کد خبر: ۷۶۲۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۰
تعداد بازدید: ۳۳۳
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در شورای سیاستگذاری راهیان نور:
شورای سیاست‌گذاری راهیان نور کشور صبح امروز پنجشنبه 17 اسفند 96 در ستاد مرکزی راهیان نور با حضور رئیس سازمان میراث‌فرهنگی و اعضای شورا برگزار شد.
گردشگری دفاع مقدس به‌عنوان موضوعی مهم در سند جامع گردشگری کشور لحاظ شده است

به‌گزارش خبرداغ به نقل از  میراث‌آریا، علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این جلسه با تشریح بخش‌های مختلف ثبت آثار میراث‌فرهنگی و میراث ملموس و ناملموس گفت: «چند سالی است که با دستور رئیس‌جمهوری در دولت یازدهم دفاع مقدس در حوزه ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس مورد توجه قرار گرفته است. به اعتقاد من حوزه دفاع مقدس جزو مهم‌ترین بخش‌های میراث‌فرهنگی است و یادآور عزیزانی است که با جان‌فشانی از این مرز و بوم دفاع کردند.»

او با بیان این‌که با ثبت این میراث باارزش توانستیم نقشی هرچند کوچک در پاسداشت دفاع مقدس ایفا کنیم افزود: «در دولت یازدهم 22 اثر و در دولت دوازدهم 12 اثر در حوزه دفاع مقدس در فهرست ملی به ثبت رسیده است و این روند همچنان ادامه خواهد داشت تا بتوانیم این رشادت‌ها را در مجموعه میراث با اهمیت کشور به ثبت برسانیم.»

معاون رئیس‌جمهوری در تشریح اهمیت حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: «امروزه گردشگری سومین اقتصاد جهان است و حدود 2400میلیارد دلار در نقدینگی جهانی نقش دارد. با توجه به اینکه بسیاری از حوزه‌های اقتصادی جهانی در حال تحول هستند پیش‌بینی می‌شود تأثیر بخش‌هایی نظیر بانک‌ها و بیمه‌ها کاهش پیدا کند. طبق پیش‌بینی همه کارشناسان بخشی که در آینده همواره با روندی روبه‌رشد همراه خواهد بود حوزه گردشگری است.»

او با بیان این‌که کشورهای منطقه نیز کارهای بزرگی در رونق گردشگری کشور خود انجام داده‌اند گفت: «بر اساس سند چشم‌انداز ما باید تا سال 1404 به عدد 20میلیون گردشگر خارجی و 80میلیون گردشگر داخلی برسیم البته تا رسیدن به این عدد فاصله بسیار زیادی داریم. اکنون میزان گردشگران ورودی به کشور 5میلیون نفر در سال است، در نتیجه باید برای رسیدن به این عدد گام‌های بلندی برداریم و به این حوزه به‌عنوان یک حوزه اقتصادی مهم توجه کنیم زیرا داشته‌های کشور بسیار زیاد و دارای اهمیت است.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه ایران کشوری تاریخی با تمدنی کهن، سنت‌های بسیار زیبا و کهن است و در کنار موضوع دفاع مقدس جاذبه‌های بی‌نظیری در حوزه گردشگری دارد گفت: «گردشگری دفاع مقدس به‌عنوان موضوعی مهم در سند جامع گردشگری کشور لحاظ شده است.»

او افزود: «می‌توان سه هدف بزرگ را به‌واسطه حوزه گردشگری در کشور محقق کرد. گردشگری می‌تواند به درآمد ملی کمک کند و اقتصاد کشور را متحول کند، اگر به‌دنبال اقتصاد بدون نفت هستیم گردشگری یکی از حوزه‌هایی است ماهیتش بر اقتصاد مقاومتی منطبق است. گردشگری مزیت‌های درون‌زا و برون‌نگر دارد و این دقیقا با فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی منطبق است.»

مونسان با بیان این‌که گردشگری می‌تواند در حوزه ایجاد شغل نقش مهمی ایفا کند، تصریح کرد: «بر اساس آمارهای جهانی از هر 11 شغل در دنیا یک شغل به حوزه گردشگری مربوط است، در نتیجه گردشگری در ایجاد شغل که یکی از دغدغه‌های مهم کشور است و می‌تواند بسیار مؤثر باشد. همچنین سرعت ایجاد در اشتغال در حوزه گردشگری در مقایسه با سایر بخش‌های 2.5 برابر است. به‌علاوه در حوزه گردشگری به ازای هر 40میلیون تومان می‌توان یک شغل ایجاد کرد درحالی‌که این عدد در حوزه‌هایی مانند صنعت به 500میلیون تا یک‌میلیارد تومان نیز می‌رسد.»

او با بیان اینکه گردشگری عدالت اجتماعی را به‌دنبال دارد گفت: «ایجاد عدالت اجتماعی همواره جزو شعارهای نظام و دغدغه‌های مقام معظم رهبری بوده و است. گردشگری می‌تواند تولید ثروت را به عمق روستاها وشهرهای کوچک ببرد و با حداقل سرمایه برای مردم آن منطقه درآمد ایجاد کند. به‌عنوان مثال می‌توان به اقامتگاه‌های بوم‌گردی اشاره کرد که علاوه بر تولید ثروت و ایجاد اشتغال برای روستاییان و ساکنان شهرهای کوچک توانسته کمبود تخت کشور در حوزه گردشگری را جبران کند.»

معاون رئیس‌جمهوری بیان کرد: «در مقطعی همواره اشاره می‌شد که گردشگری کشور به‌دلیل کمبود هتل است اما بوم‌گردی‌ها توانستند مشغل کمبود تخت و زیرساخت‌ها اقامتی را تا حدی حل کنند. از آنجایی‌که عمده گردشگران ورودی به کشور ما گردشگران فرهنگی‌ و تاریخی‌اند و کمتر به‌دنبال تفریحات گناه‌آلود هستند مزیت‌های کشور ما برای آن‌ها بسیار جذاب است و اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز کاملا منطبق با این مزیت‌ها هستند.»

می‌توانیم پیام‌های فرهنگی خود را از طریق حوزه گردشگری به سایر کشورها منتقل کنیم 

او تصریح کرد: «مزیت‌های کشور مختصات منحصر‌به‌فردی برای حوزه گردشگری کشور است. ما می‌توانیم پیام‌های فرهنگی خود را از طریق حوزه گردشگری به سایر کشورها منتقل کنیم. معتقدیم که ایران به‌لحاظ فرهنگی آن‌قدر غنی است که به‌واسطه اقامت چندروزه یک گردشگر خارجی در کشور، ما از فرهنگ آن‌ها تأثیر نمی‌پذیریم بلکه این آن‌ها هستند که تحت تأثیر فرهنگ ما قرار می‌گیرند.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به تبلیغات مسموم استکبار جهانی در دنیا علیه ایران و سیاه‌نمایی ایران در دنیا گفت: «گردشگرانی که به ایران می‌آیند با تطبیق این تبلیغات با فضای واقعی کشور نظرشان درباره ایران و سیاه‌نمایی‌های انجام‌شده کاملا دگرگون می‌شود. وقتی گردشگران خارجی وارد ایران می‌شود از امنیت، فرهنگ کشور، نوع‌دوستی، مهربانی و... متحیر می‌شوند. ما به‌واسطه حوزه گردشگری علاوه بر ایجاد شغل،‌ توسعه اقتصادی و توزیع عادلانه ثروت می‌توانیم فرهنگ خود را به سایر کشورها منتقل کنیم.»

او افزود: «گردشگری دفاع مقدس در برنامه‌های ایران‌گردی جزو محورهای توسعه راهبردی گردشگری است، گردشگری دفاع مقدس می‌تواند ثروت را به بسیاری از مناطق محروم ببرد و ارزش‌های دفاع مقدس را به گردشگران منقل کند. در حوزه ثبت آثار دفاع مقدس نیز به دنبال آن هستیم که تمام دستاورهای دفاع مقدس را به ثبت برسانیم.»

مونسان ادامه داد: «سال گذشته بر اساس آمار گمرک 240میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی داشتیم، پیش‌بینی شده همین میزان نیز به‌صورت صادرات چمدانی صورت گرفته باشد، یعنی در مجموع صادرات صنایع‌دستی ایرانی به خارج از کشور حدود 500 میلیون دلار بوده است.»

او بیان کرد: «در حوزه صنایع‌دستی عمدتاً زنان سرپرست خانوار فعال هستند. حوزه صنایع‌دستی بخش بسیار مهمی است که در سنوات گذشته جدی گرفته نشده است. صنایع‌دستی می‌تواند تحولات اقتصادی و شغل ایجاد کند و توزیع عادلانه ثروت را به همراه داشته باشد و حتی دورافتاده‌ترین روستاها نیز از این مزایا بهره‌مند شود.»

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به ثبت جهانی روستای کلپورگان و تأثیر صنایع‌دستی در روستاها و شهرهای کوچک و محروم گفت: «حتی روستاهایی در کردستان و کرمانشاه وجود دارند که به‌واسط رونق صنایع‌دستی به روستاهای بدون بی‌کار مشهور هستند.»

او در پایان تأکید کرد: «باید خریدهای راهیان نور در استان‌های مقصد انجام شود تا در آن استان‌ها درآمد ایجاد شود و شاهد رونق اقتصادی در آن استان‌ها باشیم.»

تأثیر اقتصادی و فرهنگی مسافران راهیان نور بر پنج استان

سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در این جلسه گفت: «افتتاح 10 مرکز فرهنگی دفاع مقدس با حضور رئیس‌جمهوری در سال گدشته یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سال گذشته در حزه دفاع مقدس بود. با حمایت و کمک دولت، استانداران، نیروهای مسلح و سایر نهادها مراکز فرهنگی و موزه‌های استان‌ها  یکی پس از دیگری راه‌اندازی می‌شود تا محلی برای حضور جوانان باشد.»

او افزود: «تهیه و تدوین سند ملی راهیان نور از دیگر اتفاقات مهم سال 96 بود که پس از تأیید مقام معظم رهبری مبنای تداوم کار قرار می‌گیرد. امیدواریم روز به روز هم از کمی و هم کیفی راهیان نور اوج و تعالی بالاتری پیدا کند به آرمان‌های تعیین شده در سند ملی راهیان نور دست یابیم.»

سرلشکر باقری تصریح کرد: «در طول یک سال بیش از 6میلیون نفر به‌صورت داوطلبان از این صحنه الهی بازدید می‌کند. بیش از 70درصد آن‌ها یعنی 4.5میلیون نفر جوانان مشتاق هستند.»

او تأکید کرد: «باید کارگروهی در نهادها و دستگاه‌ها شکل بگیرد تا بتوان برنامه‌ای ارائه کرد که این 6میلیون مسافر راهیان نور تأثیر اقتصادی و فرهنگی بر پنج استان راهیان نور و مناطق محروم داشته باشند.»

حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهوری نیز در این جلسه ویژگی‌های منحصربه‌فرد راهیان نور را تشریح کرد و گفت: «در بحث میراث‌فرهنگی همواره موضوع حراست از میراث‌فرهنگی در عین اینکه در دسترس همگان باشد چالش‌برانگیز بوده و هست اما راهیان نور توانسته با راه‌حلی نوآورانه هم حراست از میراث فرهنگی دفاع مقدس و هم دسترسی به این میراث گران‌قدر را در کنار هم دنبال کند.»

او شبکه‌سازی مرتبط راهیان نور، هدف‌گذاری چندلایه به جای هدف‌گذاری چندپاره و... را از دیگر ویژگی‌های راهیان نور عنوان کرد.

 این جلسه با حضور نمایندگان قرارگاه‌های 12 گانه راهیان نور، سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سرتیپ رضا خرم‌طوسی فرمانده قرارگاه راهیان نور ارتش، محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی برگزار شد. در این جلسه قرارگاه‌های 12گانه راهیان نور گزارشی از عملکرد و برنامه‌های خود ارائه کردند. 

در پایان این مراسم از اسناد ثبت ملی یادمان‌های دفاع مقدس، شعار سال راهیان نور، تولیدت فرهنگی راهیان نور و شهدای شاخص سال رونمایی شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: