کد خبر: ۷۶۶۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹
تعداد بازدید: ۲۶۲
تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: دولت آمریکا علیرغم جنجال‌هایی که مبنی بر برخورد نظامی در سوریه به راه انداخته است، تمایلی به برخورد نظامی یا افزایش احتمال برخورد نظامی با روسیه ندارند، به‌خصوص اینکه این برخورد در سوریه باشد یعنی کشور و موضوعی که از نظر ترامپ هیچ جنبه حیاتی و منفعتی برای امریکا ندارد.
ترامپ ماموریت حمله به سوریه را خاتمه یافته می‌داند/ آمریکا تمایلی به برخورد نظامی با روسیه ندارند/ بزرگترین نگرانی اسرائیل، خروج احتمالی یا عدم فعالیت آمریکا در سوریه است

به گزارش خبرداغ،دیاکو حسینی در گفت‌وگو با  ایلنا، درباره حمله سه کشور غربی به سوریه به رهبری امریکا پس از کشمکش‌های فراوان در کاخ سفید گفت: دونالد ترامپ از مدت‌ها قبل اعلام کرده بود علاقه‌ای به موضوع سوریه ندارد و سوریه مسئله او نیست. او این موضوع را در هنگام مبارزات انتخابات ریاست جمهوری مطرح و یک نگاه ضد جنگ در این باره را دنبال کرد.

گرایش شخصی ترامپ مسئله سوریه نیست

وی ادامه داد: ترامپ در آن هنگام یادآور شد که مسئله سوریه میراث اوباما است و نه او. از نگاه ترامپ، مسائل خاورمیانه و به ویژه لشگرکشی‌های که امریکا به عراق و افغانستان داشته هیچ دستاوردی برای امریکا نداشته است. بنابراین گرایش شخصی ترامپ مسئله سوریه نیست.

متیس به راحتی به حضور در یک جنگ نظامی با آینده‌ای مبهم رای نمی‌دهد

این کارشناس مسائل امریکا با اشاره به برکناری وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی توسط ترامپ اظهار داشت: جابجایی‌هایی در وزارت امور خارجه و شورای امنیت ملی امریکا صورت گرفته و هنوز مایک پمپئو و جان بولتون به صورت کامل در سمت‌های جدید خود مستقر نشده‌اند. این دو نفر در کنار جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا نقش‌های کلیدی در تصمیم‌گیری‌ها ایفا می‌کنند و به خاطر عدم استقرار آنها، متیس نقش ویژه‌ای در مقطع حساس کنونی ایفا می‌کند.

حسینی افزود: جیمز متیس در مدتی که عهده‌دار مسئولیت وزارت دفاع بوده، نشان داده فردی عاقل، محافظه‌کار و محتاط در قبال تحولات بوده و به راحتی رای به حضور در یک جنگ نظامی با آینده‌ای مبهم نمی‌دهد. بنابراین حمله اخیر به سوریه، به معنای تایید ورود به جنگ گسترده در سوریه نیست و همانطور که از توییت‌‌‌های ترامپ برمی‌‌‌‌آید، او این ماموریت را خاتمه یافته می‌‌‌داند.

فضای موجود در کمپ جمهوریخواهان پر ابهام است

وی فضای موجود در کمپ جمهوریخواهان را پر ابهام دانست و تصریح کرد: احتمال کناره‌گیری پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان امریکا در انتخابات میان‌دوره‌ای از موضوعاتی بوده که فضای مبهم و پر تردیدی را در کمپ جمهوریخواهان ایجاد کرده است. هم ترامپ و هم جمهوریخواهان نگرانی بسیاری دارند که در انتخابات ماه نوامبر، اکثریت کنگره را از دست بدهند که این موضوع کار ترامپ برای پیشبرد سیاست‌های خود به ویژه در عرصه سیاست خارجی مشکل می‌کند.

آمریکا تمایلی به برخورد نظامی با روسیه ندارند

تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با اشاره به حضور روسیه در سوریه خاطرنشان کرد: دولت آمریکا علیرغم جنجال‌هایی که مبنی بر برخورد نظامی در سوریه به راه انداخته است، تمایلی به برخورد نظامی یا افزایش احتمال برخورد نظامی با روسیه ندارند، به‌خصوص اینکه این برخورد در سوریه باشد یعنی کشور و موضوعی که از نظر ترامپ هیچ جنبه حیاتی و منفعتی برای امریکا ندارد.

حسینی اضافه کرد: اگر روسیه و آمریکا بخواهند روزی با یکدیگر درگیر شوند، این موضوع زمانی است که اختلاف‌نظر در رابطه با یک موضوع اساسی اوج بگیرد و نه درخصوص موضوع سوریه که از نگاه اغلب امریکایی‌ها موضوع حیاتی نیست بلکه موضوع جانبی محسوب می‌شود.

کاخ سفید از واکنش روسیه به حمله نظامی در سوریه نگران است

وی با بیان اینکه روس‌ها این احتمال را برای امریکایی‌ها تقویت کرده‌اند که هر گونه حمله نظامی به سوریه، به منافع و حتی به دارایی‌ها و نفرات روسیه آسیب بزند و تلافی مسکو را به دنبال داشته باشد، ابراز داشت: چنین ترسی در کاخ سفید که موجب شده است آنها نگران نوع واکنش روسیه باشند، سبب شده آنها تا این لحظه، احتیاط زیادی به خرج بدهند و مداخله را به بعد از گفت‌وگوها و احتمالا هماهنگی‌‌‌های لازم بین ترامپ و پوتین موکول کردند. آمریکا باید اطمینان می‌‌‌یافت که حمله محدود به سوریه منجر به جنگ گسترده‌‌‌تر میان روسیه و آمریکا نخواهد شد.

آمریکا خود را به عنوان بزرگترین قانون‌‌شکن جهانی یک بار دیگر اثبات کرد

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در پاسخ به این سوال که اگر حمله شیمیایی سوریه یا روسیه به شهر دوما در منطقه غوطه شرقی اثبات نشود، حمله آمریکا و متحدانش به سوریه چه پیامدهایی خواهد داشت؟ بیان کرد: در صورت عدم اثبات این مسئله که به شهر دوما در منطقه غوطه شرقی حمله شیمیایی نشده یا آنکه این کار توسط دولت بشار اسد یا روسیه صورت گرفته است، دولت امریکا را به لحاظ حقوقی با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌سازد.

حسینی با بیان اینکه هرچند این حمله پیش از مشخص شدن نتایج گروه تحقیق درباره حمله شیمیایی انجام گرفت، اما اگر نتایج این گزارش موید استفاده از این تسلیحات نباشد، ایالات متحده اعتبار و قدرت نرم خود را بیش از قبل از دست خواهد داد، یادآور شد: تا همین امروز، امریکا اقدامی فراتر از مجوزهای شورای امنیت و برخلاف مقررات نظم بین‌‌‌المللی صورت داده و خود را به عنوان بزرگترین قانون‌‌شکن جهانی یک بار دیگر اثبات کرد.

مداخله اخیر آمریکا بر روند صلح تاثیر منفی می‌گذارد

وی درخصوص عواقب حمله نظامی امریکا و اسرائیل بر مذاکرات سیاسی عنوان کرد: لفاظی‌ها و تهدیدها تا این لحظه تاثیر عملی در پروسه‌های صلح‌سازی در سوریه نداشته است اما باید انتظار داشته باشیم که مداخله اخیر بر روند صلح تاثیر منفی بگذارد.

تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه مشکل کنونی عدم درک شرایط پساداعش در سوریه است، گفت: همه کشورها و بازیگران در منطقه و خارج از آن، باید بپذیرند که جنگ در سوریه تمام شده و رویکردهای اشتباه در سوریه باید کنار گذاشته شوند تا در این صورت، سوریه راه رسیدن به صلح و پروسه دمکراسی را دنبال کند. این اتفاق تاکنون هنوز رخ نداده و آنچه در مذاکرات آستانه و ژنو طی شده، هنوز با یکدیگر همخوانی لازم را ندارند و نتوانسته‌اند دستاوردهای سیاسی را به یکدیگر گره بزنند.

حسینی ادامه داد: در کوتاه‌‌‌‌مدت عده زیادی در آمریکا از اینکه می‌بینند رئیس‌جمهور آنها به وعده‌‌اش عمل کرده، خرسند خواهند بود اما در میان‌‌مدت حمله به سوریه تنها به شرطی داخل امریکا مورد حمایت قرار می‌گیرد که منجر به تغییر میدانی در معادلات قدرت در سوریه شود یا آنکه اثبات شود دولت سوریه برای از بین بردن رقبایش از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده است.

واشنگتن در جزییات از خواسته‌های ریاض پیروی نمی‌کند

وی درخصوص رایزنی‌های محمد بن سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان در امریکا برای حمله به سوریه نیز اظهار داشت: حتما این رایزنی‌ها برای طرح دیدگاه‌های شخصی و ایجاد هماهنگی موثر است اما واشنگتن در جزییات از خواسته‌های ریاض پیروی نمی‌کند. ترامپ علیرغم تلاشی که برای اتحاد میان کشورهای عربی در جهت اجماع علیه ایران می‌کند، تلاش می‌کند فاصله خود را با این کشورها را نیز حفظ کند.

این کارشناس مسائل امریکا در تشریح بیشتر این مسئله تصریح کرد: کشورهای عربی به ویژه عربستان سابقه مشخصی در مبارزه با تروریسم نداشته‌اند و همگان از نقش این کشورها در ایجاد، ترویج و تسلیح گروه‌های تروریستی آگاه هستند. از سوی دیگر، دولت آمریکا هراس دارد با جسور کردن اعراب موجب درگیری میان آنها با ایران شود و از این طریق، ایالات متحده به صورت جنگی ناخواسته شود.

بزرگترین نگرانی اسرائیل، خروج احتمالی یا عدم فعالیت آمریکا در سوریه است

حسینی در رابطه نقش رژیم صیهونیستی در تشدید بحران در سوریه و حمله این رژیم به پایگاه تی‌۴ و به شهادت رساندن تعدادی از نیروهای سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: بزرگترین نگرانی اسرائیل، خروح احتمالی یا عدم فعالیت امریکا در سوریه است. یکی از دلایل حمله صیهونیست‌ها به پایگاه تی۴ یا نقش احتمالی آنها در حمله شیمیایی که در شهر دوما صورت گرفته است، این است که مسئله سوریه را برای امریکا زنده نگاه دارد و مطمئن شود که امریکا همچنان در سوریه فعال است.

تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه اسرائیل عدم فعالیت یا خروج امریکا از سوریه را برابر با تقویت و افزایش حضور ایران در سوریه قلمداد می‌کنند، ابراز داشت: صیهونیست‌ها به شدت از سخن ترامپ مبنی بر خروج از سوریه نگران شده‌اند و تلاش می‌کنند سوریه در صدر اخبار بین‌المللی باشد زیرا این گونه احتمال خروج امریکایی‌ها از سوریه کاهش می‌یابد.

حمله آمریکا در میان‌مدت موجب برهم زدن معادلات سوریه نمی‌شود

حسینی در پاسخ به این سوال که حمله امریکا به سوریه تا چه اندازه موجب تغییر صحنه میدانی و از بین رفتن هزینه‌های ایران در این کشور می‌شود؟ ‌بیان کرد: حمله امریکا در هر سطحی به غیر از حضور گسترده نظامی و به شکل زمینی، بعید است در چشم‌انداز میان‌مدت موجب برهم زدن معادلات و موازنه‌های موجود در سوریه شود. لازمه برهم زدن معادلات قدرت در سوریه حضور گسترده نظامی به شکل اعزام نیروهای زمینی است.

وی با اشاره به تلاش‌های ریاض و تل‌آویو یادآور شد: عربستان و اسرائیل در راس یک جریان رسانه‌ای جهانی اینگونه وانمود می‌کنند که ایران به کمک روسیه و بشار اسد توانسته یک حوزه نفوذ گسترده تا مدیترانه را شکل دهد. در این ادبیات کمک روسیه و بشار اسد مهم است. این یک تصویرسازی عبری – عربی است که باید از بین برود.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ایران به دنبال افزایش حضور یا نفوذ در سوریه نیست بلکه برای کمک به یک متحد و شریک قدیمی برای مقابله با تروریست‌ها و داعش در سوریه حضور یافته است، عنوان کرد: اگر سوریه به ثبات برسد، طبق آنچه که در آستانه توافق شده است، ایران دلیلی برای حضور در سوریه ندارد و هرگونه حضور ایران مشروط به توافق و خواست دولت سوریه است.

جریان انتقال قدرت و تعیین سرنوشت در سوریه را باید به یک پروسه بین‌المللی تبدیل کنیم

به گفته حسینی، در داخل افرادی هستند که فکر می‌کنند حرف‌هایشان در داخل محصور می‌ماند و حرف‌هایی نظیر اینکه ایران در سوریه حضور دارد تا اسرائیل را نابود کند، می‌زنند. این ادبیات موجب می‌شود آتش فتنه عبری – عربی ارتفاع پیدا کند. باید بدانیم این سخنان کمکی به ایران یا سوریه نمی‌کند.

وی افزود: ما باید جریان انتقال قدرت و تعیین سرنوشت در سوریه را به یک پروسه بین‌المللی تبدیل کنیم تا همه کشورهایی که در منطقه و فرامنطقه علاقه‌مند به ثبات در سوریه هستند، فعال شوند. نباید این گونه وانمود شود که سوریه غنیمت جنگی ایران و روسیه است. این بدترین تصویر برای ما و بهترین تصویری است که اسرائیل و عربستان به دنبال ساختن آن هستند. ما نباید به دنبال پیروز نشان دادن خود و شکست و بیرون کردن دیگری باشیم. در صورت در پیش گرفتن چنین سیاستی، می‌توان امیدوار به خنثی کردن توطئه‌ها علیه ایران در منطقه و سوریه شد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: