کد خبر: ۷۶۳۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۸
تعداد بازدید: ۳۲۹
در منزل ایرانی ها دارو به وفور یافت می شود. با توجه به اینکه در ایام خانه تکانی هستیم نیاز است که برخی از دارو ها را معدوم سازی کنیم.
روش‌های معدوم سازی داروهای تاریخ گذشته در منازلدکتر بهنام پور کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گلستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس قوانین کشور، داروخانه ها به هیچ عنوان مجاز به دریافت دارویی که از داروخانه خارج شده نیستند.

به گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا، وی تصریح کرد: بر روی تمامی بسته های دارویی اعم از شربت، کپسول، قرص، کرمهای دارویی وآرایشی و غیره تاریخ انقضاء دارو درج شده است. 

بهنام پور در خصوص معدوم سازی داروهای تاریخ گذشته، گفت: برای معدوم سازی قرص ها و کپسول ها توصیه می شود آنها را از بسته شان خالی کرده و با تفاله چای یا زباله های دیگر مخلوط کنند تا کودکان به سراغ آنها نروند و یا بعدا مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

این کارشناس دارویی افزود: شربت ها علاوه بر تاریخ انقضایی که روی بسته دارو نوشته شده، به غیر از آنتی بیوتیک ها اگر درب آنها باز شده باشد بعد از یک تا دو ماه دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

وی ادامه داد: برای معدوم سازی تمامی شربت ها به غیر آنتی بیوتیک، می توانیم در فاضلاب بریزیم و به این صورت آن را معدوم کنیم. بهتر است نوشته های روی قوطی شربت را نیز از بین ببریم و بعد آن را دور بریزیم.

بهنام پور بیان کرد: شربت های آنتی بیوتیک در صورتی که 10 روز از باز شدن درب آن گذشته باشد، دیگر قابل استفاده نیست. برای از بین بردن این شربت ها نیازی به ریختن آن در فاضلاب نیست، زیرا آنتی بیوتیک به محیط زیست آسیب وارد می کند. تنها با مخدوش کردن نوشته روی قوطی می توان آن را در داخل زباله قرار داد.

کارشناس دارویی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در ادامه گفت: کرم های دارویی کرم های آرایشی بین 6 ماه تا 24 ماه پس از باز شدن تیوپ کرم دیگر قابل استفاده نیستند و باید دور ریخته شوند. 

وی گفت: بهترین روش برای دور ریختن این کرمها، از بین بردن نوشته های روی بسته بندی کرم و قرار دادن آن در بین باقی زباله ها است. اگر کرمها را در داخل فاضلاب بریزیم بدلیل چربی که دارند، شاید منجر به گرفتگی سیستم فاضلاب شود.

بهنام پور بیان کرد: قطره های چشمی نیز یک ماه پس از باز شدن دیگر قابل استفاده نیستند و می توان آنها را در صورتی که آنتی بیوتیک نباشند در داخل فاضلاب ریخت.

کارشناس دارویی دانشگاه علوم پزشکی گلستان خاطرنشان کرد: همکاران ما از طریق سامانه تلفنی 190 پاسخگوی سوالات هم استانی های عزیز در خصوص روش های معدوم سازی داروها هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: