کد خبر: ۷۶۶۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
تعداد بازدید: ۲۶۲
درحالي‌که نزديک به سه ماه ديگر به شروع رقابت‌هاي بازي‌هاي آسيايي مانده، تيم فوتبال «اميد» ايران حميد استيلي را به‌عنوان مدير فني‌اش شناخت!
چرا حمید استیلی برای تیم امید انتخاب شد؟به گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه شرق: درحالي‌که نزديک به سه ماه ديگر به شروع رقابت‌هاي بازي‌هاي آسيايي مانده، تيم فوتبال «اميد» ايران حميد استيلي را به‌عنوان مدير فني‌اش شناخت! حرکتي تازه و شايد رو به جلو به اين اميد که «اميدها» در رقابت‌هاي پيش‌رو نااميد نشوند. بااين‌حال موردي که هنوز داستان تيم ملي اميد را داستاني پيچيده جلوه مي‌دهد، اختلاف‌نظر در سطح برنامه و مديريت با تيم ملي بزرگ‌سالان ايران است. اين تيم که آخرين‌بار خاکپور را به‌عنوان سرمربي بالاي سرش داشت، از رسيدن به بازي‌هاي المپيک ٢٠١٦ ريو بازماند تا حسرت رسيدن به اين رقابت‌ها ٤٠ ساله شود. بعد از اتمام رقابت‌هاي انتخابي المپيک؛ مشابه با اتفاقي که هربار رخ داده، تيم اميد به حال خودش رها شد تا باز هم در آستانه يک رقابت و تورنمنت ديگر، يکي، دو نفر معرفي شوند تا به امور اين تيم که دومين تيم ملي ايران در رده‌هاي سني محسوب مي‌شود، رسيدگي کنند.


استيلي در تيم فدراسيون يا حبيب کاشاني؟

حميد استيلي بعد از چندين سال دوري از ميادين فوتبال دوباره نامش مطرح شده؛ سرمربي سابق تيم‌هاي پرسپوليس و راه‌آهن، اين‌بار نه در قامت مربي (فعلا)، بلکه در هيبت مدير، پايش را به فوتبال گذاشته است. پيش از اين؛ يعني درست پيش از بازي‌هاي مرحله انتخابي براي بازي‌هاي المپيک ريو، فدراسيون فوتبال در اقدامي بي‌سابقه مديريت اين تيم را به صورت کنترات به حبيب کاشاني، مديرعامل سابق پرسپوليس، سپرد تا به حسرت ٣٦ ساله ايران براي نرسيدن به المپيک پايان دهد. حبيب کاشاني هم پس از روبه‌روشدن با چراغ قرمز وزارت ورزش براي آوردن زلاتکو کرانچار، محمد مايلي کهن را به‌عنوان مدير فني انتخاب کرد و در نهايت هم محمد خاکپور هدايت اميدها را برعهده گرفت. خاکپور که تجربه‌اي در سرمربيگري نداشت، با انتخاب دستياراني نه‌چندان زبده، راه رسيدن به المپيک را سخت کرد و دست‌آخر حسرت عدم صعود دوباره بر دل اميدها باقي ماند. بخش آزاردهنده اتفاقات آن دوره تيم ملي اميد، چالش هرروزه محمد مايلي‌کهن با کارلوس کي‌روش، سرمربي تيم ملي بزرگ‌سالان، بود که نيمي از توان فني تيم اميد را مي‌گرفت. البته علي کفاشيان به‌خاطر تأمين بودجه اردوي تيم ملي اميد حبيب کاشاني را روي کار آورد تا بار سنگيني روي دوش فدراسيون نباشد. در آن فضا، تيم ملي اميد تبديل به يک جزيره مستقل شد که با مديريت و مربيگري متفاوتي، بدون رسيدن به نتيجه به کارش پايان داد. حالا اما سناريوي «برون‌سپاري» در حال تکرار است؛ حميد استيلي يکي از نزديک‌ترين آدم‌ها به حبيب کاشاني، عضو سابق شوراي شهر تهران، است. انتخاب او به‌عنوان مدير جديد تيم ملي اميد اين ذهنيت را به وجود آورده که مهدي تاج، رئيس کنوني فدراسيون فوتبال، هم مي‌خواهد راه علي کفاشيان، رئيس سابق، را برود و دوباره تيم را به «گروه» کاشاني بسپارد؛ موضوعي که البته هنوز صحت‌وسقمش تأييد نشده، چون حميد استيلي به‌عنوان مدير تيم ملي اميد، هنوز اظهارنظري در اين مورد نکرده است.

در راه کي‌روش يا مخالف او؟

کارلوس کي‌روش چندين سال است با برنامه‌هاي تيم ملي اميد چالش جدي دارد؛ او که در برنامه‌ريزي بلندمدتش همواره تلاش کرده اين تيم را همراه با برنامه‌هاي تيم ملي بزرگ‌سالان کند، ناموفق مانده است. کي‌روش اعتقاد دارد برنامه‌هاي اين دو تيم بايد در يک راستا باشند و سرمربي‌اي بايد هدايت اين تيم را برعهده بگيرد که با سرمربي تيم ملي بزرگ‌سالان (شخص کي‌روش) تفاهم داشته باشد. آخرين‌بار نه‌تنها اين اتفاق نيفتاد، بلکه دعواي هرروزه مديريت دو تيم بزرگ‌سالان و اميد کار را براي هر دو طرف به بيراهه برد. کي‌روش بعد از عدم رسيدن تيم اميد به المپيک از فدراسيون خواست به طور جد با برنامه‌هايش درباره تيم اميد همراهي شود و حتي خود او سرمربي را هم انتخاب کند. فعلا اما با اين اقدام فدراسيون، به ظاهر که قرار نيست چنين اتفاقي بيفتد و ممکن است دوباره درگيري کي‌روش با فدراسيون بر سر ماجراي تيم اميد بالا بگيرد.

مثل شير

در اين شرايط که شايعات زيادي مبني‌بر حضور دوباره حبيب کاشاني در رأس مديريت تيم ملي به گوش مي‌رسد، مهدي تاج، رئيس کنوني فدراسيون فوتبال، مجبور شده واکنش نشان دهد. او با تکذيب چنين ادعايي به «خبرآنلاين» مي‌گويد: «اصلا چنين چيزي نيست. شرايط اميدهايمان خيلي حساس بود. ما وقت نداريم. معمولا تيم‌ها به تيم اميد بازيکن نمي‌دهند و بايد زود تصميم مي‌گرفتيم. اين تيم نياز به کسي داشت که اهل تعامل باشد، محبوبيت داشته باشد و بدون هياهو بتواند به تيم‌ها رو بزند و از آنها بازيکن بگيرد. براي همين از حميد استيلي خواستيم تا قبول زحمت کند، ولي درباره تأمين اعتبار براي اين تيم، تيم را دست هيچ‌کسي نمي‌سپارم. خودمان مثل شير ايستاده‌ايم. تلاش براي شکستن تابوي صعود به المپيک، هدف بزرگمان است». استارت فدراسيون فوتبال براي شکستن طلسم ناکامي صعود به بازي‌هاي المپيک در حالي رقم خورده که اين تيم هنوز سرمربي ندارد! فدراسيون مي‌گويد به‌زودي گزينه‌ها را معرفي مي‌کند، ولي کي‌روش مي‌خواهد مربي مدنظرش را به‌عنوان سرمربي اين تيم بگذارد.

جواد نکونام گزينه هدايت تيم ملي اميد

ديگر بر کسي پوشيده نيست که کارلوس کي‌روش مي‌خواهد جواد نکونام هدايت اين تيم را برعهده بگيرد؛ سرمربي جوان و کنوني نساجي مازندران که در رقابت‌هاي ليگ آزادگان تلاش مي‌کند تيمش را به ليگ برتر بياورد، مدت‌هاست يکي از گزينه‌هاي جدي نشستن روي نيمکت تيم ملي است. بااين‌حال او و تيمش فعلا چند بازي سرنوشت‌ساز ديگر دارند و بعيد است نکونام بخواهد در اين مدت قيد هدايت نساجي را بزند. از اين گذشته مديريت استيلي را هم نبايد ناديده گرفت؛ اگرچه فدراسيون مي‌گويد او را به‌خاطر «روزدن به تيم‌هاي باشگاهي براي جذب بازيکن» به تيم ملي فراخوانده، ولي بعيد است به‌راحتي زير بار همه تصميمات برود. خود استيلي که تجربه مربيگري در فوتبال ايران را دارد، احتمالا گزينه‌هايي هم براي هدايت اين تيم در سر داشته باشد؛ مگر اينکه وقت به تنگنا برسد و خودش تصميم بگيرد هدايت اين تيم را هم برعهده بگيرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: