کد خبر: ۷۵۹۸۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲
تعداد بازدید: ۲۰۳
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری بخشنامه های سازمان ثبت احوال کشور در مورد فوت شده فرض کردن افراد ۱۰۰ ساله و بالاتر را ابطال کرد.
بخشنامه‌ای که ۱۰۰ ساله‌ها را فوت شده فرض کرده بود، ابطال شد

به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، به دنبال شکایت از سازمان ثبت احوال کشور مبنی بر ابطال بخشنامه‌های شماره ۱۲/۱۶۷۶۸/ ۲ مورخ ۹۰/۲/۱۳ و ۲/۱۲/۲۴۲۳۱ مورخ ۹۰/۲/۲۷ و ۲/۱۲/۱۰۳۱۳۶ مورخ ۹۰/۸/۱۵ ، که در این بخشنامه‌ها افراد دارای صد سال سن و بالاتر را فوت شده منظور می کردند، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری بخشنامه های مذکور را مغایر قانون و مخالف قاعده استصحاب و خارج از حدود اختیارات مرجع صدور تشخیص داد و باطل کرد.

گفتنی است سازمان ثبت احوال طی بخشنامه ای در سال ۱۳۹۰ افراد ۱۰۰ ساله را فوتی فرض کرده بود، مگر اینکه خلافش ثابت شود .

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، گفتنی است گرچه بر اساس مواد ۱۰ ، ۲۲ ، ۲۷ و ۲۹ قانون ثبت احوال واقعه وفات از وظائف ذاتی سازمان ثبت احوال است لیکن بر اساس مواد ۸۶۷، ۱۰۱۱ الی ۱۰۳۰ قانون مدنی و مواد ۲۲ تا ۲۹ قانون ثبت احوال، فوت بصورت حقیقی و فرضی بیان گردیده و در فوت حقیقی مطابق قانون ثبت احوال (ماده ۲۴)تصدیق پزشک یا دو نفر شاهد ملاک است و برای فوت فرضی نیز مطابق مواد یاد شده از قانون مدنی رأی دادگاه صالح ملاک و فصل الخطاب تعیین گردیده و در هیچکدام از موازین یاد شده مقرره ای مبنی بر تلقی وفات برای افراد بالای صد سال ملاحظه نمی گردد. بنابراین در بخشنامه مورد شکایت اصل را بر وفات افراد بالای صد سال قرار داده مغایر قانون و مخالف قاعده استصحاب و خارج از حدود اختیارات مرجع صدور تشخیص و ابطال می گردد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: