کد خبر: ۷۶۸۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸
تعداد بازدید: ۴۷۴
مراکل آکشنر رهبر حزب نیک که به بانوی آهنین ترکیه شهرت یافته، برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور ثبت نام کرد.
بانوی آهنین ترکیه برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد

به گزارش خبرداغ به نقل از انتخاب،این بانوی سیاستمدار ترک جدی ترین رقیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری در 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) به شمار می رود و اغلب ناظران سیاسی پیش بینی می کنند که رقابت اصلی در انتخابات پیش رو، بین او و رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی ترکیه خواهد بود.
وی که وزیر کشور پیشین ترکیه بود، سال گذشته در مخالفت با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری و حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه، با خروج از کادر رهبری حزب حرکت ملی متفق اصلی اردوغان، حزب جدیدی به نام نیک(خوب) تاسیس کرد.
حزب تازه تاسیس وی شرایط قانونی را برای معرفی نامزد مستقل ریاست جمهوری ندارد و تعداد نمایندگان این حزب در مجلس ترکیه نیز کمتر از 10 درصد حد نصاب قانونی است و به همین علت، وی تنها در صورتی می تواند به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری به رقابت بپردازد که 100 هزار امضا در فاصله تاریخی 4 تا 9 ماه می(14 تا 19 اردیبشهت ماه) جمع آوری کند و همه این امضاها باید به صورت رسمی ثبت و توسط شورای عالی انتخابات ترکیه تایید شود.
وی همچنین با همراهی سه حزب جمهوری خواه خلق، سعادت و دموکرات ترکیه، حزب خود را وارد ائتلافی جدید برای شکست دادن حزب حاکم عدالت و توسعه کرده است.
آکشنر که اواخر تابستان سال گذشته به علت انتقاد از کادر رهبری حزب حرکت ملی از این حزب اخراج شد، در سالهای 1996 و 1997 در دولت مرحوم نجم الدین اربکان، وزیر کشور و معاون رئیس پارلمان ترکیه بوده است.
وی سال گذشته با بیان این جمله که 'همه دارند از آقای اردوغان حرف می‌زنند، ولی چه طور می‌شود اگر من رییس جمهوری بعدی این کشور شوم؟' تمایل خود را برای رقابت با رئیس جمهوری کنونی ترکیه اعلام کرده بود.
این بانوی سیاستمدار ترکیه که 61 سال سن دارد، طی دو دهه اخیر در عرصه سیاسی ترکیه حضور داشته و در همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه مخالف تغییر نظام پارلمانی و گذر به نظام ریاستی بوده است.
به گزارش ایرنا، بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی یکسال پیش این کشور به تصویب و تایید مردم این کشور رسید، انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس ترکیه قرار بود که در تاریخ 3 نوامبر 2019 (12 آبان 1398) برگزار شود ولی اردوغان رییس جمهوری این کشور تصمیم به برگزاری انتخابات زودهنگام و 17 ماه زودتر از موعد مقرر گرفت.
بر اساس تقویم انتخاباتی، ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری ترکیه از روز گذشته آغاز شده و تا کنون تمل کاراملا اوغلو رهبر حزب سعادت و دوغو پرینچک رهبر حزب وطن کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: