کد خبر: ۷۵۹۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
تعداد بازدید: ۲۰۴
ترامپ بارها به عربستان سعودی و اسرائیل وعده داده است تا قدرت نفوذ ایران را در منطقه کاهش دهد.اما او تا به حال موفق به تحقق این قول ها نشده است.
ترامپ در مورد ایران فقط حرف می زند و بس! / اسرائیل و عربستان از دست کاخ سفید شاکی اند

فارین پالسی نوشت: ترامپ بارها به عربستان سعودی و اسرائیل وعده داده است تا قدرت نفوذ ایران را در منطقه کاهش دهد.اما او تا به حال موفق به تحقق این قول ها نشده است.

به گزارش خبرداغ به نقل از «انتخاب»، این نشریه در ادامه آورده است: ممکن است دونالد ترامپ بین ساکنان ایالات متحده محبوبیت و جایگاهی مطلوب نداشته باشد، اما هر کسی که اخیرا در اسرائیل یا عربستان سعودی اقامت داشته باشد می داند که وی بین سران این دولت ها، جایگاهی مهم دارد .

اما علت این اهمیت چیست ؟ به اعتقاد دنیس راس نویسنده فارین پالیسی، علت اصلی به رفتارها و دیدگاه های ترامپ باز می گردد. او برای سعودی ها و اسرائیلی ها مثل باراک اوباما نیست.  رئیس جمهور سابق ایالات متحده ، باراک اوباما از سوی مقامات اسرائیل و عربستان به عنوان فردی شناخته می شد که آنها را نمی فهمد و یا تهدیداتی که در منطقه بر علیه این دو وجود دارد را نادیده می گیرد .

نوع دیدگاه این دو دولت نسبت به ایران نیز در مقایسه با دیدگاه اوباما بسیار متفاوت بود . در شرایطی که اسرائیل و عربستان ایران را به عنوان تهدیدی بزرگ برای خود می دیدند ، اوباما، ایرانیان را به عنوان راه حل مشکلات در منطقه و نه به عنوان منبع آن مشکلات در نظر می گرفت. در مقابل، ترامپ به شدت و صراحت از تهدیدی که ایران برای منافع و متحدان ایالات متحده در خاورمیانه ایجاد می کند ،  صحبت می کند.

بدیهی است که ترامپ  هنوز وعده هایش را محقق نکرده است. او البته اشخاصی را در ایران به اتهام ارتباط با تروریسم مورد تحریم قرار داده است که درست همان کاری است که اوباما نیز انجام داده بود .اقداماتی که از سوی هر 2 رئیس جمهور پیشین و فعلی ایالات متحده با هدف  حل و فصل سیاست های منطقه و روابط ایالات متحده با کشورهای خاورمیانه و یه طور اخص عربستان سعودی و اسرائیل انجام شد . آن هم عربستانی که بارها اعلام کرده لزومی نمی بیند منطقه را با ایران به اشتراک بگذارد .

تا کنون، حمایت ترامپ از اسرائیل و سعودی ها عمدتا نمادین بوده است . مطمئنا، برای هر دو دولت حتی این حضور نمادین نیز مهم است،چرا که همین حضور نمادین ایالات متحده  سیگنال هایی را به دشمنان منطقه ای این 2 ارسال می کند تا درک کنند ، ایالات متحده به عنوان یک متحد منطقه ای ادر کنارشان حضور دارد . اما در این میان بسیاری از مقامات اسرائیلی و سعودی از رفتارهای ترامپ انتقاد می کنند .

منتقدان معتقدند گرچه پیام و ارسال پیام در منطقه بسیار مهم است ، اما باید این حمایت به شکل مادی نیز دیده شود تا معنای واقعی خود را به دست آورد . رئیس جمهور ایالات متحده اعلام کرده که دولت وی قصد دارد یا به طور مستقیم  با ایران مقابله کند یا به عنوان بخشی از طرح مبارزه با ایران وارد عمل شود، به ویژه در منطقه ای که سعودی ها تلاش های ایران برای محاصره و تسلط بر رژیم های عربی منطقه را خطرناک ارزیابی می کنند. اما در عمل ایالات متحده هیج رفتار و عملکرد مشخصی از خود نشان نداده است ، نه در سوریه(جایی که بیشترین ظهور قدرت  ایران است) و نه در یمن( که به اعتقاد مقام های سعودی موشک های استفاده شده توسط حوثی ها توسط ایران تامین می شود ).

 جالب است، در حالی که دولت ترامپ، انتقال موشک های ایرانی به حوثی ها را مورد توجه قرار داده، اما به طور فعالانه جلوی این حملات را نگرفته، هرچند دو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد ( 2216 و 2231 )این انتقال را ممنوع کرده اند.

برای اسراییلی، حضور نیروهای مورد حمایت ایران یک تهدید انتزاعی نیست.دولت ترامپ در مورد نیاز به یک راهکار در جهت مقابله با حزب الله و دیگر شبه نظامیان شیعه با اسرائیل صحبت کرده است اما زمانی که از بلندی های جولان  بازدید کنید ، متوجه می شوید که بر اساس گفته های فرمانده محلی اسرائیل، مرکز  فرماندهی نیروهای مورد حمایت تهران و حزب الله کمتر از چهار مایل فاصله دارند. اکنون مقامات امنیتی اسرائیل از رویارویی با " شمال" که شامل لبنان و سوریه است ، صحبت می کنند.

اغلب ساکنان منطقه معتقدند ، ایالات متحده، سوریه را به روسیه تحمیل کرده است . آن ها معتقدند ایالات متحده سوریه را به روسیه واگذار کرده است و اسرائیل را در مقابل تهران تنها گذاشته است. آنها بر این باورند که اگر ایالات متحده آمادگی خود را  برای محدود کردن نفوذ ایران در سوریه اعلام کند، رفتار روسیه نیز ممکن است تغییر کند . اما حتی در سخنان وزیر خارجه آمریکا رکس تیلرسون(در خصوص وضعیت سوریه و ایران ) نیز هیچ نشانه ای از این که دولت از حد حرف و کلمات عبور خواهد کرد مشاهده نمی شود .

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: