کد خبر: ۷۶۶۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۲
تعداد بازدید: ۵۹۸
کلانتری مطرح کرد:
​نشست مشترک نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رییس سازمان حفاظت محیط زیست برای احیاء دریاچه ارومیه برگزار شد.
صدور مجوز استفاده از فاینانس برای احیای دریاچه ارومیه/ اختصاص تنها ۳۵ درصد منابع احیا دریاچه

به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با حضور در این نشست گفت: دریاچه ارومیه سالانه ۴۰ سانتی متر کاهش آب داشته که کاهش ارتفاع آب از سال ۷۹ و ۸۰ آغاز شد، یعنی از سال ۷۷ ارتفاع آب ۱۳۷۸.۱ متر ازسطح دریا بود؛ ضمن آنکه دریاچه سالانه حدود ۷۵ سانتی متر تبخیر دارد.

به هیچ وجه نمی‌‌‌‌‌توان به شرایط گذشته دریاچه ارومیه دست پیدا کرد

وی با اشاره به مسدود کردن ورودی آب به دریاچه ارومیه اظهار داشت: کاهش بارش و بارندگی به میزان ۲۵ درصد در طی سالیان گذشته و مسدود کردن ورودی‌‌‌‌‌ها در دریاچه سبب شد تا از خشکی مطلق دریاچه ارومیه جلوگیری شود، متاسفانه برخی عوامل سبب شد که حجم آب دریاچه ارومیه در سال ۹۲ به کمتر از دو میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کند؛ متاسفانه این مسئله در تمامی تالاب های کشور نیز حاکم است.

معاون رئیس‌جمهور اضافه کرد: رییس‌‌‌‌جمهور در ابتدای سال ۹۲ نسبت به احیاء دریاچه ارومیه در حد اکولوژیک آن تاکید کردند، زیرا به هیچ وجه نمی‌‌‌‌‌توان به شرایط گذشته دریاچه دست پیدا کرد؛ متاسفانه حدود هزار و ۳۰ کیلومتر مربع در جنوب شرقی دریاچه از رسوب زرینه رود پر شده است، لذا ظرف شش ماه برنامه‌‌‌ریزی شد که شرایط دریاچه به وضعیتی بازگردد که بتوان از بلند شدن غبارنمک از دریاچه جلوگیری کرد.

تنها ۳۵ درصد منابع احیا دریاچه ارومیه اختصاص پیدا کرده است

کلانتری با اشاره به اینکه برنامه تدوین شده برای احیاء دریاچه ۱۰ ساله است، تصریح کرد: اگر روند گذشته تاکنون ادامه پیدا می‌‌‌کرد امروز شرایط دریاچه کاملا خشک و بی‌‌‌‌آب بود، البته برنامه احیا پرهزینه بوده و قرار بود ظرف ۱۰ سال ۱۸ هزار میلیارد تومان به احیاء تخصیص پیدا کند، اما با توجه به مشکلات دولت تنها ۳۵ درصد منابع تامین شد، البته برای استفاده از منابع خارجی و فاینانس هم مجوزهای لازم از سوی سازمان برنامه صادر شده است، که بعید است بتوان دراین خصوص موفق بود.

وی با اشاره به اینکه منابع و مصارف به طور شفاف در سایت سازمان محیط زیست و دانشگاه صنعتی شریف وجود دارد، خاطرنشان کرد: قطعا اگر پایبند به استراتژی نباشیم مشکلات همچنان باقی خواهند ماند، متاسفانه سالانه ۴۰ سانتی متر از سطح آب دریاچه کاهش پیدا کرده است، در حالی که در کشور ما سالانه ۴۰ درصد از منابع آب تجدید پذیر باید استفاده شود که این میزان درحال حاضر بیش از ۱۰۰ درصد است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با تاکید بر صرفه جویی درمصرف آب برای احیاء دریاچه ارومیه، ابراز داشت: بدون صرفه جویی نمی‌‌‌توان اقدامی کرد.

حدود ۶۷ هزار حلقه چاه غیرمجاز در آذربایجان غربی وجود دارد

درادامه این نشست علی محمد مرادی با انتقاد از اینکه با برخی اقدامات نظم طبیعت برهم خورده است، ابراز داشت: اگر شرایط فعلی ادامه پیدا کند، به طور حتم تا ۴۰۰ سال آینده زندگی برروی کرده زمین امکان پذیر نیست.

نماینده مردم قروه درمجلس شورای اسلامی، افزود: درمجلس هشتم قانون جلوگیری از بهره برداری از چاه های بدون مجوز تصویب شد، اما درحال حاضر در آذربایجان غربی حدود ۶۷ هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد؛ چرا با این موضوع برخورد نمی شود؛ متاسفانه بارندگی درکشورکاهش پیدا کرده و شرایط فعلی به هیچ عنوان به نفع مردم نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: