کد خبر: ۷۷۱۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶
تعداد بازدید: ۷۴۵
آزمایشگاه کشت و بافت کشاورزی هنرستان مبین خلیج فارس با حضور دکتر انصاری لاری آغاز به کار کرد.
افتتاح آزمایشگاه هنرستان مبین خلیج فارس با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش

به گزارش خبرداغ به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، دکتر انصاری لاری پس از بازدید از بخش های مختلف این هنرستان، آزمایشگاه کشت و بافت کشاورزی هنرستان مبین خلیج فارس را افتتاح کرد.

این مجموعه آموزشی كه در زمینی به مساحت 3 هزار و 334 متر مربع در منطقه میر مهنای جزیره کیش واقع شده دارای 10 كلاس آموزشی است.

آزمايشگاه كشت و بافت با هدف آموزش كشاورزي و تكنولوژي یکی از اقداماتی است که به منظور انجام تحقیقات در جهت افزایش کیفی و کمی تولیدات کشاورزی با توجه به محدودیت منابع آب، سطح زیر کشت و افزایش جمعیت برای اولین بار در مقطع مدارس کشورمان راه اندازی شده است.

بهره گيري از آكواريوم هاي ماهي هاي تزئيني و ماهي هاي آب شور و شيرين و تعبيه قفس نگهداري پرندگان بومي و زينتي از جمله برنامه هاي اجرا شده در اين مجموعه سبز آموزشي در جزيره كيش است.

نماز خانه، کارگاه، کتابخانه، سایت کامپیوتر، فضای اداری، آب انبار، سرایداری، سرویس های دانش آموزشی و منابع بتنی آب از جمله بخش های مختلف این مجموعه آموزشی ده کلاسه است.

در روند طراحي و ساخت اين مدرسه به سبك معماري سنتی و بومي مناطق حاشيه خليج فارس توجه خاصي شده است. با توجه به اقليم گرم و خشك اين مناطق ساختمان مدرسه داراي رواق، سايبان و ناودان هاي رو باز با استفاده از كاشي هاي لاجوردي و برگرفته از بناهاي قديم جنوب كشور است كه با بكار گيري مصالح پركاربرد در اين شرايط آب و هوايي از جمله چوب و سيمان بخوبي توانسته است يك معماري سنتي و بومي را در قالب ساختماني پيشرفته و زيبا محقق كند.

دهليز راه پله ها نيز با استفاده از طرح كبوترخانه هاي قديم داراي حفره هاي 20 در 20 و در رديف هاي 3 تا 4 عددي است كه در مجموع 60 حفره ايجاد شده با طلق هاي رنگي مانند ساختمان هاي سنتي كشورمان پوشيده شده است تا ضمن جلوگيري از ورود حشرات بر زيبايي بناي ساختمان افزوده و بناهاي كهن ايران زمين را در ذهن بينندگان تداعي كند.

در این مدرسه با هدف فرهنگ سازی در بین دانش آموزان به طور عملی از انرژی های تجدید پذیر استفاده می شود. آب گرمکن، نور افکن و اسپیلت های خورشیدی، پنل خورشیدی برای تامین برق مورد نیاز یخچال ها، و توربین بادی به صورت هیبریدی ( سولار خورشیدی و توربین بادی ) جهت تبدیل انرژی خورشید و باد به برق از جمله بخش هایی هستند که با هدف ترویج فرهنگ جایگزینی انرژی های تجدید پذیر با سوخت های فسیلی و منابع تجدید ناپذیر انرژی در این مجموعه بکار گرفته شده است.

مدیریت منابع آب یکی دیگر از مزیت های مجموعه سبز آموزشی مبین خلیج فارس در جزیره کیش است. تصفیه آب خاکستری (آب حاصل از روشویی ها) و جمع آوری آب در این کولرها و ذخیره آب حاصل در منبع بتني در زير آب انبار ساخته شده در حياط مدرسه و استفاده از اين آب براي آبياري فضاي سبز مجموعه يكي ديگر از طرح هاي نويني است كه در مدرسه سبز مبين در جزيره كيش اجرا شده است. اين آب انبار كوچک كه در گوشه حياط جا گرفته سمبلي از نمادهاي ماندگار در منطقه جنوبي ايران اسلامي است.

ساخت گلخانه جهت پرورش گياهان بومي و در حال انقراض و كاشت تمامي درختچه های كمياب مانند كهور ايراني، درمان عقرب، ابريشم مصري، برهان، آكاسيا، چتری، دلونيكس و كنار وبيش از 40 گونه متنوع با همكاري كارشناسان محيط زيست سازمان منطقه آزاد كيش از ديگر نو آوري ها در ساخت اين مدرسه است. جلب توجه دانش آموزان به انواع مختلف گونه هاي گياهي در محيط شهر خود، تلاش براي حفظ گونه هاي كمياب و در حال انقراض و حفظ و بسط دوستي دانش آموزان با طبيعت از جمله دستاوردهاي اين طرح نو آوارانه است.

لازم به ذكر است مجموعه سبز آموزشي مبين خليج فارس با حمايت سازمان منطقه آزاد كيش و توسط موسسه خيريه فرهنگي همراه افق قريب در جزيره كيش ساخته شده است
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: