کد خبر: ۷۶۷۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳
تعداد بازدید: ۳۴۸
در سال ۸۰ نیم درصد از جمعیت دانش آموزی دوم متوسطه تجربه مصرف داشتند که در سال ۹۰ به یک درصد و در سال ۹۵ به دو درصد رسیده است. افزایش پنج ساله اخیر بیشتر ناشی از افزایش مصرف ماده گل است.
افزایش آمار دانش‌آموزانی که تجربه مصرف موادمخدر دارند/ مرگ ۲۷۳۱ تن بدلیل مصرف مواد مخدر در سال گذشته
به گزارش خبرداغ ،پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به ارائه گزارش عملکرد این نهاد در سال گذشته پرداخت و برنامه‌های سال جدید برای مبارزه با مواد مخدر را تشریح کرد.

پرویز افشار در نخستین نشست خبری خود در سال ۹۷ به مرور گزارش عملکرد این نهاد در سال گذشته پرداخت و اظهار کرد: اوایل هفته آخر اردیبهشت ماه محضر مقام معظم رهبری خواهیم بود و باید از اقدامات صورت گرفته گزارشی ارائه دهیم.

رشد ۱۴ درصدی کشف مواد مخدر در سال ۹۶/ رشد ۱۳.۵ درصدی کشف حشیش

وی افزود: مجموعا حدود ۸۱۰ تن کشف انواع مواد مخدر را داشتیم که در مقایسه با سال ۹۵ که حدود ۷۰۸ تن بوده است، ۱۴ درصد رشد را نشان می دهد. در سال گذشته ۸۱ درصد کشفیات تریاک، ۱۳.۵ درصد حشیش، ۳.۳ درصد هرویین، ۱.۸ درصد مورفین، ۰.۰۳ درصد شیشه و مابقی سایر مواد مخدر بوده است. در کشفیات حشیش ۱۳.۵ درصد رشد داریم. رشد کشفیات هرویین و شیشه و مورفین نسبت به سال ۹۵ تغییر محسوسی را نشان نمی‌دهد.

رشد ۱۰ درصدی کشفیات موادمخدر توسط گمرک

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ۸۸ درصد کل کشفیات توسط ناجا، ۱۰ درصد توسط وزارت اطلاعات، ۲ درصد مربوط به سازمان بسیج بوده است گفت: کشفیات وزارت اطلاعات نسبت به سال ۹۵ رقم رشد ۴۸ درصدی را نشان می دهد. همچنین این رقم برای ناجا رشد ۲۳ درصدی، سازمان زندان ها رشد ۲۱ درصدی و گمرک رشد ۱۰ درصدی را نشان می دهد و برای سازمان بسیج این رشد منفی است.

رشد منفی ۱۲ درصدی متلاشی‌شدن باندهای موادمخدر/ کاهش دامنه نفوذ باندهای مافیایی به داخل کشور

افشار به ۱۵۸۴ درگیری رخ داده در سال گذشته اشاره و اظهار کرد: با رشدمنفی ۲۷ درصدی نسبت به سال ۹۵ روبروییم. متلاشی شدن باندها نیز ۱۲ درصد رشد منفی و انهدام کارگاه‌ها دو درصد رشد منفی و تعداد افراد و قاچاقچیان دستگیر شده هشت درصد رشد منفی را نسبت به سال ۹۵ نشان می دهد.

وی افزود: ساماندهی معتادان متجاهر نسبت به سال ۹۵ نیز از ۱۳ درصد رشد برخوردار شده است که عمدتا مبتنی بر ایجاد ظرفیت از طریق تبصره ۲ماده ۱۶ رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۲ تا کنون دامنه نفوذ باندهای مافیایی به عمق و داخل کشور کم شده و اغلب کشفیات در استان های مرزی رخ می دهد گفت: ۷۱۸ تن از مجموع ۸۱۰ تن مواد مخدر کشف شده در سال گذشته مربوط به ۱۰ استان اول فهرست ماست که ۹۰.۲ درصد است. از این میزان حدود ۵۲ درصد کشفیات در پنج استان مرزی شرقی که در لایه اول هستند رخ داده و حدود ۲۷.۲ درصد کشفیات مربوط به استان های لایه دوم که همجوار استان های مرزی اند صورت گرفته که از جمله آنها می‌توان به کرمان، فارس و یزد اشاره کرد.

۴۲ درصد زندانیان جرایم موادمخدری دارند/ کشف ۳۲ درصد مشتقات حشیش دنیا توسط ایران

وی با اشاره به زندانیان مواد مخدر گفت: از مجموع ۲۲۵ هزار زندانی کلیه جرائم، حدود ۹۵ هزار نفر به صورت مستقیم جرایم مواد مخدری‌اند که ۴۲ درصد کل زندانیان را تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: در حاشیه اجلاس مواد مخدر در وین اعلام شد به تنهایی چهاربرابر مجموع کشفیات مواد با منشاء تریاک در جهان توسط ایران انجام شده است. طبق گزارشات سازمان ملل سهم ایران در مبارزه با مواد مخدر قابل توجه است. ۳۲ درصد از کل کشفیات جهان از مشتقات حشیش بدون احتساب ماری جوانا از آن ایران است.

توجه به مبادی ورودی دریایی مواد مخدر /تدبیر برای تامین شناورهای با سرعت بالا

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی برای نصب ۵ دستگاه ایکس ری بزرگ در گمرک گفت: اکنون ۱۳ دستگاه ایکس ری بزرگ کامیونی و ۴۸ دستگاه ایکس ری چمدانی در گمرکات فعال‌اند و مبارزه هدفمندتر دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: در گمرک از دستگاه‌های دیگر چون فاندوسکوپ استفاده می‌کنند. همچنین گمرک ۲۱ قلاده سگ موادیاب داشت که تعدادی دیگر از سوی unodc اهدا شده و شمار سگ‌های موادیاب در سال جدید به ۴۹ مورد می‌رسد. البته نباید غافل شد که مبادی ورودی از طریق دریا در کانون توجه قرار گرفته و امیدواریم بتوانیم کار اساسی‌تری در این بخش انجام دهیم.

افشار افزود: استان‌هایی چون بوشهر که قبلا جزو ۱۰ استان اول ما به لحاظ کشفیات نبوده‌اند اکنون وارد این فهرست شده‌اند و همان طور که اشاره شد نشان می‌دهد تمایل برای قاچاق از سمت دریا بیشتر شده است. در همین راستا تصمیمات خوبی برای تامین شناورهای با سرعت بالا اتخاذ شده است.

مرگ ۲۷۳۱ تن بدلیل مصرف مواد مخدر در سال گذشته

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به میزان مرگ و میر ناشی از مواد نیز اشاره کرد و گفت: میزان مرگ و میر در سال گذشته نسبت به سال ۹۵ حدود ۴.۹ درصد رشد منفی را نشان می دهد. مجموع میزان مرگ و میر در سال گذشته ۲۷۳۱مورد بود که ۲۴۰۴ مورد مرد و ۳۲۷ مورد زن بودند. این آمار در سال ۹۵ حدود ۲۸۷۲ مورد بود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به برنامه‌های فرهنگی و پیشگیری مبارزه با مواد مخدر گفت: توانمندسازی و آموزش ۷۰۰ هزار دانش آموز و والدین و مشاوران مدارس مقطع متوسطه دوم، پوشش ۵میلیون و ۵۰۰ هزار برنامه‌های آموزشی و کمپین ها در خانواده‌ها، آموزش ۳۵۰۰ نفر از اساتید دانشگاهی و ۳۵۰ هزار دانشجو نیز در سال گذشته انجام شده است.

وی افزود: با رشد تصاعدی در راه‌اندازی ان جی او ها روبرو هستیم. همچنین ۳۶۰ هزار کارگر در ۱۲۰۰ کارگاه تحت پوشش طرح کاج قرار گرفتند. علاوه بر این آموزش پیشگیرانه برای ۶۰ هزار کارمند و ۸۵۰۰ کادر نظامی و خانواده های آنها انجام شد. ما ۱۴۵۰ مسجد را نیز پوشش دادیم و ۸۰۰۰ کارگاه پیشگیری در محیط های چهارگانه برگزار کردیم و ۸۰۰۰ روحانی و مبلغ را در برنامه‌های پیشگیرانه قرار دادیم.

افشار به پاسخ دهی به ۴۰۵ هزار تماس گرفته شده با خطوط مشاوره تلفنی اشاره کرد و گفت: ۵۰ هزار نوجوان و جوان تحت پوشش سازمان جوانان هلال احمر قرار گرفتند.

پاکی فضای مدارس از مواد مخدر تا شعاع ۵۰۰ متری با همکاری ناجا در سال گذشته

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در تفاهم نامه با ناجا پاکی فضای مدارس تا شعاع ۵۰۰ متری در سال گذشته در دستور کار قرار گرفت گفت: با ورود عالمانه پلیس به مدارس، مراکز مشاوره، مساجد و... تلاش کردیم پلیس نقش اجتماعی پررنگ تری ایفا کند.

وی اعلام کرد که در سال گذشته در شعاع ۵۰۰ متری مدارس سراسر کشور یک تن و ۹۰۰کیلوگرم مواد مخدر در حد نیم گرم و یک گرم کشف شده که نشان دهنده سخت شدن دسترسی به مواد است که در سال جدید هم به جد دنبال می‌شود

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در سال گذشته قریب به یک میلیون معتاد در بیش از ۸۶۰۰ مرکز کاهش آسیب و درمان و انواع مراکز اقامتی، تی سی ها و... تحت درمان قرار گرفتند عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۵۰۰ دی آی سی گذری (مرکز کاهش آسیب گذری) ، ۸۵ شلتر شبانه، ۳۶۵ تیم سیار، ۱۱ موبایل سنتر، ۱۲۰۰ مرکز اقامتی و ۷۱۰۰ مرکز سرپایی فعال هستند.

سامانه آیداتیس در حال بارگذاری اطلاعات

افشار افزود: سامانه آیداتیس نیز در حال بارگذاری اطلاعات بوده و اطلاعات بیش از یک میلیون سوءمصرف کننده مواد و مراکز دارای پروانه وارد سیستم می‌شود.

وی در ادامه به تکالیف محوله در راستای کاهش ۲۵ درصد اعتیاد در برنامه ششم تدسعه اشاره و اظهار کرد: آیین نامه اجرایی راه اندازی مراکز کاهش آسیب را تدوین کردیم که بزودی برای تصویب در شورای اجتماعی مطرح خواهد شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین با اشاره به فعالیت ۲۴۰۰سازمان مردم نهاد فعال و ایجاد ۷۴۰۰ شغل با مشارکت شرکای دولتی و غیردولتی گفت: ارائه دو میلیون خدمات در سال ۹۶ از طریق کلانتری ها، مراکز مشاوره، ورود به مساجد و مدارس، نشست‌های مردمی و آموزش های پیشگیرانه صورت گرفته است.

افزایش سهم مبارزه اطلاعاتی در کشفیات سال ۹۶

افشار همچنین با اشاره به افزایش سهم مبارزه اطلاعاتی در کشفیات سال ۹۶ عنوان کرد: سهم کشفیات از عملیات مبتنی بر اطلاعات در سال گذشته ۶۴ درصد بوده که باید در سال جاری به ۸۰ درصد برسد.

تدوین آیین‌نامه راه‌اندازی مراکز کاهش آسیب

وی در ادامه به تکالیف محوله در راستای کاهش ۲۵ درصد اعتیاد در برنامه ششم توسعه اشاره و اظهار کرد: آیین نامه اجرایی راه اندازی مراکز کاهش آسیب را تدوین کردیم که به‌زودی برای تصویب در شورای اجتماعی مطرح خواهد شد.

افشار همچنین با اشاره به افزایش سهم مبارزه اطلاعاتی در کشفیات سال ۹۶ عنوان کرد: سهم کشفیات از عملیات مبتنی بر اطلاعات در سال گذشته ۶۴ درصد بوده که باید در سال جاری به ۸۰ درصد برسد.

۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر از قانون حذف مجازات اعدام قاچاقچیان منتفع می‌شوند/ دسترسی به مواد مخدر در ایران سخت نیست

وی در ادامه در پاسخ به اینکه در پی قانون حذف مجازات اعدام چه تعداد قاچاقچیان از اعدام نجات یافته‌اند؟ گفت: آمار دقیقی نداریم ولی تلویحا شنیدیم حدود سه تا ۴۰۰۰ نفر از این قانون منتفع می‌شدند.

افشار درباره مدت زمان دسترسی به مواد مخدر نیز گفت : این میزان در نقاط مختلف، متفاوت است و زمان متقنی را نمی‌توان اعلام کرد. اما اذعان داریم به علت آنکه ایران در مسیر ترانزیت مواد قرار دارد با فراوانی مواد مواجهیم و دسترسی به آن چندان سخت نیست. باید رابطه قاچاقچی و مصرف کننده را به حداقل برسانیم و معتادان را تحت برنامه‌های ترک قرار دهیم.

افزایش آمار دانش‌آموزانی که تجربه مصرف موادمخدر دارند

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره آمار اعتیاد در جمعیت دانش آموزی عنوان کرد: تجربه مصرف مواد حتی یک مرتبه در آمار گنجانده می‌شود.

در سال ۸۰ نیم درصد از جمعیت دانش آموزی دوم متوسطه تجربه مصرف داشتند که در سال ۹۰ به یک درصد و در سال ۹۵ به دو درصد رسیده است. افزایش پنج ساله اخیر بیشتر ناشی از افزایش مصرف ماده گل است.

تبلیغات دروغین درباره «گل»/ کاهش خلوص مواد توسط قاچاقچیان برای کنترل بازار

وی درباره شیوع ماده گل گفت: درباره این ماده تبلیغ شده که خطر ندارد اما تبعات منفی بسیاری دارد و با تبلیغات صورت گرفته برخی جوانان به سمت آن رفتند. باید به کمک رسانه ها اطلاع رسانی شود که این تبلیغات دروغین است.

افشار درمورد پایین بودن قیمت مواد در برخی نقاط گفت: یک علت به میزان عرضه و تقاضا بر می‌گردد. یک علت دیگر این است که قاچاقچیان میزان خلوص مواد را کم می کنند تا بتوانند بازار را کنترل کنند.

لزوم همکاری نیروی دریایی ارتش و سپاه برای پاسداری از مرزهای دریایی

وی در بخش دیگری از سخنانش به افزایش تولید مواد در افغانستان اشاره کرد و افزود: به دنبال آن هستیم تا انسداد مرزها را جدی‌تر دنبال کنیم. همکاری نیروی دریایی ارتش و سپاه با نیروی دریایی ما برای مراقبت بیشتر از مبادی دریایی و تجهیز گمرکات از دیگر راهکارهاست.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: نگاه واقع بینانه به موضوع داریم و تلاش می کنیم حداکثر آمادگی را در این زمینه برای آینده داشته باشیم.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: