کد خبر: ۷۶۰۰۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
تعداد بازدید: ۲۱۵
آمریکا طرحی تنظیم کرده که براساس آن، سه متحد اروپایی کلیدی تنها متعهد به اصلاح توافق هسته ای شوند و در ازای آن ترامپ برجام را با تمدید تعلیق تحریم ها در ماه «مه»، زنده نگه دارد.
طرح جدید ترامپ: اروپا تنها متعهد به اصلاح برجام شود، در ازای آن برجام را زنده نگه می داریم / اروپا: نمی توانیم چنین تعهدی بدهیم

رویترز در گزارشیی اختصاصی به بررسی خواسته های واشنگتن از اتحادیه اروپا پرداخته است .

به گزارش خبرداغ به نقل از «انتخاب»؛ این خبرگزاری آورده است: آمریکا طرحی تنظیم کرده که براساس آن، سه متحد اروپایی کلیدی تنها متعهد به اصلاح توافق هسته ای شوند و در ازای آن ترامپ برجام را با تمدید تعلیق تحریم ها در ماه «مه»، زنده نگه دارد.

این طرح در یکی از اسناد وزارت خارجه آمریکا آمده که به دست رویترز افتاده است.

2 مقام اروپایی فعلی و 2 مقام اسبق دولت ایالات متحده در گفتگو با رویترز عنوان کردند که متحدان اروپایی ترامپ دقیقا نمی دانند ، وی از آن ها چه می خواهد و مطمئن نیستند چه چیزی ترامپ را راضی می کند، بنابراین از انجام چنین تعهدی خودداری می کند، تعهدی که از نگاه اروپایی ها ممکن است منجر به آن شود که ترامپ تقاضاهای بیشتری داشته باشد.

ترامپ بر اساس این سند معتقد است برای ادامه این مسیر باید 3 مشکل اساسی در توافق نامه حل شود : نخست،حل ناتوانی در برخورد با برنامه موشکی بالستیک ایران، دوم ایجاد شرایطی که بازرسان بین المللی قادر باشند از سایت های هسته ای ایران بازدید کنند؛ و سوم حذف بند «غروب آفتاب» که به موجب آن ، برنامه هسته ای ایران پس از 10 سال، مجددا به راه خود ادامه می دهد.

به نظر می رسد ایالات متحده برای ماندن در این توافق به اصلاح این موارد شدیدا تاکید دارد . در روز 12 ژانویه، ترامپ اظهار داشت که اعضای اتحادیه باید با "اصلاح نقص های وحشتناک معامله هسته ای ایران" موافقت کنند. چرا که در غیر این صورت وی به تمدید معاهده نخواهد پرداخت . در نتیجه تحریم های ایالات متحده از سر گرفته خواهد شد.

اگرچه کاخ سفید به طور رسمی این موارد را به اروپا گوشزد نکرده ، اما وزیر امور خارجه ایالات متحده فرایند رسیدن به نقطه نظر مشترک با اتحادیه را موضوعی 2 مرحله ای ارزیابی کرده و گفته است :از تاریخ 12 ژانویه تا تاریخ 12 مه ، ایالات متحده در تلاش خواهد بود تا شرکای اروپایی را با خود همراه کند .

وی ادامه داد : " ما باید آنان را متقاعد کنیم که این توافق نقص هایی اساسی و آشکار دارد . در فاز دوم تلاش های خود ، تیر پیکان را به سمت طرف های دیگر این معامله یعنی روسیه و چین خواهیم برد . تا ببینیم با چه گزینه های اصلاحی رو به رو می شویم ."

به طور عمده پیش بینی می شود گزینه های اصلی شامل 3 موضوع باشد :

*اصلاح توافق فعلی

*مذاکره برای توافق نامه ای مکمل

*پیگیری راهکاری برای تصویب یک قطعنامه جدید شورای امنیت برای اصلاح شرایط فعلی

آمریکا برای دستیابی به یک توافق مکمل برای پوشش دادن فعالیت های ایران نیاز به تایید روسیه و چین نیز دارد ، اما در صورت توافق با آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز می تواند از قدرتی 4 طرفه استفاده کرده و تحریم هایی مجدد علیه ایران تنظیم کند. بر اساس سخنان مقامات ایالات متحده قرار است 3 کشور مذکور برای رسیدن به یک نقطه نظر مشترک تحت نام E3 با آمریکا وارد مذاکره شوند .

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: