کد خبر: ۷۷۰۲۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶
تعداد بازدید: ۲۷۳
کسانی که این کارهای بزرگ را می کنند، این ها زحمت می کشند، ما باید قدر دان آن ها باشیم. برخی از این کارهایی که انجام شد کارهای عظیمی هستند و انجامش کار هر شخص و هر کشوری نبود. آن هم با توجه به این که بارها و بارها مقام معظم رهبری از شخص آقای ظریف تعریف و تکریم کرده اند و حساب ویژه ای روی ایشان دارند.
آیت الله غروی: باید قدردان ظریف و تیم مذاکره کننده کشورمان باشیم/این گونه خارج کردن نخبه ها از صحنه کار درستی نیست
به گزارش خبرداغ ،عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که طبیعتاً باید تیم مذاکره کننده هسته ای را دلگرم کرد و توهین و اهانت به این ها هم صدایی با دشمنان و کسانی است که علیه ما اقدام می کنند، گفت: نشستن و حرف خالی زدن راحت است، باید از این ها پرسید اگر شما بودید، چه می کردید​؟

آیت الله سید محمد غروی در خصوص هجمه هایی که این روزها توسط برخی مخالفین برجام به محمد جواد ظریف و تیم مذاکره کننده صورت می گیرد، گفت: برجام بالاخره بنا به تشخیصی که سران نظام داشتنند صورت گرفت و تا حد معقولی هم موفق بود و توفیقش به گونه ای بود که هیچ کس از طرفین این قرارداد اظهاری مبنی بر این که ایران از این قرارداد ضرر کرده است، نداشتند. در نتیجه نماینده های نظام  و شخص آقای ظریف تمام تلاش خود را  انجام دادند تا آنچه که به مصلحت نظام و مردم است، تحقق پیدا کند و این موضوع انجام گرفت.

وی ادامه داد: البته ما ممکن است دوست داشته باشیم خیلی چیزها را به دست بیاوریم، اما گاهی این امکان ندارد. شرایط شرایطی نیست که همه آن ها را با هم بخواهیم. ما باید به صورت کلی ببینیم این اقدامی که انجام شده به نفع ما بوده یا نه، یعنی به این فکر کنیم که اگر این عمل انجام نمی شد چه اتفاقی ممکن بود برای ما بیفتد.

آیت الله غروی اظهار داشت: همه این کارها انجام شد اما یکی از طرف ها به علل گوناگون تصمیم گرفت که از این قرارداد خارج شود و بعد از این طبیعتاً تحریم هایش را به تدریج بازمی گرداند. اما 5 کشور دیگر هنوز باقی مانده اند و همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند این کشورها باید با تضمین به کار ادامه دهند. در صورتی که این تضمین داده نشود باز آنچه که مصلحت است با تصمیم مقام معظم رهبری در پیش گرفته می شود.

وی با اشاره به این که مهم این است که ما نباید خود زنی کنیم، گفت: ما نباید نیروهایی که کارآمد هستند و این قدرت را داشتند که 2 سال، قدرتمندترین کشورهای دنیا را به پای میز مذاکره بکشانند و درآخر کاری انجام دهند که این کار در کل به مصلحت نظام بود را مورد بازخواست قرار دهیم.  طبیعتاً باید این ها را دلگرم کرد و توهین و اهانت به این ها هم صدایی با کسانی است  که علیه ما اقدام می کنند. بنابراین کار کار شایسته ای نیست ما باید با زبان و همت واحدی تلاش کنیم آنچه که منافع و امنیت ملت و کشور ما است، تحقق پیدا کند. مسئولین نیز در این رابطه کار خودشان را انجام می دهند. تذکرات سر جای خودش ولی توهین و اهانت به هیچ وجه درست نیست و همصدایی با دشمن است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور ابراز داشت: آنچه که در این شرایط بیش از همه چیز لازم است، وحدت و انسجام ما است و این که حریم مسئولین و دیپلمات های کشورمان را حفظ کنیم. نشستن و اظهار نظر خالی کردن راحت است. اما در مقام عمل وضعیت به گونه دیگری است که این آقایان نه به آن فکر می کنند و نه می توانند تصورش را داشته باشند. اینها تنها به این می اندیشند که چگونه طرف مقابلشان را تخریب کنند.

وی ادامه داد:  به این افراد باید توصیه کرد که به جای این کارها مصالح کشور را در نظر بگیرند . مصالح کشور امروز وحدت را ایجاب می کند، چرا که چه در ارتباط با مشکلت داخلی و چه خارجی، ما وقتی کسانی که در صحنه هستند را تضعیف کنیم، این ها قدرت چانه زنیشان پایین می آید. ما باید موقعیت این ها را بفهمیم درک کنیم.

آیت الله غروی همچنین در مورد هدف صاحبان این رفتارها گفت: ما گاهی وقت ها فکر می کنیم اگر این و آن را بزنیم به نفع کشور است و... اما نمی دانیم که این کار دودش به چشم همه نظام می رود. البته این بدان معنا نیست که ما راه نقد را ببندیم؛ منتها این نقد ها باید با واقعیات بیرونی مطابقت داشته باشد. گاهی کسانی حرف هایی می زنند که فرسنگ ها با واقعیات بیرونی فاصله دارد.

وی افزود: از طرف دیگر این ها باید بدانند که در مسائل کلان کشور این چنین نیست که مسئولین خودشان تنها عمل کنند. البته گاهی وقت ها بعضی توصیه ها لازم العمل است و بعضی توصیه هایی است که در مقطعی لازم است از آن اقماض شود. اما آنچه که در برجام اتفاق افتاد با نظر مقام معظم رهبری بود، البته ممکن است در کنارش توصیه های دیگری هم بود که برخی از آن ها عملی نبود اما در عین حال در جمع بندی و آنچه که تحقق پیدا کرد، با نظر حضرات بود. البته از قبل هم گفته می شد که آمریکایی ها پای قرارشان نمی ایستند... اما برجام اقدامی بود که در مقطعی مصلحت بود و نظام تصمیم به این توافق گرفت. ما از این موقعیت استفاده کردیم و می توانستیم استفاده های بهتری کنیم منتها عملکردهایی بود که باعث شد ما آنچنان که باید و شاید از این توافق بهره نبریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: باید از این هایی که هم در آن زمانِ امضاء با برجام مخالف بودند و هم امروز مخالف هستند، پرسید که راهکار شما چه بود؟، شما که با مذاکره مخالف بودید با آن تهدیدات بین المللی چه می خواستید بکنید. الان خرده می گیرند که کار خراب شده و... اما باید گفت که اگر شما بودید چه می کردید. یا همین حالا چه پیشنهادی دارید که منافع و امنیت کشور تامین شود؟

وی اضافه کرد:  نه گفتن همیشه راحت است. در ارتباط با برجام هم همینطور است؛ ما طبق نظر دوستان از همان روز اول می توانستیم بگوییم نه، مذاکره نمی کنیم. در آن صورت بگویند چگونه می خواستند با قطعنامه ها و  تهدید ها مقابله کنند؟ بالاخره تهدید آنقدر جدی بود که مجموعه نظام تصمیم به مذاکره گرفت و حضرات مذاکره کردند و کار را به جایی رساندند. به طوری که همه آن قطعنامه ها و تحریم های عمده ای که باعث فلج شدن ما شده بود، کمرنگ شد. حالا نیز تلاش می کنند در صورتی که مجموعه نظام تصمیم گرفت که برجام با تعهد های کشورهای باقی مانده ادامه یابد، ادامه می یابد، اگر نه تصمیم دیگری گرفته می شود.

غروی در پایان تاکید کرد: این گونه خارج کردن نخبه ها از صحنه کار درستی نیست. کسانی که کننده این کارهای بزرگ هستند، این ها زحمت می کشند، ما باید قدر دان آن ها باشیم. برخی از این کارهایی که انجام شد کارهای عظیمی هستند و انجامش کار هر شخص و هر کشوری نبود. آن هم با توجه به این که بارها و بارها مقام معظم رهبری از شخص آقای ظریف تعریف و تکریم کرده اند و حساب ویژه ای روی ایشان دارند.

جماران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: