کد خبر: ۷۶۴۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱
تعداد بازدید: ۲۳۲
جمعی از شاعران کشور با صدور بیانیه‌ای نسبت به آنچه سرقت ادبی توسط حمید هیراد خوانده‌اند اعتراض کردند. این بیانیه با واکنش قابل تأمل این خواننده مواجه شد.
اعتراض شاعران به «هیراد» با مجوز وزارت ارشاد!/ یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد، صیانت از آثار ادبی ا‌ست
به گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه کیهان: جمعی از شاعران کشور با صدور بیانیه‌ای نسبت به آنچه سرقت ادبی توسط حمید هیراد خوانده‌اند اعتراض کردند. این بیانیه با واکنش قابل تأمل این خواننده مواجه شد.


در بیانیه شاعران آمده است: «یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد، صیانت از آثار ادبی ا‌ست. طبیعتا زمانی ‌که این مسئولیت پذیری در قبال آثار کسانی چون مولانا و شهریار تبریزی و سیمین بهبهانی وجود نداشته باشد، شعر و ترانه‌ امروز نیز از گزند دستبرد نوآمدگان در امان نخواهد ماند. ما جمعی از شاعران و ترانه‌سرایان ضمن ناپسند دانستن سرقت ادبی و محکوم کردن آن، موارد زیر را که توسط حمید هیراد خواننده صورت گرفته‌است ناشایست دانسته و خواستار رسیدگی مراجع ذیربط در جهت احقاق حقوق از دست رفته صاحبان آثار هستیم:

1- استفاده اثر بدون کسب مجوز از صاحب اثر

2. ضایع کردن حقوق مادی معنوی شاعران و ترانه‌سرایان

3. جعل نام و دستبرد در متن بدون اطلاع و رضایت صاحب اثر

4. تلفیق ابیاتی از شعرای مختلف بدون کسب اجازه و ثبت تمامیت این کلاژ به نام حمید هیراد در پوستر و صفحه شخصی وی

5. هتاکی و طرح داعیه‌ شکایت از منتقدان و افرادی که در جهت تنویر افکار عمومی اقدام کرده‌اند6. اهانت‌های زننده‌ مدیر برنامه‌های حمید هیراد به منتقدان و کاربرد عبارات سگ‌های هار و گرسنه در مورد منتقدان!»

اما نکته جالب این است که هیراد، عملکرد خود را با مجوز وزارت ارشاد توجیه کرده و در پاسخ معترضین نوشته است: «استفاده عینی از بخشی از سروده شاعری یا تغییر یافته بیتی از ترانه‌ای یا بهره مندی محتوایی از شعر سراینده محترمی، منحصر به کار بنده نیست و سابقه‌ای طولانی در ادب فارسی دارد و نمونه‌های این بهره مندی اینجانب هم عموما مورد تایید اهالی ادب معاصر، از جمله شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی کشور قرار گرفته است و نمونه‌های این به اصطلاح «تدوین» و پیوند، هرگز با مخالفت این شورا و یا مشروط نمودن تولید این آثار، مواجه نشده‌اند و طبعا مثل سایر آثار دارای مجوز در این کشور، دارای سابقه‌های مستند در دفتر موسیقی وزارت ارشاد است.»

به طور طبیعی مسئول اصلی جلوگیری از سرقت ادبی در عرصه موسیقی برعهده دفتر موسیقی وزارت ارشاد است. این نهاد نیز تاکنون پاسخی به این مسائل نداده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: