کد خبر: ۷۶۵۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
تعداد بازدید: ۴۶۵
در حالی که 2 روز از آتش‌سوزی کاخ سرهنگ‌آباد می‌گذرد؛ مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان به همراه هیأتی از سازمان میراث فرهنگی در محل حاضر شدند.
به گزارش خبرداغ به نقل از فارس: روز سه‌‌شنبه 14 فروردین‌‌ماه بود که خبر آتش‌سوزی کاخ سرهنگ‌آیاد یا همان چهل‌ستون ثانی در رسانه‌ها منتشر شد؛ آتشی که پس از تلاش 7 ساعته مأموران آتش‌نشانی شعله‌هایش فرونشست، اما در نهایت از میان 40 ستون این بنا، تنها 5 ستون سالم ماند، این در حالی است که در سال 96 مبلغ 500 میلیون تومان برای بازسازی این بنای تاریخی هزینه شده بود.

به گفته شاهدان عینی، به‌ احتمال‌ زیاد اختلافات بین مالکان عامل این آتش‌سوزی بوده است؛ تعدادی از کارشناسان برای بررسی عوامل آتش‌سوزی در محل حاضر شده بودند و امروز نیز گروهی از سازمان میراث فرهنگی کل کشور به همراه مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان برای بررسی ابعاد این فاجعه فرهنگی که در نهایت بی‌مسؤولیتی مدیران منطقه اتفاق افتاد، به شهر زواره سفر می‌کنند.

 

آخرین جزئیات از آتش‌سوزی کاخ سرهنگ‌آباد

 

رحمت‌اله مهران‌فر فرمانده نیروی انتظامی شهرستان اردستان در این باره  اظهار کرد: روز گذشته توسط مأموران انتظامی شهر زواره 2 نفر متهم در رابطه با آتش‌سوزی کاخ سرهنگ‌آباد زواره دستگیر شده و به مقامات قضایی تحویل داده شدند.

سید مهدی آموزگار، بخش‌دار زواره نیز در رابطه با شعله‌ور شدن مجدد آتش عنوان داشت: به دلیل چوبی بودن تمام سازه‌های این امارت، آتش‌های نهانی در دل این سازه است که گاهی فوران کرده و کار آتش‌نشانان را سخت کرده است.

در همین رابطه علیرضا نقدی رئیس دادگاه بخش زواره هم گفت: متهمان این پرونده تحویل مقامات قضایی داده‌شده و بعد از بررسی کامل پرونده به‌فوریت و با جدیت تمام و بدون تعارف با کسی پرونده را بررسی می‌کنیم.

 

آخرین جزئیات از آتش‌سوزی کاخ سرهنگ‌آباد

 

عباس صادقی رئیس شورای اسلامی شهر زواره اما در رابطه با بحث گردشگری و آتش‌سوزی کاخ سرهنگ‌آباد زواره اظهار داشت: گردشگری به‌ عنوان یکی از موتورهای محرکه اشتغال‌زایی و درآمدزایی کشور مدنظر گرفته‌ شده است.

وی افزود: احیای بناهای تاریخی و فرهنگی برای جذب گردشگران نیز با استقبال خوب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در جای‌جای کشور مواجه شده است و در تمام نقاط ایران اسلامی اگر یک بنای تاریخی با تخریب 90 درصدی روبرو باشد، مسؤولینی که احساس مسؤولیت می‌کنند در پی تعمیر و مرمت این آثار تاریخی برمی‌آیند و کمر همت می‌بندند و تا بازسازی این بنا از هیچ کوششی دریغ نمی‌ورزند.

رئیس شورای اسلامی شهر زواره خطاب به مسؤول میراث فرهنگی اردستان گفت: کاخ سرهنگ‌آباد در میان شعله‌های آتش سوخت و از بین رفت اما اگر این بنا را مجهز به دوربین مداربسته می‌بود، برای مجرمان ایجاد هشدار نمی‌کرد تا حساب کار دستشان بیاید؟

این مسؤول ادامه داد: حتی مجرمان حرفه‌ای هم می‌دانند که دوربین‌های مداربسته عامل اصلی شناسایی بسیاری از جرم‌ها و تخلفات ریز و درشت است، میراث فرهنگی اردستان اگر کاخ سرهنگ آباد را از خود می‌دانست، برای محافظت و مراقبت از آن به فن‌آوری روز مجهز نمی‌کردند؟

وی در ادامه صحبت‌های خود افزود: رئیس میراث فرهنگی اردستان باید برای مردم بخش زواره روشن کند که بخش و شهری با این‌ همه آثار تاریخی، فرهنگی، معنوی و طبیعی که بسیاری از آن‌ها در فهرست آثار ملی ثبت‌ شده است چه مقدار اعتباراتی در سال‌های گذشته اختصاص داده‌اند؟

صادقی گفت: همانطور که بنده و مسؤولان می‌دانیم در حدود 15 سال قبل 36 هکتار از بافت قدیمی و تاریخی شهر زواره به ثبت ملی رسیده است، مسؤولان میراث برای مردم شهر زواره اطلاع‌رسانی کنید که طی مدت 15 سال گذشته چه مقدار اعتبارات از بودجه کمیته شهرستان، اعتبارات استانی و اعتبارات ریاست جمهوری و ملی تخصیص داده‌اید؟

وی با اشاره به اینکه اگر در هر سالی که گذشت بافت تاریخی و قدیم زواره را با بودجه‌هایی که تحت عنوان مختلف دریافت کرده به این امر اختصاص داده و بازسازی و احیا کرده بودید؛ الان شاهد تخریب بسیاری از خانه‌های زیبایی که دارای قدمت تاریخی زیادی است نبودیم، اذعان داشت: این اماکن هم به جایگاهی امن برای معتادان و یا به زباله‌دانی ساکنان محل تبدیل نشده بود.

رئیس شورای شهر زواره خاطرنشان کرد: اداره میراث فرهنگی شهرستان اردستان اگر در مراقبت و محافظت از مجموعه تاریخی سرهنگ‌آباد -بنای جامانده سال 1299 قمری ساخته‌ شده توسط سهام السلطنه عرب عامری مصادف با دوره قاجار- جدیت بیشتری به خرج داده بودید و لااقل با گذاشتن دو نگهبان تا زمانی که تعمیر و مرمت آن به اتمام می‌رسید؛ این مکان تاریخی را از دسترس افراد خارج نگاه می‌داشتید این اتفاقات رخ نمی‌داد.

صادقی در ادامه گفت: در نهایت تأثر می‌گویم مجموعه تاریخی سرهنگ‌آباد در آتش سوخت و از بین رفت، اما آنچه باقی می‌ماند بی‌کفایتی و ناتوانی مدیران مسؤول، در برابر این قصور، مسامحه و کوتاهی است.

وی متذکر شد: برای اینکه مرهمی بر زخم دل دوستداران میراث فرهنگی، مردم شهر و بخش زواره باشد، باید بر اساس ماده 558 قانون مجازات اسلامی کسانی که مسؤولیت در امر مراقبت و حفاظت این بنا را داشته‌اند از سمت خود استعفا کنند.

رئیس شورای شهر زواره همچنین افزود: شاید از این رهگذر فردی با نقطه نظرات و تفکرات نو و جدید در مسند ریاست قرار گیرد و با دید و نگاه مثبت به مراقبت و محافظت دیگر بناهای تاریخی و میراثی شهر و منطقه زواره و در جهت بازسازی و احیای بافت قدیمی و فرسوده شهر زواره که با سازه‌های هزارساله شهر هم‌خوانی دارد گام‌های مؤثر را بردارد.

وی در مورد اختلاف مبلغ هزینه در کاخ سرهنگ آباد گفت: آیا با توجه به اینکه از بودجه بیت‌المال مبالغ هنگفتی را که فعلاً آن‌هم در پرده ابهام است؛ روز گذشته مدیرکل میراث فرهنگی استان هم نسبت به این اتفاق حساسیت نشان داده و برای پیگیری و شناسایی عوامل این خسارت جبران‌ناپذیر دستور اقدام لازم را داده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: