کد خبر: ۷۶۶۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲
تعداد بازدید: ۳۰۶
رییس جدید مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه ضمن تقدیر از شخصیت برجسته علمی رییس سازمان انرژی اتمی، وی را فراتر از یک مدیر بروکرات دانست و گفت که صالحی یک دولتمرد است.
صالحی فراتر از یک مدیر بروکرات است / دوره صالحی برای کارمندان وزارت خارجه فراموش‌نشدنی بود

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، سیدمحمد سجادپور در جریان مراسم رونمایی از کتاب رییس سازمان انرژی اتمی گفت: درباره صالحی هرچه بگویم، کم است؛ آقای صالحی مصداق یک دولت‌مرد متدین و متخصص و با بینش است. من دانشجوی انرژی هسته‌ای نبودم؛ ولی خود را دانشجوی ایشان می‌دانم. بعضاً اخلاق تجاری دارند ولی اخلاقی که برگرفته از دین است و اعتقاد دینی متفاوت است، از اخلاق تجاری برای کسب مشتری متفاوت است.

وی با بیان این‌که باور دینی صالحی در کتاب و کار اداری‌اش مشخص است، یادآور شد: کسی که دین برایش مهم‌تر است، جلوه‌های آن در رفتار، اخلاق، تصمیمات و زندگی خانوادگی‌اش مشخص است و از این جهت صالحی برای من مرود توجه است.

معاون وزیر امور خارجه، جنبه دیگر شخصیت صالحی را وجهه علمی او دانست و گفت: فازغ التحصیلی از ام‌آی‌تی شوخی نیست. به گونه‌ای مقالات ایشان مورد استفاده دیگران است، ورود به ام‌آی‌تی هم ساده نیست. همه‌جا رتبه‌بندی وجود دارد. فازغ‌التحصیلی از ام‌آی‌تی و فعالیت علمی و عملی در حوزه دانشگاهی بینشی فوق‌العاده به آقای صالحی داده است و حال اگر این ویژگی‌ها را کنار ویژگی سوم یعنی منش قرار دهیم قابل‌توجه خواهد بود

وی تصریح کرد: روش صالحی کمک به کشور بوده، نه فخر فروشی علمی. افرادی که از دانشگاه‌های مهم فارغ‌التحصیل شدند، هر چند دقیقه یک بار تکرار می‌کنند، از کجا آمدند ولی علم صالحی همراه با منشی است که همان‌طور که در مقدمه کتاب نوشتم، معتقد به روان کردن زندگی مردم است. اینکه کدام تصمیم زندگی مردم را روان‌تر می‌کند برای صالحی در اولویت است.

رییس جدید مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: ویژگی‌های شخصیتی برخی افراد صرفاً برای گیر دادن است که سنگی را بیندازند ولی صالحی از این جهت به دنبال روان کردن زندگی بوده است. شخصاً معتقدم آن‌چه ایران را ساخته، سیاست‌مداران پرهیجان، ماجراساز و ماجراجو نبوده؛ بلکه ایران را بروکرات‌های ایرانی می‌چرخاند. گرچه همیشه نگاه منفی به بروکراسی وجود دارد ولی این بروکرات‌ها دو ویژگی مهم دارد؛ یکی تحصص و دیگری علاقه به کشور که تمام دانش را در جهت کمک به کشور به کار  برند.

وی افزود: گاهی می‌گویم برق تهران را سیاست‌مداران تامین می‌کنند که سروصدا می‌کنند و آن‌ها که کارشان را بلدند، سروصدا نمی‌کنند.

سجادپور با بیان این‌که واژه بروکراسی در ایران  بار معنایی منفی دارد، خاطرنشان کرد که نمی‌شود نقش صالحی را در وزارت علوم نادیده بگیریم و در ادامه گفت: این‌چنین نیست بروکراسی علمی کشور همیشه مشکل‌ساز باشد.

معاون وزیر امور خارجه به مزاح گفت: قصد ندارم از صالحی پستی در انرژی اتمی بگیرم؛ ولی خیلی‌ها مدیر هستند و بروکرات هستند ولی کمتر کسی دولتمرد است؛ یعنی فراتر از این جریانات و هیجانات حرکت می‌کند و همان‌طور که برای یک کشور دانشمندان هسته‌ای ذخیره هستند.

وی تاکید کرد: شخصاً از یکی از روحیات آقای صالحی خوشم آمد که در بسته‌بندی فراتر از دولتمرد قرار می‌گیرد و آن توانایی امتزاج مدرن‌ترین تحصیلات با تعلق به سنت‌ها است. کتاب را که خواندم، دیدم چقدر به قزوین علاقه‌مند هستند. بعضی از قومیت خود شرمنده هستند. بعضاً سعی می‌کنند نام خانوادگی خود را بپوشانند؛ این‌ها منفی است. برعکس کسانی که تعلق به خانواده دارند و افتخار می‌کنند، برای من قابل احترام هستند.

سجادپور تصریح کرد: سیاست خارجی کار دولتمردان است؛ سیاست خارجی کالایی عمومی است. یعنی نفع و ضررش برای همه است. اجازه بدهید، بگوییم هیچ وجهی از زندگی ما نیست که تحت تاثیر سیاست خارجی نباشد. جنبه‌های گوناگون ما حتی مذهبی مانند رفتن به عتبات به سیاست خارجی بستگی دارد. برای این کار عمومی افرادی مورد نیاز هستند که ماورای سطح عادی به منافع جمع نگاه کنند، خوبی این کتاب این است که یک کالای عمومی است. هیچ‌جا مانند خاطرات این مشخص نیست. در سال‌های اخیر من خواندن خاطرات را از واجبات درس خود می‌دانم.

وی تاکید کرد: مسائلی که در این کتاب مطرح شده، در دوره صالحی در سیاست خارجی بسیار  قابل‌توجه است.

رییس جدید مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان این‌که صالحی در دو، سه حوزه منحصر به فرد است،‌ گفت: یکی از جاهایی که ارزشمند است، نگاه منطقه‌ای صالحی است. شاید به دلیل زیست ایشان در کربلا و بعد در بیروت که به ما می‌گوید، منطقه چه نگاهی به ما داشته است. صالحی از خاطرات خود در کربلا و برخورد همکلاسی‌های خود نسبت به ایرانی‌ها می‌گوید، کمتر شنیده شده است. خاطراتی درباره ایرانی‌های خارج از کشور در بیروت و کارهایی که دانشجویان ایرانی می‌کردند. زندگی بین‌المللی ایران بخشی همین زیست ایرانیان در خارج بوده است.

وی یادآور شد: در مورد دوره خودشان هم این خاطرات بسیار عالی است. صالحی یک دولتمردی است که در خاطره سیاست ایران باقی خواهد ماند. کتاب همه‌چیز را نمی‌تواند پوشش بدهد؛ ولی کسی بدون خواندن این کتاب نمی‌تواند سیاست خارجی جمهوری اسلامی را درک کند.

رییس جدید مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه اضافه کرد: وزارت خارجه در همه جای جهان کارش و ساختارش وزیرمحور است. یعنی وزیر نقش مهمی دارد. در وزارت خارجه اینکه چه کسی وزیر است، کلیدی است.

سجادپور در پایان تصریح کرد: دوران صالحی دوره‌ای فراموش‌نشدنی برای کارمندان وزارت خارجه بود. کن چندین سفر در نیویورک در خدمت آقای صالحی بودم و دیدم چطور می‌توانند تولید احترام کنند. این چیزی جز دولتمردی نیست.

علی آهنی سفیر ایران در فرانسه هم در نشست رونمایی از کتاب خاطرات علی اکبر صالحی گفت: من از گذشته دور به آقای صالحی ارادت داشتم ولی بیشتر ارادت من برمی‌گردد به همکاری دو ساله ما در وزارت خارجه که بسیار آموزنده بود. در رابطه با شخصیت ایشان صحبت‌هایی شده من تاکید بر صدق و صفای ایشان می‌کنم. این عامل در جذب مخاطب خارجی موثر بود.

وی ادامه داد: اوایل در وزارت خارجه گاهی با تاخیر در شورای معاونین می‌آمدم در یکی از این جلسات با چند نفر گپ می‌زدیم درباره شخصیت ایشان حرف می‌زدیم و می‌گفتیم ایشان خورده شیشه‌اش برای وزارت خارجه کم است. در یک مقطع برنامه‌ریزی کردیم در نیویورک دیداری با وزیر خارجه آرژانتین داشته باشند ولی گفته بودند با توجه به حساسیت‌هایی که وجود دارد این دیدار آشکار نشود. نگرانی ما این بود که ایشان در راهرو وزیر را ببینند و بغل کنند و یکی از نگرانی‌های ما این بود که آقای صالحی سر جدت اگر این آقا را در راهرو دیدی از سر صدق و صفا ایشان را بغل نکنی.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: