کد خبر: ۷۷۰۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۷
تعداد بازدید: ۷۹۹
نیویورک تایمز:
صدها نفر از برنامه های ردیابی هوشمند برای مقاصد نادرست و سوء استفاده از اطلاعات کاربران استفاده می کنند. این موضوعی است که برای آینده جهان تکنولوژیک بسیار خطرناک به نظر می رسد.
دورنمای رعب انگیز برنامه های هوشمند ردیابی / صدا برنامه مخرب ردیابی رو موبایل های کاربران نصب شده است / از احتمال درگیری های خانوادگیه تا قتل

صدها نفر از برنامه های ردیابی هوشمند برای مقاصد نادرست و سوء استفاده از اطلاعات کاربران استفاده می کنند. این موضوعی است که برای آینده جهان تکنولوژیک بسیار خطرناک به نظر می رسد. 

به گزارش خبرداغ  به نقل از نیویورک تایمز، بسیاری از افراد سوء استفاده کننده در فضای مجازی، در تلاشند تا با کمک نفوذ به سیستم های ردیاب هوشمند، کاربران مختلف را رصد کنند.

اما شاید این موضوع در نگاه اول چندان خطرناک به نظر نرسد. موضوع وقتی ترسناک تر به نظر می رسد که بدانیم، بیش از 200 برنامه و خدمات مختلف اینترنتی که بین مردم بسیار محبوب هستند، قابلیت  انواع رصد های الکترونیکی، ردیابی موقعیت های مکانی افراد و ضبط تصاویر و ویدئوهای مختلف از وضعیت افراد را دارند.

اما اگر تصور می کنید این برنامه ها هرگز وارد موبایل شما نمی شوند سخت در اشتباهید. یکی از محبوب ترین برنامه های نگهداری و ردیابی کودکان موسوم به «KidGuard» نوعی  برنامه تلفن همراه است که همواره به عنوان یکی از برنامه های محبوب بین مادران شناخته می شود و نسخه های متعدد آن نیز در موبایل های بسیاری از مادران نصب شده است. 

اما متاسفانه این برنامه جزو برنامه های بسیار خطرناک است که به راحتی و تنها از طریق یک لینک ساده قربانی می گیرد. یک برنامه مشابه با همین برنامه، موسوم به « mSpy» در تبلیغات خود به طور آشکار به بانوان توصیه می کند که مخفیانه بر فعالیت های مجازی همسر خود نظارت کنند. اما این تبلیغ در برابر تبلیغ کمپانی«Spyzie» بسیار ساده به نظر می رسد. تبلیغی که اشاره می کند چگونه می توان از طریق سوء استفاده از موبایل کاربران، آنان را فریب داد و تحت سلطه گرفت. تبلیغی که به اعتقاد بسیاری از افراد هیچ تفاوتی با تبلیغ اخاذی کردن ندارد .
این روزها انواع  ابزارهای دیجیتال سرقت اطلاعات تلفن همراه  برای ردیابی کودکان، دوستان یا تلفن های از دست رفته رواج پیدا کرده است. اما در کنار این ابزارهای مفید دیجیتالی، تعداد سوء استفاده کنندگان از تکنولوژی نیز رو به فزونی گذاشته است. 

طبق یک مطالعه جدید دانشگاهی، بیش از 200 برنامه و خدمات ردیابی وجود دارد که به راحتی می تواند تمامی اطلاعات مکانی و خصوص افراد را به یغما ببرد. 

 به گفته محققان و گزارشگران  نیویورک تایمز، بیش از 20 سرویس خدمات آنلاین ردیابی زوجین ، عملا در حال ارائه خدمات جاسوسی و دخالت در حریم شخصی هستند. برای مثال این روش ها شامل هک کردن گذرواژه ها، دسترسی به شماره تماس ها و البته بررسی پیام های شخصی آن ها می شود.

این در حالی است که بر اساس قوانین رسمی کشورها، هر نوع دخالت و نظارت بر حرین شخصی افراد جرم است. اما آیا قانون و نظارت بر رفتار کاربران پاسخگوی حجم بالای سرقت داده ها است؟

اریکا اولسن، مدیر پروژه های شبکه ایمنی در گفتگو با رسانه ها در این خصوص گفت: اگر این رفتارها و جاسوسی ها با کمک سیستم های دیجیتالی ردیابی را نوعی روش برای خشونت پنهان خانگی در نظر بگیریم، ما باید تلاش کنیم تا در کنار تمرکز بر تکنیک های فیزیکی، با تکنیک های مجازی نیز با مشکلات سوء استفاده از اطلاعات کاربران مقابله کنیم.

متاسفانه یکی از مشکلات موجود در این میان، این است که بر خلاف جرائم فیزیکی ، استخراج نرخ جرائم مجازی دشوار است. چرا که در مورد پرونده های جاسوسی سایبری، شاید بسیاری از قربانیان از وضعیت جاسوسی ها مطلع نباشند و یا نتوانند اثبات کنند که مورد سوء استفاده قرار گرفته اند. 

طی سال گذشته، اطلاعاتی مرتبط به نقض امنیتی 2  شرکت نظارتی مطرح شد که نشان می داد اطلاعات بیش از 100 هزار کاربر به طور ناخواسته افشا شده است. 

این آمار را در کنار آمار کنترلگری های سایبری می گذاریم تا عمق مشکل را درک کنید؛ براساس اطلاعات منتشر شده در سال گذشته توسط مراکز کنترل و پیشگیری از جرائم سایبری، 27 درصد از زنان و 11 درصد  از مردان در ایالات متحده مدعی شده اند که با استفاده از اطلاعات فاش شده توسط ابزارهای جاسوسی تحت فشار قرار گرفته اند. 

برای مثال در یک پرونده یک مرد فلوریدایی ، وی برنامه ای را از سال 2013  روی موبایل همسرش قرار داده بود تا تمامی متن و عکس های موبایل وی را نظارت کند. مدتی بعد در ژانویه سال جاری وی به جرم قتل زنش دستگیر شد،چرا که به برخی پیام های وی مشکوک شده و متصور بود همسرش به وی خیانت می کند. 

این مرد از برنامه موسوم به SMS Tracker استفاده می کرده، اما متصدیان این برنامه تا کنون در مورد خطرات استفاده از برنامه جاسوسی خود هیچ اظهار نظری نکرده اند. متاسفانه در تبلیغ این برنامه در گوگل پلی به طور آشکار نوشته شده که :"من توصیه می کنم از این برنامه حتما استفاده کنید، اگر فکر می کنید نامزد یا همسر شما متقلب است".

به طور رسمی هیچ قانون فدرالی در مورد ردیابی موقعیت مکانی وجود ندارد، اما افزایش نظارت ها می تواند قوانین ایالتی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.  

متاسفانه افراد سوء استفاده گر حتی از برنامه های ردیابی کودکان نیز می توانند برای مقاصد نادرست خود استفاده کنند و حتی نمی توان پیشبینی کرد نصب هر برنامه چه عواقبی دارد. به عنوان مثال مدتی پیش یک شهروند امریکایی که از برنامه محبوب Find My iPhone برای کنترل حرکات همسر خود سوء استفاده می کرد ، مدتی بعد به جرم ضرب و شتم همسرش بازداشت شد. 

 این نمونه ها کم نیستند و نشان می دهند فرهنگ سازی در خصوص برنامه های ردیابی آنچنان که باید انجام نشده است.

انتخاب

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: