کد خبر: ۷۶۷۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳
تعداد بازدید: ۴۲۲
با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش واساتید سعدی پژوه نشست بررسی آثار شیخ اجل، مصلح الدین شیرازی در جزیره کیش برگزار شد.
بررسی آثار شاعرحکیم، سعدی شیرازی درنشستی با حضور دکتر انصاری لاری

به گزارش خبرداغ به نقل از روابط عمومی واموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، آیین بزرگداشت سعدی با حضور دکتر انصاری لاری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، دکتر فرح نیازکارو دکتر ایرج شهبازی دو استاد سعدی پژوه، مسئولان محلی و جمعی از علاقمندان به هنر شامگاه پنج شنبه 30 فروردین درمرکز همایش های بین المللی کیش برگزارشد.

دراین مراسم دکتر انصاری لاری با بیان اینکه برگزاری این گونه مراسمات اثبات شجره نامه پربار و سند اصالت و شرافت فرهنگی ما ایرانیان ومقدمه ای برای اعتماد به نفس، خلاقیت ، نوآوری وابتکار نسل جوان ما است گفت: اگرجوانان ما با این پشتوانه فرهنگی اصیل آشنا نشوند چطور می توانند پاسدار اصالت وشرافت فرهنگی، ملی ودینی خود باشند . لذا برگزاری این نشست ها برای جوانان ما بسیار حائز اهمیت است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به نو اندیشی ونو گرایی سعدی افزود: نگاه سعدی به همه چیز متفاوت بود واین تفاوت نگاه ها است که پیشرفت یا پسرفت و موفقیت یا شکست را برای انسانها رقم می زند. وی با تاکید براینکه تفاوت نگرش انسانها عامل واکنش و رفتاری است که درمسیر زندگی بر می گزینند افزود: منش وروش مردم متاثر از نگاه آنان است و نگاه متفاوت روش وبینش متفاوت می آورد. نگاه سعدی درآثارش نگاهی متفاوت بود. دردوره ای که انسان را تک ساحتی وتک ساختی، اهریمنی و دوزخی یا فرشته خو و بهشتی می دیدند نگاه سعدی نگاهی متفاوت است سعدی نگاهی طبیعی و فطری به انسانها دارد و انسان را موجودی می داند که نه همیشه نیک ، عابد وپارسا ونه همیشه گنهکار ، بدکار وعصیانگر است بلکه انسان را موجودی بین فرشته خویی و شیطان صفتی شناور می داند که عموم مردم بین این دو وادی قرار دارند.

وی تصریح کرد: سعدی درآثارش تلاش می کند مردم زمان خود را از نگاه افراطی وتفریطی به انسان رها کند ونشان دهد انسان موجودی همه جانبه است و نباید از او توقع غیرمتعارف داشت. عدم قضاوت از روی پوسته وظاهر وپرداختن به حقیقت از موضوعاتی است که سعدی درآثارش بسیار به آن پرداخته است.

دکترانصاری لاری افزود: رمز مانایی سعدی تکیه برحقایق است و شعرایی مثل حافظ، مولانا وسعدی به واسطه پرداختن به حقیقت است که همواره زنده اند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: نگاهی که  خداوند به انسان دارد خارج و فراتر از هر مزیتی وعارضه ای است که بعد از تولد او اتفاق می افتد و برمبنای طبیعت وفطرت انسان است چیزی که سعدی درآثارش به آن پرداخته است و 200 سال بعد دراروپا تحت عنوان مکتب امانیسم مطرح شد.

وی تشریح کرد: در دوره ای که فرمانروایان وملوکان درهاله ای از ابهام زندگی می کردند ومردم علاقمند بودند از روش وجزییات زندگی آنان مطلع شوند سعدی درآن دوره با نگاهی ناب وویژه به مردم عنوان می کرد که افراد در هرشرایط مالی وجایگاهی دارای نیازهای یکسان هستند و اگرچه در روش تامین نیازهایشان براساس مقتضیات زندگی تفاوت هایی وجود دارد اما چه برای  ثروتمندان وچه دیگر اقشار مردم خوشبختی وخوشحالی درگرو مال، مقام و قدرت نیست.

دکتر انصاری لاری درپایان تاکید کرد: برگزاری این محافل که به تحلیل نگاه ناب سعدی به انسان و جهان می پردازند بسیار ارزشمند است و انس با سعدی وآثارش درتمامی مراحل فکری، گفتاری وکرداری به انسانها کمک می کند زیرا آثار سعدی برگرفته از آموزه های اسلامی و متکی به حقایق ناب اخلاقی است .

عناصر درونی وبیرونی عامل ماندگاری آثار سعدی

دراین مراسم دکتر فرح نیازکار، استاد سعدی پژوه با بیان اینکه آثار سعدی در طی قرن ها همچنان ماندگار است به تشریح علل ماندگاری این آثار پرداخت.

وی افزود: حضور عناصر درونی وبیرونی و بکار گیری همراه وهمپای زبان عبارت واشارت درشعر سعدی باعث شده است نام سعدی جهانگیر شود.

دکتر نیاز کار تصریح کرد: سعدی در اشعارش به تبیین شرایط اجتماعی می پردازد وسپس خود به عنوان راوی، موضوع را نتیجه گیری می کند. حرکت آثار سعدی به سمت ادبیات غنایی و داشتن عنصر عاطفی و آرمان اخلاقی، کارکرد آثار سعدی را تعلیمی واجتماعی می کند.  

این استاد سعدی پژوه با بیان اینکه درآثار سعدی شاهد تعمیم احساس فردی به اجتماعی و برآورده کردن نیازهای عاطفی اجتماعی هستیم گفت: چند جانبه نگری باعث شده است سخن سعدی سرشار از اعتدال باشد و سعدی با این بینش و تفکر به مانایی دست یافته است.

تبیین آرمان شهرانسان ها، شاهکار سعدی در بوستان

دکتر ایرج شهباری، استاد سعدی پژوه نیز دراین مراسم با بیان اینکه آثار سعدی همه شاهکارهستند اما بوستان سعدی به لحاظ تشریح جامعه آرمانی مدنظر سعدی از جایگاه ویژه ای درآثارش برخوردار است گفت: بوستان سعدی 4 هزار بیت دارد و سعدی دراین اثر به بیان آرمان شهر خود می پردازد.

وی افزود: دریک آرمانشهر مسائل مختلفی وجود دارد که یکی از آنها روابط فرد باخود، طبیعت، دیگران وخداوند است که سعدی دراین اثر خود به تبیین این روابط پرداخته است.

دکتر شهبازی تصریح کرد: سه اصل کلی در آثار سعدی وجود دارد وتمام سخنان سعدی برمبنای این سه اصل است. مصلحت اندیشی ، جبرگرایی و ناپایداری دنیا سه اصل مورد تاکید سعدی است.

این استاد سعدی پژوه درادامه به تشریح این سه اصل درآثار سعدی پرداخت و با بیان اینکه در اصل مصلحت اندیشی،  سعدی تاکید کرده است منفعت جمع دراخلاقی زندگی کردن است گفت:در اصل دوم و جبرگرایی سعدی به این موضوع می پردازد که آنچه الطاف خداوند به انسان است از نشر ویژگی های ظاهری، شرایط زندگی و... که به دست انسان کسب نشده نمی تواند محل تفاخر وبالیدن باشد .

وی درپایان تاکید کرد: توجه به این اصول که درآثار سعدی بیان شده است به جد می تواند راهگشای انسانها درزندگی باشد .

گفتنی است این مراسم به همت فعالان فرهنگی بخش خصوصی و عرضه کننده آثار فرهنگی خط سوم با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: