدف بررسی مسائل انتخابات تلاش می کنند اما این جلسه به دلیل به حد نصاب نرسیدن تاکنون برگذار نشده است.
از جمله مورد مورد استناد نمایندگان معترض اظهارات'سید سعید کاکایی' یکی از اعضایی شورای کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق است. 
وی تاکنون چند بار به رسانه ها گفته است که اطلاعاتی مستند از تقلب و دستکاری های بسیار در نتایج انتخابات پارلمانی عراق وجود دارد. 
کاکایی گفت: در 6 استان عراق درصد تقلب و دستکاری آرا به بیش از 60 درصد می رسد و همچنین دستگاه تطبیق آثار انگشت در این شش استان وجود نداشت که امکان تقلب و دستکاری آرا را به بیش از 12 ملیون رای به شیوه های گوناگون میرساند. 
این ادعاها درحالی است که کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق روز پنجشنبه آینده 
را آخرین فرصت دریافت شکایت های انتخاباتی اعلام کرده است.
برخی احزاب و شخصیت های سیاسی، نمایندگان متعرض را متهم می کنند بدلیل شکست در انتخابات سعی در بی اعتبار کردن نتایج آن دارند.
درهمین حال با گسترش و ادامه اعتراض های سیاسی به نتایج انتخابات بویژه در سطح نزدیک به نیمی از نمایندگان پارلمان کنونی عراق، برخی نگرانی ها از احتمال بطلان انتخابات با فشار و حمایت برخی طرف های خارجی برای ورود این کشور به مرحله دولت موقت و وضعیتی جدید از بی ثباتی ها مطرح شده است. 
یک ناظر عراقی به خبرنگار ایرنا گفت که این نگرانی وجود دارد طرف های خارجی از جمله واشنگتن و ریاض که پیش از انتخابات بشدت دنبال وارد کردن عراق در مرحله خلاء سیاسی از طریق تعویق تاریخ برگزاری انتخابات بودند تا بتوانند تغییرات دلخواه خود را در روند سیاسی این کشور انجام دهند، اکنون ممکن است همان اهداف را طریق بطلان نتایج انتخابات و تشکیل و استقرار دولت موقت دست کم به مدت چند ماه دنبال کنند. 
در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که در 22 اریبهشت ماه گذشته با مشارکت 44.5 درصد واجدین شرایط برگزار شد، فهرست های انتخاباتی 'سائرون' (مقتدا صدر) با 54 کرسی، الفتح (هادی العامری) با 47 کرسی، النصر (حیدر العبادی) با 42 کرسی در رتبه اول تا سوم قرار گرفته اند. 
دولت قانون (نوری المالکی) با 26 کرسی، دموکرات (مسعود بارزانی) با 24 کرسی، الوطنیه (ایاد علاوی) با 20 کرسی، جریان حکمت (سید عمار حکیم) با 19 کرسی و اتحادیه میهنی (کوسرت رسول جانشین جلال طالبانی) با 18 کرسی در رده های بعدی قرار گرفته اند. 
در این دوره از انتخابات 28 فهرست و حزب سیاسی توانستند به پارلمان راه پیدا کنند. 
پنچ گروه سیاسی شیعه در این دوره از انتخابات، نیز با پیشتازی در انتخابات مهمترین گروه های مطرح برای تشکیل ائتلاف بزرگ سیاسی و شکل گیری دولت آینده هستند. 
انتظار می رود که گروه های دیگری از کردها و اهل سنت، بعد از مشخص شدن چارچوب ائتلاف بزرگ سیاسی جدید، برای مشارکت در تشکیل دولت آینده، به ائتلاف بپیوندند. 
طبق قانون اساسی عراق، بزرگترین فراکسیون پارلمان حق دارد دولت آینده را تشکیل دهد.

ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: