کد خبر: ۷۶۶۸۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
تعداد بازدید: ۴۴۰
وزیر ارتباطات می‌گوید دکل‌ها و آنتن‌های غیراستاندارد جمع‌آوری می‌شوند. انتشار پارازیت یا تشعشعات آنتن‌های مخابراتی در سال‌های اخیر به یکی از دغدغه‌های شهروندان تبدیل شده، آنقدر که در سال‌های اخیر در شهر شیراز شاهد برپایی تجمعی اعتراض‌آمیز در این زمینه بودیم. این در حالی است که به روشنی مشخص نیست پارازیت‌ها و تشعشعات چه تاثیری بر سلامتی افراد دارند.
خط و نشان وزیر ارتباطات برای دکل‌های متخلف/ جمع‌آوری 100 آنتن در تهرانبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه آرمان - نگین باقری: وزیر ارتباطات می‌گوید دکل‌ها و آنتن‌های غیراستاندارد جمع‌آوری می‌شوند. انتشار پارازیت یا تشعشعات آنتن‌های مخابراتی در سال‌های اخیر به یکی از دغدغه‌های شهروندان تبدیل شده، آنقدر که در سال‌های اخیر در شهر شیراز شاهد برپایی تجمعی اعتراض‌آمیز در این زمینه بودیم. این در حالی است که به روشنی مشخص نیست پارازیت‌ها و تشعشعات چه تاثیری بر سلامتی افراد دارند.

برخی می‌گویند این موارد سرطان‌زا هستند و برخی بر این نظرند که با رعایت استاندارد‌ها خطری متوجه شهروندان حداقل از جانب آنتن‌های مخابراتی نیست. اینکه استاندارد‌ها چقدر رعایت می‌شود خود موضوع جداگانه‌ای است. آنچه شهروندان به‌ویژه در شهر‌های بزرگی مانند تهران می‌بینند این است که هر روز که می‌گذرد دکل و آنتن تازه‌ای در شهر نصب می‌شود و این امنیت روانی آنها را بر هم زده است.

دکل های مخابراتی و مبحث پارازیت‌ها بحث دیروز و امروز نیست. مدت‌هاست که شهروندان را نگران کرده است. آنچنان که هنوز هم معلوم نیست پارازیت‌ها زیان آورند یا نه. با این حال سه سال پیش شهرداری تهران پیرو شکایت های مردمی مبنی بر افرایش دکل های مخابراتی با اپراتورهای مختلف تلفن همراه نامه‌نگاری کرد و خواهان این شد که اگر مجوزی برای نصب این اپراتور‌ها وجود دارد، به شهرداری تهران ارائه شود. این در حالی است که در نهایت پرونده این شکایت‌ها منجر به جمع‌آوری دکل‌های بدون مجوز شد. موضوعی که بار دیگر توسط وزیر ارتباطات به میان آمده تا با جدیت بیشتر در دستور کار قرار گیرد، چرا که ضد و نقیض‌ها در مورد مضرات دکل های مخابراتی روی سلامتی از یک طرف و شکایت های مردمی از طرف دیگر موجب شده که به این مساله رسیدگی شود. از سوی دیگر، همگی سال 95 را به یاد داریم که مساله انتشار امواج پارازیت‌ها در سطح شیراز و شیوع سردردها، شیرازی‌ها را بر آن داشت کرد که به‌علت بی‌‌‌توجهی مسئولان استان جلو استانداری فارس تجمع کنند. موضوعی که بازتاب فراوانی داشت و موجب تذکر کتبی به دولت شد. با این حال باید گفت که ابهامات، فرضیات و شایعات موجود موضوع دکل های مخابراتی را چالش برانگیر کرده است. آنچنان که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، چرا که بی‌‌‌تفاوتی نسبت به آن به کاهش امنیت روانی مردم دامن می زند.

جمع‌آوری 100 آنتن در تهران

روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اپراتورهای موبایل برای نصب آنتن‌های خود مطابق دستورالعمل‌ها باید از شهرداری و سازمان انرژی اتمی به‌عنوان مرجع تایید بهداشتی محافظت در برابر اشعه که نهاد قانونی در این عرصه است، مجوز بگیرند. محمدجواد آذری‌جهرمی اظهار کرد: آنتن‌هایی که خارج از ضوابط سازمان انرژی اتمی نصب می‌شوند و استانداردهای لازم را ندارند، با شکایت‌های موجود جمع‌آوری می‌شوند. از این رو در اسفند سال 96 فقط در تهران 100 مورد جمع‌آوری آنتن‌ها توسط شهرداری را داشتیم. آذری‌جهرمی افزود: در رابطه با سلامتی مردم با کسی تعارف وجود ندارد و با کسانی که بخواهند به هر دلیلی این سلامت بهداشتی مردم را به خطر بیندازند، براساس آن چیزی که در حوزه اختیارات دستگاه‌های اجرایی کشور باشد، پیگیری و برخورد می‌شود. او گفت: برخی از دکل‌های موبایلی که در نزدیکی منازل نصب می‌‌شوند سازمان انرژی اتمی نیز تایید کند که این دکل در حد استاندارد است و چهارچوب‌های لازم برای استاندارد را دارد. آذری‌جهرمی اظهار کرد: برخی شهروندان شکایت می‌کنند که نصب این آنتن‌ها باعث کاهش قیمت منزلشان شده است، برخی دیگر شکایت دارند که حریم خصوصی‌شان به‌دلیل تردد برای نصب و تعمیر دکل مورد تعرض قرار می‌گیرند که اینها به‌عنوان شکایات مردمی وارد است. او ادامه داد: برای حل این موضوع باید بین اپراتورها و شهرداری‌ها تعامل سازنده‌ای به وجود بیاید. دو پروژه تجمیع دکل اپراتورها روی یک دکل در شهرهای مختلف کشور از جمله کیش و مشهد اجرا شده است.

در تهران نیز با شهردار تهران و با برخی از اعضای شورای شهر نیز جلساتی را برگزار کرده‌ایم تا به‌عنوان صادرکننده پروانه اپراتورها، یک استارندارد مشخصی را استخراج کنیم. به گزارش باشگاه خبرنگاران‌، آذری‌جهرمی افزود: اپراتورها از این جهت شاکی هستند و می‌گویند از هشت‌درصد مالیات ارزش‌افزوده‌ای که به دولت پرداخت می‌کنیم در قانون بودجه سه‌درصد از درآمدمان را به شهرداری می‌دهند، پس نباید در قبال خدمات دریافتی از شهرداری هزینه اضافه‌ای را پرداخت کنیم. در مقابل شهرداری‌ها به‌دلیل محدودیت منابع، تکیه بر این دارند که چون اپراتورها درآمدزا هستند بخشی از این درآمد را مجدد برای خودشان اختصاص بدهند. از این رو جایی که به مشکل خورده‌ایم اینجاست و باید برای این مساله راه‌حلی را پیدا کنیم که در حال گفت‌وگو هستیم.

شناسایی دکل‌های غیراستاندارد

یک عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه دکل های مخابراتی زیر مجموعه شرکت مخابراتی ارتباط شهر هستند، در گفت‌و‌گو با «آرمان» می گوید: دستورالعملی وجود دارد که دکل های مخابراتی بر اساس آن فعال می‌ شوند. سه روز پیش در جلسه مشترک با فرمانداری تهران درباره مسائل مربوط به منطقه 17 قرار شد که با توجه به دستورالعمل‌ها ظرف مدت کوتاهی دکل های غیراستاندارد شناسایی و دکل هایی که باید از شرکت مخابراتی ارتباط شهر مجوز بگیرند، تکلیفشان مشخص شود. او ادامه می دهد: مساله ما این است که در راستای استانداردسازی حرکت کنیم و این آشفتگی که به‌دلیل دکل های مخابراتی و تنوع اپراتورهای مختلف در شهر به وجود آمده به یک رویکرد مشترک و مثبت برای چهره شهر تبدیل شود. نژادبهرام با اشاره به اینکه شهرداری تهران این مسائل را جزو وظایف خودش می‌داند، می افزاید: شهرداری فضای شهر را متعلق به مردم شهر می‌داند. از این رو در این قضیه ورود پیدا کرده و با تمام آنهایی که به‌صورت غیراستاندارد و غیرمجوز اقدام به نصب دکل های ارتباطی کردند، برخورد خواهد کرد. این عضو شورای شهر بیان می‌کند: این مسائل بیشتر مربوط به دکل های ارتباطی که روی پشت بام منازل هستند یا روی فضاهای خالی و متروکه که دکل‌ها در آنجا نصب شده‌اند، است. البته ظاهرا نصب این دکل‌ها با مجوز مالکان اتفاق افتاده است. او اظهار می کند: اینکه آیا این دکل‌ها در چهارچوب استاندارد تعیین شده و با کمک وزارت ارتباطات نصب شدند یا نه، موجب شده که شرکت مخابراتی ارتباط شهر مکلف شود و موارد را بررسی کند. آنچنان که از دکل های غیراستاندارد درخواست استانداردسازی کند یا در غیراین صورت دکل‌هایشان را بردارد، اما نکته‌ای در اینجا مطرح می‌شود اینکه برخی دکل‌ها چهارچوب موضوعیتی دارند. برای مثال در حوزه امنیتی یا مسائل خاصی مانند انتقال سرورهای مربوط به مراکز تجاری، اداری و حتی نظامی قرار دارند.

نژادبهرام توضیح می دهد: به همین دلیل نیاز است که هماهنگی های لازم در ارتباط با فرمانداری تهران و شورای تامین استان انجام و تا جایی که ممکن است دکل‌ها ساماندهی شوند. این عضو شورای شهر خاطرنشان می کند: بیشترین رویکرد شهرداری تهران بر این است که بتواند دکل های مخابراتی را ساماندهی کند. او ادامه می دهد: ساماندهی دکل‌ها منجر به این می شود که هم چهره بصری شهر بهبود پیدا کند و هم از این به بعد هر دکلی که می خواهد در این راستا نصب شود با حفظ استانداردهای مربوطه اتفاق بیفتد و مجوزها با توجه به استاندارهای موجود صادر شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: