کد خبر: ۷۷۱۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۶
تعداد بازدید: ۱۰۸۷
یکی از رانندگان، دلیل اعتراض صنفی کامیون‌دارانِ حمل سوخت را اجرای ماده 38 قانون تأمین اجتماعی، قانون جدید سپهتن و کم بودن کرایه‌ها عنوان کرد.
علت اعتراض کامیون‌داران و نفت‌کش‌ها چیست؟
به گزارش خبرداغ ، رانندگان کامیون و تریلر امروز 2 خرداد نیز همچون روز گذشته در مقابل پالایشگاه شیراز دست به اعتراض زدند. در پی انتشار خبر اعتراض‌ کامیون‌دارها، باجه‌های پمپ‌بنزین شیراز با هجوم مردم روبه‌رو شده و برخی از آن‌ها امروز بنزینی برای فروش نداشتند.

یکی از اعضای صنف کامیون‌داران در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه در این 2 روز کامیون‌دارها اعتصاب نکردند، بلکه اعتراض خود را به گوش مسؤولان رساندند، اظهار داشت: در رابطه با عدم افزایش کرایه‌ها، اجبار قوانین ماده 38 و سپهتن اعتراض کردیم.

مسعود رضازادگان افزود: پلیس‌راه با نصب سامانه سپهتن بر روی کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین، دستور داده که 8 ساعت رانندگی داشته باشیم و 15 ساعت توقف داشته باشیم، در صورتی‌ که هیچ مکان و جایگاهی برای توقف و استراحت رانندگان در نظر نگرفتند.

*سامانه سپهتن قابل اجرا نیست

وی افزود: 19 فروردین‌ماه جلسه‌ای برگزار شد که سپهتن را باید نصب کنیم، اما رانندگان اعتراض کردند که کدام‌ یک از قوانین این سامانه قابل‌ اجراست؛ کرایه رانندگان بر مبنای 8 ساعت رانندگی در جاده نیست، اگر این سامانه در کشورهای اروپایی اجرا شده، کرایه و حقوق راننده بر مبنای 8 ساعت رانندگی است.

این راننده‌ معترض با بیان اینکه در قوانین بارنامه قید شده که در سطح شهر و مکان‌های عمومی اجازه‌ توقف نداریم، تبیین کرد: مشکل اینجاست که این 15 ساعت را کجا باید توقف کنیم؟ علاوه بر این از سال 93 تاکنون با وجود افزایش تورم‌ها، کرایه‌های رانندگان اضافه نشده و شرکت نفت نیز براساس دلایلی مبنی بر نقشه‌های راه و توپوگرافی‌های مسیر، مقداری از کرایه‌ها را کم کرده است.

رضازادگان تصریح کرد: تأمین اجتماعی هم طبق ماده 38 بدون هیچ‌گونه ارائه خدمات، رانندگان را مکلف کرده است که 7.8 درصد از کرایه‌ها را به این سازمان بپردازند که اگر پرداخت حق بیمه هم نشود، کارت هوشمند و کارت ورود به انبار برای راننده صادر نمی‌شود و کارت سوخت رانندگان نیز شارژ نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ماده 38 شامل پروژه‌های بزرگ مثل پل‌سازی و راه‌سازی می‌شود، اما می‌خواهند  ما را نیز جزء این دسته حساب کنند، ادامه داد: تأمین اجتماعی این 7.8 درصد را از کل کارکرد را می‌خواهد، در صورتی که درصد بسیاری از این مبلغ برای تأمین گازوئیل، بارنامه و ... پرداخت می‌شود، اداره‌ دارایی نیز این‌گونه حساب نمی‌کند که این سازمان حساب‌وکتاب می‌کند!

*باز هم گلایه از دلال‌ها

این راننده معترض با بیان اینکه شرکت نفت نیز یک سری شرکت‌های واسطه به اسم برند ایجاد کرده که فقط نقش دلال دارند، مطرح کرد: این شرکت‌ها بین شرکت نفت و نفت‌کش‌ها مانند دلال قرار می‌گیرند و امتیازها فقط به آن‌ها می‌رسد؛ در مجلس نیز با آن مخالفت شد، اما به‌ صورت مخفیانه در حال اجراست.

وی با بیان اینکه نبود امنیت در جاده‌ها دلیل نرسیدن بنزین به شهرستان‌های استان فارس و سطح شیراز است، متذکر شد: رانندگان امنیت جانی و مالی ندارند که از شهر خارج شوند، جان آن‌ها تهدید شده و به ماشین‌ها توسط افراد ناشناس صدمه زدند؛ بار از مرکز تا جایگاه‌های شهر توسط اسکورت نیروی انتظامی جابه‌جا می‌شود، اما خارج از شهر را نمی‌توانیم پوشش دهیم.

این عضو صنفی کامیون‌داران استان فارس بیان کرد: امروز مسؤولان نیز در جریان این مشکل دوباره قرار گرفتند و نامه‌ای را برای پیگیری تا 20 روز آینده امضا کردیم که این اعتراضات صنفی به گوش مسؤولان رسانده شود. 

*حل مشکل تا ساعاتی دیگر

از سوی دیگر یک مسؤول در شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی منطقه فارس از توافق با چند شرکت حمل‌ونقل سوخت‌رسان خبر داد و با بیان اینکه هم‌اکنون نفت‌کش‌ها در حال بارگیری سوخت هستند و تاکنون 30 تانکر سوخت‌رسان بارگیری شده است، ادامه داد: سوخت مورد نیاز جایگاه‌ها را تأمین خواهیم کرد.

امیر بنی‌کریمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در روز 29 و 31 اردیبهشت و همچنین در یک خردادماه، سوخت باجه‌های شیراز را بیش از نیاز روزانه تأمین کردیم.

وی تبیین کرد: امروز از ساعت 7 تا 10 صبح در پی مطالبات به‌حق رانندگان کامیون و تریلی‌های نفت‌کش، پخش فرآورده نداشتیم که پس از ساعت 10 صبح طبق روال گذشته نفت‌کش‌ها بارگیری کرده و به سمت مقاصد در شیراز و شهرستان‌های اطراف حرکت کردند.

مدیر پخش فرآورده‌های نفتی استان فارس با بیان اینکه تا ساعتی دیگر شرایط به روال عادی باز می‌گردد، گفت: تا جایی که امکان داشته باشد باجه‌ها را بیش از حد نیاز پر خواهیم کرد تا در روزهای آینده نیز هیچ مشکلی برای مردم پیش نیاید.

کریمی از مردم درخواست کرد که به شایعات در پیام‌رسان‌های مجازی توجهی نکرده و بیش از نیاز سوخت‌گیری نکنند تا مشکل تأمین سوخت برای شرکت فرآورده‌های نفتی و مردم به وجود نیاید.

مدیر پخش فرآورده‌های نفتی فارس همچنین از هماهنگی بین شهرستان‌های اطراف جهت امنیت نفت‌کش‌ها خبر داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: