کد خبر: ۷۷۱۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۵
تعداد بازدید: ۷۱۴
رئيسى با بيان اينكه يک ميليارد و ٤٠٠ ميليون نفر در دنيا سيگار مصرف مى‌كنند، افزود: متاسفانه ٨٤ درصد سيگارى‌ها در كشورهاى در حال توسعه هستند و اين زنگ خطرى براى ماست، عوارض سيگار و دخانيات بسيار زياد است و تقريبا مصرف دخانيات با همه سرطان‌ها در ارتباط است و زنگ هشدار بزرگى محسوب مى‌شود.
وزارت بهداشت: ايرانى‌ها ساليانه ٥٥ ميليارد نخ سيگار دود مى‌كنند/١١.٢ درصد نوجوانان مصرف كننده قليان هستندبه گزارش خبرداغ ، عليرضا رئيسى معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبرى روز جهانى بدون دخانيات كه در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: در سازمان بهداشت جهانى بحث دخانيات بسيار حائز اهميت است زيرا بسيارى از بيمارى‌ها متاثر از دخانيات است.

وى ادامه داد: بسيارى از كشورها با ماليات بر سيگار و مواد دخانى توانستند عرضه آن را كنترل و سلامتى مردم را تضمين كنند.

٨٤ درصد سيگارى‌ها در كشورهاى در حال توسعه زندگی می‌کنند

رئيسى با بيان اينكه يک ميليارد و ٤٠٠ ميليون نفر در دنيا سيگار مصرف مى‌كنند، افزود: متاسفانه ٨٤ درصد سيگارى‌ها در كشورهاى در حال توسعه هستند و اين زنگ خطرى براى ماست، عوارض سيگار و دخانيات بسيار زياد است و تقريبا مصرف دخانيات با همه سرطان‌ها در ارتباط است و زنگ هشدار بزرگى محسوب مى‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت عنوان كردند: در كشور ما ساليانه ٥٥ ميليارد نخ سيگار مصرف مى‌شود که ١٠ هزار ميلياردتومان هزينه آن بوده و هزينه درمان ٢٠ تا ٣٠ هزار ميليارد تومان است، اين در حالى است بودجه پزشک خانواده هزار ميليارد تومان است .

وى با بيان اينكه سازمان بهداشت جهانى در قرن ٢١ يكى از تهديدكننده هاى سلامت را قليان معرفى مى‌كند، گفت: قبح قليان كشيدن از سيگار بسيار كمتر است، جوانان ما در خانواده اجازه سيگار كشيدن را ندارند اما خانواده هاى ايرانى دور هم قلیان مى‌كشند و اين زنگ خطرى براى ما محسوب مى شود.

رئيسى تصريح كرد: تغيير رفتار و آموزش بسيار حائز اهميت بوده و گاهى نياز به سخت گيرى و جريمه است، وقتى كنار يكى از بهترين دبيرستان‌ها، دانشگاه يا خوابگاه قهوه‌خانه فعاليت مى‌كند چطور انتظار داريم جوانان و نوجوانان سمت مصرف دخانيات نروند.

وی ضمن انتقاد به استفساريه خروج قهوه خانه از اماكن عمومى گفت: در شرايطى استفساريه خروج قهوه خانه از شمول اماكن عمومى را مطرح كردند كه مصرف دخانيات در اماكن عمومى ممنوع است و با این کار صورت مسئله را پاک کردند تا بگویند مصرف قلیان در قهوه خانه ها ممنوع نیست.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بيان اينكه ماليات بر خرده فروشى سيگار به طور ميانگين در دنيا ٧٠درصد است، گفت: اين درحالى است كه ماليات بر خرده فروشى سيگار در كشور ما تا سال گذشته صفر درصد بود، تهيه سيگار ارزان قيمت در شهرى مانند تهران تنها چند دقيقه طول مى‌كشد.

وى عنوان كرد: از مجلس شوراى اسلامى تشكر مى‌كنيم كه قانون ماليات بر عوارض سيگار در عمده و خرده فروشى را تصويب كردند اما اكنون بحث اماكن عمومى و خصوصى و عرضه قليان در قهوه خانه ها مطرح است و با طرح يک فوريتی استفساريه‌اى توانستند قهوه خانه را از شمول اماكن عمومى خارج كردند، اين در حالى است كه با اين استفساريه كارشناسان بهداشت مجوز ورود پيدا نمى‌كنند و برخورد با آنها نياز به حكم قضايى است.

هر پک قليان معادل ٥ تا ١٠ نخ سيگار است

رئيسى با بيان اينكه هر پک قليان معادل ٥ تا ١٠ نخ سيگار است، تصريح كرد: دود قليان به دليل مواد آروماتيک بر روى ميز و صندلى اماكنى چون قهوه خانه و رستوران ها مى نشيند و اين مواد از طريق پوست جذب مى شود كه اين مواد سرطانزا هستند و حمايت از قهوه خانه ها به بهانه نداشتن تفريح جوانان درست نيست.

معاون بهداشت وزارت بهداشت عنوان كرد: اميدواريم مجلس در اين مورد نيز كمک كند و تجديد نظرى صورت گيرد، درسال ٩٤ تحقيقى انجام شد كه عمدتا گروه هدف دانش آموزان بودند و امسال نيز اين مطالعه تكرار مى شود.

١٠.٢ نوجوانان ١٣ تا ١٥ ساله مصرف كننده دخانيات بودند كه ٩٢ درصد آنها مواد تدخينى مصرف مى كردند و ٧ درصد آنها دختر و ١١ درصد پسر بودند؛ ٣.٤ درصد نوجوانان سيگار مصرف مى كردند كه ١.٢ درصد دختر و ٤.٨ درصد پسر بودند، همچنين ١١.٢ درصد نوجوانان قليان مصرف مى كردند كه ١٤.٣ درصد پسر و ٨.٥ درصد دخختر بودند و ٢٤.٢درصد نوجوانان در معرض دود دخانيات در منزل قرار داشتند و ٦٥ درصد مصرف كنندگان مواد دخانى سيگار را از مغازه سوپرماركت يا دستفروشان تهيه مى‌كردند.

رئیسی گفت: برخی می‌گویند اگر قلیان‌ها را از قهوه‌خانه‌ها جمع کنیم آنها فعالیت خود را به صورت زیرزمینی و غیر قانونی ادامه می‌دهند و ممکن است در این اماکن اتفاقات دیگری رخ دهد و شاهد مسائلی باشیم.

وی ادامه داد: استفساریه اماکن خصوصی و عمومی زمانی مطرح شد که برخی اماکن چون زندان‌ها، پادگان‌ها و وزارت اطلاعات که در زمره اماکن عمومی بودند به اماکن خصوصی تحت یک استفساریه تغییر عنوان دادند، اما برخی این موضوع را به قهوه‌خانه‌ها ربط دادند این در حالی است که هیچ تشابهی بین زندان‌ها، پادگان‌ها و قهوه‌خانه‌ها وجود ندارد.

رئیسی تاکید کرد: وزارت بهداشت با تمام توان در مبارزه با دخانیات فریاد می‌زند اما به تنهایی کاری از پیش نمی‌برند زیرا تنها 25 درصد عوامل موثر بر سلامت در اختیار وزارت بهداشت است.

کاهش سن مصرف قلیان در جوانان

معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن ابراز تأسف در مورد کاهش سن مصرف قلیان گفت: متاسفانه سن مصرف قلیان در کشور کاهش پیدا کرده است و دختران ما به سمت مصرف قلیان رفته‌اند و سن مصرف قلیان در دختران به 14 رسیده است.

وی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری در حوزه سیگار در کشور گفت: تنها صنعتی که توانسته در کشور اصل 44 را عملی کند، صنعت سیگار است، میزان سرمایه‌گذاری برای تولید سیگار بیش از 80 میلیارد است و حتی پیش‌بینی می‌شود که این میزان 120 میلیارد تومان باشد حالا این سوال مطرح می‌شود که این میزان سرمایه‌گذاری چه هدفی را دنبال می‌کند؟ آیا ما قصد داریم صادرکننده سیگار باشیم و صادرات این محصول در زمره شاخص‌های توسعه ما قرار گیرد؟ و این موضوع برای جمهوری اسلامی ایران موجب افتخار نیست؛ از طرفی اگر سیگار مازاد صادر نشود یعنی باید آن را مصرف کنیم.

رئیسی به فعالیت بدون مجوز 70 درصد قهوه‌خانه‌ها اشاره کرد و گفت: شرکت‌های دخانیات محصولاتشان را به صورت قاچاق وارد کشور می‌کنند و بعد از آن که در بازار نیاز مصرف ایجاد کردند، تلاش می‌کنند تا با راه‌اندازی کارخانه سیگار در کشور آن محصول را در داخل تولید کنند؛ در واقع نیاز کاذبی در بازار ایجاد و صنعت را برای تولید آن توجیح می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: