کد خبر: ۷۶۵۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
تعداد بازدید: ۳۰۴
رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: متأسفانه تا به امروز برخی از طرف‌های مقابل علیرغم صراحت متن برجام در بابِ پذیرش تعهّدات خود، در مسیر بدعهدی حرکت کرده و در نتیجه دیوار بی‌اعتمادی همچنان پابرجاست.
صالحی: دیوار بی‌اعتمادی همچنان پابرجاست/ تعامل سازنده با کشورهای فعال در حوزه هسته‌ای در دستورکار است/ تأکید بر پایبندی به معاهدات و تعهدات بین‌المللی/ صنعت هسته‌ای در آستانه تحوّلی بنیادین قرار گرفته است

به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، علی اکبر صالحی صبح امروز در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: بنده افتخار دارم تا به نمایندگی از سوی اعضای خانوادۀ بزرگ و غرورآفرین صنعت هسته‌ای کشور، از حضور جناب آقای روحانی، اعضای محترم هیات دولت، مقامات و مسئولان محترم لشکری و کشوری، سُفرای محترم مقیم تهران و استادان و پژوهشگران عزیز دانشگاهی در این مراسم باشکوه قدردانی کنم.

صنعت هسته‌ای در آستانه تحوّلی بنیادین قرار گرفته است

وی ادامه داد: این صنعت ملّی و اقتدارآفرین در آستانه تحوّلی بنیادین قرار گرفته است و امیدوارم تا از رهگذر تداوم این رویکرد مبارک، شاهد شکوفایی و بالندگی بیش از پیش صنعت هسته‌ای و ارائه خدمات ماندگار در بخش‌های مهم دیگر مانند سلامت، کشاورزی و صنعت باشیم.

فعالیّت‌های گسترده‌ای جهت بهسازی و نوسازی تأسیسات هسته‌ای انجام شده است

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه فعالیّت‌های گسترده‌ای جهت بهسازی و نوسازی تأسیسات و تجهیزات این صنعت راهبردی انجام شده است، اظهار داشت: یکی از اهداف و برنامه‌های راهبردی سازمان انرژی اتمی ایران ارتقای سطح کمّی و کیفی پژوهش در بخش‌های مختلف است. در حال حاضر به واسطه اتّخاذ این رهیافت در مجموعه سازمان انرژی اتمی ایران از جمله پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای، شاهد توفیقات جدید در حوزه‌هایی مانند فنّاوری کوانتومی هستیم که از ارزش استراتژیک و راهبردی بسیار بالایی برخوردار است.

صالحی افزود: در جریان برگزاری مراسم روز ملّی فنّاوری هسته‌ای در فروردین ماه سال گذشته، یک دستگاه سانتریفیوژ تولید شده توسط متخصّصان سازمان معرّفی و در اختیار پژوهشگاه وزارت نفت قرار گرفت. آغاز چنین حرکتی در حقیقت با هدف حصول خودکفایی و خوداتکایی در حوزۀ طراحی و ساخت انواع سانتریفیوژهای مورد نیاز در بخش‌های صنعت، زیست‌فنّاوری و سلامت است.

دستاوردهای امسال صنعت هسته‌ای ایران

وی انتقال اولین محموله کیک زرد تولیدی کارخانه اردکان یزد از سنگ معدن اورانیوم ساغند به UCF اصفهان، بهره‌برداری از واحد فرآیندی اختلاط در مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن در نطنز، بهره‌برداری از تست لوپ‌های سوخت 2 بار و 01 بار در راکتور تحقیقاتی تهران، طراحی، ساخت و بهره‌برداری از مرکز ملی تحقیق و توسعه علوم و مهندسی مواد در مجتمعِ شهید علیمحمّدی در فردو، طراحی و ساخت اولین شتاب‌دهنده خطی بومی با همکاری پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، آغاز عملیات اجرایی ساختمان مربوط به سنجش فرآیندی و آزمایشگاه‌های وابسته در سایت شهید شهریاری را دستاوردهایی برشمرد که امروز به دست رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: ضروری می‌سازم تا به برگزاری نمایشگاه مربوط به معرفی برخی دستاوردهای جدید سازمان در حاشیۀ مراسم امروز اشاره کنم. در این میان می‌توان به دستیابی پژوهشگران مرکز علوم و فنون لیزر ایران به دانش و فنّاوری پیشرفته در حوزه کاربرد لیزر در بخش‌های مهم مانند سلامت و صنعت اشاره کرد. همچنین، باید از آغاز عملیات احداث مرکز تولید رادیوداروهای ایران (تترا) بر اساس الزامات GMP، نصب و راه‌اندازی سیکلوترون 01 مگا الکترون ولت در استان البرز به منظور افزایش ظرفیّت تولید رادیو داروی PET و نیز تولید چند محصول جدید دارویی برای درمان بیماری‌های سرطان یاد کرد. از این فرصت استفاده کرده و تأکید می‌کنم که توسعه و گسترش روزافزون فعالیّت‌های مرتبط با حوزۀ تولیدات دارویی که از نیازهای مهم جامعه است، در صدر برنامه‌های سازمان قرار داشته و پیگیری این امر به طور مستمر تداوم خواهد یافت.

متخصّصان سازمان انرژی اتمی موفق به دستیابی به فنّاوری ساخت باطری هسته‌ای شده‌اند

صالحی با بیان اینکه پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در مسیر افزودن بر حجم و دامنۀ دستاوردهای صنعت هسته‌ای بیش از پیش فعّال شده و در کنار یاری رساندن به طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با تولید رادیو دارو، طراحی و ساخت تعدادی از تجهیزات پیشرفته اندازه‌گیری را نیز با موفقیّت به انجام رسانده است، تصریح کرد: متخصّصان سازمان انرژی اتمی ایران موفق به دستیابی به فنّاوری ساخت باطری هسته‌ای شده و امید است به یُمن الطاف الهی، در آیندهای نه چندان دور شاهد ورود این دستاورد پژوهشی به مرحلۀ تولید صنعتی باشیم.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته عملیات خاک‌برداری احداث واحدهای 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر در حجمی به میزان یک میلیون متر مکعب همزمان با تجهیز کارگاه پیمانکار روس به انجام رسیده است، خاطرنشان کرد: پیگیری این فرآیند، نویدبخش تثبیت جایگاه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور پیشگام در منطقه در بهره‌برداری از نیروگاه‌های هسته‌ای است.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: همچنین می‌توان به بیان برخی توفیقات جدید متخصّصان و پژوهشگران از جمله طراحی و ساخت قطعات مختلف نیروگاهی با استفاده از دانش و ظرفیّت داخلی پرداخت که بیانگر عزم تلاشگران این حوزه برای خوداتکایی و بومی‌سازی در این عرصۀ راهبردی است.

همکاری و تعامل سازنده با کشورهای فعّال حوزه هسته‌ای در دستورکار قرار دارد

صالحی با اشاره به گسترش حجم و دامنۀ فعالیّت‌های مربوط به حوزۀ ایمنی هسته‌ای ابراز داشت: خوشبختانه در پرتو مفاد مندرج در ضمیمه 3 سند برجام، همکاری و تعامل سازنده با کشورهای فعّال در این حوزه در دستورکار قرار گرفته است. شایان ذکر است که این فرآیند در سال ۹۶ از سیر صعودی قابل توجهی، برخوردار بوده و با توجّه به سیاست کلان سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر بهسازی و نوسازی ساختار و سامانه‌های مربوط به نظام ایمنی هسته‌ای کشور، اقدامات مقتضی با شتاب بیشتر مورد پیگیری قرار دارد.

تأکید بر پایبندی کشورمان به معاهدات و تعهّدات بین‌المللی

وی تأکید بر پایبندی کشورمان به معاهدات و تعهّدات بین‌المللی بیان کرد: پس از دستیابی به توافق هسته‌ای و آغاز فرآیند اجرای برجام، ایران اسلامی در عمل، تعهّد خود را به عهد و پیمان خویش به اثبات رسانده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تا به امروز برای ۱۰ بار، پایبندی کامل ایران به مفاد مندرج در سند برجام را اعلام کرده است.

برخی از طرف‌های برجام در مسیر بدعهدی حرکت می‌کنند 

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه متأسفانه تا به امروز برخی از طرف‌های مقابل علیرغم صراحت متن برجام در بابِ پذیرش تعهّدات خود، در مسیر بدعهدی حرکت کرده و در نتیجه دیوار بی‌اعتمادی همچنان پابرجاست، یادآور شد: بزرگان ما بر این امر تأکید دارند که همگان باید از منافع برجام و دستاوردهای آن بهره‌مند شده و به طور همزمان، وظایف خود را در قبالِ آن به انجام رسانند.

صالحی افزود: برای ما به هیچ وجه، قابل پذیرش نیست که هزینه‌های اجرای این توافق تاریخی، متوجّه یکی از طرف‌ها شود و در مقابل برخی کشورهای حاضر در اینمیدان، از انجام کامل تعهّدات خود سر باز زنند.

وی با بیان اینکه به پیروی از فرمانِ قرآن، همچنان به عهد و پیمان خود استوار می‌مانیم، عنوان کرد: چنانچه دیگران، پرده بگردانند و نوایی دیگر ساز کنند، جمهوری اسلامی ایران نیز براساس اصول سه‌گانه سیاست خارجی خود، تصمیمات لازم را اتّخاذ کرده و بر پایۀ صلاح‌دید تصمیم‌گیران نظام اسلامی از منافع خود صیانت خواهد کرد.

معاون رئیس‌جمهور افزود: ما به لطف پروردگار متعال همواره از ارشادات و رهنمودهای هوشمندانه رهبر معظّم انقلاب بهره‌مند بوده و هستیم. علاوه بر این مدیریّت و هدایت دستگاه اجرایی کشور نیز برعهدۀ شخصیّتی است که به رموزِ سیاست خارجی و بازی‌های پیدا و پنهان آن در عرصه بین‌المللی آگاهی و اِشراف دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: