کد خبر: ۷۶۸۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۹
تعداد بازدید: ۶۸۵
رئیس کنگره بین‌المللی توسعه روابط اقتصادی در حوزه سلامت با بیان اینکه ایران یکی از ارزانترین کشورها در زمینه خدمات پزشکی است، ادامه داد: متوسط هزینه یک بسته خدمتی برای هر گردشگر سلامت در ایران 6000 دلار به ازای هر یک نفر است. در حالیکه متوسط این رقم در سال در کشورهای دیگر 15 هزار دلار برآورد شده است.
ارائه ارزانترین خدمات پزشکی در ایرانبه گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا: رئیس کنگره بین‌المللی توسعه روابط اقتصادی در حوزه سلامت با اشاره به ظرفیت بالای ایران در زمینه گردشگری سلامت اعلام کرد: حوزه سلامت سال گذشته 140 هزار میلیارد تومان گردش مالی ثبت شده داشته که سهم تجهیزات پزشکی از این رقم 12 هزار میلیارد و سهم دارو 25 هزار میلیارد تومان بوده است.

علیرضا زالی در نشست خبری سومین کنگره بین‌المللی توسعه روابط اقتصادی در حوزه سلامت با محوریت کشورهای اسلامی اظهار کرد: در حال حاضر ایران در حوزه سلامت وضعیتی استثنائی و جایگاهی ممتاز در میان 24 کشور منطقه دارد. نیروی انسانی ماهر و زیرساخت متنوع از جمله این موارد هستند. در کشور 1000 بیمارستان و 140 هزار تخت بیمارستانی فعال وجود دارد و طی چند سال اخیر نیز فرآیند نوسازی و افزایش کمی این تخت‌ها با شتاب خوبی جلو رفته است.

وی افزود: بیش از 500 هزار نیروی انسانی ماهر شامل پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان، ماماها و نیروهای پروانه دار در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند که در کنار خدمت رسانی به مردم ایران می‌توانند میزبان مردم منطقه و فرامنطقه نیز باشند و با حساب نیروهای پشتیبانی حوزه سلامت بیش از یک میلیون نیروی ماهر در این حوزه فعال هستند.

رئیس کنگره بین‌المللی توسعه روابط اقتصادی در حوزه سلامت با محوریت کشورهای اسلامی در ادامه بیان کرد: در سال 96 بیش از 820 میلیون خدمت در حوزه سرپایی و 10 میلیون عمل جراحی بزرگ در کشور انجام شد و سال گذشته گردش مالی ثبت شده در حوزه سلامت بدون حساب تورم سالیانه 140 هزار میلیارد تومان گزارش شده است. سهم تجهیزات پزشکی از این رقم 12 هزار میلیارد و سهم دارو 25 هزار میلیارد تومان بوده است. علاوه بر این موارد، ایران از نظر آموزش و پژوهش حوزه سلامت جایگاه ممتازی دارد و این جایگاه در حوزه گردشگری سلامت نیز دست یافتنی است.

زالی با اشاره به رتبه مناسب ایران در دنیا از نظر آموزش عالی پزشکی تصریح کرد: سالیانه 3400 دستیار تخصصی جذب می‌شود. علاوه بر آن به طور متوسط هر سال 11 هزار نیرو به ناوگان حوزه سلامت افزوده می‌شود. با این وجود از ظرفیت گردشگری سلامت به خوبی استفاده نمی‌شود. در سال‌های گذشته تعداد گردشگران سلامت که به ایران وارد شده‌اند سالیانه بین 200 تا 450 هزار نفر در نوسان بوده است و اگر از ظرفیت فعلی خود در این حوزه استفاده کنیم می‌توانیم میزبان چهار میلیون گردشگر سلامت در سال باشیم.

وی با بیان اینکه ایران یکی از ارزانترین کشورها در زمینه خدمات پزشکی است، ادامه داد: متوسط هزینه یک بسته خدمتی برای هر گردشگر سلامت در ایران 6000 دلار به ازای هر یک نفر است. در حالیکه متوسط این رقم در سال در کشورهای دیگر 15 هزار دلار برآورد شده است. کشور تایلند 50 درصد سهم گردشگری سلامت را در قاره آسیا به خود اختصاص داده است. این در حالیست که این کشور از نظر کمی و کیفی در حوزه سلامت با ایران قابل مقایسه نیست. کشور ترکیه نیز در بین کشورهای اسلامی 30 درصد از این سهم را برداشته است.

رئیس کنگره بین‌المللی توسعه روابط اقتصادی در حوزه سلامت با محوریت کشورهای اسلامی همچنین اضافه کرد: سال 2020 سال مهمی در زمینه توریسم در دنیا است و پیش بینی می‌شود مجموعه گردشگران در حوزه‌های مختلف در دنیا به یک میلیارد و 600 میلیون نفر برسد. پیش بینی می‌شود سهم حوزه سلامت از این رقم به بیش از 15 درصد برسد و در حال حاضر نیز سالیانه بیش از 300 میلیارد دلار جریان اقتصادی در این حوزه وجود دارد.

وی تاکید کرد:‌ توریست سلامت می‌تواند سه برابر یک توریست عادی درآمد ایجاد کند. بسیاری از محدودیت‌ها نیز در این حوزه و در ایران منتفی است. یکی از خلاءهای ما در گردشگری سلامت پوشش بیمه‌ای بود. ما باید به سمتی برویم که بیمه‌ای همگن و فراگیر اسلامی برای کشورهایی که در مجموعه کنسرسیوم گردشگری سلامت ورود می‌کنند داشته باشیم.

در حال از دست دادن کریدور صادراتی دارویی هستیم

مهدی کریمی – رئیس شورای سیاستگذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی نیز در ادامه این نشست، اظهار کرد: مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی چند استراتژی را در حوزه سلامت و در سطح 58 کشور اسلامی پیگیری می‌کند. ما باید سعی کنیم در این زمینه و در ایران چهارراهی اقتصادی ایجاد کنیم. با دولت‌ها نمی‌توان کار خود را پیش برد به همین دلیل به سمت نهادهای بین‌المللی و تشکل‌های خصوصی سلامت رفتیم. علاوه بر آن تلاش کردیم در حوزه کنسرسیوم‌های بیمارستانی سرمایه گذاری کرده و تبادلات علمی داشته باشیم.

وی افزود: یک گردشگر سلامت همه آیتم‌های یک توریست به علاوه نیازهای درمانی را به همراه دارد ما این توان را داریم که حداقل به 14 کشور همسایه خود در این زمینه خدمت ارائه دهیم. در ایران در زمینه طب سنتی، تجهیزات پزشکی و دارو و درمان به خوبی کار نشده است و ما در حال از دست دادن کریدور صادراتی دارویی هستیم. این مسئله نیز به دلیل قوانین ناقص است که ما سعی می‌کنیم آن را اصلاح کنیم.

رئیس شورای سیاستگذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی تصریح کرد: یکی از خروجی‌های این کنگره تصحیح همین کریدور صادراتی دارویی است. ما در کشور نتوانستیم همکاری سازمان‌ها و نهادها را داشته باشیم تا روزی که نفت بفروشیم حوزه سلامت نمی‌تواند پولساز باشد. علاوه بر آن کشور در ساخت بیمارستان‌ها و مگاهاسپیتال‌ها ضعیف است. با توجه به این موضوع بهترین سازندگان بیمارستان در حال آماده شدن برای آمدن به ایران هستند.

کریمی در ادامه تصریح کرد: قرار است کنسرسیومی از بخش‌های خصوصی حوزه سلامت ایجاد شود که به این ترتیب بتوان پایگاهی قوی برای گردشگری سلامت ایجاد کنیم. یکی از کمبودهای ما در حوزه گردشگری سلامت شرکت‌های بیمه بودند. ما توانستیم با تدبیر شرکت بیمه «ما» این مورد را به سامان برسانیم و پوشش بیمه‌ای را در این حوزه گسترده کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: