کد خبر: ۷۶۴۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷
تعداد بازدید: ۲۲۲
رییس اورژانس اجتماعی کشور گفت: برای شناسایی و پیشگیری از آسیب دیدگی بیشتر دختران در خانواده و فراهم نمودن محیطی امن و توانمند سازی آنها در کنار خانواده مراکز روزانه ندای مهر با کمک بخش غیر دولتی راه اندازی شد.
علت فرار دختران، خشونت در خانواده و بد سرپرستی است/ بیست و سه مرکز ندای مهر امسال راه‌اندازی می‌شود
به گزارش خبرداغ ، رضا جعفری رییس اورژانس اجتماعی کشور در پاسخ به این سوال که در خانه‌های سلامت چه تعداد از دختران پذیرش شده و چه اقداماتی برای افراد پذیرش شده صورت گرفته است؟ بیان داشت: در خانه‌های سلامت فقط دختران فراری پذیرش نمی‌شوند بلکه دختران بد سرپرست بالای ۱۸ سال نیز پذیرش می‌شوند. گر چه علت فرار دختران در خانه سلامت نیز با توجه به تحلیل‌های انجام شده خشونت در خانواده و بد سرپرستی است.  

وی افزود: تعداد خانه‌های سلامت دولتی در سال ۹۶ افزایش نداشته ولیکن جهت شناسایی و پیشگیری از آسیب دیدگی بیشتر دختران در خانواده و فراهم نمودن محیطی امن در خانواده و توانمند سازی دختران در کنار خانواده مراکز روزانه ندای مهر با کمک بخش غیر دولتی راه اندازی شد.

رییس اورژانس اجتماعی کشور در ادامه گفت: در سال ۹۶،۹ مرکز در ۱۰ استان راه اندازی شد و در سال ۹۷ سیزده استان اعلام آمادگی برای راه اندازی کردند که در سال ۹۷ بیست و سه مرکز ندای مهر خواهیم داشت.

وی در رابطه با اثر بخشی فعالیت خانه سلامت بیان داشت:تحقیقی توسط معاونت امور اجتماعی انجام شده که هنوز نتیجه آن اعلام نشده است.

جعفری در رابطه با نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان بیان داشت: تابه حال 17 نسخه محتوای آموزشی ویژه معلمین، دانش آموزان ، خانواده‌ها و متخصصین در شش آسیب اولویتی (شامل اعتیاد، طلاق، آسیب‌های فضای مجازی، خودکشی، فقر، خشونت و بزهکاری) تدوین شده است.

وی افزود:چک لیست های غربالگری کد گذاری شده ، دو کارگاه ویژه معلمین و یک برنامه یک روزه ویژه کارشناسان استانی نماد (نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان ) در وزارت آموزش و پرورش همگی توسط مددکاران اجتماعی عضو انجمن مددکاران اجتماعی متخصص پیش گام با معرفی و نظارت سازمان بهزیستی انجام شده است.

جعفری در ادامه گفت: سند ائتلافی جهت اجرا به کلیه ادارات بهزیستی استانهای کشور بخشنامه شده و ناظر ملی و ناظرین استانی در سازمان بهزیستی تعیین شده اند.درحال حاضر همکاری کامل بین سازمان بهزیستی و مدیریت پروژه در شهرستان نظرآباد (پایلوت مرحله سوم اجرای طرح ) برقرار است.

وی افزود: مشخصات کلیه مراکز مرتبط با آسیب‌های اجتماعی در سازمان بهزیستی و نیروهای متخصص شاغل در آنها نیز در سامانه ملی نماد بازگذاری شده است.

جعفری گفت: تا سال 1390 با توجه به افراد مراجعه کننده در مراکز مداخله در بحران و بر اساس اطلاعات و آمار بدست آمده و ضرورت مداخلات تخصصی در بحث کاهش طلاق و عوارض ناشی از آن در سازمان حدود 200مرکز وجود داشت.

وی افزود: در بحث کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی، کشورمان از عدم مدیریت واحد و عدم هماهنگی مسئولین و عدم برنامه محور بودن رنج می برد.

جعفری در رابطه با اثرگذاری سامانه طلاق در کشور گفت: سامانه طلاق که توسط همه مسئولین مورد توافق قرار گرفته است موجب همگرایی و حرکت در برنامه می‌شود و قرار است همه پرونده‌های طلاق قبل از ارجاع به دادگاه از طریق مراکز مشاوره عبور کند و به خانواده‌ها قبل از جاری شدن صیغه طلاق آگاهی و بینش کافی داده شود و در تصمیم گیری به آنها کمک شود و در صورتی که طلاق جاری شد حداقل با آسیب کمتری این کار انجام شود.

وی افزود: تا کنون در 11 استان که جز تعهدات سازمان بوده است راه اندازی اولیه صورت گرفته است و استانها در حال اجرایی کردن برنامه‌ها هستند چرا که در چند سال گذشته افت شدید در تمام زمینه ها را داشتیم.

وی تاکید کرد: برای اینکه این پروژه در ابتدای کار و در سطح پایلوت ارزیابی شود باید تمامی موارد مورد نیاز آماده و مهیا شود مثل تعداد نیروی کارشناسی مورد نیاز_ اعتباری مکفی_ تجهیزات مورد نیاز_ و از همه مهمتر همکاری و هم گرایی های برون سازمانی و درون سازمانی ولی امسال در برنامه ریزی انجام شده هدف اولیه راه اندازی سامانه در مراکز استانها بوده است.

رییس اورژانس اجتماعی در ادامه گفت: در کشور بانک اطلاعات در خصوص طلاق موجود نبود و با نصب این سامانه و وارد کردن اطلاعات  اولا به این مهم دست پیدا می کنیم و می توانیم در سیاست گذاری های کشوری و کلان و همچنین استانی بهره مند شویم.

وی ادامه داد: بررسی‌های موجود در استان‌هایی که سامانه راه اندازی شده ، نشان می‌دهد که هم شاهد کاهش مراجعه حضوری زوجین متقاضی طلاق و هم افزایش تفاهم و سازش هستیم.
ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: