کد خبر: ۷۶۵۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶
تعداد بازدید: ۲۷۹
«مادلین البرایت» وزیر امور خارجه سابق امریکا در یادداشتی در روزنامه «نیویورک تایمز» اشاره می کند که امروز خطر فاشیسم جدی تر از هر زمان دیگری است و به قدرت رسیدن ترامپ این موضوع را تقویت کرده است.
ترامپ را قبل از آن که خیلی دیر شود متوقف خواهیم کرد/ ترامپ خطر رشد فاشیسم را افزایش داده است«مادلین البرایت» وزیر امور خارجه سابق امریکا در روزنامه «نیویورک تایمز» در یادداشت  انتقادی نسبت به ترامپ و خط مشی فاشیستی او می نویسد:«۷۳ سال پیش ایتالیایی ها موسولینی دیکاتور سابق ایتالیا را در میلان در یک ایستگاه گاز خلق آویز کردند.

به گزارش خبرداغ به نقل از  آفتاب نیوز، دو روز پس از آن آدولف هیتلر رهبر آلمان نازی در پناهگاه خود در خیابان های جنگ زده برلین خودکشی کرد. فاشیسم در ظاهر مرده بود. برای محافظت در برابر فاشسم بازماندگان جنگ و هولوکاست نیروی خود را صرف ایجاد سازمان ملل متحد و نهادهای مالی بین المللی کردند و خود را ملزم به پایبندی به اعلامیه جهانی حقوق بشر و تقویت حاکمیت قانون دانستند.

 در سال ۱۹۸۹ میلادی دیوار برلین از هم فروپاشید و حکومت های منتخب در سرتاسر جهان افزایش یافتند. تفریبا به نظر می رسید که دیکتاتورها سقوط کرده و آزادی همه گیر شده است.

 امروز اما در عصر جدیدی هستیم که در میانه تروریسم و درگیری های فرقه ای و مرزهای آسیب پذیر و رسانه های اجتماعی سرکش و طرح های بدبینانه مردان بلندپرواز دموکراسی در محک آزمون قرار گرفته است. آیا دموکراسی زنده باقی خواهد ماند؟ پاسخ روشن نیست. در واقع فاشیسم و گرایش های فاشیستی امروز تهدیدی جدی تر از هر زمان دیگری هستند.

 نشانه های هشدار دهنده قدرت گرفتن بیرحمانه احزاب اقتدارگرا در مجارستان، لهستان، ترکیه و فیلیپین هستند که همگی از متحدان امریکا هستند. در آلمان نیز راست های افراطی به عنوان حزب اپوزیسیون اصلی ظاهر شده اند و مخالف ایده اروپای متحد هستند. خطر استبداد در روسیه دیده می شود و پوتین یکه تازی می کند. این مامور سابق کا گ ب بار دیگر شش سال دیگر در قدرت خواهد بود.

 نیکلاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا نیز در ماه های آینده انتخاباتی را برگزار می کند که از هم اکنون معلوم است خود پیروز آن است. «شی جین پینگ» نیز خود را رییس مادام العمر دولت چین کرد».

البرایت در ادامه می نویسد:«در سرتاسر مدیترانه و بخش هایی از خاورمیانه وعده بهار عربی سرنگونی رهبران خودکامه بود. با این حال، اکنون سیسی رییس جمهوری مصر که دوباره انتخاب شد به این آرمان خیانت کرده و به بهانه برقراری امنیت خبرنگاران و مخالفان سیاسی را سرکوب می کند.

 در افریقا روسای جمهوری به مدت طولانی در قدرت هستند که اغلب فاسدترین سیاستمداران جهان هستند. اکنون فاشیسم در جهان با ریاست ترامپ در امریکا تقویت می شود.

 اگر ازادی با چالش های این چنینی مواجه است رهبری امریکا مورد نیاز است. با این حال، متاسفانه ترامپ در امریکا رییس جمهور است و به تدریج در حال کاستن از اعتبار و نقش مثبت جهانی امریکا است.

 او به جای بسیج کردن ائتلاف های بین المللی برای حل مشکلات جهانی سبب انزوای امریکا و به تعویق افتادن روند صلح خاورمیانه می شود. او به جای دیپلماسی خلاقانه به همسایگان و متحدان امریکا توهین می کند و می خواهد از دست توافق نامه های کلیدی بین المللی خلاص شده و سازمان های چندجانبه را تمسخر می کند و وزارت خارجه را از منابع و نقش خود محروم کرده است.

 ترامپ به جای پایبندی به ارزش های یک جامعه از بلوک دموکراسی را نادیده می گیرد و دستان دیکتاتورها را تقویت می کند. اکنون دیکتاتورهای جهان می توانند به اقدامات ترامپ اشاره کرده و اعمال سرکوبگرانه خود را توجیه کنند.

ترامپ به رسانه ها و دستگاه های قضایی حمله می کند و خشونت پلیس را توجیه می کند. او به طور مرتب به نهادهای اجرایی قانون فدرال حمله می کند و مهاجران را سرزنش می کند. حرف های او باعث تشدید شکاف مذهبی، اجتماعی و نژادی می شود. متاسفانه اگر ترامپ با این روند پیش رود هیچ کسی نمی تواند او را کنترل کند.

سیاست او در قبال کره شمالی روز به شب تغییر می کند و ممکن است به سرعت بحرانی شود. او تهدید به خروج از توافق هسته ای با ایران مصوب سال ۲۰۱۵ میلادی کرده توافقی که جهان را امن تر کرد.

 واقعیت ان است که خروج امریکا از برجام به ضرر اعتبار امریکا خواهد بود و نشان می دهد که امریکا در لحظات بحرانی غیر قالب اعتماد است. پاکسازی تیم امنیت ملی ترامپ پرسش های زیادی را درباره کیفیت مشاوره های ارائه شده به او مطرح می کند. جان بولتون از روز دوشنبه در کاخ سفید کار خواهد کرد».

البرایت در پایان می نویسد:«اکنون باید از مطبوعات آزاد دفاع کرد مطبوعات محافظ مردم امریکا هستند نه دشمنان آنان. دوم باید این اصل را تقویت کنیم که هیچ کس از جمله رییس جمهور بالاتر از قانون نیستند و سوم باید هر کاری را انجام دهیم که روندهای دموکراتیک تقویت شوند و به کسانی که مخالف ما هستند با احترام گوش دهیم. باید از حقوق بشر و دیپلماسی دفاع کنیم در زمانه ای که دیپلماسی خوار شمرده شده است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: