کد خبر: ۷۶۰۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹
تعداد بازدید: ۱۸۱
روحانی در دیدار وزیر خارجه هلند:
رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران با ابراز خرسندی از روند روابط دوستانه و رو به رشد با هلند، تاکید کرد: تهران از توسعه روزافزون روابط با کشورهای عضو اتحادیه اروپایی از جمله هلند استقبال می‌کند و خواهان ارتقای این روابط در راستای منافع متقابل دو ملت است.
تلاش‌ها باید بر پایان جنگ در یمن متمرکز شود/ آمادگی برای گفت‌وگو با اتحادیه اروپا جهت تقویت امنیت و ثبات منطقه

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در دیدار سیکرید کاخ، وزیر امور خارجه هلند، با تشکر از ابراز همدردی دولت هلند به مناسبت حادثه غمبار سقوط هواپیما گفت: هیچ مانعی در روند روابط رو به رشد دو کشور نیست و ما آماده توسعه این روابط در همه بخش‌‌ها هستیم.

رئیس‌جمهور به ظرفیت‌‌های گسترده برای تقویت همکاری‌های ایران و هلند اشاره کرد و اظهار داشت: سطح مبادلات تجاری دو کشور هم‌‌اکنون حدود یک میلیارد یورو است که این رقم باید ارتقا یابد.

روحانی تقویت همکاری‌‌های بانکی را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی ضروری خواند و با تاکید بر اهمیت تشویق و ترغیب بانک‌های هلندی به ایجاد پیوندهای استوارتر با طرف‌های ایرانی خود از سوی دولت هلند تصریح کرد: ایران از حضور و مشارکت شرکت‌های هلندی در پیشبرد طرح‌های مرتبط با حوزه‌‌های انرژی، محیط زیست، کشاورزی، حمل و نقل و صرفه‌‌جویی در مصرف انرژی و گردشگری حمایت می‌‌کند.

رئیس‌‌جمهور همچنین به نقش برجام در تقویت همکاری‌‌‌های مشترک اشاره و با تاکید بر اینکه برجام یک مجموعه‌‌ای است که نمی‌‌توان چیزی به آن افزود یا از آن کم کرد، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران تا زمانی که طرف‌های مقابل به تعهدات‌شان دربرجام پایبند باشند، برای حفظ آن، همه تلاش خود را بکار می‌گیرید و بی‌تردید در میان هفت کشور، آغازگر نقض برجام نخواهد بود.

روحانی با بیان نقش اتحادیه اروپا در روند تدوین برجام و ضرورت تداوم این نقش ارزشمند و سازنده برای حفظ و ثبات آن، ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های خوبی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است و 9 گزارش آژانس تایید می‌‌‌کند که تهران برخلاف برخی طرف‌ها که صددرصد به تعهداتشان عمل نکرده‌اند، به همه تعهداتش پایبند بوده و به آنها عمل کرده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به جوسازی و فضاسازی‌‌‌‌های هدفمند برخی کشورها علیه برنامه موشکی ایران، به مرور دوران دفاع مقدس و موشکباران شهرهای ایران از سوی رژیم صدام و سکوت مجامع بین‌المللی از یکسو و خودداری کشورها از فروش موشک برای پاسخ متقابل به تجاوزات دشمن بعثی از سوی دیگر پرداخت و بیان کرد: مردم ما با داشتن این تجربه تاریخی و امنیت ملی کشورشان، نسبت به طرح هر موضوعی در این ارتباط حساس بوده و به راستی و درستی معتقدند که قدرت دفاعی کشور قابل مذاکره نیست.

روحانی افزود: ما در عین حال علاقه‌‌‌مندیم راجع به فروش گسترده تسلیحات مخرب به کشورهای منطقه که عمدتا از سوی کشورهای غربی انجام می‌‌گیرد، با دوستان‌مان گفت‌‌وگو کنیم؛ مخصوصا فروش هواپیماها و موشک‌های مرگباری که از آنها برای کشتار و آواره کردن مردم و نابودی مناطق مسکونی و زیرساخت‌‌های یمن مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

رئیس‌جمهور، انتقال موشک از ایران به یمن را اتهامی کاملا نادرست و بی‌‌اساس دانست و با بیان اینکه طرح این اتهامات بی‌‌اساس نمی‌‌تواند به حل مشکلات کمک کند، یادآور شد: باید به جای این فرافکنی‌‌ها، تلاش‌‌ها در مسیر پایان فوری جنگ، برقراری آتش‌‌‌بس، کمک به مردم به شدت نیازمند یمن و در نهایت آماده‌‌سازی زمینه برای آغاز گفت‌‌وگوهای یمنی - یمنی، متمرکز شود.

روحانی اضافه کرد: ایران اسلامی از هر تلاشی در این راستا حمایت و پشتیبانی خواهد کرد و آماده گفت‌‌‌و‌گو با دوستان خود در اتحادیه اروپا برای تقویت امنیت و ثبات در منطقه و همچنین ادامه مبارزه با تروریسم است.

وزیر امور خارجه هلند نیز در این دیدار با تسلیت به دولت و ملت ایران به مناسبت حادثه سقوط هواپیما و جان باختن شماری از ایرانیان بیان کرد: اتحادیه اروپا و هلند به عنوان عضوی از این اتحادیه مصممند که روابط خود را در همه زمینه‌‌ها با جمهوری اسلامی ایران گسترش و توسعه دهند.

سیخرید کاخ افزود: شرکت‌های هلندی آماده‌‌اند که مشارکت فعالتری در روند پیشبرد طرح‌های ایران در ارتباط با فناوری‌‌های نوین، کشاورزی و صرفه‌‌جویی در مصرف انرژی داشته باشند و دولت هلند این شرکت‌ها را برای گسترش فعالیت‌هایشان در ایران، تشویق و ترغیب می‌‌کند.

وی با تاکید بر تعهد اتحادیه اروپا به اجرای برجام، به نقش برجام در توسعه این روابط در زمینه‌‌های مختلف اشاره و بر ضرورت تداوم روند گفت‌‌وگوها میان ایران و اتحادیه اروپا برای تقویت اعتمادسازی در حوزه‌‌های مورد علاقه تاکید کرد.

وزیر امور خارجه هلند با اشاره به برنامه موشکی ایران گفت که نیاز برنامه تسلیحاتی ایران برای دفاع از خود را مشروع و آن را به رسمیت می‌‌شناسیم.

کاخ با بیان ضرورت تلاش‌‌ها برای پایان دادن به فاجعه انسانی در یمن اظهار داشت: هلند معتقد است که باید فورا در یمن آتش‌‌بس برقرار و فرایند گفت‌‌وگوی ملی در آن کشور برای ایجاد ثبات و امنیت آغاز گردد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: