کد خبر: ۷۶۶۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹
تعداد بازدید: ۳۹۵
واقعا کسی یادش مانده است در آخرین بازی‌ای که هر دو باشگاه پرسپولیس و استقلال آن‌قدر حالشان خوب بود، چقدر گذشته است؟
چرا شفر و برانکو را دوست داریم؟/ درصورت قهرمانی استقلال در جام حذفی شفر و برانکو هرکدام موفق به کسب یک قهرمانی در ایران شده‌اندبه گزارش خبرداغ به نقل از جام نیوز،واقعا کسی یادش مانده است در آخرین بازی‌ای که هر دو باشگاه پرسپولیس و استقلال آن‌قدر حالشان خوب بود، چقدر گذشته است؟ این دو تیم باز هم حال خوب دو قطبی‌بودن معروف آبی و قرمز فوتبال را به طرفداران بازگرداندند! سرخابی‌ها اما این حال خوب را بدون ‌شک مدیون دو مربی خارجی و خوب خود هستند که آنها را به روزهای اوج و افتخار بازگردانده‌اند!

 

ارتباط با بازیکنان،‌ کاریزما،‌ هوش، قدرت رهبری و دانش فنی فاکتورهایی هستند که یک مربی خوب باید آن را دارا باشد. عملکرد برانکو ایوانکوویچ در پرسپولیس و وینفرد شفر و استقلال هم به خوبی نشان می‌دهد که این دونفر با بهره‌گیری از این فاکتورهای مهم مربیگری توانسته‌اند نتایج خوبی در دو تیم بزرگ فوتبال ایران بگیرند و نزد مردم هم به شکلی ویژه محبوب شوند. یک اصل بسیار مهم این است که برانکو و شفر تمام فاکتورهای مورد نظر را به بهترین شکل دارا بودند،‌ امروز به جای فوتبال ایران در لیگ‌های معتبر اروپایی فعالیت می‌کردند. به این مسأله اشاره کردیم که بگوییم آنها بدون ‌شک ایراد و ضعف هم در کار خود دارند. ولی نکته مهم این است که در کل با داشته‌هایی که دارند‌، مربی خوبی برای رساندن پرسپولیس و استقلال با موفقیت به حساب می‌آیند و یک سروگردن از مربیان داخلی بهتر هستند.

 

یک اصل ویژه در انتخاب مربی خارجی برای کشورهایی چون ایران وجود دارد. این‌که اگر بنا باشد به تحول در فوتبال پایه فکر کنیم، یک سبک مربی به کار باشگاه می‌آید و اگر هدف قهرمانی در ایران،‌ کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا و موفقیت در این رقابت‌ها حتی در حد قهرمان‌شدن باشد،‌ مربیانی چون شفر و برانکو گزینه‌های خوبی برای این انتخاب هستند. حقیقت امر اینجاست که باشگاه‌های ایرانی به خاطر اقتصاد بیمار فوتبال کشور و فاصله بسیار زیادی که با سایر کشورهای آسیایی داریم،‌ توانایی عقد قرارداد با مربیان طراز اول جهان را ندارند. منتهی همین مربیان کنونی پرسپولیس و استقلال با بهره‌گیری از فاکتور حمایت هواداران و استعداد و فیزیک مناسب فوتبالیست‌های ایرانی این توانایی را دارند که دل مردم را با نتایج خوبی که در پرسپولیس و استقلال می‌گیرند، شاد کنند.


وینفرد شفرتنها مربی‌ای است که به همراه آبی‌های پایتخت هیچ شکستی را در آسیا تجربه نکرده است. استقلال با شفر در ٦ بازی مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان آسیا با ٣ برد و ٣ تساوی توانست صعود کند.


پرسپولیس برانکو در طول ٢‌سال گذشته نتوانسته به جمع ٤ تیم نهایی جام حذفی برسد. این درحالی است که قرمزهای پایتخت در هیچ دیداری در جام حذفی در جریان بازی شکست نخورده‌اند و مقابل قشقایی و صنعت نفت در ضربات پنالتی حذف شدند.


پرسپولیس توانست عنوان قهرمانی لیگ برتر را به دست بیاورد و رقیب این تیم هم فاصله زیادی تا قهرمانی جام حذفی ندارد. درصورت قهرمانی استقلال در جام حذفی شفر و برانکو هرکدام موفق به کسب یک قهرمانی در ایران شده‌اند.


احتمال زیادی وجود دارد که استقلال و پرسپولیس در ‌سال پیش‌رو ٦بار مقابل هم به میدان بروند. ٢ دربی رفت و برگشت لیگ، ٢ دربی رفت و برگشت لیگ قهرمانان در نیمه‌نهایی یا یک‌هشتم نهایی، یک دربی در سوپرجام و یک دربی در جام دربی‌های احتمالی‌ سال ٩٧ هستند.


استقلال با شفر در ٣٠ بازی لیگ و جام حذفی موفق شده ٥٣ گل به ثمر برساند که آماری فوق‌العاده برای این تیم است.


برانکو ایوانکوویچ تنها مربی پرسپولیس در ادوار لیگ برتر است که سه‌سال‌ونیم سرمربی قرمزها مانده و در ١١٨ بازی روی نیمکت این تیم نشسته است.


ثبات، عامل اصلی موفقیت برانکو
محمد پنجعلی/پیشکسوت پرسپولیس
مهمترین فاکتوری که برانکو ایوانکوویچ توانست با آن در پرسپولیس به موفقیت برسد، ثبات است. ترکیب امسال پرسپولیس با‌سال گذشته را که مقایسه کنید به حرف من می‌رسید. پرسپولیس در طول ٣‌سال گذشته کمترین تغییر را نسبت به بقیه تیم‌های ایرانی داشته و همین موضوع عامل مهمی برای رسیدن به موفقیت است. ضمن این‌که تداوم حضور خود برانکو در پرسپولیس هم باعث شد او بتواند با شاگردانش در طول این سال‌ها رابطه‌ای نزدیک و صمیمانه برقرار کند.

 

بزرگ‌ترین دستاورد همین انسجام و ثبات هم تکرار قهرمانی در لیگ است که به‌راحتی به دست آمد. آنهایی که از پرسپولیس انتقاد می‌کردند و می‌گفتند این تیم به دلیل ضعف تیم‌های ایرانی توانسته قهرمانی خود را تکرار کند حالا چه توجیهی برای صعود پرسپولیس از گروهش در آسیا به‌عنوان سرگروه دارند؟ به نظر من نباید ارزش کار برانکو را در پرسپولیس پایین بیاوریم، چون او واقعاً تغییراتی مثبت در پرسپولیس ایجاد کرد. برانکو علاوه بر این‌که توانست تیمش را از نظر روحی بسازد تا شاگردانش دستخوش حاشیه نشوند، در مسائل فنی و تاکتیکی هم برای پرسپولیس کارهای بزرگی انجام داد. او توانست تیمی را بسازد که همه با هم دفاع کنند و همه با هم برای گلزنی بجنگند.

 

برانکو به شاگردانش یاد داد که چطور خودشان را با کار تیمی و تاکتیک‌های سرمربی تطبیق دهند. سرمربی پرسپولیس به شاگردانش خوب دفاع کردن را یاد داد و به آنها آموخت که فوتبالی شناور و تماشاگرپسند ارایه دهند. یکی دیگر از دلایل موفقیت پرسپولیس در دو‌سال اخیر، بدنسازی حرفه‌ای این تیم است. برانکو همیشه روی بدنسازی به‌عنوان یک اصل مهم برای رسیدن به موفقیت تأکید دارد و همه ما دیدیم که شاگردان او با وجود فشردگی بازی‌های لیگ و آسیا، هرگز در طول ٩٠ دقیقه از نظر بدنی کم نیاوردند. به نظر من پرسپولیس در صورت تقویت این توانایی را دارد که به جمع ٤ تیم نهایی لیگ قهرمانان برسد و طلسم‌شکن باشد.

 

تغییرات مثبت، عامل اصلی موفقیت شفر

صادق ورمزیار/پیشکسوت استقلال

شرایط این روزهای استقلال هیچ شباهتی به روزهای ناامید‌کننده و تلخ ابتدای فصل نداشت. شاید کمتر کسی می‌توانست پیش‌بینی کند استقلال با سرمربیگری وینفرد شفر بتواند این همه رشد کند و از بحران خارج شود. تغییراتی که شفر در ماه‌های گذشته در استقلال ایجاد کرد، به بهترین شکل ممکن نتیجه داد و استقلال را به وضع فعلی رساند. یکی از مهمترین فاکتورهایی که شفر با استفاده از آن توانست موفق شود، آمادگی جسمی بازیکنان است. او از نظر بدنی بازیکنان استقلال را به شرایطی فوق‌العاده رساند و می‌بینیم که بازیکنان تا آخرین دقیقه بازی هم سرحال و پرانرژی هستند و بدن‌هایشان خالی نمی‌کند.

 

استقلالی‌ها به قدری از توانایی فیزیکی بالا برخوردارند که بازی‌سازی را از عقب زمین شروع می‌کنند و با پرس کردن بازیکنان حریف در زمین خودی به آنها اجازه ایجاد موقعیت‌های خطرناک نمی‌دهند. یکی دیگر از مهمترین تغییراتی که با شفر در استقلال ایجاد شد، کنار گذاشتن بازی مستقیم است. اغلب تیم‌های ایرانی فقط بازی هوایی و مستقیم را آموخته‌اند اما می‌بینیم که استقلال با اتکا به بازیکنان تکنیکی مثل وریا غفوری، مهران نورافکن، جپاروف، فرشید اسماعیلی و علی قربانی روی زمین بازی می‌کند و همین باعث می‌شود توپ در اغلب لحظات بازی در اختیار استقلال و بازیکنانش باشد.

 

ضمن این‌که این تاکتیک هر بازیکن، دو نفر از تیم حریف را مشغول خود می‌کند و باعث فریب خوردن آنها در محوطه جریمه می‌شود. علاوه بر این شفر با برنامه‌ریزی‌های حرفه‌ای خود کاری کرده که بازیکنان خودشان را با تمام تاکتیک‌ها وفق دهند و حتی در پست‌های غیرتخصصی خود هم موفق باشند. روزنامه شهروند، با شرایطی که در استقلال می‌بینم و با توجه به صعود این تیم از گروه مرگ به‌عنوان صدرنشین می‌توانیم به حضور در نیمه نهایی و فینال هم خوشبین باشیم البته با حضور شفر.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: