کد خبر: ۷۶۳۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۸
تعداد بازدید: ۲۵۰
یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام امروز (جمعه) با حضور هیأت‌های ایران و گروه 1+5 در وین به کار خود پایان داد. یک مقام آگاه گفت: عراقچی احتمالا بعدازظهر با نماینده آمریکا دیداری دوجانبه برگزار خواهد کرد.
پایان جلسه کمیسیون مشترک برجام / احتمال دیدار دوجانبه عراقچی با نماینده آمریکا

یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام امروز (جمعه)با حضور هیأت‌های ایران و گروه 1+5 در وین به کار خود پایان داد.

به گزارش  خبرداغ به نقل از «انتخاب»، یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام امروز (جمعه) 25 اسفند (16 مارس) با حضور هیأت‌های ایران و گروه 1+5 (آمریکا، فرانسه، روسیه، انگلستان، چین و آلمان) و به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل پله کوبورگ شهر وین پایتخت اتریش برگزار شد.

در این نشست «فرزانه شرف‌بافی» مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشت.

برخی منابع خبری از احتمال دیدار عراقچی با نماینده آمریکا در بعدازظهر خبر داده اند. یک مقام آگاه به «ایرنا» گفت: عراقچی احتمالا بعدازظهر با نماینده آمریکا دیداری دوجانبه برگزار خواهد کرد.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران دیروز (پنجشنبه) در اظهاراتی ضرب‌الاجل ترامپ درباره برجام را خلاف تعهدات آمریکا خواند و بار دیگر تصریح کرد که توافق وین به هیچ وجه امکان مذاکره و بحث مجدد ندارد.

هیأت مذاکره کننده ایرانی به ریاست عراقچی روز گذشته در وین با هیات‌های اتحادیه اروپا، روسیه، فرانسه و آلمان دیدار کرد و به گفته عراقچی با هیات‌های دیگر نیز متعاقبا دیدارهایی خواهد داشت.

عراقچی خاطرنشان کرد: در دیدارهای دوجانبه مباحث مربوط به میزان پایبندی دولت آمریکا به تعهداتش در برجام و مواردی که مورد نقض واقع شده است را مطرح کردیم. مواضع برخی از کشورها کاملا با مواضع ایران نزدیک است و مواضع برخی دیگر نیز موید نقض برجام توسط آمریکا است ولی تا حدی از گفتن آن ابا دارند.

معاون وزیر خارجه کشورمان افزود: در این دیدارها مشورت های نزدیکی داشتیم و شرایط را تشریح کردیم؛ تحولاتی که در پیش است تحولات چندان آسانی نخواهد بود ؛ ضرب الاجلی که آقای ترامپ تعیین کرده است مسلما برخلاف تعهدات آمریکا است چون ایجاد فضای نگرانی و تردید درباره اینکه پس از این ضرب الاجل چه شرایطی پیش خواهد آمد، طبعا باعث عدم اجرای موفقیت آمیز برجام در زمان کنونی می شود و این از نظر ما نقض روشن برجام است.

وی خاطرنشان کرد: این ها مواردی بوده که در دیدارهای دوجانبه مطرح کردیم و در دیدارهای بعدی نیز مطرح خواهیم کرد و امیدواریم که در مجموعه کمیسیون مشترک بتوانیم به یک تفاهم و درک مشترک نسبت به شرایط جاری برسیم.

عراقچی همچنین گفت: این بار بحث ما در کمیسیون مشترک بطور مشخص بر موضوع رفع تحریم ها و بدعهدی‌ها و تعلل‌ها و حتی مشخصا نقض تعهدات انجام شده توسط دولت آمریکا، متمرکز خواهد بود و هیات ایرانی موارد مشخص نقض برجام توسط آمریکا را در کمیسیون مشترک ارائه خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون مشترک دارای گروه ‌ای کاری مختلف است و روز چهارشنبه گروه کاری رفع تحریم ها تشکیل جلسه داد و بصورت ریز و مفصل همه مواردی که توسط آمریکا یا دیگران در چارچوب برجام مورد نقض یا تاخیر واقع شده است را برشمردیم و این ها در گروه کاری بررسی شده و گزارش گروه کاری در کمیسیون مشترک ارائه خواهد شد.

وی افزود: این گزارش را هم طرف مقابل و هم طرف ایرانی ارائه خواهد داد. ما برداشت های خودمان را ارائه خواهیم داد و انتظار داریم که کمیسیون مشترک درخصوص این موارد نقض موضع خودش را بیان کند.

محمدجواد ظریف روز دوشنبه 21 اسفند ماه در سفر به اسلام‌آباد و در جمع رسانه‌های پاکستانی در خصوص اقدامات ضد ایرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت: توافقنامه هسته‌ای ایران و غرب یک توافقنامه بین‌المللی است و اگر ترامپ بخواهد این توافقنامه را نقض کند یقینا خود این کشور در جهان منزوی خواهد شد‌.

وی گفت:آمریکا به مفاد این توافقنامه بین‌المللی عمل نمی‌کند، زیرا که نمی‌خواهد جمهوری اسلامی ایران از فوائد آن بهره مند شود، بنابراین دولت آمریکا عملا در حال نقض برجام است. معتقدیم که اتحادیه اروپا باید پیامی واضح به آمریکایی‌ها بدهد و آن اینکه اگر آنها به نقض برجام ادامه دهند یا درصدد تغییر آن باشند، یقینا با انزوای بین‌المللی مواجه خواهند شد.

کمیسیون مذکور تاکنون دو دور نشست در سطح وزرای خارجه در نیویورک داشته که یک دور این نشست اول مهر ماه ١٣٩٥ و در دوران ریاست جمهوری اوباما و دومین دور نشست وزرای خارجه ایران و شش کشور به همراه فدریکا موگرینی نیز 29 شهریور ماه 1396 در نیویورک و در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ برگزار شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: