کد خبر: ۷۶۴۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳
تعداد بازدید: ۵۰۶
صرع اسپاسم‌های عصبی یا تخلیه شارژ‌های الکتریکی عصبی است که بر اثر اختلال در سیستم مرکزی اعصاب ایجاد می‌شود، بیماری که می‌توان با مصرف برخی مواد غذایی آن را کنترل کرد.
رژیم غذایی برای کنترل صرع
به گزارش خبرداغ،صرع اسپاسم‌های عصبی یا تخلیه شارژ‌های الکتریکی عصبی است که بر اثر اختلال در سیستم مرکزی اعصاب ایجاد می‌شود؛ زمانی که فردی بدون عامل برانگیزاننده خاصی مانند افت قند خون، تب و کمبود کلسیم به شکل مکرر دچار حملات تشنج شود در این صورت شخص مبتلا به صرع شده است.

از نظر طب سنتی هر اختلال یا بیماری که متوجه اعضای رئیسه بدن (مغز، کبد و قلب) شود، عملکرد سایر اعضای بدن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد؛ هر عاملی که سبب به هم خوردن تعادل مزاجی مغز (گرمی، سردی، تری و خشکی) شود، تشدید بیماری صرع را در فرد مبتلا به همراه دارد؛ پس نخستین اقدام برای کنترل بیماری صرع، اعتدال مزاجی مغز بوده؛ طبع مغز در فرد سالم سرد و‌ تر است.

از مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده صرع می‌توان به عفونت‌ها و تومور‌های مغزی، مسمومیت، بیماری‌های ارثی و ژنتیکی، اختلالات هورمونی، نبود تعادل در pH خون، ضربه‌های مغزی، نقص در غدد درون‌ریز بدن مانند مشکلات تیروئیدی، اختلال در دستگاه گوارش، یبوست، وجود انگل معده یا روده، انواع شوک‌ها، مننژیت، آسیب‌های ناشی از زایمان، کمبود کلسیم و قند خون و هر عاملی که موجب ضعف قلب شود، اشاره کرد.

سردرد، غش، بیقراری، ترس، اضطراب، بیهوشی و استرس‌های روزانه زیاد از علائم اولیه صرع هستند؛ برای بررسی مواد غذایی مفید برای مبتلایان به صرع با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌و‌گو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.
 
پرهیزات غذایی برای مبتلایان به صرع

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره پرهیزات غذایی برای مبتلایان به صرع اظهار کرد: مبتلایان به صرع باید از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند چای، قهوه، نسکافه، شیرینی‌جات قنادی، نوشابه‌های گازدار، گوشت گاو و بز، غذا‌های کنسرو شده، مانده و ساندویچی و سبزیجاتی مانند کرفس، شلغم، انواع ترب و هویج خودداری کنند.

وی با اشاره به نقش یبوست در تشدید بیماری صرع بیان کرد: مبتلایان به صرع در صورت وجود یبوست باید ۳۰ گرم برگ سنا، ۱۰ گرم گل ختمی، ۱۰ گرم گل سرخ و ۱۰ گرم تخم گشنیز را با هم ترکیب کنند سپس یک قاشق غذاخوری از این مخلوط را به همراه سه لیوان آب در قوری بریزند و بگذارند به خوبی دَم بکشد؛ مبتلایان به یبوست باید یک لیوان از این دمنوش را قبل از هر وعده غذایی به همراه کمی عسل میل کنند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: مبتلایان به صرع باید از نوشیدن آب یخ پس از استحمام خودداری کنند همچنین در هوای خیلی گرم و سرد هم قرار نگیرند، مصرف همزمان ماست و گردو برای افراد دچار این عارضه ممنوع است؛ مبتلایان به صرع باید در شبانه‌روز خواب کافی داشته باشند.
 
دمنوش‌های مفید برای مبتلایان به صرع

عظمایی درباره دمنوش‌های مفید برای مبتلایان به صرع گفت: مصرف دمنوش‌های زنجبیل، زعفران و بهار نارنج برای مبتلایان به صرع مفید است؛ افرادی دچار این عارضه باید در زمستان شربت سکنجبین را با آب گرم و در تابستان با آب سرد میل کنند؛ مصرف گوشت جوجه مانند گنجشک و کبوتر هم برای مبتلایان به صرع مفید است.

وی با اشاره به اینکه مبتلایان به صرع برای بهبود بیماری خود باید از مواد غذایی مانند انجیر و توت خشک، پسته و عسل در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنند تاکید کرد: استفاده از شیر و حریره بادام هم برای افراد دچار این عارضه مفید است، زیرا موجب تقویت مغز می‌شود.

عظمایی با بیان اینکه مبتلایان به صرع برای رفع مشکلشان باید از عرق بادرنجبویه، سبوس گندم و مواد غذایی حاوی ویتامین‌های b۶ و E در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنند یادآور شد: مصرف غذا‌های چرب، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها هم برای افرادی که دچار صرع هستند، مفید است؛ مبتلایان به این عارضه باید غذا‌های گوشتی را همراه با روغن زیتون یا کنجد و ادویه‌جات گرم مثل دارچین و زیره سبز میل کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: