کد خبر: ۷۶۱۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۵
تعداد بازدید: ۲۵۱
در نشست تخصصی نسبت میان اندیشه ها و مکاتب اقتصادی با مدیریت شهری عنوان شد؛
در نشست تخصصی نسبت میان اندیشه ها و مکاتب اقتصادی با مدیریت شهری عنوان شد که اگر سیاست اکباتان سازی را ادامه می دادیم، مساحت شهر تهران با جمعیت 8 میلیونی 20 در صد کمتر از مساحت امروز بود و شهر تهران اینگونه با کمبود زمین و افزایش قیمت مواجه نبود.
کلاف سردرگم مسکن، نتیجه سیاستگذاری غلط در توسعه مسکن شهری
به گزارش خبرداغ ، عسکری هدف از برگزاری این نشست را همسان سازی تئوریک در مبانی نظری به منظور سرعت بخشی در سیاست گذاری برنامه 5 ساله سوم شهرداری و تدوین برنامه ها و لوایح خواند.

وی افزود: به همین منظور برنامه ریزی لازم برای استفاده از صاحبنظران علمی و متخصصین دانشگاهی در قالب برگزاری سلسله نشست های تخصصی صورت گرفته است.

در ادامه این نشست ترکمانی عضو هیأت علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با اشاره به نسبت میان اندیشه ها و مکاتب اقتصادی با مدیریت شهری گفت: ایران دچار بحران فراگیر توسعه می باشد و تهران به عنوان نماد این بحران درگیر چالش ها و مشکلاتی نظیر ترافیک شدید، اتلاف انرژی، فرسایش روحی و روانی ناشی از تردد خودروها، دستفروشی، حاشیه نشینی و بحران انباشت سرمایه شده است.

وی به مصلی و متروی تهران به عنوان مصادیق بحران انباشت سرمایه در تهران اشاره کرد و افزود: پروژه متروی تهران بر مبنای نیاز دهه 60  طراحی و شروع شده است و امروز با چند خط محدود کارایی لازم را همانند خطوط متروی سایر کلانشهرهای توسعه یافته نداشته و در حل معضل حمل و نقل زمینی، تک سرنشینی و آلودگی هوای تهران ناکام مانده است.

ترکمانی ادامه داد: ظرفیت جذب سرمایه در همه سطوح از کلان تا بنگاه داری در کشور پایین است و این سطح از ظرفیت جذب، توانایی انباشت سرمایه بدون ایجاد فشارهای تورمی و انتقال دانش علمی و فنی رایج در دنیا را ندارد و پیامدهای خاص این موضوع در مدیریت شهری نمایان شده است.

عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی ادامه داد: از دیگر مصادیق برجسته ضعف مدیریتی در کشور سیاست توسعه مسکن شهری است که بعد از انقلاب تحت آرمان های عدالت گرایانه با تقسیم زمین آغاز شد و با بوجود آمدن مشکل کمبود زمین به برج سازی از دهه 80 رسید و در ادامه این سیاست غلط به مسکن مهر در بیابان ها انجامید و امروز با یک کلاف سردرگم در این خصوص مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: اگر سیاست اکباتان سازی را ادامه می دادیم، مساحت شهر تهران با جمعیت 8 میلیونی 20 در صد کمتر از مساحت امروز بود و شهر تهران اینگونه با کمبود زمین و افزایش قیمت مواجه نبود.

بر اساس گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات شهرداری تهران، دینی ترکمانی در پایان سخنان خود خواستار استقرار سنت شنیدن نقد در نظام کارشناسی و فضا سازی برای شکل گیری چیزی که هابرماس از آن به نام سپهر عمومی یاد می کند شد و گفت: در صورت ایجاد این فضا با هدف گفتگوی عمومی برای طرح چالش های مدیریت شهری می‌توان به آینده امیدوار بود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: