کد خبر: ۷۶۳۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۳
تعداد بازدید: ۲۸۰
درباره افراد بازداشت شده ما هم اطلاعات دقیقی نداریم. آقای رئیس جمهور گروه چهارنفره‌ای را برای پیگیری گذاشته‌اند که در حال مذاکره هستند و ما هم به اندازه شما اطلاعات داریم.
رئیس محیط زیست: از بازداشت‌شدگان محیط زیست اطلاع دقیقی نداریم/ من اگر جای مردم باشم سوار خودروی داخلی نمی‌شوم/پرورش ماهی تیلاپیا از نظر ما بلامانع است
به گزارش خبرداغ ، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: درباره افراد بازداشت شده محیط زیستی اطلاعات دقیقی نداریم. ما هم به اندازه شما اطلاعات داریم و باید ببینیم چه می‌شود.

 عیسی کلانتری در نشست خبری پایان سال در پاسخ به خبرنگار مهر که چرا اقدامات تهاجمی کلانتری علیه محیط زیست فی‌الفور اجرا می‌شود اما معدود اقدام‌های مثبت همچون دستور انتشار گزارش های ارزیابی زیست محیطی زمان‌بر می‌شود و بالقوه و درازمدت است گفت: ما گفته‌ایم حتی هزینه‌های مالی ما را هم روی سایت بیاورند. اگر تا کنون انتشار گزارش های زیست محیطی انجام نشده تخلف کرده‌اند. ما موظفیم طبق قانون ظرف دو ماه اعلام نظر بکنیم. به محض اعلام نظر باید منتشر هم بشود اگر این اتفاق نیافتاده است معاونت محیط زیست انسانی که تحت مدیریت آقای تجریشی است ضعیف عمل کرده است.

وی درباره معادن درون مناطق حفاظت‌شده نیز اعلام کرد: متأسفانه قانون ۱۳۹۱ طوری اصلاح شده که معادنی که خارج از زیستگاه‌ها هستند هیچ مجوزی از محیط زیست نمی‌گیرند و دیگر اینکه معادنی که داخل زیستگاه یک بار از محیط زیست مجوز گرفته باشند دیگر محیط زیست اختیار ندارد که منعشان کند. این قانون باید اصلاح شود و به ضوابط قانونی برگردد.

کلانتری همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت دریاچه ارومیه بعد از آغاز مدیریتش در سازمان محیط زیست گفت: دریاچه ارومیه متعلق به محیط زیست و به همین دلیل از اول هم جایش در سازمان محیط زیست بود. دریاچه حداقل ۴ میلیارد دلار پول می‌خواهد. آخرین مصوبه این بود که ستاد احیا برای دریافت فاینانس خارجی وارد مذاکره با خارجی‌ها شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره بازداشت‌شدگان محیط زیستی گفت: درباره افراد بازداشت شده ما هم اطلاعات دقیقی نداریم. آقای رئیس جمهور گروه چهارنفره‌ای را برای پیگیری گذاشته‌اند که در حال مذاکره هستند و ما هم به اندازه شما اطلاعات داریم و باید ببینیم چه می‌شود و امیدواریم هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شوند. اگر واقعاً مقصری بینشان هست هر چه سریع‌تر مشخص شود و بقیه آزاد شوند.

وی تأکید کرد: البته پروژه یوز به این دلیل متوقف نشده است. هرچند که منابع مالی بین‌المللی آن پروژه از یک سال قبل متوقف نشده بود. الان برنامه محدوده وسیعی برای یوز در نظر گرفته‌ایم که ۳۰ هزار هکتار را در نظر گرفتیم و البته کارشناسان ۸۵ هزار هکتار را لازم می‌دانند. الان با سازمان برنامه در حدود ۴۵ هزار هکتار مذاکره کرده‌ایم و سازمان برنامه هم موافقت اولیه کرده و حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان هزینه آن خواهد بود.

کلانتری در پاسخ به اینکه چرا نسبت به خبرنگاران موضع دارد و علیرغم ادعاهایش درباره گفتگو، خود به گفتگو با خبرنگاران نمی‌نشیند و چرا فعال محیط زیست به سرنوشت هومن جوکار دچار می‌شود و رئیس سازمان محیط زیست می‌گوید اطلاعات نداریم گفت: من حرف‌های شما را کاملاً قبول دارم. اتفاقاتی که می‌افتد بخشی به خاطر این است که با اطلاعات خیلی کم می‌خواهیم بگوییم حق با ماست. آقای رئیس جمهور چهار وزیرش را برای پیگیری پرونده گذاشته اما به جایی رسیده است؟ من نمی‌توانم واقعاً بگویم این‌ها مقصر هستند یا نیستند. آقای هومن جوکار که من چند باری دیدمش اصلاً به نظر نمی‌رسد اطلاعات اولیه سیاسی داشته باشد و این دوربین‌های ما هم از فاصله بیست متری یوزپلنگ و شتر را نمی‌تواند تشخیص بدهد.

وی تصریح کرد: متأسفانه یک طرف ما قدرت دارد و اهل گفتگو هم نیست و فشارهایشان را هم تحمل می‌کنیم. مساله آب که مساله پنهانی نیست. آقای وزیر اطلاعات گفتند این‌ها اطلاعات آب را به آمریکا می‌داده‌اند. من گفتم این حتماً درست نیست چرا که من اطلاعات دقیق دریاچه ارومیه را از یک دانشگاه آمریکایی می‌گرفتم! من هم واقعاً نمی‌دانم و نمی‌توانم اظهار نظر بکنم و غیر از هومن جوکار بقیه را از نزدیک هم نمی‌شناسم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به پرسشی درباره کشاورزان شرق اصفهان نیز گفت: وزیر کشاورزی تا دو سه ماه پیش اعتقادی به کم‌آبی نداشت. ما باید سیاست‌هایمان طوری باشد که بتوانیم با کم‌آبی حداقل خسارت رو ببینیم. نمی‌شود که صنایعی مثل فولاد همه آب را ببرند و حقابه‌ای به کشاورزان شرق اصفهان نرسد.

کلانتری در پاسخ به اینکه برخی سخنان شما با یکدیگر متناقض است، یک جا می‌گویید نمی‌توانیم جلوی اشتغال بایستیم و جای دیگر می‌گویید قانون هوای پاک را با همه توان اجرا می‌کنیم، خطاب به خبرنگاران گفت: شما در ۶ ماه گذشته هر چه دلتان خواسته به ما گفته‌اید و فحش خواهر و مادر هم داده‌اید اما ما پوست‌کلفت‌تر از این هستیم که با حرف‌های شما از میدان به در برویم. ما پایبند سیاست‌های توسعه پایدار هستیم و پایش هم ایستاده‌ایم. هشتاد درصد جمعیت دنیا در سواحل زندگی می‌کنند و ما سواحلمان را کلاً به روی صنعت بسته‌ایم. شمال کشور را گفته‌ایم اصلاً دست نزنید و مردم شمال باید سرایدار تهرانی‌ها باشند. وقتی رقابت نیست خودروساز به خود زحمت نمی‌دهد خودروی پاک تولید کند. ما در برخی موارد خلاف نسخه‌های بین‌المللی رفتار می‌کنیم از طرفی می‌خواهیم به هر قیمتی که شده از دو تا خودروساز دفاع کنیم و به قیمت بسیار ارزان هم سوخت به آن می‌دهیم در حالی که همه جای دنیا سیاست خودروی نسبتاً ارزان و سوخت نسبتاً گران است.

وی تصریح کرد: من اگر جای مردم باشم سوار خودروی داخلی با این کیفیت نمی‌شوم چون عمر خود را با این کار کم می‌کنند. تأمین کننده سوخت ما چون مواد اولیه‌اش ارزان است انگیزه‌ای ندارد که سوخت سالم تولید کند. می‌گوید من در همین گازوییل لیتری ۱۰۰ تومان ضرر می‌کنم. ما باید سیاست‌هایمان را عوض کنیم. جهان با یک عقلی به جایی رسیده است ما که از جای دیگری نیامده‌ایم. جهان به این نتیجه رسیده خودرو با کیفیت خوب و سوخت خوب با قیمت مناسب ارائه شود و ما به التفاوتش از قیمت سوخت تأمین شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: باید ببینیم کشور ما چقدر ظرفیت و توان دارد. آیا می‌خواهیم حیات کشور صرفاً تا پنج سال ادامه داشته باشد؟ اینکه بخواهیم به هر قیمتی در همه چیز خودکفا باشیم شدنی نیست. پتانسیل کشور اندازه‌ای دارد. باید با گفتگو درباره پایداری منابع و توان سرزمینی کشور مسائل را حل کنیم.

کلانتری تصریح کرد: یکی از کارهای خوب احمدی‌نژاد اصلاح قیمت نان بود و باعث شد نان جای خوراک دام را نگیرد و مصرف گندم پنج میلیون تن کاهش یافت. باید مصارفمان را پایدار کنیم.

کلانتری درباره ماهی تیلاپیا هم گفت: انواع ماهی تیلاپیا داریم که این نوعی که به کشور آمده خطری ایجاد نمی‌کند و در استان‌هایی که رودخانه ندارد چه خطری دارد تیلاپیا تولید کنیم؟ به لحاظ ارزش غذایی هم کمتر از گوشت نیست. ما نمی‌توانیم کشور را از تولید و اشتغال به خاطر محیط زیست محروم کنیم.

وی تصریح کرد: ما نباید قیم بخش خصوصی باشیم. پرورش تیلاپیا در هر استانی که رودخانه ندارد از نظر ما بلامانع است.

منبع: مهر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: