کد خبر: ۷۶۶۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱
تعداد بازدید: ۲۶۵
معاون رهبر حزب‌الله لبنان با اشاره به حمله اسرائیل به پایگاه هوایی تی-۴ گفت: ما انتظار داریم ایران علیه اسرائیل پاسخ بدهد اما نمی‌دانیم ماهیت یا جزییات آنچه خواهد بود.
اجازه نمی‌دهیم رژیم صهیونیستی قواعد بازی را تعیین کند/ انتظار داریم ایران پاسخ حمله اسرائیل تی-۴ بدهد

به گزارش خبرداغ به نقل از تایمز آو اسرائیل، روز دوشنبه معاون سید حسین نصر الله رهبر حزب الله لبنان گفت: «ایران حمله علیه پایگاه نظامی‌اش در سوریه را که توسط اسرائیل انجام گرفته تلافی خواهد کرد.»

شیخ نعیم قاسم در مصاحبه با المیادین گفت: « اسرائیل با بمباران تیفور می‌خواست موازنه‌ای ایجاد کند و نشان دهد که قواعد درگیری را کنترل می‌کند. این برای ما قابل قبول نیست. ما انتظار داریم ایران علیه اسرائیل پاسخ بدهد اما نمی‌دانیم ماهیت یا جزییات آنچه خواهد بود. »

وی افزود: « بمباران یک هدف مشخص، نشان داد اسرائیل آماده یک جنگ همه جانبه نیست و سعی می‌کند بین جنگ‌ها لشکرکشی کند. محور مقاومت به اسرائیل اجازه نمی‌دهد تحرکاتش در سوریه بی‌پاسخ بماند.»

بر اساس این گزارش، اسرائیل از اظهارنظر درباره حمله به تیفور که هفته گذشته روز دوشنبه انجام گرفته بود خوددارری کرده بود. دو تن از مقام‌های آمریکایی بر نقش اسرائیل تاکید کرده و گفته بودند که واشنگتن از این حمله خبر داشت. با این وجود یکی از مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی روز گذشته در مصاحبه با نیویورک‌تایمز مسئولیت حمله را از جانب اسرائیل پذیرفت و گفت «این اولین بار بود که اسرائیل جان ایرانی‌ها و تاسیسات آن‌ها را مستقیما هدف قرار می‌داد.»

شیخ نعیم قاسم درباره حمله آمریکا به سوریه هم گفت: « آمریکا جزییات و زمان‌بندی و اهداف حمله هوایی ائتلاف سه‌گانه آمریکا، فرانسه و بریتانیا به سوریه را به روسیه داده بود و این به آن معناست که آن‌ها هم خواستار یک جنگ تمام عیار نیستند.»

وی گفته اقدام نظامی آن‌ها تاثیرات محدودی داشته و تنها سه زخمی برجای گذاشته است. اهدافی که مورد حمله قرار گرفته هم قبلا بمباران شده بود. 

شیخ قاسم گفت: «حزب الله از فلسطینی‌ها و تظاهراتی که در غزه در جریان است حمایت می‌کند. حزب الله از مقاومت فلسطینی‌ها حمایت مالی و نظامی می‌کند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
0
0
بمباران در سوریه با هدف ایجاد فرصت برای تروریست ها انجام شد
نگرانی آمریکا جنایتکاراز وضعیت تروریست های مورد حمایت خود در جنوب سوریه است.
حمله آمریکا جنایتکار به سوریه کمک به تروریسم است.
حمله انگلیس جنایتکار به سوریه کمک به تروریسم است.
حمله فرانسه جنایتکار به سوریه کمک به تروریسم است.
که حمله موشکی بامداد روز شنبه آمریکا و متحدانش (انگلیس و فرانسه) به سوریه بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل کمک آشکار آنها به تروریست هاست.
اقدام نظامی این کشورها در قبال سوریه در واقع راه اندازی یک نبرد ناخواسته است و هیچ سازمانی چنین ماموریتی به آنها نداده است.
آمریکا و متحدانش بامداد روز شنبه از هوا و دریا با 103 موشک به اهدافی در خاک سوریه حمله کردند.
گفت این حمله در واقع «حمایت و کمک آشکار آمریکا و متحدانش به تروریست ها و شورشیان در سوریه» محسوب می شود تا به آنها این فرصت داده شود که از چنگ دولت سوریه بگریزند.
آمریکا به همراه متحدانش (انگلیس و فرانسه) تجاوز نظامی به سوریه مرتکب جنایت جنگی درسوریه شده اند.
دمشق در پی توافقی که در سال 2014 صورت گرفت، تمامی تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح های شیمیایی تحویل داده بود ولی سران بی ادب و بی فرهنگ آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان سعودی، ترکیه و رژیم صهیونیستی درک نمی کنند وتاکنون نمی فهمند.
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
0
0
تجاوز نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه، به سوریه به خاطر حمایت از رژیم جعلی صهیونیستی است ونه سلاح شیمیایی

تجاوز نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه، به سوریه به خاطر حمایت از اروریست های درسوریه است ونه سلاح شیمیایی
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
0
0
تمام جنایت‌های آل سعود/ از کمک 300 میلیون دلاری به داعش تا به خاک و خون کشیدن 7 هزار یمنی
با وجود اینكه آیت الله شهید نمر هیچگاه فعالیت مسلحانه و یا اقدامی تروریستی علیه رژیم سعودی سازماندهی نكرده بود و تنها از سیاست های ظالمانه حكومت انتقاد می كرد؛ باز هم وهابیون سعودی وجود او را بر نتافتند و با اعدام آیت الله نمر، سیاست تاریخی خود در كشتار مسلمان و شیعیان را وارد مرحله نوینی كردند.

تاریخ: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۳:۵۰
تمام جنایت‌های آل سعود/ از کمک 300 میلیون دلاری به داعش تا به خاک و خون کشیدن 7 هزار یمنیبه گزارش گروه سیاسی خبرگزاری میزان به نقل از مرکز اسناد انقلاب اسلامی، با وجود اینكه آیت الله شهید نمر هیچگاه فعالیت مسلحانه و یا اقدامی تروریستی علیه رژیم سعودی سازماندهی نكرده بود و تنها از سیاست های ظالمانه حكومت انتقاد می كرد؛ باز هم وهابیون سعودی وجود او را بر نتافتند و با اعدام آیت الله نمر، سیاست تاریخی خود در كشتار مسلمان و شیعیان را وارد مرحله نوینی كردند. در این راستا مروری بر جنایت های سعودی ها گویای سیاست های ضد اسلامی و ضد شیعی آنها است.

شیعیان عربستان كه بنابرگزارش برخی منابع 15 درصد از جمعیت سی میلیونی این كشور را به خود اختصاص داده اند، سال ها است كه به دلیل نوع نگرش قومیتی، نژادی و طایفه ای آل سعود٬ از حداقل شرایط شهروندی برخوردارند و هیچ منصب و پُست و مقامی در حكومت ندارند. به عبارت بهتر می توان گفت شیعیان در كشور عربستان شهروند درجه دو به حساب می آیند.

با آغاز موج بیداری اسلامی در منطقه٬ شیعیان عربستان نیز برای احقاق حقوق خود و ایجاد مساوات مجموعه اقداماتی را در دستور كار قرار دارند كه از اعتراض‌های مسالمت آمیز تا راهپیمایی‌های عمومی وسعت داشت.

اعتراض شیعیان عربستان به وضع موجود٬ با پرورش نسل جدید از رهبران شیعی كه عمدتاً تحصیلات علمی خود را در نجف یا ایران گذرانده و مطالبات خود را با الهام از روحیه انقلابی ایران فریاد می زدند٬ وارد مرحله نوینی شده است. شهید آیت الله نمر از نمونه‌های والای این گروه از رهبران شیعی عربستان است كه به عنوان جلوه انقلاب موسوم به بیداری اسلامی در عربستان شناخته می شد.

با وجود اینكه شهید نمر هیچگاه فعالیت مسلحانه و یا اقدام تروریستی علیه رژیم سعودی سازماندهی نكرده و تنها از سیاست های ظالمانه حكومت انتقاد می كرد٬ با برخوردهای خشن و امنیتی حكومت روبرو می شد. شهید نمر برای نخستین بار در سال 2006 میلادی پس از بازگشت از همایش قرآنی بحرین توسط نیروهای رژیم آل سعود بازداشت و مدتی بعد آزاد شد. آیت‌الله نمر بار دیگر در سال های 2008 و 2012 توسط نیروهای آل سعود بازداشت شد كه در مورد آخر تا لحظه مرگ در زندان بود.

دادگاه ویژه آل سعود در سال ۲۰۱۳ رسیدگی به پرونده شهید نمر را با اتهاماتی چون عدم اطاعت از ولی امر، فتنه مذهبی، تشكیل جلسه با مجرمان فراری، ترویج كشتار شهروندان و نیروهای پلیس، تخریب مساجد در هنگام نماز جمعه و دخالت در امور سایر كشورها آغاز كرد. این محاكمه كه با اعتراضات مردمی همزمان بود٬ حدود یك سال طول كشید تا سرانجام در ۲۵ مارس ۲۰۱۴ حكم اعدام به علت محاربه علیه نظام برای شیخ نمر صادر شد. اما این حكم در دوران پادشاهی ملك عبدالله معلق ماند و اجرا نشد. پس از روی كار آمدن ملك سلمان و سیاست‌های ماجراجویانه رژیم سعودی٬ تلاش شد تا سریعتر حكم اعدام شیخ نمر اجرا شود. در نهایت در دوم ژانویه سال 2016(94.10.12) رژیم عربستان، حكم اعدام شیخ نمر به همراه 46 متهم دیگر كه اغلب آنها از عناصر القاعده مخالف دولت عربستان معرفی شده‌ بودند را اجراكردند.

آغاز جنایت های تاریخی وهابیون و سعودی ها

ظهور وهابیت در عربستان به پیمان محمدبن عبدالوهاب با حاكم درعیه بازمی‌گردد. حاكم درعه عربستان پس از شنیدن سخنان محمدبن عبدالوهاب با او پیمان می‌بندد كه رشتهٔ دعوت از آنِ محمد بن عبدالوهاب و زمام حكومت در دست محمد بن سعود باشد. برای استحكام این روابط ، ازدواجی نیز بین دو خانواده صورت گرفت.

محمد بن عبدالوهاب تبلیغ خود را در پرتو قدرت حاكم محمد بن سعود آغاز كرد. او با اجتهاد خویش٬ حكم به تكفیر سایر مسلمانان می داد و با قدرت حاكم درعه٬ هجوم به قبایل اطراف و شهرهای نزدیك را آغاز كرد. جنگ‌هایی كه مریدان محمدبن عبدالوهاب كه به وهابیون شناخته می‌شدند٬ در عربستان و خارج از آن می‌كردند، جاذبه‌ای دل‌فریب داشت: ثروت هر شهری كه با قهر و غلبه بر آن دست می‌یافتند، بر مهاجمین حلال بود، اگر می‌توانستند آن را جزو متصرفات و املاك خود قرار می‌دادند و در غیر این صورت به غنایمی كه به دست آورده بودند، اكتفا می‌كردند.

اقدام محمّد بن عبد الوهاب در اعلام جهاد علیه مسلمانان (به اتهام كفر، شرك و بدعت) و تحریك اعراب بادیه‌نشین جنایتی را به وجود آورد كه با كمك ابن سعود سرآغاز مجموعه حملات سازمان یافته بر علیه مسلمانان اهل سنت و شیعیان بود. وهابیون كه با غنائم شهرها و قبائل اطراف٬ به ثروت هنگفتی رسیده بودند٬ به سركردگی «سعود بن عبدالعزیز» پس از قتل عام طائف در اواخر سال 1217 به مكه حمله بردند و در هشتم محرم 1218 وارد مكه شده و آن را اشغال كردند و بسیاری از مساجد و زیارتگاه‌های آن را تخریب كردند.

در شوال سال ۱۳۴۳ هـ.ق. (می 1925 میلادی) وهابیون به سركردگی سعودبن عبدالعزیز، پس از پیروزی بر «شرفای حاكم بر حجاز» و اشغال مكه، روی به مدینه آوردند و پس از محاصره و قتل عام مردم این شهر، آن را اشغال كردند. آنان پس از اخراج ماموران عثمانی، در هشتمین روز این ماه، اقدام به تخریب قبور ائمه بقیع و قبور دیگر كردند. آنها حتی قصد داشتند گنبد و بارگاه خود پیامبر (ص) را نیز تخریب كنند كه به دلایلی موفق به انجام این كار نشدند.

در ماه ذی القعده سال 1316 امیر سعود در رأس نیروهای بسیاری از مردم نجد و حجاز و تهامه و نواحی دیگر به قصد عراق حركت نمود و كربلا را محاصره و پس از ورود به شهر٬ حرم حضرت امام حسین (ع) را غارت و تخریب كردند. غارت نجف و كشتار مردم بی گناه نجف از دیگر جنایت های سعودبن عبدالعزیز، بود.

آل سعود كه در آن دوران تنها سرمایه‌شان از راه غارت اموال مردم شهرها و كشورهای دیگر به دست می‌آمد٬ پس از اكتشاف نفت و افزایش درآمدهای این كشور٬ روند تاثیرگذاری‌ و دخالت در منطقه را افزایش دادند. این كشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به حجم صادرات نفتی٬ به عنوان یكی از پروتمندترین كشورهای عربی شناخته شد و همین دلارهای نفتی٬ حكام جاه‌طلب سعودی را وداشت كه در تحولات منطقه‌ای به ایفای نقش و پیاده‌سازی منویات خویش بپردازند.

حمایت تاریخی از گروه های ترویستی

در بررسی جنایت های عربستان سعودی بایستی توجه شود كه عربستان (وهابیون) به عنوان بنیانگذار منطقه ای تروریسم در خاورمیانه شناخته شده و این مسئله به طور رسمی با حمایت از طالبان و شكل دهی به القاعده شكل عملی به خود گرفته است. این اقدام در حالی توسط، عربستان، پاكستان و آمریكا آغاز شد كه توجیه آنها حمایت و كمك های مالی، اطلاعاتی و تسلیحاتی از مبارزین افغان در مقابل حمله اتحاد جماهیر شوروی بود.

علاوه براین خاستگاه فكری شبكه‌های تروریستی منطقه عمدتا به گرایش خردگریز و جعلی وهابیت مربوط بوده و این تفكر به عنوان اصلی‌ترین حامی و تغذیه كننده ایدئولوژیك دولت سعودی نقش مهمی در فعالیت‌های تروریستی این كشور در منطقه و جهان دارد.

در رابطه با كشورمان مقابله با قدرت روزافزون محور مقاومت در منطقه از انگیزه های اصلی عربستان سعودی در تشكیل سازمان‌های تروریستی و حمایت از تروریسم دولتی در منطقه است، این كشور در جهت تلاش برای كم كردن نقش این محور تبلیغ و ترویج وهابیت را در جوامع اسلامی در دستور كار قرار داده است.

جنایت عربستان در سوریه

در راستای سیاست سنتی حمایت و پرورش تروریسم؛ عربستان یكی از اصلی ترین حامیان گروه های تروریستی و در امتداد آنها داعش در سوریه بوده و از بازیگران اصلی سیاست های غرب در منطقه است. این مسئله در سوریه جلوه ویژه ای داشته و با حمایت ها و دخالت های این كشور، 5 سال در جنگ جریان داشته صد ها هزار نفر كسته شده و میلیون ها نفر آواره شده اند. اهمیت حمایت عربستان از تروریست ها به حدی است كه عربستان سعودی اخیرا با جمع كردن رهبران گروه های تروریستی مستقر در سوریه نقش بسیار مهمی در انسجام بخشی به آنها داشته است. علاوه براین، اسناد ویكی لیكس اسناد دیپلماتیك محرمانه بسیاری از وزارت خارجه عربستان را منتشر كرده، كه بیانگر میزان دخالت دولت سعودی در امور داخلی سوریه است.

حمایت مالی از داعش

از دیگر اقدامات ضد بشری عربستان سعودی كه در امتداد سیاست سنتی این كشور یعنی فرقه گرایی و تروریست پروری قرار دارد، حمایت تمام عیار مالی و تسلیحاتی از بزرگترین و ثروتمندین گروه تروریستی تاریخ یعنی داعش است.

از مقطعی كه تروریست های داعش در حدود چهار سال قبل به سوریه حمله كرده و در همان مراحل ابتدایی موفق شدند كنترل برخی نقاط در این كشور را به دست بگیرند، كمتر كسی تصور می‌كرد كه این گروه تروریستی بتواند به حیات خود ادامه دهد. اما تحولات آنگونه كه بسیاری از كارشناسان و تحلیلگران گمان می‌كردند، پیش نرفت و به واسطه كمك های مالی خارجی كه از طرق مختلف به تروریست های داعش تزریق شد و در نهایت جایگاه این گروه تروریستی در سوریه بیش از پیش تثبیت شد.

عربستان سعودی از جمله كشورهایی است كه بیشترین كمك های مالی را در اختیار تروریست های داعش قرار داده است. در همین ارتباط پایگاه «ورلدنت دیلی» سال گذشته با انتشار گزارشی جنجالی از اعطای كمك مالی ۳۰۰ میلیون دلاری آل سعود به تروریست های داعش در سوریه خبر داد.

«رابرت فیسك» روزنامه نگار مشهور انگلیسی در روزنامه «ایندیپندنت» می نویسد: عربستان سعودی با كمك های میلیارد دلاری خود نقش مهمی در تشكیل گروه تروریستی داعش ایفا كرد. مقامات سعودی هم اكنون نیز دست از اعطای كمك های مالی به داعش برنداشته و همچنان از این گروه تروریستی حمایت می كنند.

جنایات عربستان در سركوب قیام بحرین

تسری سونامی بیداری اسلامی به بحرین و تلاش انقلابیون این كشور برای سرنگونی حكومت "شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه" پادشاه بحرین، با توجه به نقشی كه شیعیان این كشور به تاسی از انقلاب اسلامی ایران بر عهده داشتند، از جمله حوادثی بود كه بلافاصله خشم رژیم عربستان را برانگیخت و با ورود نیرو های عربستان به بحرین برگ دیگری بر جنایت های ضد بشری آنها اضافه شد.

به باور بسیاری ها رفتار مغرضانه عربستان در ورود به بحرین و سركوب قیام این كشور در درجه اول تحت تاثیر نقش مهم شیعیان در این قیام صورت گرفت. لذا با دخالت نظامی عربستان در بحرین قیام مردم شیعه این كشور به خاك و خون كشیده شد و مدعیان حقوق بشر ساكت بودند.

جنایات عربستان در یمن

تجاوز عربستان به یمن، همزمان با روی كار آمدن پادشاه جدید این كشور آغازی بر افسارگسیختگی و تغییر عمده در سیاست خارجی این كشور بود. لذا بر خلاف دوره های قبل كه متانت و ظاهرسازی نمادین مانع آشكار شدن سیاست انزوای این كشور در مقابل قدرت های جهانی و رژیم صهیونیستی شده بود، با چرخش صورت گرفته، سیاست های ضد اسلامی این كشور آشكارتر شده؛ طوری كه در كنار حمایت های پشت پرده از گروههای تروریستی و پرورش گروه‌های تكفیری، تجاوز نظامی مستقیم در دستور كار قرار گرفته و تبعات اقتصادی، تبعات سیاسی و ضعف داخلی عربستان، دركنار مجاهدت ها و ایستادگی جنبش مردمی انصار الله نوید بخش شكست مفتضحانه عربستان است.

بسیاری اعتقاد دارند كه بعد از بحران یمن دیپلماسی و تماس با جنبش انصارالله (حوثی) می توانست به تقسیم منصفانه قدرت در یمن منجر شود. اما كادر جدید رهبری عربستان در اولین اقدام بزرگ خود پس از روی كار آمدن جنگ را به عنوان كارآمدترین راه حل مشكلات برگزید و با شكل دادن به ائتلاف نا كارآمد خود در حالی كه مردم مقاوم یمن به رهبری انصارالله مزیت های بسیاری در نبرد با عربستان دارند ویرانی های بسیاری برای مردم یمن رقم زده است. برای نمونه بنابر گزارش ها كشته‌های تجاوز عربستان به این كشور عربی بیش از شش هزار و 979 تن اعلام شده است.

نقش عربستان در كشتار شیعیان نیجریه و زكزاكی

اما یكی از آخرین اقدامات ضد اسلامی، ضد شیعی عربستان كشتار شیعیان نیجریه است. بدین ترتیب كه در 21 آذر بود كه خبر جنایت هولناك ارتش نیجریه در حمله به شیعیان این كشور منتشر و پرده ای دیگری از بازی مشترك وهابی -صهیونیستی در امتداد سیاست سركوب تاریخی شیعیان رو نمایی شد. این كشتار به بهانه بازداشت شیخ «ابراهیم الزكزكی»رهبر شیعیان این كشور رخ داد و بیش از پانصد كشته و صدها زخمی برجای گذاشت. این كشتار در حالی با بهت مسلمانان و حمایت عربستان رو به رو شده كه بنا به گزارش منابع مختلف با گذشت بیش از یك هفته هنوز از سرنوشت شیخ «ابراهیم الزكزكی» هیچ اطلاعی در دست نیست.

دخالت عربستان در این جنایت از این باب است كه عربستان سعودی از فعالیت های شیعیان در نیجریه بسیار خشمگین بوده و قبل از این جنایت رئیس ستاد ارتش نیجریه (به نقل از شیخ یعقوب سانا از علمای دینی بوركینافاسو در غرب آفریقا)سفری به نیجریه داشته است.

جدای از جنایات رژیم سعودی در منطقه٬ حكام آل سعود٬ در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران نیز تمام تلاش خود را به كار گرفته‌اند. آنها در بزنگاه‌ها٬ دست به اقداماتی علیه ایران زده‌اند كه در ادامه به بخشی از آن اشاره می‌شود:

عربستان و تلاش برای تغییر نام خلیج فارس

یكی از قدیمی ترین نمونه دشمنی عربستان سعودی در رابطه با ایران ورود این رژیم به بازی انگلیسی ها برای تغییر نام واقعی خلیج فارس است. این بازی كه با طراحی انگلیسی ها در دستور كار كشور­های عرب خلیج فارس قرار گرفته، درفاصله سالهای 1900 میلادی ابتدا توسط مطبوعات و رسانه های غربی تبلیغ شد و در اوایل دهه 1970م به اوج خود رسید. این در حالی است كه امروز این توطئه عملی و علنی تر شده و بسیاری از این كشور ها از جمله عربستان سعودی از واژه جعلی خلیج عربی به جای نام تاریخی خلیخ فارس استفاده می كنند.

نقش عربستان در جدایی بحرین از ایران

یكی دیگر از موارد اختلاف بین ایران و عربستان كه دارای ریشه های تاریخی بوده و به ابتدای تاسیس این رژیم مربوط است دخالت های عربستان سعودی در بحرین شیعه نشین آخرین بخش جدا شده از ایران است. مجموعه اقداماتی كه عربستان سعودی با میدان داری انگلستان انجام داد در نهایت بستری را فراهم ساخت كه به جدایی بحرین از ایران منجر شد. برای نمونه عربستان سعودی طرح تاسیس اتحادیه­ای از اعراب با مشاركت بحرین را مطرح ساخت و در سال 1347ه.ش پادشاه عربستان از امیر بحرین به عنوان رئیس یك كشور استقبال كرد.[1]

دشمنی عربستان در رابطه با جزایر سه گانه

دخالت ­ها و زیاده خواهی های عربستان در رابطه با جزایر سه گانه ایرانی تنب كوچك و تنب بزرگ و ابوموسی علاوه براینكه از ابتدای تاسیس این رژیم ادامه داشته اما با مسئله بحرین ارتباط ویژه دارد. بدین صورت كه در دوران پهلوی با مصالحه دولت ایران و با بازی استعماری انگلستان، بحرین تنها به بهانه واگذاری كامل جزایر سه گانه ایرانی به كشورمان از جغرافیای كشورمان جدا شد. با این حال ادعاهای واهی كشور های عرب منطقه به خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ادامه داشته و هر ساله به شدت آن افزوده می شود.

عربستان سعودی در حالی كه هر ساله از ادعاهای واهی امارات در عربی بودن این جرایر حمایت می كند، در تمام سال‌های پس از امضای توافقنامه سال ۱۹۷۱ و حتی تا سال ۱۹۹۲هیچ‌گونه اعتراضی به وضع موجود جزایر نداشت و تنها در این سال بود كه از سوی عربستان سعودی، امارات و مصر ادعاهای جدیدی درباره این جزایر مطرح شد. آنها ادعا كردند كه اقدام ایران در ۳۰ نوامبر ۱۹۷۱ در پس گرفتن جزایر تنب و ابوموسی از انگلیس اقدامی ناگهانی بوده و جنبه توسعه طلبانه‌داشته است و آنان از پیش چگونگی مذاكرات ۱۹۷۱ ایران و انگلیس در زمینه تجدید حاكمیت ایران بر جزایر یاد شده آگاهی نداشته‌اند. بدین ترتیب ادعاهای واهی امارات كه با حمایت های حكام عرب نیز همراه بود، كلید خورد و هر ساله تكرار می شود.

دشمنی تمام عیار عربستان با جمهوری اسلامی ایران

با پیروزی انقلاب اسلامی و اشاعه گفتمان­هایی همچون، تلاش در جهت برقراری حكومت جهانی اسلام، نفی سلطه پذیری و سلطه جویی، حمایت از مستضعفین و نهضت آزادی بخش و تبلیغ اسلام و دعوت آن به ویژه مذهب شیعه اولین عكس العمل ها از درون حاكمیت دولت های اقتدارگرا علیه این گفتمان آغاز شد و دولت عربستان سعودی نیز در ابن گروه قرار داشت. پس از انقلاب زمانی كه كشورهای محافظه‌كار و ارتجاعی عرب به رهبری عربستان و اردن قصد داشتند تا با برپایی كنفرانس ها، نشست­ها و تبلیغات گسترده حمایت اعراب در مبارزه با جمهوری اسلامی ایران را جلب كرده و جبهه واحدی را بر علیه كشورمان شكل دهند. عربستان با كنفرانس عمان در تلاش بود حمایت اعراب در جنگ علیه ایران را جلب كرده و آنها را علیه ایران بسیج كند، اقدامی كه با مخالفت سوریه به عنوان رهبر كشورهای جبهه پایداری عربی مواجه شد. مجموعه اقداماتی كه آرمان های جمهوری اسلامی ایران را نشانه رفته بود.

همكاری با آمریكا در حمله به طبس

در پی ناكامی دولت ایالات متحده آمریكا در اعمال فشار سیاسی و اقتصادی برای آزادی گروگان‌های آمریكایی در تهران كه در ماجرای تسخیر سفارت آمریكا بازداشت شده بودند، جیمی كارتر رئیس جمهور ایالات متحده آمریكا دستور انجام عملیات آزادسازی گروگانهای آمریكایی را صادر كرد. عملیات نظامی طبس كه نام عملیاتی آن در ارتش آمریكا عملیات پنجه عقاب[2] بود، توسط نیروی دلتا با هدف آزادسازی آمریكایی‌های گروگان گرفته‌شده توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، در تهران بود. بر اساس مداركی كه بعدها به دست آمد عربستان سعودی از جمله كشور های منطقه بود كه در این حمله با آمریكا همكاری داشت.

سیاست های ضد ایرانی عربستان در بازار نقت

عربستان سعودی با تولید روزانه ۱۰ میلیون بشكه نفت در روز به عنوان بزرگترین صادر كننده نفت در جهان شناخته می شود و البته تنها كشوری است كه می تواند با افزایش سریع تولید نفت خود مانع افزایش ناگهانی قیمت نفت شود. عربستان با سوء استفاده از این قابلیت ، دارای سابقه تاریخی بسیاری بوده و بارها از این امتیاز خود علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده كرده است. این موضع گیری در كاهش فعلی قیمت نفت كه فشار زیادی بر اقتصاد كشور های منطقه و كشورمان وارد كرده نقش ویژه ای داشته است.

بی احترامی تاریخی و سیستماتیك به حجاج ایرانی

بررسی برخی واقعیت های تاریخی از رفتار ماموران رژیم عربستان سعودی با حجاج ایرانی گویای این واقعیت است كه به دلیل دیدگاه وهابی و نفرقه انگیز حاكم بر این كشور، بد رفتاری و بی احترامی سیستماتیكی علیه حجاج ایرانی در جریان بوده است. این مساله سابقه تاریخی داشته و در قتل حجاج ایرانی در سال 1322 به بهانه های واهی، تا كشتار صد ها زائر ایرانی در 9 مرداد 1366، اهانت پلیس عربستان به دو نوجوان زائر ایرانی و فاجعه اخیر منا به عینه دیده می شود.

حمایت مالی و اطلاعاتی عربستان از صدام حسین

قبل از انقلاب اسلامی هنوز عربستان به این ثروت نرسیده بود و در مقابل ایران بسیار محتاط بود، اما حمله صدام به ایران، این فرصت را به آنها داد تا عرض اندام كنند؛ كاملا مشخص بود كه خود صدام بدون حمایت عربستان و دیگر كشور های عربی از پس این تجاوز بزرگ كه در آخر هم به شكست انجامید برنمی‌آمد. همه اینها در حالی بود كه كشورمان از كمك های مالی و تسلیحاتی عربستان سعودی به عراق در جریان وقوع جنگ تحمیلی آن كشور علیه عراق در فاصله سال های 88-1980 میلادی آگاه و خشمگین بود.

با پیشرفت های جنگی ایران، از جمله فتح فاو، نگرانی عربستان و شیخ نشین­ها از قدرت ایران افزایش یافت و بر حجم كمك های مالی تسلیحاتی سیاسی عظیم عربستان به عراق در طول جنگ تحمیلی اضافه شد. برای نمونه عربستان و كویت توافق كردند كه از سال ‌١٩٨٢ عایدات صدور نفت از مناطق مشترك خود را روزانه ‌٣٠٠ الی ‌٣٥٠ هزار بشكه به حساب عراق بریزند. [3]

در رابطه با كمك های اطلاعاتی عربستان به صدام حسین گزارش مجله ژون آفریك مورخ 9 ژوئن 1982 از اهمیت زیادی برخوردار است. بر مبنای گزارش این مجله؛ زمامداران عربستان درست یك ماه مانده به شروع جنگ، هنگام استقبال از صدام به وی هدیه شاهانه­ای دادند و آن گزارشی بود كه از سوی دستگاه های سری آمریكا تهیه شده بود و در آن اوضاع اقتصادی، اجتماعی و نظامی ایران تشریح شده بود. علاوه بر آن اطلاعات دقیقی درباره وضعیت ارتش ایران، تعداد نفرات آن، مواضع و تجهیزات قابل بهره‌برداری آن و اطلاعات مختلف دیگر كه بسیار محرمانه بود در اختیار صدام قرار گرفت. [4]

همكاری كامل عربستان با تحریم­ های آمریكا علیه جمهوری اسلامی ایران

عربستان سعودی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دشمنی روشنی با جمهوری اسلامی ایران داشته و در حوادث مختلف این مسئله را به اثبات رسانده است. ریاض از حامیان تحریم های ضد ایرانی بوده و سیاست های آمریكا را در منطقه اجرا كرده است. به بیان دیگر همزمان با تحریم ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، عربستان با استفاده از فرصت پیش آمده و به دلیل ضعف درونی خود بر موضع نابجای آمریكا پافشاری ‌كرده و بیش از پیش بر طبل دشمنی با ایران می‌كوبید.

نقش عربستان در بمب گذاری سفارت ایران در لبنان

از جمله اقدامات ضد ایرانی عربستان مداخله و نقش عربستان در حمله تروریستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت است. در این بمب‌گذاری( ۱۹ نوامبر ۲۰۱۳) ، كه توسط دو بمب‌گذاری انتحاری در مقابل سفارت ایران در بیروت انجام گرفت و براثر آن ۲۳ نفر از جمله رایزن فرهنگی ایران در بیروت كشته شدند، شواهدی وجود دارد كه عربستان سعودی نقش داشته است. از جمله شواهدی كه دخالت عربستان در این ماجرا را نمایان ساخت، فشار سیاسی عربستان به عدم ورود تیمی از جمهوری اسلامی ایران به روند بازرسی از افراد بازداشت شده بود.

گردان عبدالله عزام، از گروه جهادی سلفی وابسته به القاعده مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفت. در این انفجار تعدادی از اعضای سفارت ایران از جمله ابراهیم انصاری (رایزن فرهنگی) كشته شد. گردان عبدالله عزام، یك گروه جهادی سَلَفی كه با گروه القاعده مرتبط است، با صدور بیانیه‌ای مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفت. گروهی كه بنیان آن توسط عربستان بنا نهاده شده است.

طرح مبحث هلال شیعی و مبارزه با دولت ها و گروههای حامی ایران

مسئله ورود و نفوذ ایران و انقلاب ایران در كشورهای منطقه، یكی از نگرانی‌های جدی عربستان سعودی بوده و در رابطه با عراق، سوریه و لبنان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. طمع عربستان به این علت است كه روند دولت سازی در عراق برای همسایگان قدرتمند این كشور از جمله ایران و عربستان یك پروسه حیاتی بوده و تشكیل یك عراق متحد یكپارچه با اكثریت شیعه برای دولت های سنی و رادیكال منطقه مثل عربستان و اردن یك خطر بالقوه محسوب می شود. لذا طرح مباحثی همچون "هلال شیعی" در همین پروسه و در تازه ترین جنایت به ابزرای برای یورش به یمن تبدیل شده است.

عربستان و ترغیب آمریكا برای حمله به ایران (همزمان با بحران هسته ای)

یكی از كدهایی كه دشمنی عربستان با جمهوری اسلامی ایران را بسیار روشن نشان می دهد، درخواست عربستان سعودی از آمریكا برای حمله به ایران است. بر مبنای اسنادی كه سایت افشاگر "ویكی لیكس" ارائه كرده، ملك عبدالله در سال 2008 میلادی از امریكا درخواست حمله به ایران را كرده است. در این در خواست كه از طریق یكی از سفارتخانه‌های آمریكا دریافت شده، پادشاه عربستان به آمریكا می‌گوید: «سر مار را قطع كنید.»

همكاری اطلاعاتی با اسرائیل برای حمله به مراكز هسته ای ایران

عربستان سعودی از ابتدا جزء مخالفان سرسخت حل مسئله هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بوده و از بر هم خوردن توازن قوا در منطقه به نفع ایران، بسیار هراس دارد. این مساله در موضع گیری ها و همراهی كامل آنها با مواضع سیاسی غربی ها كاملا مشهور بوده و تا به امروز نیز ادامه داشته است. علاوه بر موضع گیری های سیاسی، بر مبنای اطلاعاتی كه از طریق اسناد محرمانه منتشر شده، عربستان سعودی طرح مشتركی را با رژیم صهیونیستی برای حمله به سایت های هسته ای ایران در دست بررسی داشته‌اند. علاوه بر این شواهدی وجود دارد كه موساد و سازمان های اطلاعاتی عربستان ارتباطات گسترده ای در رابطه با برنامه های هسته ای كشورمان برقرار كرده بودند. [5]

لابی گری و پرداخت رشوه برای محكومیت حقوق بشری ایران

با اوجود اینكه عربستان سعودی وضعیت اسفناكی در رابطه با حقوق بشر داشته، اما با حمایت كشور های غربی این كشور موفق شده ریاست گروه پنج عضوی سفرا كه موسوم به «گروه رایزنی» شورای حقوق بشر سازمان ملل است را به دست آورد. علاوه براین به تازگی ویكی لیكس سندی ‌منتشر‌ كرده ‌كه پشت پرده گزارش‌های غیر موثق علیه ایران در موضوع حقوق بشر را توسط احمد شهید را روشن می كند. بر اساس این اسناد، عربستان سعودی، یك میلیون دلار به گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور وضع حقوق بشر رشو‌ه داده است تا موضع گیری تندی در قبال مسائل ایران بگیرد و گزارش‌های جهت دار بنویسد.

فاجعه منا و عدم پاسخگویی رژیم عربستان

روز پنجشنبه ۲ مهر ۱۳۹۴ برابر با ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵ میلادی و ۱۰ ذیحجه ۱۴۳۶ قمری همزمان با عید قربان در مراسم رمی جمرات در منطقه منا، حادثه ای رخ داد كه علاوه بر هزاران كشته، تعداد زیادی از حجاج مفقود شدند. در میان قربانیان حجاج صدها نفر ایرانی شهید شدند و از سرنوشت تعداد زیادی از ایرانیان برای مدتی زیادی نا معلوم بود. همه اینها در حالی بود كه دولت عربستان سعودی مسئولیت بی تدبیری در قبال این حادثه را قبول نكرد و در مقطعی نشانه های روشنی از دشمنی و عمدی بودن این حادثه را از خود بروز داد.

عدم صدور روادید برای هیأت اعزامی ایران برای پیگیری قربانیان حادثه، عدم همكاری لازم با عوامل بعثه در شناسایی مفقودین و اجساد درگذشتگان و عدم پاسخگویی در رابطه با دیپلمات ایرانی ربوده شده در حادثه منا و... تنها نشانه هایی از دشمنی تاریخی این كشور بود.

در مجموع می توان گفت پیروزی حوثی ها در یمن، قدرت یافتن شیعیان عراق و افزایش قدرت حزب الله، افزایش توان جمهوری اسلامی ایران و پیروزی احتمالی بشار اسد (به عنوان یك شخصیت علوی و شیعه) می تواند تاثیر مستقیمی بر تحركات شیعیان عربستان داشته باشدو عربستان تلاش دارد نفوذ شیعیان را در این كشور مهار نماید.

رژیم عربستان به خوبی می داند؛ اگر اقتدار شیعیان در جهان و منطقه افزایش پیدا كند، قطعا در افزایش توان شیعیان عربستان تاثیر خواهد گذاشت. به این ترتیب قدرت و توان شیعیان عربستان برگرفته از شیعیان منطقه است و هر چه شیعیان نفوذ بیشتری داشته باشند، به عنوان یك پشتوانه برای شیعیان شرق عربستان تلقی می شود. در این راستا اگر عربستان در سیاست های خود نسبت به شیعیان تجدید نظر نكند، دست به آشتی ملی نزده و از آنان دلجویی نكند، در آینده بحران سیاسی فراگیری در رژیم آل سعود شكل خواهد گرفت كه مهار كردن آن بسیار پرهزینه خواهد بود.
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
0
0
بمبارن دمشق بی پاسخ نخواهد ماند/ استکبار در برابر بسیج جهانی اسلام هیچ غلطی نمی تواند بکند
بمباران دمشق برای پوشاندن شکست های مفتضحانه دشمنان در خاورمیانه است. آمریکا، فرانسه و انگلیس بدانند این حرکتشان بدون پاسخ نخواهد ماند و شکستی بزرگتر از دیروز در انتظار آنهاست.
سازمان های بین المللی خیانتکارشماره یک چرا درمقابل تجاوزنظامی آمریکا، انگلیس، فرانسه، ترکیه و رژیم صهیونیستی به سوریه سکوت کرده اند.

هیچ کشوری حق ندارد درباره سوریه با ترکیه مذاکره وگفت وگو کند.
ترکیه جنایتکار ازسال 2011 تاکنون یکی ازحامیان اصلی تامین کننده هزینه تروریست ها درسوریه است.
ترکیه جنایتکارشماره یک به دنبال هرج ومرج نظامی درسوریه است.


حمله موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه که به دنبال ادعای دروغین آنها مبنی بر استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی علیه ملت سوریه انجام گرفت؛ نمونه بارز حمایت و پشتیبانی از گروه های تروریستی است به نحوی که در سال های اخیر هرگاه در نبرد علیه تروریسم در سوریه و عراق عرصه بر تروریستها تنگ آمده آمریکا و چند کشور غربی عملاً وارد معرکه شده تا شکست های تروریستها را جبران نمایند.
مقامات آمریکا در حالی ادعای دروغین استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی را مطرح می نمایند که خود تأمین کننده اصلی تسلیحات برای کشتار مردم یمن هستند و از هیچ جنایتی در افغانستان دریغ نمی کند و چه مضحک و عجیب است که همین مدعیان دروغین حمایت از ملتها، خود را در پشت نقاب دروغین صلح طلبی پنهان می نمایند.
برای برخی کشورهای عرب منطقه شرم آور است که با دلارهای نفتی به مسلمانان و جهان اسلام خیانت می کنند


اقدام نظامي عليه کشورها بايد با مجوز سازمان ملل باشد ونه اجرای قانون جنگل حقوق بشرآمریکایی
حملات نظامی آمریکا و متحدانش به سوریه، اجرای قانون جنگل مدعیان حقوق بشربود.
اقدام نظامی بر ضد یک کشور باید با موافقت و اجازه سازمان ملل متحد صورت گیرد.
که هرگونه اقدام نظامی در یک کشور باید با مجوز سازمان ملل متحد صورت گیرد.


تجاوز آمریکا به سوریه نقض قوانین بین المللی است
حمله موشکی آمریکا به سوریه سناریویی از پیش تعیین شده با حمایت اسرائیل و آل سعود جنایتکار بود و هیچ گونه شواهدی در راستای استفاده ارتش سوریه از سلاح های شیمیایی و جود ندارد.
آمریکای جنایتکار حمله موشکی به سوریه را در پایخ به بمباران شیمایی شهر دومای سوریه توسط بشار اسد در تاریخ هجدهم فرودین ماه جاری عنوان کرد در صورتی که دولت سوریه این ادعا را رد کرده و خواستار تحقیق و تفحص در این خصوص شده است.
حمله آمریکا به سوریه نمایش قدرت برای خودنمایی و ایجاد ترس و وحشت در کشورهای منطقه بود که تنها راه مقابله با این اهداف شوم استکبار جهانی وحدت و انسجام جهان اسلام است.
اینکه کشورهای مسلمان نشین منطقه به جای اعلام انزجار از جنایت های آمریکا و اسرائیل خود را هم پیمان آنان می دانند، جای تاسف است و جامعه اسلام باید در مقابل توطئه های استکباری وحدت و یکپارچگی را سرلوحه امور قرار دهند.
صبحگاه دیروز(شنبه) بیست و پنجم فرودین سوریه از سوی آمریکا، انگلیس و فرانسه مورد آماج حملات موشکی قرار گرفت.
حمله غرب به سوریه "جنایتکارانه" بود
حمله اخیر موشکی غرب علیه سوریه یک اقدام جنایتکارانه بود.
ما میگوییم که این حمله جنایت علیه مردم سوریه است که با هدف ایجاد ترس و تروریسم انجام گرفته و مراکز علمی این کشور را مورد هدف قرار داده است.

اردوغان ازسال 2011 تاکنون تروریست ها وارد سوریه کرده است وهمچنان نیزادامه می دهد.
حمایت اردوغان نجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ و بی شخصیت از حمله آمریکا به سوریه
تجاوز آمریکایی ها جنایتکارشماره یک اقدامی برای جبران شکست تروریست ها بود
آنچه آمریکایی ها جنایتکارشماره یک به بهانه حمله شیمیایی انجام دادند بهانه جویی است برای جبران شکست های اخیر تروریست ها و بدین صورت نقاب از چهره خود برداشتند.
از ابتدای بحران سوریه که توسط آمریکا و متحدان آن علیه دولت قانونی سوریه صورت گرفت ایران در کنار سوریه ایستاد و همچنان حمایت از دولت قانونی سوریه را ادامه می دهد. آنچه آمریکایی ها جنایتکارشماره یک به بهانه حمله شیمیایی انجام دادند بهانه جویی برای جبران شکست های اخیر تروریست ها در خاک سوریه است و بدین صورت نقاب از چهره خود برداشتند.
اکنون وقت آن فرا رسیده است که دیوان بین المللی کفیری که صلاحیت قضایی برای رسیدگی به جنایات جنگی دارد سران آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان سعودی، ترکیه و رژیم صهیونیستی را که که مسئول این فاجعه انسانی ازسال 2011 تاکنون درسوریه ومنطقه هستند به پای میزمحاکمه دراین دیوان بین المللی بکشاند.

آل سعود سگ دست نشانده آمریکا درمنطقه است.
اردوغان سگ دست نشانده آمریکا درمنطقه است.
نتانیاهو سگ دست نشانده آمریکا درمنطقه است.
مدعیان حقوق بشربویی از انسانیت نبرده اند.

سران نجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ وبی شخصیت آمریکا بویی از انسانیت نبرده اند.

سران نجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ وبی شخصیت انگلیس بویی از انسانیت نبرده اند.

سران نجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ وبی شخصیت فرانسه بویی از انسانیت نبرده اند.

سران نجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ وبی شخصیت عربستان سعودی بویی از انسانیت نبرده اند.

سران نجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ وبی شخصیت امارات بویی از انسانیت نبرده اند.

سران نجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ وبی شخصیت بحرین بویی از انسانیت نبرده اند.

سران نجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ وبی شخصیت ترکیه بویی از انسانیت نبرده اند.

سران نجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ وبی شخصیت رژیم صهیونیستی بویی از انسانیت نبرده اند.


ائتلاف آمریکایی ثابت کرد که حامی داعش است.
داعش و ائتلاف آمریکایی یکی هستند.
دربرابراشغالگری ائتلاف آمریکایی سکوت نمی کنیم.
برای اثبات کمک ائتلاف آمریکایی به داعش اسناد زیادی وجود دارد.
ائتلاف آمریکایی هیچ تفاوتی با گروه های تروریستی دیگرندارد.
ائتلاف آمریکایی ازحمایت گروه های تروریستی درسوریه دست نخواهد کشید.
ائتلاف آمریکایی ازحمایت تروریست های داعش درسوریه وعراق دست نخواهد کشید.
چرا کسی تجاوز وحشیانه ائتلاف آمریکایی به سوریه وعراق را محکوم نکرد؟
چه کسانی تروریست های داعش را به وجود آوردند؟ آمریکا وهم پیمانانش!
آمریکایی ها مانند سگ های ولگرد درعراق، افغانستان، لیبی، سوریه، یمن ومنطقه هستند.
واشنگتن هیچگاه به قوانین بین الملل، حقوق بین الملل و حقوق بشراحترام نمی گذارد.
آمریکا جنایتکارشماره یک، عراق و سوریه را به صورت غیرقانونی اشغال کرده است.
ارتباط آمریکا با داعش آشکاراست.
آمریکا داعش را وارد عراق و سوریه کرده است.
عراق به نظامیان آمریکایی نیازندارد.
سوریه به نظامیان آمریکایی نیازندارد.
هیچ کشوری دردنیا به نظامیان آمریکایی نیاز ندارند.
آنچه امروز درمنطقه خاورمیانه وجهان دیده می شود منعکس کننده جنایات وحشیانه نظامیان آمریکایی است.
هیچ کشوری درجهان به نیروهای آمریکایی نیازندارد.
حضورآمریکا درافغانستان موجب گسترش فساد دراین کشور شده است.
آمریکا تروریسم را نابود نمی کند، پرورش می دهد.
آمریکا القاعده را نابود نمی کند، پرورش می دهد.
آمریکا طالبان را نابود نمی کند، پرورش می دهد.
آمریکا داعش را نابود نمی کند، پرورش می دهد.
سیاست های بی شرمانه، نادرست وغلط آمریکا درمنطقه وجهان خسارت زیادی به مسلمانان زده است.
شرکت های فناوری آمریکایی ازداعش حمایت می کنند.
آمریکا جنایتکارجنگی است و باید محاکمه شود.
ائتلاف آمریکایی مراکزغیرنظامی سوریه و عراق را هدف قرارمی دهد.
چرا واشنگتن ازسال 2011 تاکنون، نفت داعش را تحریم نمی کند؟
داعش ازسال 2011 تاکنون چگونه با نفت قاچاق، سلاح وارد می کند؟ توسط آمریکا ومتحدانش!

تجاوزنظامی آمریکا، انگلیس وفرانسه به سوریه جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است.

امریکا،انگلیس، فرانسه، عربستان سعودی، ترکیه و اسرائیل به دنبال تجزیه سوریه هستند.

حمله موشکی آمریکا، فرانسه و بریتانیا به سوریه توهین به سازمان ملل است.

حمله موشکی آمریکا، فرانسه و بریتانیا به سوریه توهین به شورای امنیت سازمان ملل است.

حمله موشکی آمریکا، فرانسه و بریتانیا به سوریه توهین به شورای حقوق بشرسازمان ملل است.

حمله موشکی آمریکا، فرانسه و بریتانیا به سوریه توهین به سازمان عفوبین الملل است.

حمله آمریکا به سوریه جنایت جنگی است.

حمله انگلیس به سوریه جنایت جنگی است.

حمله فرانسه به سوریه جنایت جنگی است.

حمله بدون دلیل آمریکا به سوریه جنایت جنگی علیه مردم مظلوم این کشور است.

حمله بدون دلیل انگلیس به سوریه جنایت جنگی علیه مردم مظلوم این کشور است.

حمله بدون دلیل فرانسه به سوریه جنایت جنگی علیه مردم مظلوم این کشور است.

حمله آمریکا و متحدانش به سوریه جز روسیاهی دستاوردی ندارد.

مردم دنیا این جنایت را محکوم می کنند و از ملت ها مسلمان می خواهند در برابر این متجاوزان واکنش نشان دهند و به این جنایتکاران اجازه ندهند که مردم را به خاک خون بکشند.
آمریکا و کشور هایی که با موشک به سوریه حمله کرده اند بدون هیچ مجوز و دلیل ملل ملت مظلوم سوریه را مورد هدف قرار داده اند.
این حمله و جنایت جنگی با حکم کدام محکمه و دادگاه انجام شده است و اگر این کشورها خود را حامی حقوق بشر می دانند باید در برابر جنایت هایی که در یمن انجام می شود ایستادگی کنند.
حمله آمریکا و متحدان آن به سوریه نتیجه خود بزرگ بینی آنان است.
کشورهای غربی و آمریکا از هر کشوری که می توانند بهره برداری کنند و به هر کشوری که بر خلاف خواسته ها آنان حرکت کند حمله و برای نابودی آن تلاش می کنند.
تجاوز نظامي آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه حمایت ازتروریست ها در سوریه است.
تجاوز نظامي آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه حمایت ازعربستان سعودی، ترکیه و رژیم جعلی صهیونیستی است.
تجاوز نظامي آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه حمایت ازتروریست های داعش است.
تجاوز نظامي آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه حمایت ازمخالفان سوری است.

آمریکا جنایتکارشماره یک به همراه متحدانش انگلیس جنایتکارشماره یک و فرانسه جنایتکارشماره یک ازسال 2011 تاکنون با کمک های مالی کشورهای عربی جنایتکارشماره یک وبا هماهنگی، همدستی وهمکاری رِژیم جعلی صهیونیستی جنایتکارشماره یک وترکیه جنایتکارشماره یک درسایه سکوت سازمان ملل خیانتکارشماره یک، شورای امنیت سازمان ملل خیانتکارشماره یک، شورای حقوق بشرسازمان ملل خیانتکارشماره یک و دیگرسازمان های بین المللی خیانتکارشماره یک ازهمه جانبه ازتروریست های سوریه کمک وحمایت می کنند وهمچنان نیزادامه دارد.
که آمریکا و متحدانش ( انگلیس و فرانسه) با یکصد و ده موشک به اهدافی در سوریه حمله کردند.
سازمان ملل و شورای امنیت ودیگرسازمان های بین المللی درجنایت های آمریکا ومتحدانش شریک جرم هستند.
این حمله تائید آشکار و مستقیم گروه های جنایتکار و آدمکش و تروریستی است.
حمله موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه ، این حمله حمایت آشکار و مستقیم از گروه های تروریستی است.
حمله آمریکا به سوریه حمایت آشکار از تروریست ها است.
حمله موشکی ائتلاف به سرکردگی آمریکا علیه سوریه غیرقانونی است.
حمله موشکی ائتلاف به سرکردگی آمریکا علیه سوریه نقض قوانین بین الملل، نقض حقوق بین الملل و نقض حقوق بشراست.
ترکیه جنایتکارشماره یک از حمله آمریکا و متحدانش به سوریه استقبال کرد.
حمله آمریکا به سوریه نقض قوانین بین المللی است.
حمله آمریکا ، انگلیس و فرانسه به سوریه را به شدت محکوم و آن را نقض آشکار منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی و تجاوز آشکار به سوریه وحمایت از تروریست هاست.
تجاوز سه جانبه آمریکا، انگلیس و فرانسه به این کشور را که نقض آشکار قوانین بین المللی، اصول و اهداف منشور سازمان ملل است، محکوم می کند و آن را بیانگر کذب ادعای کشورهای متجاوز در حمایت از قوانین المللی می داند.
حمله آمریکا به سوریه برای تامین منافع رژیم صهیونیستی است
حمله انگلیس به سوریه برای تامین منافع رژیم صهیونیستی است
حمله فرانسه به سوریه برای تامین منافع رژیم صهیونیستی است
آمریکا با حمله به سوریه بدنبال تجزیه این کشور و تامین منافع رژیم صهیونیستی در منطقه است .
امریکا به قصد استقرار پایگاه های نظامی خود و تامین برتری رژیم صهیونیستی در برابر کشورهای منطقه، دست به قتل عام مردم سوریه زده است.
حمله امریکا و متحدان آن به سوریه خلاف قوانین بین المللی است، این رفتارهای غیرقانونی ازماهیت تجاوزکارانه دولت آمریکا سرچشمه می گیرد و سازمان های بین المللی باید در این مورد واکنش قاطع نشان دهند .
دبیر کل نجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ وبی شخصیت ناتو از تجاوز نظامی به سوریه حمایت کرد..
ادعای آمریکا درباره استفاده سوریه از سلاح شیمیایی ساختگی است.
ادعای انگلیس درباره استفاده سوریه از سلاح شیمیایی ساختگی است
ادعای فرانسه درباره استفاده سوریه از سلاح شیمیایی ساختگی است.
ادعاهای آمریکا مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه علیه مخالفان در غوطه شرقی دمشق یک سناریوی تکراری، دروغین و ساختگی است.
این سناریو در واقع یک فیلم تکراری است که در گذشته نیز علیه دولت عراق و پیش از سرنگونی صدام حسین نیز طرح ریزی شد به طوری که پس از سرنگونی صدام، کالین پاول وزیر خاوجه وقت آمریکا در سخنانی ادعاها علیه صدام مبنی بر دارا بودن سلاح شیمیایی را دروغ خواند.
وزیر خارجه نجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ وبی شخصیت انگلیس جنایتکارشماره یک از حمله موشکی به سوریه استقبال کرد.



اگر سکوت سازمان ملل و حمایت آمریکا نبود عربستان جرات محاصره یمن را نداشت.

اگر سکوت شورای امنیت سازمان ملل و حمایت آمریکا نبود عربستان جرات محاصره یمن را نداشت.

اگر سکوت شورای حقوق بشرسازمان ملل و حمایت آمریکا نبود عربستان جرات محاصره یمن را نداشت.

اگر سکوت سازمان عفوبین الملل و حمایت آمریکا نبود عربستان جرات محاصره یمن را نداشت.

اگر سکوت مدعیان حقوق بشر و حمایت آمریکا نبود عربستان جرات محاصره یمن را نداشت.

اگر سکوت سازمان ملل و حمایت انگلیس نبود عربستان جرات محاصره یمن را نداشت.

اگر سکوت شورای امنیت سازمان ملل و حمایت انگلیس نبود عربستان جرات محاصره یمن را نداشت.

اگر سکوت شورای حقوق بشرسازمان ملل و حمایت انگلیس نبود عربستان جرات محاصره یمن را نداشت.

اگر سکوت سازمان عفوبین الملل و حمایت انگلیس نبود عربستان جرات محاصره یمن را نداشت.

اگر سکوت مدعیان حقوق بشر و حمایت انگلیس نبود عربستان جرات محاصره یمن را نداشت.

اگر سکوت سازمان ملل و حمایت فرانسه نبود عربستان جرات محاصره یمن را نداشت.

اگر سکوت شورای امنیت سازمان ملل و حمایت فرانسه نبود عربستان جرات محاصره یمن را نداشت.

اگر سکوت شورای حقوق بشرسازمان ملل و حمایت فرانسه نبود عربستان جرات محاصره یمن را نداشت.

اگر سکوت سازمان عفوبین الملل و حمایت فرانسه نبود عربستان جرات محاصره یمن را نداشت.

اگر سکوت مدعیان حقوق بشر و حمایت فرانسه نبود عربستان جرات محاصره یمن را نداشت.

اگر سکوت سازمان ملل و حمایت بحرین نبود عربستان جرات محاصره یمن را نداشت.

اگر سکوت شورای امنیت سازمان ملل و حمایت بحرین نبود عربستان جرات محاصره یمن را نداشت.

اگر سکوت شورای حقوق بشرسازمان ملل و حمایت بحرین نبود عربستان جرات محاصره یمن را نداشت.

اگر سکوت سازمان عفوبین الملل و حمایت بحرین نبود عربستان جرات محاصره یمن را نداشت.

اگر سکوت مدعیان حقوق بشر و حمایت بحرین نبود عربستان جرات محاصره یمن را نداشت.

اگر سکوت سازمان ملل و حمایت امارات نبود عربستان جرات محاصره یمن را نداشت.

اگر سکوت شورای امنیت سازمان ملل و حمایت امارات نبود عربستان جرات محاصره یمن را نداشت.

اگر سکوت شورای حقوق بشرسازمان ملل و حمایت امارات نبود عربستان جرات محاصره یمن را نداشت.

اگر سکوت سازمان عفوبین الملل و حمایت امارات نبود عربستان جرات محاصره یمن را نداشت.

اگر سکوت مدعیان حقوق بشر و حمایت امارات نبود عربستان جرات محاصره یمن را نداشت.

اگر سکوت سازمان ملل و حمایت اسرائیل نبود عربستان جرات محاصره یمن را نداشت.

اگر سکوت شورای امنیت سازمان ملل و حمایت اسرائیل نبود عربستان جرات محاصره یمن را نداشت.

اگر سکوت شورای حقوق بشرسازمان ملل و حمایت اسرائیل نبود عربستان جرات محاصره یمن را نداشت.

اگر سکوت سازمان عفوبین الملل و حمایت اسرائیل نبود عربستان جرات محاصره یمن را نداشت.

اگر سکوت مدعیان حقوق بشر و حمایت اسرائیل نبود عربستان جرات محاصره یمن را نداشت.

درهرجای دنیا جنایتی رخ می دهد دست آمریکا جنایتکارشماره یک درکاراست.

درهرجای دنیا جنایتی رخ می دهد دست انگلیس جنایتکارشماره یک درکاراست.

درهرجای دنیا جنایاتی رخ می دهد دست فرانسه جنایتکارشماره یک درکاراست.

درهرجای دنیا جنایتی رخ می دهد دست عربستان جنایتکارشماره یک درکاراست.

درهرجای دنیا جنایتی رخ می دهد دست امارات جنایتکارشماره یک درکاراست.

درهرجای دنیا جنایتی رخ می دهد دست بحرین جنایتکارشماره یک درکاراست.

درهرجای دنیا جنایتی رخ می دهد دست اسرائیل جنایتکارشماره یک درکاراست.

درهرجای دنیا جنایتی رخ می دهد دست ترکیه جنایتکارشماره یک درکاراست.

سازمان های بین المللی بی آبروترین نهاد های بین المللی درمیان مردم جهانیان هستند.

سازمان های بین المللی بی آبروترین نهاد های بین المللی درمیان مردم جهانیان هستند.

کشتارمردم افغانستان وپاکستان وسوریه وعراق ولبنان وغزه وفلسطین ویمن ومصر ولیبی و... نشانگرضعف سازمان های بین المللی هستند.

تجاوز آمریکا جنایتکارشماره یک به سوریه نقض آشکار قوانین بین المللی است.

تجاوز انگلیس جنایتکارشماره یک به سوریه نقض آشکار قوانین بین المللی است.

تجاوز فرانسه جنایتکارشماره یک به سوریه نقض آشکار قوانین بین المللی است.

تجاوز اسرائیل جنایتکارشماره یک به سوریه نقض آشکار قوانین بین المللی است.

تجاوز ترکیه جنایتکارشماره یک به سوریه نقض آشکار قوانین بین المللی است.

تجاوز عربستان جنایتکارشماره یک به یمن نقض آشکار قوانین بین المللی است.

تجاوز امارات جنایتکارشماره یک به یمن نقض آشکار قوانین بین المللی است.

تجاوز آمریکا ومتحدانش جنایتکارشماره یک ازسال 2011 تاکنون درسایه سکوت سازمان های بین المللی خیانتکارشماره یک به سوریه نقض آشکار قوانین بین المللی است.

آمریکا وهم پیمانانش جنایتکارشماره یک مرتکب جنایات جنگی درسوریه شده اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد درجنایت های آمریکا وهم پیمانانش شریک جرم است.

آمریکا جنایتکارشماره یک شریک جنایت های تروریست ها در سوریه است.

انگلیس جنایتکارشماره یک شریک جنایت های تروریست ها در سوریه است.

فرانسه جنایتکارشماره یک شریک جنایت های تروریست ها در سوریه است.

عربستان جنایتکارشماره یک شریک جنایت های تروریست ها در سوریه است.

امارات جنایتکارشماره یک شریک جنایت های تروریست ها در سوریه است.

بحرین جنایتکارشماره یک شریک جنایت های تروریست ها در سوریه است.

سرائیل جنایتکارشماره یک شریک جنایت های تروریست ها در سوریه است.

ترکیه جنایتکارشماره یک شریک جنایت های تروریست ها در سوریه است.

سازمان ملل خیانتکارشماره یک شریک جنایت های آمریکا وهم پیمانانش در سوریه است.

شورای امنیت سازمان ملل خیانتکارشماره یک شریک جنایت های آمریکا وهم پیمانانش در سوریه است.

شورای حقوق بشرسازمان ملل خیانتکارشماره یک شریک جنایت های آمریکا وهم پیمانانش در سوریه است.

سازمان عفوبین الملل خیانتکارشماره یک شریک جنایت های آمریکا وهم پیمانانش در سوریه است.

آمریکا، عامل آوارگی مردم دنیاست
بسیاری از آوارگان در جهان، قربانی مداخله جویی های آمریکا هستند.
غرب و کشورهای عربی حامی تروریستها در سوریه و مسئول جنایتهای آنان هستند

گروههای تروریستی در سوریه از سوی دولت های عربستان و قطر به علاوه کشورهای غربی مانند آمریکا ، فرانسه و انگلیس حمایت تسلیحاتی و مالی می شوند.
کشورهای غربی و عربی مسئول جنایات و تخریب هایی که گروههای تروریستی در سوریه انجام داده اند، هستند.
اگر کمک های تسلیحاتی، مالی و سیاسی کشورهای غربی از معارضان نبود بحران سوریه از مدت ها پیش حل شده بود.
کشورهای غربی که داعیه دفاع از دمکراسی و حقوق بشر دارند، از جنایات تروریست ها در سوریه از جمله آدمخواری و بکارگیری سلاح شیمیایی که دهها کشته و شمار زیادی مصدوم برجای گذاشت، چشم پوشی می کنند.


ترکیه جنایتکارشماره یک ازسال 2011 تاکنون عامل جنگ، بی ثبانی وناامنی درسوریه، عراق ومنطقه است.
ترکیه جنایتکارشماره یک عامل اصلی جنگ درسوریه، عراق ومنطقه است.
ترکیه جنایتکارشماره یک عامل اصلی پیدایش و رشد تروریسم درسوریه، عراق ومنطقه است.
همکاری با ترکیه جنایتکارشماره یک اهانت، توهین وخیانت به مسلمانان است.
همکاری با ترکیه جنایتکارشماره یک خیانت به دین اسلام، قرآن وبشریت است.
این درحالی است که مردم سوریه عراق ازسال 2011 تاکنون درسایه سکوت سازمان های بین المللی خیانتکارشماره یک شماره یک به صورت مستقیم وغیرمستقیم ترکیه ومتحدانش قتل عام می شوند وهمچنان نیزادامه دارد.
سکوت مجامع بین المللی ازسال 2011 تاکنون درمقابل کشتارسوری ها وعراقی ها تاسف باراست.
سکوت مجامع بین المللی فاجعه بارترازکشتارمسلمانان درسوریه، عراق، یمن ومنطقه است.
آمریکا جنایتکارشماره یک با بمباران، قتل عام ونسل کشی درسوریه بزرگ ترین جنایات را درسایه سکوت سازمان های های بین المللی انجام می دهد.
انگلیس جنایتکارشماره یک با بمباران، قتل عام ونسل کشی درسوریه بزرگ ترین جنایات را درسایه سکوت سازمان های های بین المللی انجام می دهد.
فرانسه جنایتکارشماره یک با بمباران، قتل عام ونسل کشی درسوریه بزرگ ترین جنایات را درسایه سکوت سازمان های های بین المللی انجام می دهد.
ترکیه جنایتکارشماره یک با بمباران، قتل عام ونسل کشی درسوریه بزرگ ترین جنایات را درسایه سکوت سازمان های های بین المللی انجام می دهد.

ترکیه جنایتکارشماره یک با هماهنگی، همدستی وهمکاری آمریکا جنایتکارشماره یک به تروریست ها درسوریه سلاح شیمیایی داده است!
ترکیه جنایتکارشماره یک بزرگترین تروریست پروراست.
داعش پروژه آمریکا جنایتکارشماره یک، ترکیه جنایتکارشماره یک با داعش همکاری می کند.
ترکیه جنایتکارشماره یک به دخالت درامور داخلی کشورها منطقه ادامه می دهد.
ترکیه جنایتکارشماره یک با داعش هماهنگ است.
شکست های اخیرآمریکا وترکیه درسوریه وعراق کمرشکن بوده است.
ترکیه جنایتکارشماره یک بزرگترین حامی تروریسم درسوریه، عراق، منطقه وجهان است.
ترکیه جنایتکارشماره یک ازسال 2011 تاکنون سلاح وتجهیزات نظامی به تروریست ها درسوریه ارسال کرد.
آمریکا داعش جهانی است.
داعش پیاده نظام ترکیه جنایتکارشماره یک است.
حمایت ترکیه جنایتکارشماره یک ازتروریست های داعش ودیگرگروه های تروریستی درجنگ هفت ساله وتحویل سلاح های شیمیایی به تروریست ها!
تسلیحات جبهه النصره چگونه تامین می شود؟ توسط آمریکا، ترکیه و رژیم جعلی صهیونیستی!
ترکیه جنایتکارشماره یک ازسال 2011 تاکنون تسلیحات داعش را تامین می کند وهمچنان نیزادامه دارد.
منبع تسلیحات داعش کجاست؟ توسط ترکیه ومتحدانش تامین می شود!
هرگونه مداخله ترکیه جنایتکارشماره یک درسوریه غیرقانونی است.
سیاست ترکیه جنایتکارشماره یک فاجعه ای برای ملت های اسلامی است.
رفتارترکیه جنایتکارشماره یک درسوریه وعراق تهدید آمیزاست.
تهدید های ترکیه جنایتکارشماره یک علیه دولت قانونی سوریه غیرقابل قبول است.
ائتلاف آمریکایی ثابت کرد که درسوریه با تروریست ها مبارزه نمی کند.
خسارات ائتلاف آمریکایی کمترازداعش نیست.
قوانین آمریکایی حامی تروریست هاست.
حقوق بشرآمریکایی به معنای حمایت ازتروریست های تکفیری است.
حقوق بشراروپایی به معنای حمایت ازگروهک تروریستی منافقین است.
آمریکایی ها جنایتکارشماره یک به دنبال بهانه ای برای حمله به سوریه هستند.
اروپایی ها جنایتکارشماره یک به دنبال بهانه ای برای حمله به سوریه هستند.
هرگونه حمله علیه ارتش سوریه به نفع داعش، ترکیه، عربستان، اماراتٰ، بحرین، واسرائیل است.
آمریکا جنایتکارشماره یک برای ادعا ها علیه دولت سوریه حتی یک مدرک هم ارائه نداده است.
انگلیس جنایتکارشماره یک برای ادعا ها علیه دولت سوریه حتی یک مدرک هم ارائه نداده است.
فرانسه جنایتکارشماره یک برای ادعا ها علیه دولت سوریه حتی یک مدرک هم ارائه نداده است.
ترکیه جنایتکارشماره یک برای ادعا ها علیه دولت سوریه حتی یک مدرک هم ارائه نداده است.
تروریست های داعش مورد حمایت ترکیه ومتحدانش هیچ راهی جزتسلیم شدن ندارند.
حکومت داعش مورد حمایت همه جانبه ترکیه ومتحدانش برسوریه وعراق به پایان رسید.
ترکیه جنایتکارشماره یک 7 سال است درسوریه با داعش همکاری می کند وهمچنان نیزادامه می دهد.
ترکیه جنایتکارشماره یک حق صلاحیت مبارزه با تروریسم، داعش و دیگرگروه های تروریستی را ندارد.
جنایات رجب طیب اردوغان ننگ بزرگ تاریخی است.
ترکیه جنایتکارشماره یک بزرگترین ناقض حقوق بشردردنیا است.
ترکیه جنایتکارشماره یک قابل اعتماد نیست باید درمقابلش قاطعانه عمل کرد.
ترکیه جنایتکارشماره یک سرخط تروریست ها درسوریه است.
جنایت های ترکیه جنایتکارشماره یک 7 سال است درسوریه با حمایت آمریکا وغرب انجام می شود.
ادعا های ترکیه ومتحدانش درباره برنامه ربزی سوریه برای حمله شیمیایی به سوریه نادراست.
ادعا های ترکیه ومتحدانش درباره سوریه بی پایه واساس است.
ترکیه جنایتکارشماره یک ازسال 2011 تاکنون مانند آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان سعودی و رژیم جعلی صهیونیستی احترامی برای زندگی بشری قائل نیست.
بیشترین غیرنظامیان سوری درحملات هوایی ترکیه ومتحدانش کشته شدند.
حامیان دیروز صدام دیکتاتور، امروز مدعی کاربرد سلاح شیمیایی درسوریه هستند.
مدعیان بی ادب و بی فرهنگ امروز کاربرد سلاح شیمیایی درسوریه، شریک جرم رژیم جنایتکارصدام دیکتاتور رئیس جمهورسابق عراق بودند.
تامین کنندگان سلاح های شیمیایی صدام، مدعی وجود سلاح شیمیایی درسوریه!
سوریه با هماهنگی وهمکاری سازمان های بین المللی و روسیه سلاح های شیمیایی خود را نابود کرد ولی سران نجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ و بی شخصیت آمریکا، انگلیس، فرانسه وترکیه درک نمی کنند و تاکنون نمی فهمند.
آمریکا ومتحدانش بازهم درسوریه مرتکب جنایت شد.
دولت قانونی سوریه هیچگاه دنبال کابرد سلاح های شیمیایی نیست ولی سران نجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ وبی شخصیت ترکیه جنایتکارشماره یک درک نمی کنند و تاکنون نمی فهمند.
ترکیه جنایتکارشماره یک هفت سال است تروریست ها را وارد سوریه کرده است وهمچنان نیزادامه می دهد.
ترکیه جنایتکارشماره یک ازسال 2011 تاکنون به تروریست ها پول وسلاح ارسال می کند وهمچنان نیزادامه دارد.
ترکیه جنایتکارشماره یک باید به حمایت ازتروریسم، داعش، جبهه النصره، مخالفان سوری، ارتش آزاد سوریه ودیگرگروه های تروریستی پایان دهد.
ترکیه جنایتکارشماره یک درگیری با سوریه را دنبال می کند.
هیچ سندی دال برمقابله ترکیه جنایتکارشماره یک با داعش وجود ندارد.
هیچ سندی وجود ندارد که نشان بدهد ترکیه جنایتکارشماره یک با داعش مقابله می کند.
ومجامع حقوق بشری خفه خون گرفتند وکاری نمی کنند و سکوت اختیارکرده اند؟
آمریکا ومتحدان غربی غیرقابل اعتماد هستند.
آمریکا ومتحدانش می خواهند یک اسرائیل دیگردرمنطقه درست کنند.
رجب طیب اردوغان نجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ و بی شخصیت، ترکیه را به اسرائیل دوم تبدیل کرده است.
ترکیه جنایتکارشماره یک، عامل آوارگی مردم سوریه وعراق است.
ارتش ترکیه وداعش، هردوتروریست هستند.
ارسال سلاح ترکیه برای تروریست ها چگونه لو رفت؟
رفتارترکیه جنایتکارشماره یک شرم آوراست.
رفتاراردوغان دراین زمینه شرم آوراست.
دولت ترکیه هفت سال است به داعش کمک می کند.
ورود 80 هزارتروریست ازترکیه واردن به سوریه.
تاکنون 80 هزارتروریست ازمرزهای ترکیه واردن وارد سوریه شده اند.
نباید درقبال جنایات ترکیه سکوت کرد.
ترکیه بعنوان بزرگترین ناقض حقوق بشرحق ندارد درباره حقوق بشرحرف بزند.
ترکیه حامی اصلی تروریسم درسوریه است.
ترکیه درحال سرقت آثارباستانی سوریه است.
آمریکا، انگلیس، عربستان سعودی وترکیه مسئول تهیه مواد شیمیایی تروریست ها درسوریه هستند.
سازمان های بین المللی هم سکوت اختیارکرده اند؟
واین درحالی است که مدعیان حقوق بشرتاکنون هیچ اعتراضی به این جنایات وحشیانه وحشی گری ترکیه ومتحدانش نمی کنند، خفه خون گرفتند و سکوت اختیارکرده اند؟
نمی تواند درحمایت ازحقوق مسلمان به سازمان های بین المللی امید داشت.
مسلمانان باید دربرابرکشتارمردم سوریه درمدت 7 سال است توسط ترکیه ومتحدانش قیام کنند.
تنها عامل رسیدن داعش و دیگرگروه های تروریستی به سوریه وعراق، حمایت های ترکیه جنایتکارشماره یک است.
ترکیه، کشورهای عربی، کشورهای غربی و رژیم جعلی صهیونیستی حامی تروریست ها درسوریه ومسئول جنایت های آنان هستند.
دربرابرحامیان تروریسم ساکت نخواهیم نشست
بدون اجازه دمشق حضورنیروهای خارجی تحت امرآمریکا جنایتکارشماره یک درسوریه نقض قوانین بین المللی است.
تروریست ها مورد حمایت ترکیه ومتحدانش هنوزهم درحال دزدیدن نفت سوریه است.
ملت سوریه حضورترکیه ومتحدانش را درخاک کشورنمی پذیرد.
هیچ کس نمی تواند بدون موافقت دمشق درسوریه پایگاه نظامی ایجاد کند.
حضورنظامی ترکیه جنایتکارشماره یک درسوریه وعراق غیرقانونی است.
برخی کشورهای عربی جنایتکارشماره یک، برخی کشورهای اروپایی جنایتکارشماره یک، ترکیه جنایتکارشماره یک و اسرائیل جنایتکارشماره یک به سرکردگی آمریکا جنایتکارشماره یک همچنان ازتروریسم درسوریه حمایت می کنند.
جنایات مدعیان حقوق بشر
مدعیان حقوق بشر، درجنایات ضد بشری جهان دارند.
مدعیان دروغین حقوق بشردرمقابل این کشتاروحشیانه وحشی گری مردم سوریه، لبنان، نوارغزه، فلسطین، عراق، یمن ومنطقه نه تنها ساکت نشسته اند بلکه حتی به آن چراغ سبزنیزنشان می دهند.
فاجعه کشتار بی رحمانه ازسال 2011 تاکنون بیش از600 هزارنفرمردم مظلوم، بی دفاع و بی گناه سوریه توسط تروریست ها مورد حمایت ترکیه ومتحدانش به سرکردگی آمریکا جنایتکارشماره یک درسایه سکوت سازمان های بین المللی خیانتکارشماره یک شرم آوراست.
هیچ کشوری درسایه آمریکا جنایتکارشماره یک به عدالت و رفاه نرسیده است.
هیچ کشوری درسایه انگلیس جنایتکارشماره یک به عدالت و رفاه نرسیده است.
هیچ کشوری درسایه فرانسه جنایتکارشماره یک به عدالت و رفاه نرسیده است.
ناآرامی های یمن ومنطقه نتیجه بی توجهی به سوریه است.
آمریکا جنایتکارشماره یک به اسم دفاع ازحقوق بشربدترین جنایات وحشیانه وحشی گری را درعراق، افغانستان، پاکستان، لیبی، سوریه، نوارغزه، فلسطین، لبنان،یمن منطقه وجهان درسایه سکوت سازمان های بین المللی می کند.
انگلیس جنایتکارشماره یک به اسم دفاع ازحقوق بشربدترین جنایات وحشیانه وحشی گری را درعراق، افغانستان، پاکستان، لیبی، سوریه، نوارغزه، فلسطین، لبنان،یمن منطقه وجهان درسایه سکوت سازمان های بین المللی می کند.
فرانسه جنایتکارشماره یک به اسم دفاع ازحقوق بشربدترین جنایات وحشیانه وحشی گری را درعراق، افغانستان، پاکستان، لیبی، سوریه، نوارغزه، فلسطین، لبنان،یمن منطقه وجهان درسایه سکوت سازمان های بین المللی می کند.
نگران ما از جنایات وحشیانه وحشی گری بی حساب وکتاب آمریکا ومتحدانش درسوریه ومنطقه است.
امروز وظیفه اصلی ما ایستادگی درمقابل دشمن درجه یک است.
کشتارمسلمانان درمنطقه بی پاسخ نخواهد ماند.
ترکیه ومتحدانش هنوز به طورمستقیم ازتروریست ها درسوریه حمایت می کنند.
حمله آمریکا به سوریه، اجرای قاتون جنگل حقوق بشرآمریکایی است.
حمله انگلیس به سوریه، اجرای قاتون جنگل حقوق بشراروپایی است.
حمله فرانسه به سوریه، اجرای قاتون جنگل حقوق بشراروپایی است.
حمله ترکیه به سوریه، اجرای قاتون جنگل حقوق بشرآمریکایی است.
حمله اسرائیل به سوریه، اجرای قاتون جنگل حقوق بشرآمریکایی است.
تروریست ها وحامیانشان مرتکب جنایات جنگی درسوریه شده اند.
تروریست ها وحامیانشان مرتکب جنایات علیه بشریت درسوریه شده اند.
حمله حامیان اصلی تروریسم به سوریه برخلاف قوانین بین المللی بود.
مسئولان قبلی آمریکا داعش را به وجود آوردند.
آمریکایی ها تاکنون بویی از انسانیت نبرده اند.
اروپایی ها تاکنون بویی از انسانیت نبرده اند.
آمریکایی ها واروپایی ها ازسال 2001 تاکنون فقط روی کاغذ و میز شورای امنیت سازمان ملل با تروریسم، القاعده وطالبان مبارزه می کنند.
حامیان اصلی تروریسم چه کسانی هستند؟ سران نجس وحشی، بی ادبٰ بی فرهنگ وبی شخصیت آمریکا ومتحدانش!
حامیان اصلی القاعده چه کسانی هستند؟ سران نجس وحشی، بی ادبٰ بی فرهنگ وبی شخصیت آمریکا ومتحدانش!
حامیان اصلی طالبان چه کسانی هستند؟ سران نجس وحشی، بی ادبٰ بی فرهنگ وبی شخصیت آمریکا ومتحدانش!
حامیان اصلی گروهک تروریستی منافقین چه کسانی هستند؟ سران نجس وحشی، بی ادبٰ بی فرهنگ وبی شخصیت آمریکا ومتحدانش!
حامیان اصلی داعش چه کسانی هستند؟ سران نجس وحشی، بی ادبٰ بی فرهنگ وبی شخصیت آمریکا ومتحدانش!
حامیان اصلی تکفیری ها چه کسانی هستند؟ سران نجس وحشی، بی ادبٰ بی فرهنگ وبی شخصیت آمریکا ومتحدانش!
حامیان اصلی تروریست ها چه کسانی هستند؟ سران نجس وحشی، بی ادبٰ بی فرهنگ وبی شخصیت آمریکا ومتحدانش!
حامیان اصلی گروه های تروریستی چه کسانی هستند؟ سران نجس وحشی، بی ادبٰ بی فرهنگ وبی شخصیت آمریکا ومتحدانش!
عربستان سعودی، چهره دین اسلام را لکه دارکرده است.
ترکیه، چهره دین اسلام را لکه دارکرده است.
عربستان سعودی تامین کننده هزینه جنگ درسوریه، عراق، لبنان، نوارغزه، یمن ومنطقه است.
ازسال 2011 تاکنون بیش از999 هزارتروریست با کمک مالی عربستان سعودی با هماهمگی، همدستی وهمکاری ترکیه ازمرزترکیه وارد سوریه وعراق شدند وهمچنان نیزادامه دارد.
ترکیه هرگزدست حمایت خود ازتروریست ها را کوتاه نمی کند.
مردم دنیا خود قاضی هستند ومی توانند به خوبی این موضوع را درک کنند.
سلاح های داعش ساخت چه کشورهایی است؟ آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، اسرائیل وترکیه!
ترکیه درشمال سوریه وعراق به داعش کمک نظامی می کند.
که ترکیه درامور داخلی سوریه وعراق مداخله می کند.
ائتلاف بین المللی حامی داعش است.

تهاجم آمریکا و متحدانش به سوریه نقض قوانین بینالمللی است رئیسجمهور روسیه خطاب به صدراعظم آلمان، حمله اخیر کشورهای غربی به سوریه را نقض قوانین بینالمللی خواند.
شنبه 14 آوریل (25 فروردین) آمریکا، فرانسه و انگلیس حملاتی را به شماری از اهداف در سوریه به بهانه حمله شیمیایی منتسب به دولت «بشار اسد» رئیسجمهور سوریه به حومه «دوما» در دمشق انجام دادند.
این حمله همان روزی رخ داد که سازمان منع گسترش سلاحهای شیمیایی قصد داشت تحقیقاتی را درباره این حمله شیمیایی که غرب مدعی است، دمشق انجام داده است، آغاز کند.
دولت سوریه تمامی این اتهامات را رد کرده است و تصریح کرده است که حمله موشکی ائتلاف آمریکا، انگلیس و فرانسه، «تهاجم وحشیانه» بوده است.
درهرجای جنایتی رخ می دهد دست آمریکا درکاراست.
درهرجای جنایتی رخ می دهد دست انگلیس درکاراست.
درهرجای جنایتی رخ می دهد دست فرانسه درکاراست.
درهرجای جنایتی رخ می دهد دست عربستان درکاراست.
درهرجای جنایتی رخ می دهد دست ترکیه درکاراست.
درهرجای جنایتی رخ می دهد دست اسرائیل درکاراست.
علت تمام جنایات ازسال 2011 تاکنون علیه مردم سوریه وعراق ومنطقه، عربستان سعودی، ترکیه و رژیم جعلی صهیونیستی به سرکردگی آمریکا است.
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
0
0
افشای سند حمایت عربستان از داعش و القاعده
افشای سند حمایت عربستان از داعش و القاعده

ولیعهد عربستان و ولیعهد امارات از برخی فرماندهان تروریست های القاعده و داعش در یمن حمایت می کنند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، اسناد دیپلماتیک سفارت قطر در واشنگتن به تاریخ 26 اکتبر 2016، حاکی از حمایت محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و محمد بن زاید ولیعهد امارات از برخی رهبران تروریست های القاعده و داعش در یمن دارد.
شبکه المیادین گزارش داد، دو ولیعهد عربستان و امارات از بن سلمان و بن زاید با 'علی ابکر الحسن' و 'عبدالله فیصل الاهدل' از افراد مرتبط با سازمان تروریستی القاعده است، ارتباط مداوم داشته اند.
در این اسناد که در آمریکا فاش شده است، جزئیاتی از فعالیت های دو فرمانده سازمان القاعده و همچنین کمک های مالی مستقیم از سوی خالد بن علی بن عبدالله الحمیدان رئیس سازمان اطلاعات عربستان، به علی ابکر برای خرید ملزومات و ارائه آن به اعضای داعش آورده شده است.
از سوی دیگر، معاون وزیر دارایی آمریکا از ارتباط بن سلمان با گروه های افراطی القاعده و گروه های تروریستی دیگر بدون هماهنگی با واشنگتن ابراز نگرانی کرده است.


تاریخ انتشار:يکشنبه 1 تير 1393 14:29
چگونه عربستان و ترکیه از تروریستهای عراق حمایت میکنند؟
هرچند در روزهای اول تهاجم گروه های تروریست به عراق، تنها صحبت از گروه های تکفیری به میان می آمد، اما به سرعت مشخص شد که نه تنها این گروه ها از داخل عراق و از سوی عناصر سابق بعثی حمایت می شوند، بلکه در سطح منطقه نیز برخی دولت ها، به ویژه عربستان سعودی، حامی آن ها به شمار می روند. در همین راستا، سعودی ها تلاشی همه جانبه را برای حمایت از تروریست ها به عمل آورده اند.

به گزارش «تابناک»، یکی از نکاتی که اندک زمانی پس از آغاز تهاجم گروه های تروریستی به شهرهای عراق مورد توجه قرار گرفت، این بود که چگونه این گروه ها با وجود اندک بودن از نظر تعداد نفرات، توانستند به سرعت در برخی مناطق نفوذ کرده و مناطقی را به اشغال خود درآورند.

یکی دو روزی بیشتر نگذشت که محافل رسانه ای و تحلیلی گوناگون با توجه به گزارش های میدانی رسیده از عراق، به این نتیجه رسیدند که وظیفه هدایت و برنامه ریزی اقدامات گروه های تروریست تکفیری، در حقیقت با ژنرال ها و فرماندهان بعثی است که پس از مدت ها مخفی بودن، تلاش دارند با استفاده از اوضاع ناآرام منطقه ای نسبت به احیای قدرت خود و بازگرداندن اوضاع به شرایط زمان صدام اقدام کنند.

اما یک نکته بسیار مهم دیگر که پس از این ماجرا روشن شد، حمایت آشکار و مستقیم برخی کشورهای منطقه، از جمله عربستان سعودی و – شاید به میزان کمتری – ترکیه از تروریست ها بود. شاید مجموعه این عوامل، بتواند به خوبی به تبیین دلایل تطویل بحران امنیتی در عراق و ادامه درگیری ها در این کشور کمک کند.

در این راستا، باید اشاره کرد که در ابتدای پیشروی تروریست ها در عراق، رژیم سعودی سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفته و احتمالاً امیدوار بود که تروریست ها بتوانند با استفاده از تاکتیک های ضربتی و غافلگیرانه، در همان ابتدا کار را تمام کرده و به هدف مورد نظر – که براندازی دولت عراق و سرکوب شیعیان این کشور باشد – دست پیدا کند.

اما نخستین واکنش علنی سعودی ها به تحولات عراق، زمانی انجام گرفت که جمهوری اسلامی ایران هشدار داد در صورت حرکت گروه های تروریستی به سمت اماکن مقدسه شیعیان و تلاش برای هتک حرمت این اماکن، رأساً وارد عمل خواهد شد و پس از آن، برخی مقامات عالیرتبه ایران، از جمله رئیس جمهور نیز اعلام کردند که جمهوری اسلامی آمادگی دارد در صورت درخواست دولت عراق، هرگونه کمکی در اختیار این دولت بگذارد.

در پی این ماجرا، دولت سعودی با انتشار بیانیه ای، نسبت به «هرگونه مداخله خارجی» در عراق هشدار داد. هشداری که اکثر قریب به اتفاق مطبوعات بین المللی مخاطب آن را ایران دانسته و نگرانی عربستان از احتمال جدی تغییر شرایط در عراق به ضرر خود را به عنوان عامل اتخاذ این موضع در نظر گرفتند.

در همین راستا، روز گذشته نیز خبر رسید که ملک عبدالله، پادشاه سعودی، شخصاً به مصر سفر کرده تا با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور جدید این کشور دیدار و گفت و گو کند. دیداری که در مقطع زمانی کنونی، دربردارنده نکات مهمی است.

در توضیح این ماجرا، باید خاطرنشان کرد که طی روزهای اخیر و در پی ادامه بحران در عراق، السیسی ضمن گفت و گو با مقامات بلندپایه عراقی، حمایت خود را از دولت نوری مالکی اعلام کرد. امری که بی تردید خوشایند عربستان نیست و با توجه به حمایت های مالی سعودی ها از دولت جدید مصر، می توان قاطعانه نتیجه گرفت که سفر پادشاه سعودی به قاهره با هدف هشدار به دولت مصر و تلاش برای تغییر رویکرد این دولت نسبت به اوضاع عراق انجام گرفته است.

اما به جز عربستان، درباره نقش ترکیه در حمایت از گروه های تروریست تکفیری در عراق نیز مطالب زیادی در رسانه ها و مطبوعات بین المللی گفته و نوشته شده است. پیش از هرچیز، باید توجه داشت که ترکیه طی بیش از سه سال اخیر نیز در موضوع سوریه، از گروه های تروریستی و به ویژه «جبهه النصره» حمایت کرده بود.

بر اساس تحلیل های موجود، این بار نیز ریشه حمایت – هرچند غیرمستقیم – دولت آنکارا از تروریست های گروهک موسوم به «داعش» از همین نکته، یعنی سیاست این کشور در قبال سوریه ریشه می گیرد. «فاکس نیوز» روز گذشته در تحلیلی در همین زمینه به دو هدف مهم اردوغان در حمایت از تروریست های عراق اشاره کرد که جالب توجه و منطقی به نظر می رسد.

به نوشته فاکس نیوز، تروریست های تکفیری در عراق اکنون با دو نیروی مهم در حال مبارزه هستند: دولت عراق و کردهای این کشور. دولت عراق به سبب حضور در محور مقاومت و همسویی با دولت دمشق، دشمن بالقوه ترکیه به شمار می رود و کردها هم که از گذشته از سوی آنکارا به عنوان یک دشمن مهم در نظر گرفته شده اند. به این ترتیب، آنکارا قصد دارد از طریق حمایت از تروریست های تکفیری، به نیرویی که به طور همزمان با دو دشمن این کشور در حال نبرد است، یاری برساند.

به هر حال، مجموعه این عوامل، نشان از پیچیدگی فراوان اوضاع جاری در عراق و ارتباط آن با عرصه گسترده تر تحولات و نیز منازعات در کلیت منطقه خاورمیانه دارد. منازعاتی که تا وقتی کشورهایی چون عربستان و ترکیه دستور کارهای سلطه جویانه خود را کنار نگذارند، همچنان به اشکال مختلف ادامه پیدا خواهد کرد.



عربستان چگونه به دموکراسی نگاه می کند؟
پنجشنبه 17 دی 1394 - 15:20
عربستان (العالم) - مسؤولان سعودی شهروندان خود را از برخورداری از حداقل دمکراسی محروم :کرده و آزادیخواهانی نظیر آیه الله شیخ نمر باقر النمر روحانی بارز عربستان را اعدام می کنند؛ اما به زعم خود بدنبال برقراری این دمکراسی در کشورهای دیگر می باشند. اعدام آیه الله شیخ نمر باقر النمر روحانی بارز شیعه عربستان نمونه بارزی از دمکراسی مسئولان سعودی است که ؛
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اعدام آیه الله شیخ نمر باقر النمر روحانی بارز شیعه عربستان نمونه بارزی از دمکراسی ادعایی سران سعودی است که حتی دختر ملک عبدالله را به دلیل الهام گرفتن معنای آزادی از این روحانی بارز زندانی کردند.
عربستان ساده ترین لازمه های دمکراسی را از شهروندان خود دریغ می کند و با بازداشت 30 هزار نفر، به عنوان یکی از سیاه ترین دیکتاتوری های جهان شناخته شده است. دمکراسی مفهوم خاصی در عربستان دارد که شهروندانش از آن محرومند و در عوض به زور آتش تروریسم به کشورهای منطقه تحمیل می شود.
عربستان بزرگ ترین متحد آمریکا در منطقه و در عین حال بزرگ ترین مخالف دمکراسی است، و اعدام شیخ نمر نشانگر مسیر تاریک دمکراسی در این کشور است. کشوری که یکی از شاهزادگان را به محض ارائۀ نظر زندانی می کند، مشخص است که از عموم مردم نیز اظهار نظر و مطالبه آزادی و عدالت را برنمی تابد.
در این کشور به جای شورا و مجلس دمکراتیک، مسؤولان تعیین و عزل و نصب می شوند، و نظر میلیونها نفر از مردم در این زمینه نادیده گرفته می شود.
مضاوی الرشید فعال و معارض سرشناس عربستانی و نوه آخرین حاکم از خاندان "الرشید" - رقیب آل سعود- می گوید: 30 درصد از جامعه عربستان را جوانان کمتر از سی سال تشکیل می دهند که نیاز به آینده و سازوکارهایی دارند که صدای مطالباتشان نه از طریق شوراها که از طریق سازمانهای مردمی و انتخابات به گوش مقامات برسد.
یک گزارش بین المللی که اخیرا منتشر شد نشان داد که هیچ اثری از دمکراسی در عربستان وجود ندارد. این گزارش بر اساس 60 شاخص که در 5 گروه جا گرفته بود، انجام شد که عبارت بودند از: انتخابات و تعدد، آزادی های مدنی، عملکرد دولت، مشارکت سیاسی و فرهنگ سیاسی.
عربستان به دلیل ترسی که از دمکراسی دارد با تمام قوا وارد بحرین شد تا انقلاب عدالت خواهانۀ یک ملت بی سلاح را سرکوب کند و به بهانه دمکراسی، حامی مالی تروریست های سوریه شد تا علیه دولت بجنگند و حالا نیز بعد از آن که تحولات سیاسی در یمن رخ داد، به این کشور حمله ور شد زیرا این تحولات ریاض را نگران می کرد.
عربستان همه گروههای افراطی را در جهان اسلام تغذیه می کند و به بهانه حمایت از حکومت مستعفی که همه ملت یمن آن را رد کرده اند، آنها را می کشد. میلیاردها دلار برای تاثیرگذاری بر انتخابات دمکراتیک تونس و مصر از طریق حمایت از سلفی ها هزینه می کند و از آن سو، چشم به روی ملحق شدن صدها سعودی به صفوف القاعده در سوریه، عراق و یمن و پیشتر از آن در افغانستان و چچن می بندد.
مصادرۀ حق آزادی بیان در عربستان، پایمال کردن حقوق زنان، بازداشت بیش از 30 هزار نفر به دلیل ابراز عقیده ، فقط گوشه ای از نشانه های نبود دمکراسی و حقوق بشر در این کشور است؛ چنان که وزیر دفاع سوئد در سال 2012 میلادی گفت: وقتی صحبت از عربستان به میان می آید، چیزی که می توان به صراحت گفت این است که در آن کشور، یک نظام دیکتاتوری حاکم است.

قطر افشا کرد؛
اسناد حمایت ولیعهد عربستان و امارات از القاعده و داعش

چهارشنبه 21 تير 1396 - 09:43
شبکه المیادین گزارش داد، افشای اسنادی از سوی قطر نشان می دهد که عربستان و امارات از تروریست های القاعده و داعش در یمن حمایت می کنند.
العالم ـ عربستان
شبکه المیادین روز چهارشنبه گزارش داد، این اسناد دیپلماتیک که از سفارت قطر در واشنگتن به بیرون درز کرده و در 26 اکتبر گذشته در اختیار ' محمد بن عبدالرحمن آل ثانی' وزیر خارجه قطر قرار گرفته است، نشان می دهد که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و محمد بن زاید ولیعهد امارات از برخی سرکردگان تروریست های القاعده و داعش در یمن حمایت می کنند.
بر اساس این اسناد، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم گفته است که بن سلمان و بن زاید با 'علی ابکر الحسن' و 'عبدالله فیصل الاهدل' یمنی که نامشان در فهرست آمریکایی افراد مرتبط با سازمان تروریستی القاعده است، ارتباط مداوم داشته اند.
در این اسناد جزئیاتی از فعالیت های دو سرکرده سازمان القاعده و همچنین کمک های مالی مستقیم از سوی خالد بن علی بن عبدالله الحمیدان رئیس سازمان اطلاعات و امنیت سعودی به علی ابکر برای خرید ملزومات و ارائه آن به اعضای داعش آورده شده است.
معاون وزیر دارایی آمریکا از ارتباط بن سلمان با گروه های افراطی القاعده و گروه های تروریستی دیگر بدون هماهنگی با واشنگتن ابراز نگرانی کرده است .
وی همچنین از نارضایتی واشنگتن نسبت به گسترش و توسعه القاعده در یمن و کشورهای مجاور آن سخن گفته است.
ایرنا



فراخبر:
علل حمایت عربستان سعودي از تروریسم چيست؟
بررسي سوابق مهم ترين تروريست هاي منطقه اي و فرامنطقه اي نشان مي دهد كه غالب آنان يا سعودي الاصل بوده يا به نوعي تحت تأثير و تعليم وهابيت سعودي قرار داشته اند.
کد خبر: ۹۸۳۰۸۱
تاریخ: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
پژوهش خبری:همواره زماني كه سخن از ذخاير عظيم انرژي و ثروت انبوه عربستان سعودي مي­ رود، ناخودآگاه كاخ­ هاي افسانه‌اي، خودرو‌هاي ميليارد دلاري، هواپيماهاي رويايي و ريخت و پاش­ هاي آن چناني آل‌سعود و شاهزاده­ هاي ريز و درشت آنها به ذهن متبادر مي­ شود، در حالي كه روي ديگر اين سكه هزينه كردن دلارهاي نفتي در جهت شكل­ دهي و حمايت از تروريسم و سازمان ­هاي تروريستي است. بررسي سوابق مهم ­ترين تروريست­ هاي منطقه ­اي و فرامنطقه ­اي نشان مي­دهد كه غالب آنان يا سعودي­ الاصل بوده يا به نوعي تحت تأثير و تعليم وهابيت سعودي قرار داشته ­اند.
1ـ حمايت عربستان از تروريسم

در تحليل سياست­ هاي عربستان سعودي در حمايت از تروريسم بايد توجه داشت كه اين حمايت در دو سطح حمايت از تروريسم دولتي و حمايت از تروريسم غير دولتي صورت مي­گيرد.
الف- حمايت از تروريسم دولتي:

در اين نوع از تروريسم،‌ مي‌توان حمايت خاندان آل سعود عربستان را ‌ از سرکوب قیام‌های مردمی بر عليه حاكمان ديكتاتور منطقه مانند «علی عبد الله صالح» در یمن و «آل‌خلیفه» در بحرین برشمرد.همان گونه که پس از گذشت یک سال از انقلاب‌های مردمی در جهان عرب، ديديم كه عربستان با هرگونه انقلاب مردمی که در محیط پيرامونيش به وقوع می‌پیوندد مخالفت مي­نمايد و بعضاً به طور مستقيم وارد عمل شده و به سركوب نظامي آنها مي‌پردازد.
ب- حمايت از تروريسم غير دولتي:

بعد دوم حمایت عربستان از تروریسم، به صورت تشکیل سازمان‌های تروریستی منطقه‌اي و بین‌المللی مانند «داعش» « القاعده» و « طالبان» نمود پیدا می‌کند که رهبران آن عمدتاً سعودی الاصل هستند و گرایش‌های وهابی و وابستگی آنها به خاندان حاکم بر عربستان بر هیچ کس پوشیده نیست. سازماندهي، آموزش و حوزه عمل تروريست­ ها در اين سازمان­ها از افغانستان و پاكستان شروع شده است و تا آسياي ميانه و قفقاز، شبه قاره هند، سومالي، الجزاير، فلسطين، لبنان، و البته عراق و سوريه را در بردارد[1].
2ـ نگاهي كلي به مهمترين علل حمايت عربستان از تروريسم ( دولتي و غير دولتي ):
1- جلوگیری از نفوذ انقلاب اسلامي:

دلايل و شواهد فراواني وجود دارد كه نشان مي­دهد اولين و مهم ­ترين علت حمايت آل سعود از تروريسم جلوگيري از نفوذ انقلاب اسلامي و آرمان­ هاي والاي آن در گسترش اسلام ناب محمدي(ص)، آزادي‌خواهي و عدالت‌گستري است.

ايران و عربستان بزرگ‌ترين و قدرتمندترين كشورهاي خاورميانه و به­ ويژه خليج فارس هستند و از ديرباز به جهات گوناگون رقابتي فزاينده ميان اين دو كشور وجود داشته كه همواره بر سير روابط في مابين تأثيرگذار بوده و آن را دچار فراز و فرودهاي بسيار نموده است.

پيش از انقلاب اسلامي و در دوران سلطنت پهلوي، ايران نفوذ چنداني در جهان اسلام نداشت و اساساً دخالت در امور اسلامي را وظيفه خود نمي­دانست و نقش رهبري عربستان را در ميان كشورهاي اسلامي پذيرفته بود اما بالعكس پس از انقلاب اسلامي مواضع جمهوري اسلامي ايران نسبت به مسائل جهان به ويژه جهان اسلام تغييرات بنيادين يافت و تلاش در جهت برقراري حكومت جهاني اسلام، نفي سلطه پذيري و سلطه جويي، حمايت از جريان مقاومت و ايستادگي و مقابله با خط سازش، حمايت از مظلومين و مستضعفين و نهضت­ هاي آزاديبخش جزء اصول اساسي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران قرار گرفت. در مقابل، عربستان سعودي به دلايلي چون : وجود حرمين شريفين و دارا بودن عنوان خادم الحرميني، داعيه دار رهبري جهان عرب و دنياي اسلام مي­ باشد و به واسطه تسلط بر عظيم­ ترين ذخاير انرژي و جهان، در منطقه خاورميانه براي خود شأن سيادت قائل است[2].

با پيروزي انقلاب اسلامي ايران ديدگاه پادشاهي سعودي به ايران به­ عنوان كشوري با نژاد و مذهب متفاوت و با ظرفيت ­هاي فراوان در عرصه­ هاي مختلف، به طور اساسي متحول شد و همواره جمهوري اسلامي را به تلاش براي صدور انقلاب، گسترش تفكر شيعي و بر هم زدن ثبات محيط پيراموني متهم مي ­نمود. اين نوع نگرش به همراه سوءظن هميشگي بخشي از عرب‌ها به ايران به­­­­ عنوان يك كشور مقتدر و توانمند غير عرب و ديدگاه­ هاي اغراق آميز و غير واقعي نسبت به ايران، بسترساز اقدامات خطرناكي براي مقابله با جمهوري اسلامي ايران گرديد و به اين ترتيب بود كه زمينه­ هاي جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه ايران فراهم شد. در طول هشت سال دفاع مقدس نيز آل سعود آشكارا حمايت­ هاي سياسي، مالي و لجستيكي خود را از رژيم بعث عراق به­عمل مي­ آوردند، به این اميد واهي كه انقلاب اسلامي نوپاي ايران را نابود سازند. اما با شكست مفتضحانه اين استراتژي و تغيير معادلات منطقه پس از حمله صدام به كويت و افزايش قدرت، نفوذ و محبوبيت جمهوري اسلامي ايران در منطقه به ويژه ميان گروه­هاي مقاومت در فلسطين و لبنان، هراس از پررنگ­تر شدن نقش انقلاب اسلامي در عرصه­ هاي سياسي خاورميانه، پادشاهي آل سعود را فراگرفت و نهايتاً سقوط صدام و به روي كار آمدن دولت شيعي در عراق، به همراه افزايش توان علمي، فناوري، سياسي و نظامي ايران، موازنه قدرت را به سود ايران تغيير داد و رقيب ديرينه را در ممانعت از گسترش نفوذ ايران ناكام گذاشت[3].
2- سیاست مزورانه کشورهای غربی:

دومين دليل حمايت عربستان از گروه­هاي تروريستي سياست­هاي مزورانه غربي­ها و در رأس آنها آمريكاست. رژیم سعودی به عنوان یکی از مهم‌ترین هم‌پیمانان آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه، تلاش برای کم کردن نقش ایران و تبلیغ و ترویج وهابیت در جوامع اسلامی را در دستور کار خود قرار داده است. البته ریشه این اقدام را باید در پروژه‌های آمریکایی برای کاهش نفوذ ایران ملاحظه کرد.

تا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ، روابط ايران و عربستان دوستانه بود و نقش دو كشور در قالب دكترين دو ستوني نيكسون- كيسينجر، در يك جهت و در راستاي منافع آمريكا قرار داشت و حتي آمريكا از اين روابط پشتيباني مي ­كرد؛ اما با تغييرات بنيادين در ماهيت نظام سياسي ايران در بعد از انقلاب، موج تبليغات منفي غرب بر عليه ايران، بر نگراني­ هاي امنيتي عربستان و شيخ نشين ­هاي حاشيه خليج فارس از تهديد نظامي و ايدئولوژيك ايران پيوسته دامن مي­زد، تا جائي­كه عربستان براي مقابله با تهديد ايران شوراي همكاري خليج فارس و اتحاديه نظامي امنيتي به نام « نقشه امنيت گروهي عربستان » را بنيان نهاد[4].

با فروپاشي شوروي و سقوط انديشه ماركسيسم، غربي­ ها به شدت از جايگزين شدن اسلام و سرايت اسلام انقلابي از طريق مرزهاي ايران به غرب به هراس افتادند و پروژه گسترش وهابيت در جمهوري­ هاي تازه استقلال يافته به سردمداري عربستان را كليد زدند. این اقدام علاوه بر این که می‌توانست بسیاری از جریان‌های اسلامگرا را از توجه به انقلاب اسلامي بازدارد، موجب ایجاد شکاف و اختلاف میان مسلمانان مي­شد. چرا كه آمريكا و رژیم صهیونیستی منافع خود را در ناهماهنگي و عدم همبستگي كشورهاي اسلامي به­ ويژه ايران و عربستان مي­دانند.

از سوي ديگر مقامات سعودی نيز به خوبی می‌دانند برای بقای حاکمیت خود مجبور به اطاعت از قدرت‌های خارجی هستند تا با حمایت آنها زمام امور کشور را همچنان در اختیار داشته باشند. آنها چاره­اي جز تبعيت از سياست­ هاي آمريكا ندارند، چرا كه تنها در اين صورت است كه از گزند فشارهاي سياسي ايالات متحده كه در پوشش مطالبات حقوق بشري جلوه مي­ نمايد در امان مي­ مانند. به عبارت ديگر آل سعود در پيوند با آمريكا سعي در پوشش نقطه ضعف عدم مشروعيت مردمي حاكميت خود را دارند[5].
3- نگرانی آل سعود از الگوگیری کشورهای خلیج فارس از انقلاب اسلامي:

نظام سياسي جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك نمونه موفق مردم سالاري ديني، خود يك دليل عميق براي كينه‌توزي سران رياض با نظام حكومتي متصلب، سنتي، سلطنتي و ديكتاتوري مي­ باشد و علت مخالفت عربستان با قاطبه سياست­ هاي داخلي و خارجي ايران را مي­توان در همين امر جستجو كرد. وحشت آل سعود از الگوگيري كشورهاي حوزه خليج فارس از اين نوع نظام سياسي، آنان را به اتخاذ سياست ­هاي مخرب و حمايت از گروه ­هاي تروريستي واداشته است[6].
4- هراس سعودی­ ها از گسترش گفتمان شیعی:

هراس بي­امان سعودي­ ها از قدرت يافتن شيعيان در منطقه و گسترش گفتمان شيعي، منجر به ترويج سناريوي تلاش ايران براي شکل‌گيري هلال شيعي در منطقه شده است. اين ادعا در صدد اثبات اين نكته است كه شيعيان موجود در كل منطقه از سوي ايران كمك‌هاي مادي و معنوي فراواني دريافت مي­كنند تا روزي اقليت شيعه به اكثريت تبديل شود. مقامات ايران، عربستان همواره از اين سياست شبه ايدئولوژيك جهت برانگيختن اهل سنت خاورميانه عليه ايران بهره گرفته‌اند[7]. يکي از علل اصلي حمايت عربستان از تروريسم دولتي، هراس از شيعيان عربستاني است.

پانزده درصد جمعيت عربستان شيعه هستند و در نواحي استراتژيك و ميادين نفتي قوار، قطيف و احساء در شرق عربستان سكونت دارند كه همين امر به آنان موقعيت و جايگاه ويژه­ اي داده است[8]. حكام آل سعود به خوبي مي­ دانند كوچك­ترين تحولي در ميان شيعيان بحرين به سبب خويشاوندي با شيعيان شرق عربستان، آنان را هم متحول خواهد ساخت.
5- تلاش عربستان برای کشاندن بحران­های داخلی به خارج از مرزها:

تلاشعربستان برای کشاندن بحران­هاي داخلی خود به خارج از مرزها يكي ديگر از علل حمايت رياض از تروريسم است. ساختار قبيل ه­اي و عشيره­اي نظام سياسي عربستان، همراه با آموزه­ هاي عميق سنتي و سيطره افكار و ايده­ هاي سلفي در قالب وهابيت، نظام حكومتي عربستان را به يكي از مرتجع­ترين نظام­ هاي سياسي جهان بدل نموده است. آل‌سعود برای مقابله با رادیکال‌های وهابی و ممانعت از اقدام مفتي­ ها علیه دولت این کشور تلاش می‌کنند توجه این جریان‌ها را به خارج از مرزهای خود جلب کنند تا از خطرات آنها برای دولت خود در امان باشند.

بنابراین عربستان سعودی با تقویت این گروه‌ها در خارج از مرزهای خود، بحران را از داخل به خارج هدایت مي­كند تا ضمن تخليه انرژي اين گروه­ ها در كشورهاي ديگر، خود را از دردسر احتمالی جریان سلفی در امان نگهدارد.حمایت عربستان از این شبکه‌ها از دو جهت ديگر نيز قابل تحلیل است؛ از یک سو تبلیغ وهابیت و از سوی دیگر مقابله با پیشرفت روز افزون اسلام‌خواهی در جهان؛ با همین ترفند سعودی‌ها علاوه بر حمایت از گروه‌های تروریستی، كشورهای غربی را از وارد شدن به جنگ علیهگروه‌های تحت حمایت خود نیز برحذرداشته­ اند. مدارس دینی وهابی‌ها در کشورهای آسیایی به ویژه افغانستان و پاکستان نيز نقش مهمی در این زمینه ايفا مي­ كنند[9].


پژوهشگر // مرجان شريف‌زاده


[1] ـ چرا عربستان از گروه‌هاي تروريستي جهان حمايت مي‌کند؟ خبرگزاري فارس، گروه خاورميانه، 4/11/1390، منبع: پايگاه خبري التوافق

[2] ـ مهدي قرباني و ناصر سنگدونيي، روابط ايران و عربستان پس از انقلاب اسلامي، وبلاگ جهان روابط، مجله تخصصي روابط بين‌الملل، 17/02/1392

[3] ـ همان

[4] ـ مهدي قرباني و ناصر سنگدونيي، روابط ايران و عربستان پس از انقلاب اسلامي، وبلاگ جهان روابط، مجله تخصصي روابط بين‌الملل، 17/02/1392

[5] ـ چرا عربستان از گروه‌هاي تروريستي جهان حمايت مي‌کند؟ خبرگزاري فارس، گروه خاورميانه، 4/11/1390، منبع: پايگاه خبري التوافق

[6] ـ پنج دليل اصلي خصومت عربستان با ايران،‌خبرگزاري فارس،‌ گروه فضاي مجازي، 16/11/1۳93

[7] ـ همان

[8] ـ سيدعلي حق‌شناس کمياب، ساختار سياسي ـ اجتماعي عربستان و اقليت‌هاي ديني،‌ پايگاه اطلاع‌رساني پيام آفتاب، 2/4/1389

1ـ چرا عربستان از گروه‌هاي تروريستي جهان حمايت مي‌کند؟ خبرگزاري فارس، گروه خاورميانه، 4/11/1390، منبع: پايگاه خبري التوافق

عربستان چگونه از تروریسم حمایت می کند؟
يکشنبه 10 ارديبهشت 1396

الوقت- امروزه عربستان سعودی بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان بشمار می رود و وهابیت همچنان منشاء افراط گرایی اسلامی محسوب می شود. به نحوی که از میان 61 گروهی که وزارت امور خارجه آمریکا آنها را به عنوان سازمان های تروریستی معرفی کرده است، عمده شان، گروه هایی هستند که از وهابیت الهام گرفته، توسط عربستان سعودی تامین مالی شده، و شیعیان، ایران و غرب را دشمن اصلی خود می دانند.
رابطه دو طرفه عربستان و وهابیت از آنجا حاصل شد که شراکت ابن سعود، رهبر قبیله با عبدالوهاب مفتی برجسته در قرن هیجدهم، دو منبع موازی مشروعیت (دین و خویشاوندی قبیله ای) در عربستان را شکل دادند، به نحوی که مفتی ها قدرت و مشروعیت خود را از خداوند دریافت می کنند؛ آن را به آل سعود تفویض کرده و در قبال آن، در برابر خطراتی که از جانب دولت آنها را تهدید می کرد، تحت محافظت قرار می گرفتند. در عین حال وهابیت را باید از سلفی های جهادی نیز متمایز دانست زیرا وهابیت به طور جدایی ناپذیری با دولت سعودی پیوند خورده و بنابراین ماهیت انقلابی ندارد. در واقع خانواده سلطنتی بین آزادی لازم برای توسعه اقتصادی و روابط سیاسی قوی با غرب از یک طرف و مقتضیات محافظه کارانه جنبش وهابیت از طرف دیگر، دست به عصا راه می رود. یکی از مقتضیات این است که آل سعود صدور تروریسم توسط وهابیت و حمایت از جهاد در جنوب آسیا، خاورمیانه و حتی غرب را نادیده بگیرد.
به رغم این شرایط، عربستان سعودی سالانه میلیون ها دلار به رسانه های عمومی در آمریکا می پردازد تا خاطر جمع باشد که این کشور به عنوان کشور حامی تروریسم معرفی نمی شود. علاوه بر این، پادشاهی سعودی تلاش می کند که خود را با اقدامات تروریستی در جهان اسلام، بی ارتباط جلوه دهد و این کشور را نه تنها از تروریسم بلکه از افراط گرایی، مبرا نشان دهد. این در حالی است که به عنوان نمونه، گزارش «28صفحه ای» آمریکا با شرح جزئیات ارتباط بین دولت عربستان سعودی و هواپیما ربایان یازده سپتامبر، یک بار برای همیشه ثابت کرد که تنها شهروندان حقیقی عربستان نبودند که بودجه سازمان های افراطی گرای تروریستی را تامین می کردند، بلکه خود دولت سعودی در این کار دست داشت. اما عربستان سعودی همچنان ادعا می کند که این کشور نیز با افراط گرایی رادیکال مبارزه می کند. با این وجود، اکثریت حملات تروریستی در پادشاهی عربستان متوجه اقلیت شیعه در استان شرقی و اهداف غربی است. به نحوی که وبسایت وزارت امور خارجه آمریکا آشکارا به شهروندان خود در عربستان سعودی هشدار می دهد که از «مکان هایی که اعضای اقلیت مسلمان شیعه جمع می شوند» کناره گیری کنند.
اما دلیل اینکه چرا آمریکایی ها همچنان از سعودی های حامی تروریسم حمایت می کنند را باید در پاسخ اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا به سوال مالکوم ترنبول نخست وزیر استرالیا جستجو کرد. ترنبول یک بار از رئیس جمهور اوباما پرسیده بود «آیا سعودی ها دوست شما نیستند؟» و پاسخ معروف اوباما این بود که «این موضوعی پیچیده است». چطور عربستان سعودی می تواند شریک سازنده ای علیه تروریسم باشد درحالیکه امنیت داخلی آن بر صدور مداوم تروریسم وابسته است؟ پاسخ این است که آمریکا همواره از اقدامات عربستان به دلیل منافع حاصل از این کشور چشم پوشی کرده است.
زلمای خلیل زاد سفیر سابق آمریکا اخیرا در مجله سیاسی پالیتیکو نوشته است که سعودی ها ادعا می کنند که «سیاست صادقانه» جدیدی اتخاذ کرده اند و به وی گفته اند که در گذشته افراط گرایان را تامین مالی می کردند و اینک دست از این اقدام برداشته اند، اما سازمان های اطلاعاتی آمریکا معتقدند که عربستان سعودی و قطر

عربستان به دنبال تقویت القاعده در یمن و منطقه است
بیشتر ناظران در گذشته بر این باور بودند که هدف از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان علیه یمن، تقویت گروه های تروریستی در این کشور به صورت غیر مستقیم می باشد، اما اکنون اعترافات "الریمی" پرده از چهره واقعی عربستان و ائتلاف او برداشت و ثابت کرد آنها مستقیما با تروریست ها از جمله القاعده همکاری دارند.
تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶
به گزارش «شیعه نیوز»، گروه تروریستی القاعده به داشتن رابطه با متجاوزان سعودی اعتراف کرد. قاسم الریمی فرمانده القاعده در جزیره عربی ضمن اعتراف به این واقعیت که در رسانه های مهم جهان مانند اسوشیتدپرس، ان بی سی و هافینگتن پست منتشر شد، از اهداف پلید ائتلاف عربی به رهبری عربستان در تجاوز به یمن و تقویت گروه های تروریست پرده برداشت.

الریمی تاکید کرد عناصر وابسته به سازمان های تروریستی (القاعده) به صورت مستقیم با شبه نظامیان وابسته به عربستان و آمریکا در یمن و همچنین با مزدوران وابسته به منصور هادی همکاری می کنند و علاوه بر این با احزاب و سازمان هی سلفی و تکفیری و اخوان المسلمین یمن نیز ارتباط دارند.

بیشتر ناظران در گذشته بر این باور بودند که هدف از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان علیه یمن، تقویت گروه های تروریست در این کشور به صورت غیر مستقیم می باشد، اما اکنون اعترافات الریمی پرده از چهره واقعی عربستان و ائتلاف او برداشت و ثابت کرد آنها مستقیما با تروریست ها از جمله القاعده همکاری دارند.

این اعترافات نشان می دهد تجاوز عربستان به یمن فرصتی بی نظیر را برای تروریست ها فراهم ساخته تا به ساماندهی صفوف خود در این کشور بپردازند به ویژه این که القاعده یمن پیش از تجاوز عربستان به این کشور رو به ضعف گذاشته بود و کشته شدن اسامه بن لادن فرمتنده القاعده در سال 2011 نیز تاثیر زیادی در تضعیف القاعده در یمن و منطقه داشت تا جایی که برخی گمان می کردند بازگشت مجدد آنها به صحنه امری دشوار و محال خواهد بود.

با آغاز تجاوز عربستان به یمن و مشغول شدن ارتش و کمیته های مردمی به جنگ با عربستان، تروریست ها بار دیگر فرصت یافتند صفوف فروپاشیده خود را ساماندهی کرده و بر میزان نفوذ خود در شرق و جنوب یمن به ویژه استان های حضرموت و البیضاء بیفزایند.

البته پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا نیز تروریست های القاعده فرصت دیگری یافتند بر نفوذ خود در یمن بیفزایند و این واقعیتی است که قاسم الریمی رئیس القاعده یمن نیز به آن اعتراف کرده است. بر خلاف آنچه که آمریکایی ها مبنی بر حمله نیروهای آمریکایی به تروریست های القاعده در یمن ادعا می کنند، واقعیت های میدانی نشان می دهد که نیروهای آمریکایی بارها به صورت مستقیم از نیروهای متجاوز عربستان حمایت کرده اند و این اقدام آنها به القاعده و سایر گروه های تروریستی این فرصت را داده تا بار دیگر در یمن قدرت بگیرند.

با وجود انتقادهای فراوان سازمان حقوق بشر و انسانی علیه باراک وباما رئیس جمهور سابق آمریکا به خاطر حمایت وی از تجاوز عربستان به یمن و فروش سلاح و هواپیماهای جنگی پیشرفته به ریاض و حمایت اطلاعاتی و لوجستیکی از عربستان، اما دولت ترامپ نیز بنا دارد با صراحت بیشتری به همان سیاست ها ادامه بدهد.

هافینگتن پست آمریکا در گزارش خود می گوید از آغاز سال جاری میلاید تا کنون، نیروهای آمریکایی بیش از 75 حمله هوایی علیه یمن انجام داده اند که گروه های تروریستی از این حملات به سود خود بهره برده اند تا بتوانند بخش هایی از یمن را به تصرف خود در آورند.

تعدادی از مسئولان آمریکا از جمله سناتور کریس مورفی نیز از اقدامات نظامی دولت آمریکا علیه یمن انتقاد کرده اند و آن را زمینه ساز نفوذ گروه های تروریستی از جمله داعش و القاعده در یمن دانسته اند و این در حالی است که ترامپ و دولت او بر این باور است که در یمن و تمام منطقه سرگرم مبارزه با تروریسم است.

عربستان بزرگترین حامی دولتی تروریسم است، نه ایران
روزنامه هافینگتون پست با بررسی اقدامات عربستان در حمایت از گروههای افراطگرای تروریستی در نقاط مختلف جهان نوشت: عربستان بزرگترین حامی دولتی تروریسم در جهان امروز است، نه ایران.
۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵




به گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم، این روزنامه در گزارشی به‌قلم پژوهشگر آمریکایی آدام وینشتاین، نوشت: سال‌هاست که ایران لقب ناخوشایند «بزرگترین حامی دولتی تروریسم در جهان» را گرفته است.
با وجود این، از 61 گروهی که نامشان در فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا قرار گرفته است، اکثریت چشمگیر آنها گروههایی هستند که الهام گرفته از وهابیت هستند و از حمایت مالی سعودی‌ها برخوردارند؛ گروههایی که تمرکز خود را روی غرب و ایران به‌عنوان دشمنان اصلی خود معطوف کرده‌اند.
تنها دو گروه (از گروههایی که نامشان در این فهرست سیاه است) شیعه هستند ــ حزب‌الله (لبنان) و گردان‌های حزب‌الله (عراق) ــ و تنها چهار گروه تاکنون ادعای دریافت حمایت از ایران کرده‌اند. تقریباً همه گروههای شبه‌نظامی سنی موجود در این فهرست، یا از دولت سعودی یا شهروندان سعودی حمایت قابل توجهی دریافت می‌کنند. وهابیت، ایدئولوژی توافق بین بلندپروازی‌های افراد متعصب و افراطی، و نیازهای حاکمان (عربستان) است.
وهابیت را می‌توان زیرمجموعه مذهبی ــ سیاسی رویکرد سلفی در اسلام دانست. سلفی‌ها نام خود را از السلف الصالح یا «یاران پرهیزگار» (حضرت) محمد(ص) گرفته‌اند و مدعی‌اند که از سیره وی تبعیت می‌کنند. چیزی که وهابیت را از سلفی‌گری متمایز می‌کند، این است که وهابیت برای حفظ قدرت خود وابسته به آل سعود است، در حالی که سلفی‌گری پدیده‌ای جهانی است.
* وهابیت از کجا آمد؟
همکاری ابن‌سعود، رهبری روحانی و قبیله‌ای به‌نام عبدالوهاب در قرن هجدهم موجب پیوند دو منشأ مشابه مشروعیت در عربستان ــ شباهت مذهبی و قبیله‌ای ــ شد. روحانیان موسوم به علماء اختیارات و قدرت الهی داشتند و سپس خودشان این قدرت و اختیارات را به آل سعود اعطا کردند. در مقابل، علماء از خطراتی که زمامداری به‌همراه دارد، حفاظت می‌شوند. وهابیت را باید از سلفی‌های جهادگرا متمایز دانست، زیرا وهابیت به‌شدت وابسته به دولت سعودی است، و بنابراین ماهیت آن انقلابی نیست.
خاندان سلطنتی در تنگنای بین اصلاحات لازم برای توسعه اقتصادی و روابط سیاسی قوی با غرب، و مطالبات محافظه‌کارانه‌تر جنبش وهابیت قرار دارد. یکی از این مطالبات، چشم بستن بر حمایت و صدور تروریسم و جهاد در جنوب آسیا، خاورمیانه و حتی غرب است. برخی مدعی‌اند که از وهابیت و عربستان به‌عنوان سپر بلا استفاده می‌شود، در حالی که در حقیقت، علل واقعی تروریسم اسلامی بسیار پیچیده‌تر است. محمد الیحیی در مقاله‌ای در نیویورک تایمز با عنوان «تروریسم را به گردن وهابیت نیندازید»، همین استدلال را مطرح کرد. اصل این استدلال این است که «اسلام‌گراترین شبه‌نظامیان هیچ ربطی به وهابیت سعودی ندارند.»، برای مثال، وی تأکید می‌کند که طالبان از فرقه «دیوبندی» هستند؛ «فرقه‌ای ضدامپریالیستی از دین اسلام که در واکنش به استعمارگری انگلیس در جنوب آسیا ظهور کرد، و القاعده «روندی افراط‌گرایانه را دنبال می‌کند که از اخوان المسلمین نشئت می‌گرفت».
با اینکه درک گوناگون از علل تروریسم مهم است، اما این امر نباید باعث شود سیاستگذاران منشأ آشکار آن را نادیده بگیرند. به‌طور قطع درست است که همه جنبش‌های افراط‌گرای سنی ریشه در وهابیت ندارند. ادبیات اسلام‌گرای ضددولتی اخوان المسلمین، همچون حسن البنا و سید قطب الهام‌بخش القاعده بوده است. اما سازمان‌ها و جنبش‌ها به‌تدریج تکامل می‌یابند. القاعده‌ای که ما امروز می‌شناسیم، تا حد زیادی محصول ارکان افراطی‌تر جنبش وهابی است که ریاض با آن کنار می‌آید و آن را ترویج می‌کند.
* صدور افراطی‌گرایی به پاکستان
با وجود این، پاکستان بیشتر از جهان عرب، در معرض صدور افراط‌گرایی از عربستان سعودی قرار دارد. گونه‌ای از سلفی‌گری تحت حمایت سعودی موسوم به جنبش اهل حدیث در سراسر پاکستان ترویج یافته است، و در عین حال، جنبش اصول‌گرایانه دیوبندی در این کشور بیش از پیش از حمایت کمک کنندگان از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برخوردار شده است.
بر اساس یکی از اسناد دولتی آمریکا، «سازمان‌های «خیریه اسلامی» در عربستان سعودی و امارات عربی متحده که ظاهراً از حمایت مستقیم دولت‌های این کشورها برخوردارند، سالانه حدود 100 میلیون دلار به‌عنوان حمایت مالی در اختیار روحانیان دیوبندی و اهل حدیث در منطقه قرار می‌دهند». این نوع آمیختگی سلفی‌گری و جنبش دیوبندی به‌قیمت برداشت‌هایی متفاوت از اسلام در جنوب آسیا تمام شده است، همچون فرقه (صوفی) بریلوی.
رابطه نزدیک عربستان سعودی و پاکستان به دوره فعالیت دولت ذوالفقار علی بوتو، نخست وزیر پیشین پاکستان بازمی‌گردد. بر اساس یکی از گزارش‌های سیا که به‌تازگی در دسترس قرار گرفته است، بوتو سال 1975 در سفر دولتی به عربستان، «کمک سخاتمندانه‌ای از این کشور دریافت کرد». پاکستان به‌ازای چنین حمایتی «کارشناسان و مشاوران نظامی در اختیار نیروهای مسلح عربستان قرار داد.» دیگر اسناد سیا نشان می‌دهد در دوره دیکتاتوری نظامی ضیاءالحق، پاکستان حضور شوروی در افغانستان را که سال 1979 آغاز شد، تهدیدی حیاتی می‌دانست، بنابراین، آژانس اطلاعاتی پاکستان برای آموزش «مجاهدین» در مبارزه نظامیان شوروی سابق با سعودی‌ها و کمک به آمریکا اشتیاق زیادی داشت.
مقامات سعودی طبیعتاً به‌خاطر جایگاه عربستان به‌عنوان خادم الحرمین الشریفین (دو مورد از مقدس‌ترین اماکن مذهبی مسلمانان در جهان) از افسران پاکستانی احترام بیشتری دریافت می‌کردند تا همتایان آمریکایی خود. آمریکا همچنین میزان حمایت افسران پاکستانی از شبه‌نظامیانی را که سال‌ها صرف آموزش آنها می‌کردند، کم‌اهمیت می‌شمرد. آژانس اطلاعاتی پاکستان به یک رابط بین عربستان سعودی و گروههای شبه‌نظامی اسلام‌گرا در جنوب آسیا تبدیل شد. آژانس اطلاعاتی پاکستان در دهه 1990 برای مقابله با تهاجمی که از سوی هند احساس می‌کرد، تمرکز خود را روی کشمیر و پنجاب معطوف کرد.
اما ارتباطات عمیق بین دستگاه اطلاعاتی پاکستان و گروههای شبه‌نظامی مختلف پس از حملات 11 سپتامبر که تمرکز پاکستانی‌ها دوباره به افغانستان معطوف شد، تقویت شد، در عین حال، آژانس اطلاعاتی پاکستان با برخی گروههای شبه‌نظامی درگیر شد و در عین حال به گروههای دیگری همچون شبکه حقانی اجازه داد همچنان قدرتمند باقی بمانند.
پس از پیدا شدن اسامه بن لادن در پاکستان، آمریکا حملات هواپیماهای بدون سرنشین به بهشت‌های امن را تسریع بخشید، و آژانس اطلاعاتی پاکستان با افشای نام رئیس دفتر سیا در اسلام‌آباد، این اقدام آمریکا را تلافی کرد. افشای نام این مقام سیا به تهدیدهای متعدد مرگ علیه وی منجر شد.
* معامله اسلام‌آباد ــ‌ ریاض چیست؟
دلارهایی که از کشورهای سنی عربی حوزه خلیج فارس ارسال می‌شود، همچنان موجب تقویت گروههای افراطی در پاکستان است، این در حالی است که عملیات انتحاری مرتبط با مدارس تحت حمایت سعودی همواره جان شمار زیادی از غیرنظامیان پاکستانی را می‌گیرد. سران پاکستان به‌ازای مدارا با تروریسم تحت حمایت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، امنیت دریافت می‌کنند.
آنها زمانی که در مسند قدرت هستند، ارتشی غیررسمی از شبه‌نظامیان را دارند که می‌توانند برای مقابله با هر چیزی، از جدایی طلبان بلوچ گرفته تا هشدار به هند، آنها را فراخوانند. زمانی هم که از قدرت کنار می‌روند، دریچه نجاتی برای حفاظت از خود و خانواده‌شان دارند.
تابستان سال 2000 که نواز شریف، نخست وزیر پاکستان در خصوص فساد مالی، آدم‌ربایی، و هواپیماربایی مجرم شناخته شد، عربستان پذیرفت که او در این کشور در تبعید زندگی کند. آصف زرداری، ‌همسر بی‌نظیر بوتو و رئیس جمهور سابق پاکستان که متهم به فساد مالی بود سال 2016 به «تبعید خودخواسته» در امارات عربی متحده رفت، همچنین پرویز مشرف، رئیس جمهور پیشین پاکستان در حال حاضر برای اجتناب از پیگرد قانونی به‌اتهام خیانت در دبی مخفی شده است.
اما صدور افراط‌گرایی از عربستان همواره با طراحی صورت نمی‌گیرد. ایان تالبوت در کتاب خود درباره تاریخ پاکستان نوشته است: «دسترسی پاکستانی‌های طبقات پایین‌تر به مهد اسلام (عربستان) موجب تشویق هرچه بیشتر ذهنیتی مطلوب درباره اسلام‌گرایی شد، هرچند ضیاء دریافت که تأثیر این امر بر فرقه‌گرایی غیرقابل پیش‌بینی و به‌طور بالقوه بی‌ثبات کننده است». عربستان سعودی از آثار افراط‌گرایی خود نگران است و به‌تازگی 40 هزار کارگر پاکستانی را به‌خاطر نگرانی‌های تروریستی از کشور اخراج کرده است.
* مسئولان ایالت سند برای چه التماس کردند؟
امروزه جنوب آسیا، از مناطق کوهستانی کابل گرفته تا بازارهای کراچی و هتل‌های بمبئی، درگیر خشونت فرقه‌ای است. فوریه امسال، حملات انتحاری صدها کشته در نقاط مختلف پاکستان به جا گذاشت. مسئولان ایالت سند ملتمسانه از دولت مرکزی خواستند سمینارهایی را که با حمایت مالی کشورهای عربی سنی حوزه خلیج فارس برگزار می‌شود، متوقف کند، اما دولت این درخواست را رد کرد.
* جایزه ملک فیصل به چه‌کسی رسید؟
عصر اینترنت به تلاش‌های تبلیغاتی شخصی روحانیان سعودی کمک کرد. پیام‌های افراط‌گرایانه واعظان سعودی و دست پروردگان آنها را می‌توان در تلفن‌های همراه در سراسر جهان مشاهده کرد. دانشجویان برای شرکت در سمینارها (ی مذهبی) به مکه «مکرمه» و مدینه «منوره» اعزام می‌شوند و سپس از آنجا بازمی‌گردند تا معلومات خود را به صدها نفر در مدارس (علوم دینی) که در سراسر جهان گسترده شده است، آموزش دهند.
پیام این نمایندگان عربستان همیشه پیام شبه‌نظامی نیست، بلکه گاهی شاید پیامی خطرناک‌تر باشد که همان توجیه و دفاع از دیدگاههای خود است. ذاکر نایک، سخنران مذهبی مشهور تلویزیونی هند سال 2008 حملات 11 سپتامبر را کار دولت بوش برای بدنام کردن اسلام دانست. وی همچنین گفت: «اگر او (اسامه بن لادن) آمریکای تروریست را که بزرگترین تروریست است، به وحشت انداخته است، من هم با او هستم». نایک با وجود این اظهارات به‌خاطر «خدمت به اسلام» جایزه بین المللی ملک فیصل را دریافت کرد.
تئوری‌های توطئه وی از اهمیت حیاتی برای جایگاه عربستان سعودی میان توده مسلمانانی برخوردار است که الزاماً در معرض خشونت نیستند، با وجود این، تئوری‌های توطئه‌ای که در آنها، معضل افراط‌گرایی در خود عربستان نادیده گرفته می‌شود، موضوع تازه‌ای نیست. شایعات درباره مشارکت آمریکا در تصرف مسجد الحرام در مکه «مکرمه» منجر به حمله به سفارت آمریکا در اسلام‌آباد در سال 1979، و کشته شدن دو تبعه آمریکایی شد.
در عین حال، عربستان برای اینکه یک حامی دولتی ــ یا حتی فراهم کننده زمینه ــ تروریسم قلمداد نشود، سالانه میلیون‌ها دلار برای شرکت‌های روابط عمومی هزینه می‌کند. عربستان سعی می‌کند با تلاش برای نامرتبط جلوه دادن خود با فاحش‌ترین اقدامات تروریستی در جهان اسلام، و در عین حال استقبال از یک پیام سلفی، آثار واعظان متعصب خود را کنترل کند. عربستان در واشنگتن تلاش می‌کند خود را به‌طور کلی نامرتبط و جدا از تروریسم و افراط‌گرایی معرفی کند.
* اتحاد واشنگتن ــ ریاض علیه مسکو
مالکولم ترنبل، نخست وزیر استرالیا یک بار از اوباما پرسید: «سعودی‌ها دوست شما نیستند؟» اوباما پاسخ داد: «این موضوع پیچیده است.» عربستان سعودی چطور می‌تواند به‌عنوان شریکی مؤثر در مبارزه با تروریسم عمل کند، در حالی که امنیت داخلی این کشور وابسته به صدور مستمر تروریسم است؟ در اوایل دهه 1930 که شرکت‌های آمریکایی برای نخستین بار شروع به بررسی بازار نفت عربستان کردند، خاندان سلطنتی عربستان، آمریکا را به انگلیس ترجیح داد، چرا که انگلیسی‌ها را امپریالیست‌هایی زیر نقاب تاجر می‌دانست.
همکاری با «دشمن دشمنم» در دوران جنگ سرد نزدیک‌تر شد، و در یادداشت تفاهم سیا در سال 1983، هدف تعیین شده برای مهار شوروی سابق به‌عنوان «سیاست خارجی مکمل» آمریکا و عربستان توصیف شد. این واقعیت که عربستان سعودی ظهور دوباره بنیادگرایی اسلامی به‌منظور مقابله با شوروی را ترویج کرد، موجب نگرانی جامعه اطلاعاتی آمریکا نشد.
زمانی که جنگ خلیج (فارس) به انتقاد شدید از خاندان سلطنتی عربستان به‌خاطر میزبانی نظامیان غیرمسلمان شد، آنها با همکاری با اکثریت علمای وهابی و انتصاب آنها به سمت‌های رسمی دولتی به این انتقادها پاسخ دادند. آن دسته از علمایی که برای فعالیت‌های دولتی بیش از حد افراط‌گرا بودند، ترغیب شدند تا به خارج از کشور بروند.
* عربستان و
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: