کد خبر: ۷۶۳۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲
تعداد بازدید: ۴۸۴
سال ٩٧ با توجه به برگزاری رویدادهای بزرگ، ‌سال مهم و کلیدی برای ورزش ایران به شمار می‌رود.
آرزو‌های بزرگ ورزش در سال ٩٧به گزارش خبرداغ به نقل از شهروند: ‌سال ٩٧ با توجه به برگزاری رویدادهای بزرگ، ‌سال مهم و کلیدی برای ورزش ایران به شمار می‌رود. قطعا برنامه‌ریزی مسئولان فدراسیون‌ها، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک برای حضور موفق در رویدادهای ورزشی مهم‌سال ٩٧ از ماه‌های گذشته آغاز شده اما حمایت در ماه‌های پیش از مسابقه از اهمیت بالاتری برخوردار است. بازی‌های آسیایی که هر ٤‌سال یک بار عیار ورزش ایران را به مردم و مسئولان نشان می‌دهد، اواسط تابستان در اندونزی برگزار خواهد شد و اکثر فدراسیون‌های ورزشی درگیر این رقابت‌ها خواهند بود. از سوی دیگر برگزاری جام‌جهانی ٢٠١٨ و همچنین جام ملت‌های آسیا ٢٠١٩ باعث شده، تیم‌ملی فوتبال ایران یکی از کلیدی‌ترین سال‌های خود را پیش رو داشته باشد. تمام نگاه‌ها در خردادماه و تیرماه به روسیه، محل برگزاری بیست‌ویکمین دوره جام‌جهانی فوتبال است؛ جایی که تیم‌ملی کشورمان هم در گروهی سخت قرار دارد و برای رسیدن به دور حذفی برای نخستین بار تلاش خواهد کرد. مسابقات جهانی در رشته‌های پرامید و تاریخ‌ساز هم در‌سال ٩٧ برگزار خواهد شد. ازجمله می‌توان به رشته‌هایی همچون کشتی، وزنه‌برداری، والیبال و کاراته اشاره کرد که به جز حضور در بازی‌های آسیایی باید خودشان را آماده حضور در بالاترین سطح رقابت در جهان کنند. مهمترین رویدادها برای ورزش ایران از خردادماه با برگزاری جام‌جهانی فوتبال و لیگ جهانی والیبال آغاز شد و ترافیک اصلی هم در زمان برگزاری بازی‌های آسیایی است که در مردادماه آغاز و در شهریورماه به اتمام می‌رسد. در زمستان هم جام ملت‌های فوتبال آسیا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

جام جهانی ٢٠١٨؛ فرصتی برای تاریخ‌سازی

هر ٤‌سال یک بار مسابقات جام‌جهانی فوتبال نگاه میلیاردها نفر را در سراسر جهان به سوی خود جلب می‌کند. این بار بزرگترین رویداد فوتبالی جهان در روسیه، یکی از پهناورترین کشورهای دنیا برگزار خواهد شد و بار دیگر ٣٢ تیم برتر از ٤ قاره آمریکا، آفریقا، اروپا و آسیا به مصاف هم می‌روند تا درنهایت یک تیم جام بیست‌ویکمین دوره را بالای سر ببرد. در این میان ایران در پنجمین حضورش با هدایت کارلوس کی‌روش برای تاریخ‌سازی پا به میدان خواهد گذاشت. ٢٤ خردادماه افتتاحیه جام‌جهانی ٢٠١٨ در مسکو برگزار خواهد شد و ایران هم از ٢٥ خردادماه کار خود را با بازی برابر مراکش آغاز می‌کند. اسپانیا و پرتغال حریفان بعدی یوزهای ایرانی در روسیه خواهند بود که روزهای سختی را برای شاگردان کی‌روش رقم می‌زنند. بدون‌شک بعد از ٤ دوره حضور و فقط کسب یک پیروزی، این بار مردم ایران در انتظار صعود تیم‌ملی کشورشان از دور گروهی خواهند بود تا اتفاق جدیدی در تاریخ فوتبال ایران رخ دهد. البته قرعه سختی که کی‌روش و سربازانش با آن روبه‌رو شدند، شاید توقعات را پایین‌تر آورده باشد اما بازهم تمام امید مردم ایران در روزهای پایانی خردادماه به ساق ٢٣ بازیکنی است که می‌خواهند تاریخ را از نو بنویسند. ٢٤ تیرماه فینال جام‌جهانی در مسکو برگزار و از قهرمان بیست‌ویکمین دوره این رقابت‌ها رونمایی می‌شود. بدون‌شک در طول این یک ماه علاوه بر میلیون‌ها توریستی که برای تماشای این مسابقات به روسیه سفر می‌کنند، میلیاردها نفر در سراسر جهان از طریق گیرنده‌های تلویزیونی فوتبالی‌ترین روزهای عمر خود را سپری خواهند کرد. ضمن این‌که علاوه بر تیم‌ملی فوتبال، تیم داوری ایران هم برای نخستین‌بار به صورت کامل جهت قضاوت در جام‌جهانی راهی روسیه می‌شود. علیرضا فغانی، رضا سخندان و محمدرضا منصوری حتی به قضاوت فینال جام‌جهانی ٢٠١٨ هم فکر می‌کنند.

لیگ ملت‌های والیبال، آزمون جدید بلندقامتان

با تغییر نام لیگ جهانی به لیگ ملت‌های والیبال، شیوه برگزاری این رقابت‌ها هم تغییر کرده است. این مسابقات که در چند‌سال اخیر با اقبال خوبی از سوی مردم همراه بوده و همواره در میزبانی‌های کشورمان سالن ١٢‌هزار نفری آزادی پر از تماشاگر شده است، همزمان با جام‌جهانی فوتبال آغاز خواهد شد. ایران در این مسابقات ٢٤ خردادماه به مصاف لهستان می‌رود و سپس با اکثر مدعیان بزرگ والیبال جهان دیدار می‌کند تا درنهایت تیم‌های برتر لیگ ملت‌های والیبال در ‌سال ٢٠١٨ مشخص شوند. تغییر شکل برگزاری این رقابت‌ها می‌تواند آزمون جدیدی برای کولاکوویچ و تیمش باشد؛ ضمن این‌که آنها رقابت‌های مهمی مثل بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی را هم بعد از این رویداد در پیش خواهند داشت.

بازی‌های آسیایی؛ آزمون بزرگ ورزش ایران

بازی‌های آسیایی بعد از المپیک بزرگترین رویداد ورزشی برای ورزش ایران است که هر ٤‌سال یک‌بار شور و انگیزه را در میان ورزشکاران ایجاد می‌کند. اواخر مردادماه بزرگترین فستیوال ورزشی در آسیا در جاکارتای اندونزی استارت می‌خورد و کاروان ایران با ٣٣٠ ورزشکار به این رقابت‌ها اعزام می‌شود. در دوره قبلی ایران جایگاه چهارمی خود را از دست داد اما این بار با برنامه‌ریزی صورت گرفته، مسئولان ورزش کشور امیدوار هستند تا بعد از چین، ژاپن و کره‌جنوبی در جایگاه چهارمی آسیا از نظر مدال‌آوری قرار بگیریم. برنامه‌ریزی برای حضور موفق تیم‌های ورزشی مختلف از مدت‌ها قبل آغاز شده و با انتخاب رضا صالحی‌امیری به‌عنوان رئیس کمیته ملی المپیک تدوین این برنامه به صورت جدی‌تر مدنظر قرار گرفت. برای خیلی از ورزشکاران به‌ویژه در رشته‌های انفرادی بازی‌های آسیایی و کسب مدال در این رقابت‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و طلایی شدن در این مسابقات یک افتخار بزرگ به شمار می‌رود. رشته‌هایی چون کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو مثل دوره‌های قبلی جزو امیدهای اصلی در این مسابقات به حساب می‌آیند تا اکثر مدال‌های طلای بازی‌های آسیایی را درو کنند. نتیجه‌ای که در اندونزی برای ورزش ایران رقم می‌خورد، قطعا تأثیر بسزایی در سرنوشت مدیران ورزش کشور همچون مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و رضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک هم خواهد داشت. کاروان ایران در دوره قبلی با ٢١ طلا، ١٨ نقره و ١٨ برنز در رده پنجم ایستاد و قطعا در‌ سال ٢٠١٨ با توجه به افزایش تعداد ورزشکاران اعزامی توقع مردم و رسانه‌ها هم از کاروان ایران بیشتر از قبل خواهد بود.

مسابقات جهانی والیبال؛ در اندیشه نخستین سکو

نوزدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان از ١٩شهریور تا ٨مهرماه ١٣٩٧ با حضور ٢٤ تیم به میزبانی دو کشور ایتالیا و بلغارستان برگزار می‌شود. سه شهر روسه، وارنا و صوفیه در بلغارستان و شش شهر باری، بولونیا، فلورانس، میلان، رم و تورین در ایتالیا میزبانی این رقابت‌ها را برعهده دارند. بعد از قرعه‌کشی صورت گرفته مشخص شد که ایران در گروه چهارم باید به مصاف تیم‌هایی همچون لهستان، بلغارستان، کوبا، فنلاند و پورتوریکو برود. آخرین حضور سروقامتان ایرانی در مسابقات جهانی به‌سال ٢٠١٤ برمی‌گردد که بهترین نتیجه تاریخ با سرمربیگری کواچ رقم خورد. کسب عنوان ششمی جهان توقعات را از والیبال بالا برده و کولاکوویچ خوب می‌داند که مردم ایران را چیزی جز رفتن روی یکی از سکوهای این رقابت‌ها راضی نمی‌کند. ‌سال ٢٠١٧ تیم‌ملی والیبال ایران در جام قهرمانان قاره‌ها به نخستین مدال جهانی خود رسید اما مسابقات جهانی والیبال که از اعتبار بالایی برخوردار است، می‌تواند سکوی پرتاب دوباره‌ای برای والیبال ایران باشد. والیبالیست‌ها بعد از پشت‌سر گذاشتن لیگ ملت‌های والیبال و بازی‌های آسیایی باید خودشان را برای نبرد سخت با برترین‌های جهان آماده کنند تا شاید نخستین سکوی جهانی والیبال ایران هم در ‌سال ٩٧ به دست بیاید.

المپیک جوانان؛ جایی برای قدرت‌نمایی استعدادها

سومین دوره المپیک جوانان سال ٢٠١٨ و از تاریخ ١٤ مهرماه‌ سال ٩٧ در بوئنوس آیرس آرژانتین آغاز می‌شود و کاروان ایران هم به سرپرستی اصغر رحیمی در این رقابت‌ها حاضر خواهد بود. هدف از برگزاری این رقابت‌ها شناخت استعدادها و انگیزه به ورزشکاران در رده سنی ١٤ تا ١٨‌سال است که جزو رویدادهای مهم ورزشی برای ایران در‌ سال ٩٧ محسوب می‌شود. هنوز تعداد ورزشکاران اعزامی به این رقابت‌ها مشخص نشده اما طبق گفته مسئولان کاروان شلوغی برای المپیک جوانان به آرژانتین اعزام نمی‌شود و همه نفرات اعزامی با هدف کسب مدال راهی این رقابت‌ها خواهند شد.

مسابقات جهانی کشتی؛ جبران ناکامی ٢٠١٧

مسابقات جهانی کشتی بزرگسالان از ٣٠ مهرماه تا ٦ آبان‌ماه ٩٧ به میزبانی بوداپست مجارستان برگزار می‌شود و مثل هر‌سال تمام مدعیان کشتی جهان برای کسب خوش‌رنگ‌ترین مدال‌ها روی تشک می‌روند. در‌ سال ٢٠١٧ تیم‌ملی کشتی فرنگی ایران با ٣مدال برنز به‌عنوان نایب قهرمانی رسید اما آزادکاران با تک مدال طلای حسن یزدانی جایگاه نازل نهم را به دست آوردند. ناکامی بزرگ کشتی آزاد ایران در‌ سال ٢٠١٧ باعث انتقادهای زیادی از رسول خادم و همکارانش در فدراسیون کشتی شد. آزادکاران در‌سال ٩٧ با انگیزه جبران ناکامی‌سال قبل روی تشک می‌روند؛ اگرچه فعلا این رشته حال و روز خوشی ندارد. چند سالی است که دست آزادکاران ایرانی از کسب عنوان قهرمانی جهان کوتاه مانده و باید دید رسول خادم در صورت ماندن در کشتی می‌تواند شاگردانش را به این سمت سوق بدهد یا خیر. از سوی دیگر کشتی فرنگی هم که بعید است از نفرات باتجربه قبلی مثل حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی استفاده کند، با هدف حفظ عنوان نایب قهرمانی و شاید رسیدن به قهرمانی جهان روی تشک خواهد رفت.

مسابقات جهانی وزنه‌برداری؛ کار سخت برای تکرار قهرمانی

مسابقات جهانی وزنه‌برداری ٢٠١٨ قطعا حال و هوای متفاوتی نسبت به ‌سال ٢٠١٧ خواهد داشت. ایران در شرایطی توانست برای نخستین‌بار به‌عنوان قهرمانی جهان در ‌سال ٩٦ دست پیدا کند که ٩ کشور به دلیل محرومیت ناشی از دوپینگ و کره‌شمالی هم به دلیل مشکلات ویزایی نتوانستند در این رقابت‌ها حاضر شوند. با اضافه شدن نمایندگان این ١٠ کشور که اکثرا هم جزو قطب‌های بزرگ وزنه‌برداری جهان به‌شمار می‌روند، مسابقات جهانی ٢٠١٨ که آبان ماه‌سال ٩٧ برگزار می‌شود، سطح بسیار بالاتری خواهد داشت. محمدحسین برخواه به‌عنوان سرمربی جدید تیم‌ملی شاگردان خود را از اوایل اسفندماه به صف کرده تا آنها را برای ٢ رویداد بزرگ یعنی بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی آماده کند. بدون‌شک پولادمردان کار بسیار سختی برای دفاع از عنوان قهرمانی خود در عشق‌آباد خواهند داشت. این رقابت‌ها در کسب سهمیه المپیک برای هر کشور هم تاثیرگذار خواهد بود.

مسابقات جهانی کاراته؛ در رویای نخستین قهرمانی

تیم ملی کاراته ایران که در ‌سال ٢٠١٦ برای نخستین بار توانست روی سکوی مسابقات جهانی برود و به‌عنوان سومی رسید؛ ١٤ لغایت ٢٠ آبان‌ماه‌ سال ٩٧ در مادرید اسپانیا برای حفظ جایگاه خود و رسیدن به عنوانی بهتر به روی تاتامی می‌رود. کاراته که حالا دیگر به‌عنوان یک رشته المپیکی بیشتر مورد توجه مسئولان ورزش هم قرار می‌گیرد،‌ سال سختی را با توجه به آغاز رقابت برای کسب سهمیه المپیک در پیش خواهد داشت. ملی‌پوشان کشورمان با هدایت شهرام هروی در مراحل مختلف لیگ‌های جهانی کاراته وان شرکت می‌کنند تا امتیازات لازم را برای حضور در نخستین دوره المپیک به دست بیاورند. قطعا مسابقات جهانی ٢٠١٨ هم که بالاترین سطح رقابت در کاراته تا قبل از المپیکی شدن به شمار می‌رفت، از اهمیت بالایی برای رزمی کاران کشورمان برخوردار است.

جام ملت‌های آسیا؛ در انتظار پایان طلسم ٤٣ ساله

تقریبا ٦ ماه بعد از پایان جام‌جهانی ٢٠١٨، تیم‌های آسیایی خودشان را برای یک نبرد بزرگ دیگر در امارات آماده می‌کنند. جام ملت‌های فوتبال آسیا ٢٠١٩ به میزبانی امارات از ١٥ دی‌ماه‌ سال ٩٧ آغاز می‌شود و ایران برای پایان دادن به طلسم ٤٣ ساله به مصاف حریفان خود می‌رود. قرعه‌کشی این رقابت‌ها در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود تا ٢٤تیم آسیایی حریفان خود را بشناسند. این مسابقات با تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا برای نخستین‌بار با حضور ٢٤ تیم برگزار خواهد شد و نسبت به دوره قبلی ٨ تیم بیشتر در آن شرکت می‌کنند. یوزهای ایرانی بعد از پشت سر گذاشتن جام‌جهانی در روزهای آغازین‌ سال ٢٠١٩ میلادی باید خودشان را آماده یک ماموریت سخت کنند. هنوز مشخص نیست چه کسی بعد از جام‌جهانی ٢٠١٨ روی نیمکت تیم‌ملی ایران خواهد نشست و هدایت یوزهای ایرانی را در این رویداد بزرگ به دست خواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: