کد خبر: ۷۶۶۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶
تعداد بازدید: ۳۷۱
پروانه سلحشوري در روزنامه اعتماد نوشت: من منتقد رفتارها و برخوردهاي خشن با دختران و زنان هستم و به نظرم اينگونه برخوردها باعث نمي‌شود كه زنان به حجاب روي بياورند. به عبارت دگير اين رفتارها ديني نيست. اسلام دين رحمت است و به مسلمانان امر نشده تا با مردم خشونت‌آميز برخورد كنند.
پروانه سلحشوري : لزوم رفتار محترمانه با دختران و زنان در جامعه/  اين رفتارها ديني نيستبه گزارش خبرداغ،پروانه سلحشوري در روزنامه اعتماد نوشت: من منتقد رفتارها و برخوردهاي خشن با دختران و زنان هستم و به نظرم اينگونه برخوردها باعث نمي‌شود كه زنان به حجاب روي بياورند. به عبارت دگير اين رفتارها ديني نيست. اسلام دين رحمت است و به مسلمانان امر نشده تا با مردم خشونت‌آميز برخورد كنند.

البته بايد اين موضوع را بررسي كرد و از وزير كشور هم تشكر مي‌كنيم كه سريعا دستور پيگيري صادر دادند و البته ما نيز در مجلس پيگير ماجرا هستيم. ابتدا بايد ببينيم وزارت كشور چه اقدامي در اين خصوص انجام مي‌دهد متعاقب آن ما نيز نظارت و نتايج بررسي‌هاي وزارت كشور را پس از پيگيري به اطلاع مردم مي‌رسانيم.

گفتني است كه راه‌حل رفع خشونت عليه زنان در جامعه، در لايحه امنيت خشونت در فضاي عمومي نيز تعريف شده است. اين رفتارها خشونت در فضاي عمومي هستند و اگر در اين لايحه هم موضوع خشونت عليه زنان ديده نشده باشد، مي‌توانيم بازنگري كنيم در اين قانون به آن اشاره كنيم و قانونا اعلام كنيم كه كسي حق اعمال خشونت نسبت به زنان و دختران را ندارد. با اين اوصاف فكر نمي‌كنم كه افراد جامعه ما شايسته برخورد به اين شكل كه در اين فيلم بخصوص ديده مي‌شود، باشند. بايد با افراد جامعه اعم از زن و مرد، كودك و حتي با حيوانات با احترام رفتار كنيم. ما حق آزار و اذيت نداريم. در حال حاضر ضرورت تصويب قانون و الزام ماموران پليس به نصب دوربين براي حمايت و حفاظت از حقوق شهروندان و حتي متهمان و مجرمان بيش از هر زماني احساس مي‌شود. ما مي‌بينيم دادستان تهران، شهردار پايتخت را به سبب اينكه در برنامه نمايشي يك سري دختر بچه حضور پيدا كرده و هيچ اتفاق خاصي هم نيفتاده، هيچ شؤوناتي هم زير پا گذاشته نشده، بلافاصله ساعت ١٠ و ١١ شب فرا مي‌خواند. از طرف ديگر، مي‌بينيم كه در پي برگزاري مراسمي در يك مجتمع تجاري در مشهد و به فاصله يك روز پس از وقوع آن روز پنجشنبه، بلافاصله مديركل ارشاد از كار بركنار مي‌شود.

پس شما مي‌بينيد برخوردهاي سلبي اينچنيني خيلي سريع و فوري صورت مي‌گيرد ولي در مقابله با خشونت روا شده با مردم، مي‌بينيم كه روند برخورد كاملا تغيير مي‌كند. گويي وقتي به مردم ظلم شود برخورد مناسبي با آن صورت نمي‌گيرد. ما وزير كشور را ديديم كه گفت برخورد مي‌كند و خانم دكتر ابتكار هم گفت پيگيراين ماجرا هستند. ما نمايندگان هم گفتيم پيگيري مي‌كنيم. ما واقعا از وزير كشور و نيروي انتظامي انتظار داشتيم كه بلافاصله اقدامي صورت دهند. اما الان معلوم نيست چه سياستي براي مواجهه با اين ماجرا در پيش گرفته شده و چه بسا مدل برخورد برعكس شده باشد زيرا صحبت‌هاي جديدي مطرح شده است. حالا براي تبرئه كردن فردي كه اين كار را كرده موارد ديگري مطرح شده است. چيزي كه براي من نگران‌كننده است و واقعا جاي تاسف دارد، اينكه چه اصراري توسط بعضي‌ها وجود دارد كه در مقابله با جامعه مدني حرف بزنند؟

بايد به اين نكته توجه كنيم كه در بسياري موارد مردم براي آنكه نارضايتي خود را نشان دهند دست به حركاتي مي‌زنند تا فرد معترض به خود را عصباني كنند. متاسفانه به جاي اينكه سعي كنيم از آجرها و قطعات ديوار بلند بي‌اعتمادي كه دارد ايجاد مي‌شود كم كنيم، روز به روز به اين قطعات، اضافه مي‌كنيم، به گونه‌اي كه كساني كه مسووليت دارند، حتي اگر بخواهند بپذيرند يا نپذيرند، در يك طرف قرار گرفته‌اند و مردم در طرف ديگر. نشانه‌هايش را اين روزها در اصفهان و ورزنه، ‌در كازرون و خيلي نقاط ديگر مي‌بينيم. بايد توجه داشته باشيم كه سال‌هاست فشارهايي بر مردم وجود داشته است و اينها مقاومتي مدني است.

فكر مي‌كنم بايد بيش از گذشته به حريم‌ مردم احترام گذاشته شود و وقتي دولت شعار حقوق شهروندي سر مي‌دهد بايد بيشتر آن را مورد توجه قرار دهد. اگر مي‌توانيد پاس بداريد بگوييد، اگر به هر دليلي نمي‌توانيد، صادقانه بگوييد چه كساني نمي‌گذارند و مردم در مواجهه با نقض حقوق شهروندي بايد به كجا مراجعه كنند؟ اين را از سر دلسوزي براي جامعه‌‌مان مي‌گويم؛ اين روزها ميزان نارضايتي خيلي زياد است و نبايد به آنها با رفتاري مشابه آنچه در اين فيلم ديده شد، دامن زد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: