کد خبر: ۷۷۰۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
تعداد بازدید: ۳۷۳
محمود صادقي با روزنامه اعتماد گفتگویی درباره شهردار جدید تهران انجام داده است.
صادقی: عملکرد افشانی، پاسخ به تخریب‌هاست/ شهرداري در موفقيت آينده اصلاح‌طلبان نقشي تعيين‌كننده دارد
به گزارش خبرداغ به نقل از جام نیوز، محمود صادقي با روزنامه اعتماد گفتگویی درباره شهردار جدید تهران انجام داده است.

آيا اين تخريب‌ها موقتي و درحكم واكنش اوليه پس از شكست است يا بايد منتظر تداوم اين رويه باشيم؟

شهرداري جايگاهي است كه مرتبط با منافع افراد بسيار زيادي بوده و بعضا گفته مي‌شود كه حجم كار شهرداري، به اندازه سه وزارتخانه است. بنابر اين ممكن است، منافع افراد زيادي با تغيير شهردار به خطر بيفتد و قطعا كساني كه منافع‌شان به خطر بيفتد، ساكت نمي‌نشينند. درواقع فارغ از ابعاد سياسي، كساني كه منافع اقتصادي‌شان را در خطر مي‌بينند، در درازمدت فعال خواهند بود و درمجموع فكر نمي‌كنم تخريب‌ها كوتاه‌مدت باشد.

اصلاح‌طلبان درحالي بعد از بيش از يك دهه به قدرت بازگشته‌اند كه به نظر مي‌رسد، شهرداري تنها نهاد اجرايي است كه اين جريان سياسي در آن شريك ندارند. فكر مي‌كنند اين مساله چقدر در اين تخريب‌ها موثر است؟

قطعا موثر است. درواقع به دليل حجم عملياتي گسترده‌اي كه در شهرداري وجود دارد و در پروژه‌هاي مختلف، افراد زيادي ذي‌نفع هستند، اين جايگاه در معرض هجمه بيشتري نيز قرار مي‌گيرد. ازطرفي شهرداري مي‌تواند به لحاظ قدرت اجرايي پايگاه مهمي باشد و اگر خوب عمل شود و رضايت مردم را جلب كند، در موفقيت آينده اصلاح‌طلبان نقشي تعيين‌كننده دارد. ضمن آنكه شوراي شهر تهران يكدست اصلاح‌طلب است و اگر در خدمت‌رساني به شهروندان كوتاهي شود، مردم هيچ بهانه‌اي را نمي‌پذيرند.

درگذشته تاكيد مي‌شد كه يك چهره ملي بايد به عنوان شهردار انتخاب شود. در مقطع اخير انتخاب اخير شهردار، تقريبا هيچ‌يك از گزينه‌ها، چهره درجه يك سياسي نبودند. درحالي كه همواره اين شائبه مطرح بوده كه شهرداري نردباني براي رياست‌جمهوري است. آيا شوراي شهر به دليل اين ملاحظه به سمت چنين انتخابي رفته است؟

به هر حال، آقاي افشاني سوابق زيادي دارد و اتفاقا چهره دسته‌چندمي نيست و در سطوح بالا و حتي در سطح استانداري و معاونت وزير عمل كرده است. شخصا معتقدم شهردار بايد در عمل به صورت تخصصي ورود كند و جنبه‌هاي سياسي و جناحي بر كارش غلبه نكند. نبايد به فكر جايگاه‌هاي بالاتر باشد كه احيانا وسوسه مقامات بالاتر اثرگذار شده و كار شهرداري را تحت‌الشعاع قرار بدهد. درنتيجه فكر مي‌كنم اينكه آقاي افشاني فردي متخصص در حوزه مديريت شهري و شهرسازي است، نگراني از اين حيث درباره ايشان وجود ندارد.

اتفاقا گفته مي‌شود باتوجه به حوزه تخصصي آقاي افشاني، ممكن است تهران همچون دوران قاليباف با كارگاه تبديل شده و فعاليت‌هاي عمراني بر كار شهرداري غلبه كند.

فكر مي‌كنم در برنامه ايشان اين نگاه خاص مديريتي درمورد رعايت جوانب انساني و زيست‌پذيري شهر قيد شده و اتفاقا ايشان انتقاداتي نيز نسبت به اين نگاه كه شهر به كارگاه تبديل شود، مطرح كرده‌اند. البته شوراي شهر نيز بايد بر اين موضوع مراقبت كند و ما در مجلس نيز به عنوان نمايندگان شهر تهران مراقب باشيم.

درمورد آقاي نجفي گفته مي‌شد كه خيلي مديران شهرداري پيشين را تغيير نداد و از بين اصلاح‌طلبان انتخابي نداشت. آيا اين شيوه خوبي بود؟

آنچه در افكار عمومي و تبليغات مطرح مي‌شد، خيلي با واقعيت‌ها منطق نبود. بنابر آماري كه شخصا مطالعه كردم، آقاي نجفي درصد قابل‌توجهي از مديران را تغيير داده بود. ولي اگر مديري از تيم قبلي خوب كار كند و بتواند با سياست‌هاي جديد هماهنگ باشد، نياز به تغيير نيست. اتفاقا اصل بايد بر عدم تغيير باشد. اينكه دايما مديران مياني و صف را تغيير دهيم، به كار ضربه مي‌زند. ضمن آنكه در بدنه شهرداري گذشته هم مديراني با گرايش مستقل يا اصلاح‌طلبي حضور داشتند اما مجالي براي فعاليت نداشتند و هنر آقاي نجفي اين بود كه اين افراد را شناسايي كرد و به آنها ميدان داد. بنابراين فكر مي‌كنم، اين انتقادها بيشتر جوسازي ناشي از نوعي سهم‌خواهي بود كه نبايد چندان به آن توجه كنيم.

در پايان اينكه نظر شخصي‌تان درمورد آقاي افشاني چيست؟ آيا توصيه مشخصي براي ايشان داريد؟

من نسبت به هيچ‌يك از كانديداها تعلق‌خاطر شخصي نداشتم و آنچه در حال حاضر نسبت به آن احساس رضايت دارم، فرآيند دموكراتيكي است كه طي شد و برخي شايبه‌هايي كه درمورد تاثير عوامل بيروني مطرح بود كه به خصوص در روز آخر به اوج خود رسيد، مرتفع شد.

منظورتان بحث راي سفيد است؟

بله. اينكه چنين اتفاقي نيفتاد، خوب است و بسيار خوشحالم و از آنجا كه اكثريت قريب به اتفاق شوراي شهر هم نهايتا راي دادند، جاي خوشبيني دارد كه آقاي افشاني بتواند موفق باشد. ضمن آنكه تا حدي كه شناخت داريم، مديري موفق بوده است. اتفاقا شنيدم روز سه‌شنبه نيز در نشستي كه مقام معظم رهبري در بحث آسيب اجتماعي داشتند، آقاي افشاني دعوت شده بود. اين امر حسن مطلع خوبي براي كار شهردار جديد است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: