کد خبر: ۷۵۹۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴
تعداد بازدید: ۳۵۶
بانك‌ها از مهم‌ترين اركان اقتصاد يك كشور به شمار مي‌روند، همه مي دانيم كشوري كه بانك‌هاي قوي داشته باشد مي‌تواند اقتصاد خود را بيمه كند. مردم به قدري به بانك اعتماد دارند كه حاضرند بدون چون و چرا تمام سرمايه خود را به بانك بسپارند بدون اينكه نگراني از بابت از دست رفتن اين سرمايه داشته باشند.
اسکناس تقلبی در خودپرداز بانک!/ اولين بار است كه چنين اتفاقي براي كسي افتاده است
به گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه قانون : بانك‌ها از مهم‌ترين اركان اقتصاد يك كشور به شمار مي‌روند، همه مي دانيم كشوري كه بانك‌هاي قوي داشته باشد مي‌تواند اقتصاد خود را بيمه كند. مردم به قدري به بانك اعتماد دارند كه حاضرند بدون چون و چرا تمام سرمايه خود را به بانك بسپارند بدون اينكه نگراني از بابت از دست رفتن اين سرمايه داشته باشند.
 
اين نشان مي‌دهد كه اعتمادي كه در تمام اين سال‌ها به نظام بانكي كرده‌اند، خود به عنوان يك سرمايه بزرگ به شمار مي‌رود. حال اگر اين سرمايه به هر دليلي زير سوال برود چه كسي بايد پاسخگو باشد؟

اسكناس تقلبي در بازار

ورود اسكناس‌هاي تقلبي به بازار موردي است كه در زمان‌هاي مختلفي در كشور وجود داشته و بحث دور از انتظاري به شمار نمي‌رود. شهريور سال 95 بود كه اخبار متعددی از عرضه اسکناس و ایران‌چک‌های جعلی و تقلبی در سطح بازار منتشر شد. بر اساس گزارش‌های مردم و مغازه‌داران، اسکناس‌ها و ایران‌چک‌های تقلبی عمدتا شامل اسکناس 10 هزار تومانی و ایران‌چک‌های ۵۰ هزار تومانی جدید بود و گویا طراحی این اوراق به گونه‌ای بود که امکان جعل و تقلب آن‌ها را برای کلاهبرداران آسان کرده بود. حتي وجود اسكناس‌هاي كهنه و پاره نيز در دستگاه‌هاي خودپرداز از مواردي بوده كه وجود داشته و توسط بانك مركزي رفع شده است. اما وجود اسكناس تقلبي در خودپردازها تا به حال گزارش نشده بود كه ظاهرا در روزهاي گذشته در خودپرداز رسمي يكي از بانك‌ها مشاهده شده است كه اين مساله در حوزه بانكي كشور امري عجيب و دور از انتظار به نظر مي‌رسد.

چك پول تقلبي در خودپرداز!

دو، سه روز پيش يكي از آشنايان طي تماسي از وجود چك پول 50هزارتوماني تقلبي در ميان پول‌هايي كه از خودپرداز رسمي يكي از بانك‌ها دريافت كرده بود خبر داد كه موردي بسيار عجيب بود. ظاهرا اين شخص بعد از دريافت مبلغي از دستگاه خودپرداز يكي از بانك‌ها متوجه شده بود كه يك قطعه از اين اسكناس‌ها تقلبي است. شايد بتوان به نوعي اين اتفاق را امري سهوي از سوي بانك مربوطه در نظر گرفت ولي در شرايط فعلي اقتصاد كشور با وجود تمام مشكلات و همچنين بي اعتمادي‌هايي كه براي مردم در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي به وجود آمده است، مواردي از اين دست مي‌تواند باعث از بين رفتن سرمايه‌هاي اجتماعي كه همان اعتماد مردم به بانك‌هاست، شود. با وجود تمام اتفاقاتي كه در سال‌هاي اخير در حوزه بانكي كشور رخ داده و مسائلي مانند ظهور پديده موسسات غيرمجاز ولي مردم هميشه به بانك مركزي و بانك‌هاي رسمي و مجاز كشور اعتماد لازم را داشته‌اند، بنابراين حفظ اين سرمايه از مهم‌ترين مواردي است كه نظام بانكي بايد به آن توجه ويژه داشته باشد.

يك در هزاران

هادي حق شناس درخصوص وجود اسكناس تقلبي در خودپرداز يكي از بانك‌ها به «قانون» مي‌گويد: خوشبختانه تا به حال مواردي از اين دست در كشور وجود نداشته و به نوعي مي‌توان گفت اولين بار است كه چنين اتفاقي براي كسي افتاده است و اين مورد به صورت گسترده وجود ندارد. اين مورد به همان اندازه عجيب است كه شخصي از صرافي يا طلا فروشي سكه طلاي تقلبي خريداري كند. در چنين شرايطي اگر فروشنده بپذيرد كه سكه تقلبي به شما فروخته مساله حل مي‌شود. واقعيت اين است كه امكان وجود اسكناس تقلبي در بانك‌ها مورد دور از انتظاري نيست.
 
در نظر بگيريد كه در بازار پولي كشور حدود 140ميليارد قطعه اسكناس وجود دارد كه در اين ميزان زياد اگر يك اسكناس تقلبي وجود داشته باشد، عجيب نيست. به نظر من وجود اسكناس تقلبي در خودپرداز تخلف سهوي است و نمي‌تواند عمدي باشد. من به عنوان كسي كه با آمار سرو كار دارم اين را عرض مي‌كنم. در آمار توزيعي وجود دارد به نام «توزيع پويسن» كه بر مبناي آن ممكن است اتفاقات نادر نيز از لحاظ آماري رخ دهد. اين مورد هم به همين صورت است كه يك قطعه اسكناس در ميان 140 هزار قطعه تقلبي باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: