کد خبر: ۷۵۹۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷
تعداد بازدید: ۲۲۸
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه:
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: همه نهادها و دستگاه‌ها مرتبط باید با هم افزایی در ترویج فرهنگ صبر نقش آفرینی کرده و این مهم در دستورالعمل تدوین شده توسط ستاد ملی صبر تقسیم بندی شده است و به گونه‌ای وسیع اعمال شده که آمادگی پذیرش نمایندگان تام الاختیار از همه دستگاه دیده شده و آمادگی استفاده از ظرفیت و تجربیات خوب عزیزان و در اختیار قرار دادن امکانات دستگاهی قضایی در این حوزه را داریم.
شاهد مهاجرت بی‌رویه از شهرها و روستاها به حاشیه کلان‌شهرها هستیم/در کشور ما زمینه صلح و بخشش فراوان است

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، محمد باقر الفت در همایش استانی صبر در یزد ضمن ابزار خرسندی از حضور در جمع فعالان و دست اندرکاران فرهنگی و اجتماعی عنوان داشت: به برکت انقلاب اسلامی و حکومت ۴۰ ساله جمهوری اسلامی در کشور موفقیت‌های بسیار چشم‌گیری در حوزه‌های اجتماعی داشتیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ادامه داد: پرداختن به آسیب‌های اجتماعی و بررسی و تشخیص آن خود به نوعی موفقیت محسوب می‌شود. راضی نبود میزان مقابله با آسیب‌های اجتماعی و تلاش برای برطرف نمودن آن از ثمرات انقلاب اسلامی است.

وی ضمن تشکر از برگزار کنندگان همایش صبر یزد، گفت: بنده به عنوان یکی از اعضای ستاد ملی صبر، با مسائل تخصصی اجتماعی سر و کار داشته و بنا به روندهای دستگاه قضایی این موضوعات با تعامل بخش‌های مختلف دنبال می‌شود، در اینجا باید ذکر کنم که طبق همین روند در دوره اخیر به موفقیت‌های چشم گیری دست یافتیم که به رویت مقام معظم رهبری هم رسید.

الفت با اشاره به آخرین جلسه آسیب‌های اجتماعی که با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد گفت: از تمامی دستگاه‌های مرتبط که در این زمینه فعال بودند منجمله قوه قضاییه تقدیر شد.

این عضو شورای عالی قضایی گفت: ترویج فرهنگ صلح بخشایش و رضایت اقدام بسیار مطلوبی است، از آن جهت که در قانون توسعه ششم در ماده ۱۱۳ وظیفه بسیار بزرگ در این خصوص در نظر گرفته شده است و در آن علل شناسی اختلافات، جرائم در سطح استان های کشور تاکید کرده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ادامه داد: با بررسی‌های کارشناسی در می‌یابیم که متاسفانه از ده جرم اول کشور حداقل ۵ جرم آن از جرائم خشن محسوب می‌شود که بیشترین آن به اهانت و نزاع بازمی‌گردد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: این آمار نشان دهنده شرایط ویژه‌ای در کشور است که می‌بایست فکری اساسی در این زمینه کرد. دعاوی و خشونتی که در خانواده اتفاق می‌افتد و اکثر به ضرب و شتم ختم می‌شود، در مضیقه قرار دادن مالی بانوان یا بی‌توجهی بانوان به همسرانشان، که ریشه اصلی آن به مهاجرت بازمی‌گردد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: اکنون شاهد مهاجرت بی‌رویه از شهرها و روستاها به حاشیه کلان‌شهرها بوده و فشارهای اجتماعی و از دست دادن اعتبار منجر به خشونت و پرخاشگری می‌شود. این امر در تبعات کلان‌تر خود باعث کم رنگ شدن ارزش‌ها و فضیلت‌های اخلاقی و اجتماعی نظیر گذشت، مدارا و صبر می‌شود.

وی تشریح کرد: به هدف رسیدن، آن هم به هر ترتیبی و در اسرع وقت، یکی از مسائلی است که در مهاجرت به کلان شهرها بر فضیلت‌های اخلاقی و سنت‌های حسنه مقدم گردیده است. لذا در تلاش هستیم که اقدامی ریشه‌ای انجام دهیم و اگر زیرساخت لازم برای زندگی مناسب در شهرها و روستا ایجاد کنیم دیگر نیاز کمتری به ترویج فرهنگ‌های نهادینه شده‌ای مثل صبر در کلان شهرها داشته باشیم و هزینه سنگین آسیب های اجتماعی نیز تحمیل نمی‌گردد.

این مقام عالی قضایی عنوان داشت: اقداماتی که دستگاه‌ها در ترویج فرهنگ صبر انجام می‌دهند قطعا موثر است اما این امر در نسبت اعلای خود باید سینه به سینه منتقل گردد که این امر با تحکیم نهاد خانواده، صله رحم، تقویت احترام به بزرگتر‌ها، آموزش در خانواده تاثیر بسزایی دارد چرا که روحیه گذشت را از طریق نگاه به رفتار بزرگ‌ترها می‌توان در نسل بعدی نهادینه کرد.

الفت با تاکید بر جایگاه کلیدی صداوسیما در نهادینه سازی فرهنگ گذشت و مدارا گفت: فیلم ها باید مردم جامعه را به سمت آرامش و صبر نیل دهد و مشاهده می شود که کشورهای دیگر به این زمینه توجه زیادی کرده‌اند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تاکید کرد: می‌بایست از افراد تاثیرگذار اجتماعی برای حل منازعات و اختلافات استفاده نمود. قانون گذار ظرفیت‌های بسیار خوبی در این زمینه ایجاد کرده است.

عضو شورای عالی قضایی اظهار داشت: در قانون آئین دادرسی کیفری جدید اجازه دادند که در برخی از جرائم و تحت شرایط خاص صلح کنند و حتما نیاز به حکم دادگاه نداشته باشد. در قوه قضاییه در تلاش هستیم که شهروندان را به این مباحث آشنا کرده و امکان استفاده از ظرفیت میانجی گری را فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: برای عملیاتی کردن ساز و کار صلح بخشایش و رضایت فرای توصیه فراوانی که انجام می‌شود باید ابزار در اختیار مردم قرار داد. توصیه عملیاتی آن است که همراه با آئین نامه اجرایی و فرآیند اجرائی باشد و راه را بر آنان هموار سازد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اشاره به سرمایه اجتماعی گفت: ما بهترین توصیه را در مورد نهادینه کردن عدالت و قضاوت در فرمایشات معصومین علی الخصوص امیر مومنان(ع) داریم؛ اما بخاطر آنکه ابزاری برای آن نساخته‌ایم عملا در حد توصیه و خطابه مانده است.

الفت اظهار داشت: در کشور ما زمینه صلح و بخشش فراوان است و از مقوله‌هایی است که زیاد دچار تغییرات جدی نشده است و به این فضیلت توامان با ریش سفیدی پایبند هستند.

عضو شورای عالی قضایی با اشاره به عدالت ترمیمی گفت: در عراق، افغانستان و برخی مناطق کشورمان مردم به احکام شیوخ قبایل و عشایر پایبند هستند و روش عدالت ترمیمی و محاکمات بسیار چشم گیر است که آسیب آن خیلی کمتر از قضاوت های حاکمیتی است.

الفت تاکید کرد: اگر قصد ترویج فرهنگ صلح بخشایش و رضایت را در سطح جامعه داشته باشیم ابتدا باید از خانواده شروع کنیم.

وی ادامه داد: همه نهادها و دستگاه‌ها مرتبط باید با هم افزایی در ترویج فرهنگ صبر نقش آفرینی کرده و این مهم در دستورالعمل تدوین شده توسط ستاد ملی صبر تقسیم بندی شده است و به گونه‌ای وسیع اعمال شده که آمادگی پذیرش نمایندگان تام الاختیار از همه دستگاه دیده شده و آمادگی استفاده از ظرفیت و تجربیات خوب عزیزان و در اختیار قرار دادن امکانات دستگاهی قضایی در این حوزه را داریم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: ان‌شاالله این اقدامی که معاونت فرهنگی و قوه قضاییه شروع کرده است، بتواند همکاری سایر نهادهای اجتماعی را نیز جلب کرده؛ چراکه آمادگی استفاده و هم افزایی از ظرفیت معنوی و فکری سایر دستگاه‌ها و نهادها را در قوه قضاییه داریم تا از مشارکت عزیزان به نحو شایسته ای بهره ببریم.

محمد باقر الفت در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد: با تمرکز نهادها و دستگاه‌ها بر وظایف خود در آسیب‌های اجتماعی گامی موثر در این حوزه برداشته شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: