کد خبر: ۷۶۶۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴
تعداد بازدید: ۲۲۸
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با بیان اینکه ایران از ابتدای بحران سوریه در کنار این کشور بوده است، گفت: بدون تردید دولت و ملت سوریه پیروز می شوند و نیاز به حمایت مسئولان ضعیف النفس برخی کشورهای عربی ندارند. این در حالی است که برخی کشورهای شرافتمند عربی از جمله عراق، الجزایر، لبنان و تونس همواره از دولت قانونی سوریه حمایت کرده اند.
ولایتی: دولت و ملت سوریه نیاز به حمایت مسئولان ضعیف‌النفس برخی کشورهای عربی ندارند/ به حمایت از سوریه ادامه می‌دهیم

به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، علی اکبر ولایتی پس از پایان دیدار خود با چی پی بینگ، عضو کمیته مشورتی وزارت خارجه چین در جمع خبرنگاران  با بیان اینکه در این دیدار درباره سه مساله سوریه، برجام و روابط راهبردی بحث شد گفت: به طرف چینی گفتم از ابتدای بحران سوریه، ایران در کنار این کشور  ایستاده و همچنان هم این حمایت را ادامه می‌دهد.

وی افزود: آنچه آمریکایی ها در سوریه به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی انجام دادند بهانه جویی است. آنها به دنبال شکست تروریست ها، خودشان وارد کار شدند و این نشان داد حالا که مزدورانشان موفق نشدند که اهداف خود را پیاده کنند حامیانشان وارد شده و این از نظر ما محکوم است. دولت و مردم سوریه قوی تر از هر زمان دیگری می توانند از تمامیت ارضی خود دفاع کنند.

مشاور مقام معظم رهبری با بیان اینکه ما یقین داریم اتهام دروغ مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی به دولت سوریه می‌زنند از مواضع دولت چین در محکومیت حملات خودسرانه تقدیر کرد و گفت: دیدار هیات ایرانی از غوطه شرقی نشان داد که سلاح شیمیایی استفاده نشده است چرا که آثار سلاح شیمایی مدتها باقی میماند.

وی در رابطه با روابط دو کشور ایران و چین اظهار کرد: از زمان سفر رییس جمهور چین به ایران در سال ٢٠١٦ روابط دو کشور پیشرفت خوبی کرده و از نظر چین، ایران نقش مهمی در جاده ابریشم دارد و سفیر چین در این دیدار اطلاع دادند در روزهای آینده هیاتی به ایران می آید و از بندر چابهار برای همکاری مهم و راهبردی دو کشور در این بندر دیدار می‌کنند. در زمانی که وزیر خارجه چین دو سال پیش به ایران آمد توافق داشتیم که سقف روابط تا ٢٠٠ میلیارد دلار امکان رشد داشته باشد و اکنون هم در همین راستا عمل می کنیم.

ولایتی در رابطه با برجام بیان کرد: چین معتقد است ایران به تعهداتش عمل کرده و ما نیز تاکید کردیم وظیفه کشورهای دیگر است که آمریکا را به تعهداتش متعهد سازند.

وی در ادامه در رابطه با نشست سران عرب که روز یکشنبه برگزار می‌شود  با توجه قراردادن تحولات منطقه عنوان کرد: این نوع اجلاس‌ها با محوریت فشار، به لحاظ سیاسی و بین‌المللی بی اعتبار است و به جای اینکه در دفاع از کیان جهان عرب و دولت مظلوم سوریه باشد به جبهه ای علیه آن تبدیل شده است.
مشاور مقام معظم رهبری ادامه داد: اینها مرد میدان که نیستند بلکه از سراسر دنیا افرادی را بسیج کردند تا علیه دولت قانونی سوریه اقدام کنند اما این دولت هفت سال مقاومت کرد و الان بسیار قدرتمند است. بدون تردید دولت و ملت سوریه پیروز می شوند و نیاز به حمایت مسئولان ضعیف النفس برخی کشورهای عربی ندارند. این در حالی است که برخی کشورهای شرافتمند عربی از جمله عراق، الجزایر، لبنان و تونس همواره از دولت قانونی سوریه حمایت کردند. این نشست از قبل معلوم است چه نتیجه ای دارد و جز یک بیانیه دیکته شده از سوی حکومت سعودی نتیجه‌ای ندارد.
ولایتی در پاسخ به این سوال که برخی به دنبال برجام دو و سه هستند اظهار کرد: دو خط مشخص در منطقه است خط مقاومت و سازش. خط مقاومت از تهران تا فلسطین ادامه دارد و تا کنون نشان داده که پیروز است و امروز موقعیت آن قوی تر از هفت سال پیش است. من برای هیات چینی از دیدارم از غوطه شرقی مثال زدم که این نبرد غوطه شرقی مثل نبرد در ویتنام بود که مردم ویتنام در دهه ٥٠ میلادی بر فرانسوی‌ها پیروز شدند.
وی در ادامه تصریح کرد: بدون تردید پیروزی سوریه در غوطه شرقی پیروزی بر مجموعه آمریکایی‌ها و اسراییل و سعودی هاست و در آینده قوی‌تر هم می‌شوند. دیگران هستند که باید شکست هایشان را توجیه کنند و گرنه ایران قوی تر از گذشته به حمایتش ادامه می دهد.
ولایتی درباره آینده برجام نیز گفت: اینقدر این گفته های آمریکایی‌ها بی اعتبار شده که هیچ کشوری سخنان رییس جمهور آمریکا را جدی نمی‌گیرد. ما بر مواضع خود ایستادیم و همه گزینه ها را روی میز داریم و دستمان کاملا باز است و هیچ بن بستی نداریم و متناسب با شرایط تصمیم‌گیری می‌کنیم.

عضو کمیته مشورتی وزارت خارجه چین نیز  با بیان اینکه سفرش به ایران در زمانی مهم انجام شده است در رابطه با حملات موشکی به سوریه گفت: چین مخالف این است که بدون نظر سازمان ملل اقدامی انجام شود.

چی پی بینگ، معاون سابق وزارت امور خارجه چین در ادامه گفت: برجام الان در تحولات مهمی قرار گرفته است و ما امیدواریم به شکل خوبی باقی بماند، ما می خواهیم این توافق حفظ شود و حفظ سیستم منع استفاده از سلاح هسته ای و صلح منطقه با این توافق بسیار مهم است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: