کد خبر: ۷۷۰۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۸
تعداد بازدید: ۴۸۵
نخستین موافقتنامه اصولی (HOA) بین المللی نفتی ایران پس از خروج آمریکا از برجام برای توسعه میدان نفتی کرنج با کنسرسیوم بین المللی پرگس انگلیس امضا شد.
امضای اولین قرارداد نفتی بعد از خروج آمریکا از برجام /ایران و انگلیس موافقتنامه توسعه یک میدان نفتی امضا کردندبه گزارش خبرداغ ، موافقتنامه اصولی (HOA) بین المللی نفتی ایران برای توسعه میدان نفتی کرنج با کنسرسیوم بین المللی پرگس(Pergas) شامگاه امروز (چهارشنبه) با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت و مسوولان ارشد صنعت نفت و سفیر انگلیس در تهران، امضا شد.
این موافقنامه اصولی توسط «بیژن عالی پور» مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و «کالین رولی» مدیر کنسرسیوم بین المللی پرگس به امضا رسید.
در صورت نهایی شدن قرارداد توسعه این میدان، امکان دستیابی به تولید روزانه حداکثر 200 هزار بشکه و تولید تجمعی حدود 655 میلیون بشکه در 10 سال آینده با برآورد هزینه‌های سرمایه ای مستقیم معادل یک میلیارد و 167 میلیون دلار و هزینه های غیرمستقیم معادل 187 میلیون دلار وجود دارد. 
مهمترین بخش‌های شرح کار این قرارداد، فشار افزایی مخزن تا فشار اولیه با افزایش حدود سه برابری تزریق گاز نسبت به وضعت کنونی، احداث ایستگاه های تراکم و تزریق گاز با ظرفیت 800 میلیون فوت مکعب در روز، ساخت تاسیسات جمع آوری و انتقال گاز همراه با ظرفیت 280 میلیون فوت مکعب در روز، حفاری 35 حلقه چاه است.
با اجرای کامل این طرح ضمن افزایش ظرفیت تولید نفت خام کشور، زمینه های اشتغال گسترده در استان خوزستان ایجاد می شود.
براساس این موافقتنامه انتظار می رود کنسرسیوم پرگس با مدیریت مناسب پروژه و همکاری با شرکت ها و سازندگان تجهیزات داخلی و بین المللی، زمینه جذب سرمایه و تکنولوژی های لازم در بخش های افزایش بازیافت، شیوه های نوین حفاری و همچنین سایر بخش های ذیربط را ایجاد کند.
کنسرسیوم بین ‌المللی پرگس با هدف توسعه میدان ‌های هیدروکربوری از ۱۱ شرکت اروپایی، آسیایی و کانادایی تشکیل شده است که در حوزه‌های مختلفی از بالادست تا پایین‌دست صنعت نفت فعالیت دارند.
شرکت انگلیسی پرگس (فعال در حوزه مهندسی و مدیریت سرمایه گذاری در صنعت نفت)، شرکت ای.جی.آر (AGR) نروژ (فعال در حفاری و طراحی مهندسی)، شرکت اسپک (SPEC) خاورمیانه (فعال در زمینه ساخت مجتمع‌های بهره برداری)، شرکت لابی (LOOBY) انگلیس (فعال در ساخت تجهیزات سطح الارضی)، شرکت ملی نفت فیلیپین (PNOC) و دانشگاه صنعتی شریف، اعضای اصلی کنسرسیوم پرگس را تشکیل می دهند و شرکت پرگس (PERGAS) مدیریت این کنسرسیوم را بر عهده دارد.
کنسرسیوم بین‌المللی پرگس، نخستین تفاهم‌نامه و قرارداد محرمانگی در چارچوب قراردادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب را با هدف مطالعه ٢ میدان کرنج (مخازن آسماری، پابده و خامی) و شادگان (مخازن آسماری و بنگستان)، سوم آذرماه سال ۱۳۹۵ با بیزن عالی پور مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب امضا کرد.
ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: